Lihat kerran viikkoon natikkana

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja optim
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Aloitin treenaamaan pakkiksen ohjeiden mukaan 1- ja 2-jakoisilla, keskityin ruokailuun. Tulokset nousivat kuitenkin hitaasti, ajattelin syynä olevan geenit. Lopulta vaihdoin 3-jakoiseen, rinta/selkä, jalat, kädet/olkapäät jaolla, ja tulosta alkoi tulla, enemmän kuin koskaan ennen. Kyseisessä ohjelmassa eniten kehittyivät jalat. Lisäilin kyykyssä 5-15kg kuukaudessa painoa, joka kerta edellistä enemmän, niin paljon kuin uskalsin. Lihaa ja voimaa tuli reilusti. Kerta jos jaloille riittää yksi treeni viikkoon, miksi ei muillekkin lihoille?

Nykypakkisopin mukaan liha ei tartu natikalle jos treenaa lihat kerran viikkoon, mutta TE joilla lihat tarttuu kyseisellä treenitavalla, kertokaa ja keskustelkaa.

Tullaan mukaan keskusteluun, vaikka siihen ei ehkä olekkaan parhaat lähtökohdat :).
Itse treenaan nykyisin lihasryhmät kerran viikkoon (ja ehkä jonkun kahteenkin kertaan eli 3-4 krt/vk salilla 3-jakosella nykyään) Treenasin tuossa aikaisemmin muutaman kuukauden 2-jakoisella ja painot alkoivat nopeasti jumittamaan/ kropasta ei tuntunut löytyvän puhtia. Tiedä sitten johtuiko toi liian vähäisestä syömisestä tj, mutta nykyään vedän (mielestäni) saman verran ruokaa ja 3-jakonen tuntuu purevan paljon paremmin -> treenipainot nousseet taas, ja tuntuu että sitä puhtia löytyy. Ja siinä ohessa on oma painokin noussut aika kivasti...

Itse vuorottelen vuodesta toiseen 2-jakoisen ja sitten todella monijakoisen ohjelman kanssa. Yleensä 2-4 kk vuodesta olen treenannut 6- ja jopa 7- jakoisilla ohjelmilla. Ideana on siis ollut treenata JOKAINEN lihasryhmä omana treeninään kerran viikossa. Pystytään treenaamaan kovaa, mutta silti treeniaika on verrattain lyhyt, koska yksittäinen yläkropan lihas ei hirveästi aikaa vie. Ja tuplatreenit on kans kova juttu eli esim. aamupäivällä rinta ja illalla hauis. Vuoden 2008 alussa ajoitin kunnon bulkkijakson 6-jakoisen treenin kanssa ja paino nousi parissa kuukaudessa ihan kiitettävästi ja ei, kaikki ei mennyt vyötärölle;)

Treenijako oli viime kerralla tämä:

Päivä 1: Takareidet, pohkeet
Päivä 2: Rinta (aamu), hauis (ilta)
Päivä 3: Selkä
Päivä 4: Etureidet, vatsat
Päivä 5: Olkapäät (aamu), ojentajat (ilta)

Eli 5 treenipäivää viikossa ja 2 täyttä lepoa.

Niinhän se menee että jokaisen pitää löytää se treenitapa joka omalle kropalle sopii.

Nyt kun olen huomannut että jaloille riittää mainiosti kerta viikkoon, ja kun kehitys on parempaa kuin koskaan jalkojen osalta, mietin että jos 3-jakoinen työntävät, vetävät, jalat jaolla olisi rautaa minulle.

Toisaalta olen läpipasko laihaläski, ja silloin yleensä suositellaan yksijakoista.. Mutta ei mulla toiminut =)

Oliskohan ollut niinkin simppelistä hommasta kysymys, että et yksinkertaisesti palautunut treeneistä. Tuolle hyvälle kehitykselle syy voisi löytyä ihan vain vaihtelusta, kroppa saa uudenlaista ärsykettä.

Eipä näitä voi järjestykseen laittaa noin yleisellä tasolla. Henkilökohtaisesti voi olla merkitystä, jollekki passaa ja jollekki ei. Ite oon vetäny 1-4 -jakoisilla ohjelmilla, kaikki toimii. Vaatii vaan suunnittelua ja järkeä ja malttia jos 1-jakoisella tekee. Ja yleisesti ottaen varmasti aloittelijalle keskimäärin on 1-jakoinen parempi, sillä aloittelija ei useimmiten osaa treenata tarpeeksi lujaa jos tekee vain kerran viikkoon. Vaakakupin toisessa päässä se, että kokeneempi jermu ei välttämättä osaa treenata tarpeeksi rauhallisesti ja maltilla jakamattomalla ohjelmalla. Sanoisinkin että enimmäkseen se on toteutuksesta kiinni, eikä siitä moneenko osaan lihat on jaettu.

Hieman samansuuntaisia ajatuksia - olen nyt paiskinut menemään 3- ja 2-jakoisilla ohjelmilla. Mietinkin juuri vaihtoa 4-jakoiseen..
1-3-jakoisten ohjelmien edut ovat ehdottomasti siinä, että lihat tulee treenattua tiheämmin kuin kerran viikkoon. Mitäs jos treenaisikin 4-jakoisen ohjelman 5 kertaa viikkoon? Eli aina joku lihasryhmä tulisi kahteen kertaan..
Sama periaate siis kuin 3-jakoisella ohjelmalla kun treenataan 4*vko.

Lihasryhmäjako voisi ainakin tällaiselle undulaatille olla seuraava:

1. etureidet, pohkeet, vatsa
2. rinta, hauis
3. selkä, takareidet, pohkeet
4. olkapäät, ojentajat

Oliskohan ollut niinkin simppelistä hommasta kysymys, että et yksinkertaisesti palautunut treeneistä. Tuolle hyvälle kehitykselle syy voisi löytyä ihan vain vaihtelusta, kroppa saa uudenlaista ärsykettä.
Olihan tää mulle tarkoitettu? Oli tai ei, lähinnä tota hainkin, kroppa ei palautunut treenistä, mutta syy jäi (yllättäen) epäselväksi. Voiko syynä olla että kroppa ei saanut tarpeeksi ravintoa? Vai onkohan ihan geneettinen piirre (lihaksien erilainen palautuminen ihmisillä?) Sitä lähinnä tässä olen ihmetellyt itse. Mutta ei sillä että jotenkin kaipaisin tuota 2-jakosta. Pusketaan sillä mikä toimii niin kauan kun toimii ja sitten kun alkaa tökkimään niin voidaan miettiä jotain uutta.

PS. Kun sanoin aikaisemmassa viestissä että ehkä en ole paras henkilö vastaamaan, niin kysymys on omasta treenitaustasta joka on seuraavanlainen. Pari vuotta sitten 6kk tiivistä treeniä jonka aikana massaa eli läskiä ja lihasta tuli 10kg lisää, silloin treenasin 4-jakosella. Siitä sitten kuihduttiin takas sellaset 6-7 kiloa. Alotin tossa puolvuotta sitten treenaamaan uudestaan ensin 2-jakosella, eikä sitä jatkunutkaan kuin n. 2kk jonka jälkeen päätin vaihtaa 3-jakoseen ja nyt puolessa vuodessa suunnilleen paino samassa kuin parivuotta sitten.

Aika turhaa (kai?) täällä foorumeilla on näitä asioita sinänsä kysellä että mikä toimii. Ainakin sinänsä että eiköhän se parhaiten selviä testaamalla. Tuntuu muutenkin että niinkin tavallaan yksinkertainen asia kuin lihasten kasvatus on täysin yksilökohtaista että mikä toimii ja mikä ei.

Mulla on reeni taustaa reilut kymmenen vuotta ja oon todennut, että on turha yrittää 1- tai 2-jakoisella ohjelmalla. Oon aina välillä koittanut kyseisiä ohjelmia ja mitään muuta ei oo jäänyt käteen kuin tulostason ja massan notkahdus ja kerran jopa vuoden päivän kestänyt ylikunto. Mutta monelle mulle kaksijakoinen esimerkiksi sopii vallan mainiosti ja palutuminen ei tuota ongelmia. Mulla vaan esimerkiksi jalkapäivänä on turha yrittäkään tehdä mitään punnerrusliikkeitä tai vastaavia..... Tämä on niin yksilöllistä. Nykyisin reenaan seuraavalla jaolla, kiertoaika 7-8 päivää:
1. rinta
2. jalat ja vatsa
3. olkapäät ja ojentajat
4. selkä ja hauis

Tämä on toiminut ja tulostaso alkaa olemaan taas "huippuaikojen" lukemissa.

Jakoisuus ja frekvenssi on vaan kaksi tekijää koko treenaamisen kokonaisuudessa. Kyllä se tiheämpi kuin viikon frekvenssi toimii kaikilla, kun vaan muut tekijät kuten mm. volyymi ja intensiteetti säädetään sopivaksi ja jaksotetaan järkevästi. Kyllä se viikon kiertokin toimii, ei siinä mitään.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Prim0s sanoi:
Päivä 1: Takareidet, pohkeet
Päivä 2: Rinta (aamu), hauis (ilta)
Päivä 3: Selkä
Päivä 4: Etureidet, vatsat
Päivä 5: Olkapäät (aamu), ojentajat (ilta)
Minkä takia joku tekisi off-seasonilla kahta treeniä päivässä? Varsinkin noinkin pieniä lihasryhmiä kuin hauis ja ojentaja? Toki ehkä joku viimeinen viikko ennen kevyttä viikkoa voisi sellainen superkompensaation (vai mikä hieno nimi tälle olikaan) hakeminen olla ihan jees, mutta joka viikko? Itse säästäisin noita ihan dietille, ettei kroppa tottuisi tekemään kahta treeniä päivässä offilla, tulee tuskasta pitkällä dietillä, jos totuttaa kroppaa offilla jo älyttömyyksiin. Toki ei varmaan noissa jumpissa mene sitä 20-30 min pitempää, mutta kuitenkin.

Minkä takia joku tekisi off-seasonilla kahta treeniä päivässä? Varsinkin noinkin pieniä lihasryhmiä kuin hauis ja ojentaja? Toki ehkä joku viimeinen viikko ennen kevyttä viikkoa voisi sellainen superkompensaation (vai mikä hieno nimi tälle olikaan) hakeminen olla ihan jees, mutta joka viikko? Itse säästäisin noita ihan dietille, ettei kroppa tottuisi tekemään kahta treeniä päivässä offilla, tulee tuskasta pitkällä dietillä, jos totuttaa kroppaa offilla jo älyttömyyksiin. Toki ei varmaan noissa jumpissa mene sitä 20-30 min pitempää, mutta kuitenkin.

No itse kun ei kilpaileva kehonrakentaja ole, niin ei tarvi stressata tommosista asioista. Ei tohon treenitapaan sen kummempia perusteluja löydy. Ehkä sen olen huomannut, että jos treenaan nyt sitten vaikka rinnan ja hauiksen samalla kertaa kunnolla, niin pakostakin rupee viimeset liikkeet tuntumaan forkuissa ja yleensäkin puristusvoimassa. Ei niin etteikö pystyisi treenaamaan, mutta koska aikataulut on hyvin antanut periksi ja sali on vain pienen kävelymatkan päässä, niin ihan ok mielestäni jakaa lihakset omiksi treenikerroikseen. Alkulämmittelyt+venytykset mukaanlukien yksittäinen yläkropan lihas kesti treenata 40-60 min.

"Jos käy 3krt/vko salilla, ni onko 3-jakonen kokeilemisen arvonen 1-jakosen sijaan? " On
Prim0s:
Kaksi kertaa päivässä treenaaminen natuna on minusta aivan turhaa touhua. Kyllä lihaksien pitää palautuakkin.

"Jos käy 3krt/vko salilla, ni onko 3-jakonen kokeilemisen arvonen 1-jakosen sijaan? " On
Prim0s:
Kaksi kertaa päivässä treenaaminen natuna on minusta aivan turhaa touhua. Kyllä lihaksien pitää palautuakkin.

Tuota noin, jos teoriassa Primoksella kestää treenata yksi lihasryhmä 40-60min, niin silloin esim rinta&hauis sessio kestää 80-120min. Kroppa palautuu nopeammin kahdesta lyhyemmästä treenistä kuin yhdestä pitkästä. En itse kuitenkaan näe järkevänä tehdä rintaa ja hauista splittinä.

No itse kun ei kilpaileva kehonrakentaja ole, niin ei tarvi stressata tommosista asioista. Ei tohon treenitapaan sen kummempia perusteluja löydy. Ehkä sen olen huomannut, että jos treenaan nyt sitten vaikka rinnan ja hauiksen samalla kertaa kunnolla, niin pakostakin rupee viimeset liikkeet tuntumaan forkuissa ja yleensäkin puristusvoimassa. Ei niin etteikö pystyisi treenaamaan, mutta koska aikataulut on hyvin antanut periksi ja sali on vain pienen kävelymatkan päässä, niin ihan ok mielestäni jakaa lihakset omiksi treenikerroikseen. Alkulämmittelyt+venytykset mukaanlukien yksittäinen yläkropan lihas kesti treenata 40-60 min.
Siis puristusvoimassa? Voisiko esim. remmejä käyttää hyödyksi jos hauiskäännössä loppuu forkussa puristus voima? Toki remmit eivät tuo yhtään voimaa, mutta saisi enemmän irti, kannattaisi kokeilla pari sarjaa vaikka ne kovimmat sarjat. Niin jos on aikaa ja sali lähellä, mikäs siinä.

Niin kyllä ainakin Massaa! Voimaa! -kirjassa ylistettiin dual split-ohjelmaa, jossa treenataa kaksi kertaa päivässä. Toki jako pitää olla järkevä, mutta uskon että jo kasvaneen treeni-intesiteetin ansiosta kehitys voi olla huomattavaakin. Vaatiihan se ihan toisenlaista panostusta, mutta jos aikaa ja motivaatiota löytyy niin mikäpäs siinä.

Tähdennän siis vielä, ettei kyse ole niinkään jaksamisesta. On tullut treenattua ihan "normaalillakin" monijakoisella eli vedetty samassa treenissä rinta/hauis tai olkapäät/ojentajat yms. Mutta koska siis pystyy ajoittain treenaamaan näinkin monijakoisella niin miksei sitten treenais? Puitteet on tosiaan hyvät ja motivaation kanssa ei tule itselläni ikinä ongelmia. Ajatus siitä, että treenaa jokaisen lihaksen erikseen tuntuu ainakin itsestäni melko houkuttelevalta aina. Saa ainakin runtata kunnolla eikä tarvii säästellä yhtään sen takia, että pitäis vielä joku toinenkin lihas jaksaa treenata. Ja periaatteessa on itelleni melko sama vetääkö rinnan ja hauikset samalla kertaa pitkällä treenillä vai sitten kahdessa lyhyemmässä erässä. Kenellä mahdollisuus on, niin kokeilkaa ihmeessä.;)

Tuota noin, jos teoriassa Primoksella kestää treenata yksi lihasryhmä 40-60min, niin silloin esim rinta&hauis sessio kestää 80-120min. Kroppa palautuu nopeammin kahdesta lyhyemmästä treenistä kuin yhdestä pitkästä. En itse kuitenkaan näe järkevänä tehdä rintaa ja hauista splittinä.

Miksi täytyy tehdä pitkiä treenejä?

Kai tuollainen treenailu voi olla jostakusta hauskaa, mutta ei kai sitä oikein mistään muusta syystä kannata edes tehdä. Jos haluaa kehittyä ja vieläpä mahdollisimman nopeasti, niin ei tuollaisessa touhussa ole kyllä mitään järkeä pidemmän päälle.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom