"Lihavien" oikeudet

Miten noista saadaan tutkittua mikä kuolema tahi sairaus johtuu tupakoinnista? Keuhoahtauma nyt on helppo, entäs muut? Miten taas tutkitaan moniko sairaseläke johtuu pohjimmiltaan ylipainosta ja sen aiheuttamista vaivoista?
Eikö metabolinenkin oireyhtymä johdu ylipainosta ja huonoista elämäntavoista eikä niinpäin, että "olen lihava, koska minulla on metabolinen tekosyy".

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Oysin obesiteettiklinikka piti perjantaina meetingin ylipainosta. Siellä kävi ilmi että valtiolle tulee halvemmaksi tehdä vatsalaukun ohitusleikkaus kaikille yli 40+ BMI potilaille (alle 60v) kun antaa heidän yrittää itse hoitaa ongelma. Isompi ongelma onkin se että resursseja on vain n. 60 leikkaukseen vuosittain (tällä hetkellä) ja potilaiden jonot on vuosien mittaisia. Harmihan se on jos pitää tuohon ryhtyä, mutta leikkauksiin otetaan vain potilaita jotka oikeasti vaativat sen ja ovat yrittäneen jopa vuosikymmeniä itse ensin laihduttaa, siinä onnistumatta.

Lisäksi tuli hyvä kommentti, että ei voi syyttää ihan pelkkää ihmistä omasta lihomisestaan. Meidän geenit kuitenkin tukee "ylensyöntiä" ja samalla huonon ruoan saaminen on koko ajan ollut helpompaa. Pelkästään välinpitämättömyyttä ja mukavuudenhalua ei voi laittaa syyksi kansan lihomiseen.

Ja kyllä tuo 260 milj. euroa on minunkin mielestä iso raha ja nimenomaa pois tärkeämmistä paikoista. Ei se muutu mihinkään vaikka jossain muualla menis vielä enemmän "hukkaan" rahaa ;)

Tämä kertoo jotain julkisen terveydenhuollon järjettömyydestä. Vapaa tahto ja yhteisistä varoista maksettavat kustannukset eivät sovi yhteen.

Ainoat vaihtoehdot ovat joko

a) kustannukset yhteisestä kassasta, mutta ihmiset pakotetaan minimoimaan haitat. Tässä tapauksessa kun BMI ja rasva% menee yli rajan niin fatcamp kutsuu.

b) Jokainen syö ja liikkuu miten haluu, mutta maksaa itse kustannukset. Jos syöt terveellisesti ja liikut paljon säästät rahaa. Investoit itseesti ja hyvinvointiisi ja se näkyy kukkarossasi.

Oysin obesiteettiklinikka piti perjantaina meetingin ylipainosta. Siellä kävi ilmi että valtiolle tulee halvemmaksi tehdä vatsalaukun ohitusleikkaus kaikille yli 40+ BMI potilaille (alle 60v) kun antaa heidän yrittää itse hoitaa ongelma. Isompi ongelma onkin se että resursseja on vain n. 60 leikkaukseen vuosittain (tällä hetkellä) ja potilaiden jonot on vuosien mittaisia. Harmihan se on jos pitää tuohon ryhtyä, mutta leikkauksiin otetaan vain potilaita jotka oikeasti vaativat sen ja ovat yrittäneen jopa vuosikymmeniä itse ensin laihduttaa, siinä onnistumatta.

Lisäksi tuli hyvä kommentti, että ei voi syyttää ihan pelkkää ihmistä omasta lihomisestaan. Meidän geenit kuitenkin tukee "ylensyöntiä" ja samalla huonon ruoan saaminen on koko ajan ollut helpompaa. Pelkästään välinpitämättömyyttä ja mukavuudenhalua ei voi laittaa syyksi kansan lihomiseen.

Ja kyllä tuo 260 milj. euroa on minunkin mielestä iso raha ja nimenomaa pois tärkeämmistä paikoista. Ei se muutu mihinkään vaikka jossain muualla menis vielä enemmän "hukkaan" rahaa ;)
Vaikka tuo 260 milj. euroa on järjetön kasa rahaa, niin pakko todeta että ylipainon (ja etenkin suorien johdannaisten) kokonaishoitokustannuksena pieneltä kuulostaa. Onko tuohon rajattu suorat ylipainon hoitoon käytettävät rahat tai vast? Linkkasin aiemmin tähän ketjuun eduskunnan esityksen vuodelta 2007, jossa mainittiin että 12% terveydenhuollon kokonaiskuluista menee diabeteksen hoitoon (ja yleisimmän tyypin by far yleisin syy on ylipaino), tämähän on jo luokkaa 1,5 miljardia euroa.

http://www.keskipohjanmaa.net/gen/500374.asp

"Diabeteksen hoitokulut tuplaantuneet"
http://autologin.ilkka.fi/teemat/ku...kulut+lähes+tuplaantuneet+kymmenessä+vuodessa

Centrum sanoi:
Eikö metabolinenkin oireyhtymä johdu ylipainosta ja huonoista elämäntavoista eikä niinpäin, että "olen lihava, koska minulla on metabolinen tekosyy".
Mä kirjoitin aiheesta kommentilla "sopivasti väärinymmärrettynä seurauksesta tuleekin hyvä selitys" eli nimenomaan kyseessä on ylipainon aiheuttamien oireiden yhteisnimi.

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00045

Linkin takaa löytyy henk. koht. suosikkini kohdasta "Hoito": Laihduttamalla on mahdollista vaikuttaa kaikkiin häiriöihin (ks. «Lihavuus» 7). Rasvahäiriötä (ks. «Kolesteroli» 3), verenpainetta (ks. «Kohonnut verenpaine» 4) ja diabetesta (ks. «Diabetes (sokeritauti)» 5) voidaan hoitaa myös lääkkeillä, mutta niistä jokaista varten tarvitaan eri lääke.

Kaikilla metabolisen oireyhtämän osatekijöillä tuo lääkehoito taitaa vielä olla pysyvää :rock: Henkilökohtaisella tasolla tämän ongelman vaikutukset toki voisi minimoida hankkimalla pitkään salkkuun sopivien lääkeyhtiöiden osakkeita. Voipi sitten osingoilla maksella tulevaisuudessa Paksustivointiyhteiskunnan vaatimia veroja.

läskit

billyy.gif

käsittääkseni tuohon on vain laskettu suoraan lihavuuden aiheuttamat kustannukset, ei liitännäissairauksien jälkeen tulevat. Eli sitten kun saat sen diabeteksen ylipainon takia niin ne kustannukset lasketaan menevän diabeteksesta johtuviin. Jos en ihan väärin ymmärtänyt. Tottahan on että kun otetaan huomioon kaikki mitä tuosta seuraa niin luvu on ihan hirveän suuret.

kolme keinoa, joiden avulla voidaan ehkäistä eniten "turhia" kuolemia ja sairastumisia;
1. liikunnan lisääminen
2. tupakoinnin lopettaminen
3. ruokavalion parantaminen

kaksi noista liittyy ylipainoon...

Sub 7.12 00.15 Tosipaikka: Löysänahkainen nainen

Täti pudotti 140kg, nahkaa jäi pienen ihmisen verran yli.

??

Kyllä se ihmisestä jotain kertoo, jos painon oikeasti saa tuonne 150kg yläpuolelle. Suurin osa normaalipainoisista ihmisistä mässäilee aika ajoin, moni jopa syö päivittäin herkkuja eikä silti liho järkyttäviin mittoihin. Painon lisääntyessä peruskulutuskin nousee jo niin paljon, että painon nousu reilusti yli sadan kilon vaatii oikeasti enemmän 'työtä' kuin painon pudottaminen. Jos oikeasti järkeilee syömistään edes sen verran, että jättää ne suurimmat kaloripommit vähemmälle ja tarkistaa annoskoon uudelleen, ei voi olla menettämättä painoa.

Miten olet määritellyt ton maagisen rajan, jossa paino rupeaa kertomaan sulle ihmisestä? Kaikkeahan voi yrittää tulkita, eriasia meneekö tulkinta oikein. Mitä esimerkiksi kertoo minusta se, että vuosikausia epäonnistuin painon pudottamisessa, vaikka panostin asiaan ns. täysillä.

Mitä kertoo minusta se, että olen sittemmin onnistunut pudottamaan yli 20 kg ja tulen saavttamaan tavoitepainoni toukokuuhun mennessä.

Painonhallinta on yhtä moniulotteinen kysymys kuin elämä sinänsä, kaikki vaikuttaa kaikkeen. Painonhallinnan puristaminen vain tahdon asiaksi, tietämisen kysymykseksi tai pelkästään nautitun enerian säätelykysymykseksi osoitaa sen sijaan monen tällä palstalla asiaa kommentoineen kohdalla sellaista henkistä yksisilmäisyyttä, elämästä ja itsestä vieraantuneisuutta, että ihmettelen tähänasitsta selviytymistä ihmisten keskuudessa.

Miten olet määritellyt ton maagisen rajan, jossa paino rupeaa kertomaan sulle ihmisestä? Kaikkeahan voi yrittää tulkita, eriasia meneekö tulkinta oikein. Mitä esimerkiksi kertoo minusta se, että vuosikausia epäonnistuin painon pudottamisessa, vaikka panostin asiaan ns. täysillä.

Mitä kertoo minusta se, että olen sittemmin onnistunut pudottamaan yli 20 kg ja tulen saavttamaan tavoitepainoni toukokuuhun mennessä.

Painonhallinta on yhtä moniulotteinen kysymys kuin elämä sinänsä, kaikki vaikuttaa kaikkeen. Painonhallinnan puristaminen vain tahdon asiaksi, tietämisen kysymykseksi tai pelkästään nautitun enerian säätelykysymykseksi osoitaa sen sijaan monen tällä palstalla asiaa kommentoineen kohdalla sellaista henkistä yksisilmäisyyttä, elämästä ja itsestä vieraantuneisuutta, että ihmettelen tähänasitsta selviytymistä ihmisten keskuudessa.

Niin, joudun vielä lisäämään; mikään ei tule yhteiskunnalle niin kalliiksi, kuin tyhmyys, vihamielisyys ja suvaitsemattomuus.

kolme keinoa, joiden avulla voidaan ehkäistä eniten "turhia" kuolemia ja sairastumisia;
1. liikunnan lisääminen
2. tupakoinnin lopettaminen
3. ruokavalion parantaminen

kaksi noista liittyy ylipainoon...

Missä se alkoholin lopettaminen on?
kansanterveyslaitos sanoi:
Alkoholi aiheuttaa 2 500–3 000 kuolemantapausta vuodessa sekä onnettomuus-, väkivalta-, terveys- ja sosiaalikustannuksia ja -haittoja. Kaikkien muiden päihteiden (tupakkaa lukuun ottamatta) haitat ja kustannukset ovat yhteensä 25% alkoholin aiheuttamista.

Suomessa alkoholi on miesten ja naisten yleisin kuolinsyy. Suomalaiset kuluttavat keskimäärin yli 10 litraa puhdasta alkoholia vuodessa Venäjällä alkoholi aiheuttaa joka neljännen kuolemantapauksen

Uuden laajan kanadalaistutkimuksen mukaan jo yksi alkoholiannos päivässä voi lisätä miesten riskiä sairastua useisiin syöpiin, kuten ruokatorven-, haima-, maksa-, suoli- ja eturauhassyöpiin

Kai jokaisella on se oma raja päässään, kun jonkun henkilön liikakilot alkavat kertoa henkilön kurinalaisuudesta ja siitä, saako henkilö itseään niskasta kiinni. Jos sinulla ei mitään metabolisia ym. sairauksi tuolloin ollut, niin minusta se kertoo, ettet yrittänyt tarpeeksi. En tiedä yhtään lihavaa, joka ei herkuttelisi tai olisi itse syönnyt itseään lihavaksi ja vaikuttanut elämäntavoillaan ulkomuotoonsa. Itsekin joskus junnumpana laihdutin 20 kiloa ja ennen sitä kaloreita tuli enemmän verrattuna kulutukseen ja karkit maistuivat koulun jälkeen.

Että olet vihdoinkin saannut itseäsi niskasta kiinni. Onnittelut.

Syöty Snickers, on syöty Snickers. Niin se on eikä se siitä mihinkään muutu, vaikka tottahan se, että painon pudottaminen on vaikeaa, jos henkisesti ei kaikki ole kunnossa.

Vapaa tahto ja yhteisistä varoista maksettavat kustannukset eivät sovi yhteen.
Komp komp.

...vuosikausia epäonnistuin painon pudottamisessa, vaikka panostin asiaan ns. täysillä.

Mitä muutit, kun paino kerran alkoi tippumaan vuosien jumittamisen ja yrittämisen jälkeen?

Niin, joudun vielä lisäämään; mikään ei tule yhteiskunnalle niin kalliiksi, kuin tyhmyys, vihamielisyys ja suvaitsemattomuus.

Off topic, mutta miten suvaitsemattomuus käy yhteiskunnalle kalliiksi? Nythän kun kaikki pakotetaan olemaan suvaitsevaisia ja sietämään mitä vaan, niin yhteiskunta käyttää järjettömiä summia esim. maahanmuuttajien hyysämiseen. Jos saisi olla rauhassa suvaitsematon, niin kyllä se paljon halvemmaksi tulisi...

Tuo on minun mielestäni hyvä käytäntö. Oikeastaan asiaa voisi viedä vielä pidemmälle samaan loogiseen suuntaan. Lentoyhtiö voisi laskuttaa asiakasta asiakkaan ja matkatavaroiden yhteenlasketun painon mukaan (ehkä pohjalle joku perusmaksu). Tämä olisi siinä mielessä oikeudenmukaista, että se perustuisi yhtiölle aiheutuviin todellisiin kustannuksiin ja kohtelisi samalla tavalla niin bodareita kuin läskejäkin. Tietysti jos matkustaja tarvitsee kaksi paikkaa, niin siitä on ihan loogista laskuttaa tuplahinta - tuossa minun systeemissäni esimerkiksi kaksinkertainen perusmaksu ja sitten kilojen mukaan normaalisti. Matkatavaroistahan laskutetaan jo nykyäänkin ylimääräistä, jos niiden paino ylittää tietyn rajan.

En ollenkaan ymmärrä sitä, kun joidenkin mielestä ylipainoisilta perittävä lisämaksu on muka syrjintää. Kuten sanottua, sehän perustuu matkustajasta koituviin todellisiin kustannuksiin. Syrjintä taas määritelmän mukaan perustuu mielivaltaan.

Nuo +170kg pullahiiret pitäs laittaa jonnekin laihdutusleirille. Semmoset läskit on vaan niin kuvottavia ettei mitään rajaa. Kyllä se laihdutus onnistuu jos vaan haluaa! Mutta mitä tehdäkään vanhemmille jotka syöttää pennuillee sen pari pitsaa, 5 hampparia ja 3 pulloa kokista päivässä???

^Mä olen jo pitkään ollut sitä mieltä, että lasten hankkiminen pitäisi tehdä luvanvaraiseksi. Pitäisi vaikka suorittaa joku vanhemmuuden "ajokortti", ennen kuin saa luvan hankkia lapsia. Tähän voisi kuulua jotkut psykologiset arvioinnit ja samalla pitäisi osoittaa edes jotain perustietämystä vaikka juuri terveellisistä elämäntavoista sun muusta. Oikeasti yllättävän iso osa ihmisistä on melkein totaalisen tietämättömiä ihmiskehon ihan perustoiminnoista, kuten siitä minkälaisia vaikutuksia erilaisilla ravintoaineilla on. Jotkut ihmettelee ihan tosissaan, että kuinka meidän Ville-Petteri lihoo ja lihoo, vaikka syö muka ihan normaalisti, kai sillä on sellaiset geenit, jotka taikoo tyhjästä läskiä.

^Mä olen jo pitkään ollut sitä mieltä, että lasten hankkiminen pitäisi tehdä luvanvaraiseksi. Pitäisi vaikka suorittaa joku vanhemmuuden "ajokortti", ennen kuin saa luvan hankkia lapsia. Tähän voisi kuulua jotkut psykologiset arvioinnit ja samalla pitäisi osoittaa edes jotain perustietämystä vaikka juuri terveellisistä elämäntavoista sun muusta. Oikeasti yllättävän iso osa ihmisistä on melkein totaalisen tietämättömiä ihmiskehon ihan perustoiminnoista, kuten siitä minkälaisia vaikutuksia erilaisilla ravintoaineilla on. Jotkut ihmettelee ihan tosissaan, että kuinka meidän Ville-Petteri lihoo ja lihoo, vaikka syö muka ihan normaalisti, kai sillä on sellaiset geenit, jotka taikoo tyhjästä läskiä.

Oon kyllä samaa mieltä. Tulee käytyä lasten kanssa uimassa uimahallissa (tehty kotona ihan luvattomasti ;) ) ja voi herranjestas millasia plösöjä 6-8 vuotiaita näkee. Yllättäen vanhemmat samasta muotista. Jos murrosiän jälkeen on pari-kolmekymmentä kiloa ylipainoa tai enemmänkin niin voi siinä vaikea olla aloittaa terveellinen elämä aikuisuuden kynnyksellä. Eikä tuossa tapauksessa lihavuus ole edes täysin "oma vika"...

Mun edellä laahusti pari päivää sitten ruokakaupassa isohko äiti n. pari vuotiaan (jo nyt pullean) muksun kanssa, lapsi siis ostoskärryissä. Lapselle syötettiin vuorotellen karkkia ja jotain maissinaksuja (?), että se olisi huutamatta. Heti kun huuto alkoi seuraavan kerran, suu täyteen hyvää ja lapsi on tyytyväinen... Näki äidin otsasuonista, että on vähän pinna kireellä. Sain itekin sellaset mulkaisut päälleni, että katsoin parhaimmaksi kadota näkyvistä.

Siis jumalauta mitä touhua. Vaikka ei niitä omia lapsia olekaan, mutta ei nyt ekana tulisi mieleen syöttää lasta pullasorsaksi, jotta se olisi hiljaa.

Mua huolestuttaa eniten se että tämä meidän kulttuuri alkaa kohta suosimaan ihan liikaa ylipainoisia ihmisiä. Liian monesti olen kuullut kuinka erästä nais-artistia kehutaan siitä "kuinka hän kantaa kilonsa" ja rohkaisee muita ihmisiä olemaan liikalihavia.. Ja jos sanot jollekkin läheisellle että kannattaa harkita laihduttamista ennenkuin nahka ei enää palaudu ennalleen, niin aletaan huutaa että mikä sinunkin ongelma on!? Näitä asioita on vaikea sanoa muille, mutta on pakko, ennenkuin on liian myöhäistä.

Näkikö porukka sitä 4D dokumenttia misä se joku alle 20v poju paino jotakin yli 350kg? Äiti se vaan teki ja teki pojulle ruokaa niin kauan että poika voinu ees liikkua :david:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom