Lihasrevähdys, mitä missä hä? Perustietoa lihasrepeämästä ja sen hoidosta

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja TJJ
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Kuten tavallista, niin kukaan ei pysty näkemättä sanomaan mikä paakku se on. Mutta esim hauiksen pitkän pään katkeaminen voi tehdä paakun olkavarteen, mutta juuri mitään vaikutusta hauiksen toimintaan sillä ei ole.

Mulla on takareisi taipeesta vähän ylös päin revähtäneenä jo 3 vikkoo. tällä viikolla pahentunu niin, että kävelyki sattuu ja polttaa aika kovaa sitä revähtänyttä paikkaa. oisko mitään neuvoja miten saan nopeutettua paranemista tai ettei se mee pahemmaks?

Tää tapahtu eilen kylläpä kaikki liikkeet ovat hankalia hiljaa joutuu menee.
Tänään alataljaa tehdessä reväytin alaselän, lekuri sano et viiko saikkuu ja lykkäs ressun kouraan käy hakee 800 buranaa.
Kuulema ens viikonlopulla uudestaan lääkäriin jos kipeä mutta mutta nää jutut ei mee aina niinkuin elokuvissa...

Onko se nyt revähdys vai mikä kun koulussa vähän painiskeltiin ja tuli vihlova äkillinen mutta silti hitaasti nouseva kipu oikeaan hauikseen, voimat hävisivät kokonaan, ei pystyny jännittämään yhtään ja sormet ainakin turposivat suht laadukkaasti. 12h tapahtuman jälkeen kaikki ainakin tuntuu ok, treenatessa vähän kipeä vielä.

Tää tapahtu eilen kylläpä kaikki liikkeet ovat hankalia hiljaa joutuu menee.
Tänään alataljaa tehdessä reväytin alaselän, lekuri sano et viiko saikkuu ja lykkäs ressun kouraan käy hakee 800 buranaa.
Kuulema ens viikonlopulla uudestaan lääkäriin jos kipeä mutta mutta nää jutut ei mee aina niinkuin elokuvissa...

Tänään meen ekan kerran salille iha kevyesti treenaa, olenkohan liian malttamaton...

Rintalasta on ollut muutaman päivän kipeä ja siinä on semmoinen tunne että se olis just rusahtamassa, mutta ei se kummiskaan rusahda. Äsken penkkiä tehdessä sitten kesken sarjan vihlaisi kunnolla ja arvasin heti että rintalihas revähti. Onkohan mahdollista että tuolla rintalastan kivulla ja revähdyksellä olis yhteyttä? Kovin helposti tuntui revähtävän eikä koskaan ennen ole moista tapahtunut.

Tämä nyt ei ole mitään uutta ja mullistavaa, mutta sanonpa kuitenkin, että kannattaa rauhassa levätä ja kuntouttaa paikat ehjiksi ennenkuin lähtee kokeilemaan kestääkö. Ajattelin itse tämän olevan ihan selvä homma, mutta kantapään kautta sekin piti oppia. Kerronpa tähän lyhykäisen tarinan, jos sen opetus auttaisi jotain kuntoutushommissa.

Tapahtumat alkavat viime marraskuun lopulta, jolloin revähti ojentajan pitkä pää beach volley touhuissa. Kovahkossa iskulyönnissä napsahti ja vihlaisi ilkeesti, ja tajusin heti, että jotain meni rikki. Myöhemmin diagnoosi varmistui ja kyseessä juuri siis revähdys ojentajan pitkä pään kiinnityskohdan tienoilla. Noh, alkuun jäätä ja muutaman päivän päästä kevyttä venyttelyä ja jumppailua päivittäin. Käsi oli täysin kivuton kahden viikon päästä tapahtuneesta ja sitähän piti sitten lähteä kokeilemaan taas biitsikentälle. Käsi kesti pari kevyttä iskua ilman kipua ja kolmannella napsahti taas. V-käyrä alkoi tässä vaiheessa hiukan jo värähdellä. Ei muuta kuin lisää lepoa ja kuntoutusta. Käsi parantui kivuttomaksi taas melko nopeasti ja usean viikon levon jälkeen lähdettiin taas kokeilemaan. Käsi kesti jo hyvin kevyitä iskuja, joten pitihän sitten kokeilla samantien lyödä vähän kovempaakin. Ei liene vaikeeta arvata lopputulosta. Taas takaisin lepäilemään ja jumppailemaan. Kolmas yritys palata rakkaan lajin pariin tapahtui eilen ja tällä kertaa pääsin lyömään jo kivuitta kovempaa, kunnes ojentaja petti jälleen. Eilisestä lähtien vitutus on ollut lähes käsinkosketeltava ja tuntuu ettei omalla tyhmyydellä ole minkäänlaista rajaa. Luulin olevani fiksu tällaisten hommien kanssa, mutta aivot menee nähtävästi täysin pois päältä kun halu päästä takaisin pelaamisen pariin on niin kova. Käsi olisi varmasti ollut jo pitkään kunnossa jos olisin heti alkuun tajunnut levätä rauhassa ja palata rauhallisesti tositoimiin.

Nyt päätin, että palloon ei kosketa ainakaan pariin kuukauteen. Kun kivut tästä noin viikon päästä hellittävät niin aloitan kevyesti kuntouttamaan rauhallisilla liikkeillä ja siitä pikkuhiljaa vahvistelen ojentajan täysin ehjäksi ennen kesää. Sitten kun tajuaisi vielä palloa alkaa lyömään toodella rauhallisesti vasta monien viikkojen (ellei kuukausien) jumppailun jälkeen. Enpä tiedä oliko tästä kenellekään hyötyä, mutta ainakin itse sain avautua. Helpottaa.

Itsellä tuolla takareiden yläosassa/ pakaran alapuolella, on semmosta pientä sinne kuulumatonta vihlontaa. Kyse nyt ei varmaan ole mistään suuresta, kun sillä pystyin maastavedosta viimekesänä nostamaan 190kg ja kokeilemaan 200 kiloa, sekä kyykkäämään edelleen ihan normaalisti. Ainoastaan etukyykkyä boksille tehdessä suoranaisesti sen huomaa, että jotain vialla on. Tää vaiva on nyt kestänyt viime kesäkuulta asti. Rauhoittui intin ensinäisinä kuukausina, mutta kun taas on päässyt treenailemaan kunnolla, kipu on palannut.
Jatkan nyt ihan normaalisti treenejä, kivun rajoissa, ja jos ei pahemmaksi mene niin meno jatkuu. Venyttelyyn nyt olen koittanut panostaa ja vähän alkaa liikkuvuudessa huomaamaan edistystä. Toivotaan sen nyt paranevan, ettei ainaista riesaa siitä saa.

Tervehdys!

Ihan sellaista asiaa lähtisin kyselemään, että mitäs jos arpikudos on muodostunut lihakseen jo ajat sitten (tarkkaa aikaa en osaa sanoa, n. vuosi), niin onko mitään tehtävissä? Mitkä ovat haitat lihaksen toiminnassa?

Mulla itsellä on todella pitkään tuntunut pistävää kipua oikean lapaluun kohdilla kun painan niskaa alaspäin, tai makaa tietyssä asennossa. Olen melko varma että vamma on peräisin kesäisistä keihäänheitoista. Jännää tässä on se, että missään punttitreeneissä tai itse keihäänheitossa se ei ole ottanut vastaan tai ollut erityisen kipeä. Silti vaivaa mielessä koko juttu nyt. Tuosta arpikudoksesta en ole ihan varma, mutta se tuntuu todennäköisimmältä. Joku siellä on pitkään ottanut vastaan, mutta kun seuraukset eivät ole olleet katastrofaaliset, niin olen antanut asian olla. Mitään tiettyä revähdyshetkeä en muista tai ole edes kokenut, mutta joskus on tullut paiskottua käsi uuvuksiin paskalla tekniikalla. Kipu tuntuu syvällä, ei pinnassa.

Onko tässä mitään vaihtoehtoa enää, vai onko asian kanssa vaan elettävä? Lääkärillä käynti, tarkempaa analyysiä sieltä? Koettaa venytellä ja tehdä jonkinlaisia harjotteita, vai onko turhaa? Venyttelyllä en minkäänlaista vaikutusta en ole huomannut, eikä se myöskään tunnu siltä että venyttäminen olisi mikään vaihtoehto. Ihan lääkärin paikkeilla ajattelin tässä poiketa, mutta ottaisin mieluusti vastaan infoa ensin täältä.

No kyllä kannattaa mennä lääkäriin. Mielellään yksityiselle ortopedille. Sieltä saat 100% varmemman diagnoosin vaivaasi ja mahdollisesti lähetteen fysioterapiaan. Terapeutti antaa sulle jumppaohjeet, jolla voit treenata ja venytellä kotona. Sittenhän voit tulla täältä kyselemään lisää vaivastasi ja kertomaan onko jumpat johtaneet mihinkään. Jos et saa jumppaamalla vaivaa paranemaan, niin sitten uudestaan lääkäriin ja vaikka magneettikuvaukseen.

Itselläni oli ja on vieläkin saman tyyppinen vaiva kuin sinulla. Pareneminen on kestänyt pitkään jos nyt on vielä alkanutkaan, koska en hakeutunut osaavalle lääkärille ajoissa. Minun tapauksessa ei ihmettelyt eikä arvailut ainakaan auttaneet...

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
No kyllä kannattaa mennä lääkäriin. Mielellään yksityiselle ortopedille. Sieltä saat 100% varmemman diagnoosin vaivaasi ja mahdollisesti lähetteen fysioterapiaan. Terapeutti antaa sulle jumppaohjeet, jolla voit treenata ja venytellä kotona. Sittenhän voit tulla täältä kyselemään lisää vaivastasi ja kertomaan onko jumpat johtaneet mihinkään. Jos et saa jumppaamalla vaivaa paranemaan, niin sitten uudestaan lääkäriin ja vaikka magneettikuvaukseen.

Itselläni oli ja on vieläkin saman tyyppinen vaiva kuin sinulla. Pareneminen on kestänyt pitkään jos nyt on vielä alkanutkaan, koska en hakeutunut osaavalle lääkärille ajoissa. Minun tapauksessa ei ihmettelyt eikä arvailut ainakaan auttaneet...

Kiitoksia paljon tästä!

Kokemuksia on kanssa "ei niin osaavista" lääkäreistä täällä, mutta tällä pienellä paikkakunnalla tuskin on parempaa tarjota. Melko ristiriitaista on myös tämän vaivan kanssa kauemmas lähteä hakemaan diagnoosia.

Pitääkö muuten reenaaminen tossa ohella lopettaa tai rajoittaa jotenkin? Tässä olisi hyvä aika nyt kyllä ennen kesää laittaa homma kuntoon. Enemmänkin vaiva tulee henkisellä puolella vastaan, toki myös "kylmänä" esim. aamuisin selkää lavan kohdilta oudosti kolottaa. Treenatessa kropan ollessa lämmin ei tunnu missään koskaan, ellei nyt niskaa taivuttele.. Tai sitten kun tekee vatsoja loppuun asti kädet niskan takana, niin alkaa ottamaan vastaan.

Otan yhteyttä paikalliseen arvauskeskukseen ja katsellaan sitä kautta tilanne. Jos ovat kovin osaamattomia, kuten varmaan ovatkin vaivan suhteen, niin mahdollisesti otan ajan kauemmas. Katsellaan ja kiitos tuosta!

Mulla sattuu omalääkäri olemaan sen verran nuori ja kokematon, ettei siltä suunnalta irronnut muuta kuin katsottiin yhdessä kivoja kuvia lääkäri-kirjasta ja kirjoiteltiin buranaa. Mulla on olkapään takaosassa/selkälihasesessa (lähellä olkaluun kiinnityskohtaa) mitä todennäköisemmin juurikin tuota arpikudosta revähdyksestä.

Fysioterapeutti ei ainakaan minun kohdaltani kieltänyt bodailua. Venyttelystä sanoi, että venyttely saa sattua ihan sattumulla asteikolla 1-10:een kolmosen verran. Venytellä kuulemma pitää. Lisäksi sain räätälöidyn kotijumppaohjelman, jossa tehdään liikkeet pienellä vastuksella, eksentrinen vaihe hiiiitaaasti ja konsentrinen vaihe räjähtävästi. Salitreeniä ei fysio kieltänyt, mutta itse olen jättänyt kaikki kipua provosoivat liikkeet pois.

Yksityisellä puolella maksat käynnistä n. kolme kertaa ennemmän ja ehkä matkakulujakin tulee, mutta omalla prioriteettilistalla terveys on siellä ihan kärjessä...

mites kun on rinnassa jokin revähdys/repeämä, niin laittaako lääkäri röntgeniin tai kirjoittaako suoraan saikkua/lääkärintodistuksen? voiko tuollaista edes saada selville millään röntgenil tai magneetil..

mites kun on rinnassa jokin revähdys/repeämä, niin laittaako lääkäri röntgeniin tai kirjoittaako suoraan saikkua/lääkärintodistuksen? voiko tuollaista edes saada selville millään röntgenil tai magneetil..
Riippuu vammasta ja sen suuruudesta. Ja voi, muttei rtg:llä.

Mikäs mahtaa kädessä olla, kun välillä vihloo kyynärpäästä ja välillä säteilee kyynärvarresta sormiin päin? Huomasin tämän leuanvedon jälkeen ja käsi puutui ja tuntui siltä kuin olisi vähän vetänyt suonta. Itse veikkaan, että joku hermo jumissa mutta kerotakaa te viisaammat?

Olin tuossa eileen salilla ja penkissä nousin ensin sen päiväiseen maksimiin ja sen jälkeen tein nopeuspenkkiä... Noh sitte ennen sitä viimeistä maksimikokeilua tauko tuli ehkä vähän turhan pitkäksi mutta ajattelin sitten kuitenkin että nostetaan nyt vaan. No eihän se nosto tullut edes ylös ja sillä lailla, eikä mitään kipua tuntunut siinä kohtaa joten jatkoin nopeuspenkillä. 8 sarjaa tein nopeuspenkissä eikä vieläkään mitään... Sitten siirryin tekemään vinopenkkiä käsipainoilla ja istahdin siihen penkille ja "kuivaharjoittelin" siinä vähän ja venytin vähän käsiä taakse niin sitten tuntui ikävä pistos vasemman rintalihaksen sisäreunassa eli siis sillä puolella mikä lähempänä oikeaa rintalihasta. :D No lopetin sen sitten siihen mutta tein treenin loppuun joka tosin ei kestänyt enää kauaa ja lähdin kohti kotia. Edelleen tuntui samanlainen pistos ja laitoin kylmää nyt varmuuden vuoksi. Nyt aamulla ei varsinaisesti enää kipua tunnu, tosin kohta on arka kenties siitä(?) koska tyhmänä rassasin ja hieroin sitä kohtaa illan mittaa. Kuoppaa tai mitään en huomaa lihaksessa. Eli oliko kyseessä jonkinnäköinen lihaspistos vain, pieni revähdys vai mistä kyse? Ja jos tarvetta niin kuinka hoito tästä eteenpäin, sekä koska uskaltaa ruveta kuormittamaan rintaa täydellä höyryllä?

Oiskos tässä mahdollinen lihaskalvon repeäminen:

Vetäsin aiemmin tänään hauiskääntöjä huvikseen koneella istuessa, jolloin kaikki tuntu ok. Vikat toistot toki aika tuskasia joten en epäilly sillon mitään.

Nyt koitin uudestaan muutamaa vetästä, ja vasemmassa forkussa tuntu aika reipahko kipu heti rasituksen alkaessa. Muuten vain vähän kipeä, ja silloinkin vain jos lihasta painelee. Ei tunnu kuoppia tai muita epäkohtia.

Tein sunnuntaina voimapyörää ja sitten tuntui solisluun yläpuolella muljahtava kipu. Eilen kävin arvauskeskuksessa, sairaanhoitaja tutki hieman mut ei osannut kunnolla sanoa joten pyys fysioterapeutin kattoo. Sano et kaulanlihaksessa ehkä jonkinlainen revähdys, on siis kosketusherkkä, solisluun "kuopassa" aivan pieni turvonnut kohta, mustelmaa ei ole. Käski kylmähoitoa ja kevyitä venytyksiä kaulan alueelle. Mitä liikkeitä pitäs nyt salilla varoa ton voimapyörän lisäksi?

Back
Ylös Bottom