Lihasrevähdys, mitä missä hä? Perustietoa lihasrepeämästä ja sen hoidosta

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja TJJ
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Mul on joskus käyny jtn samantyylistä mun oikeen haban alaosaan siihen kyynär taipeen juureen. Tää näkyy selkeesti mun habojen koko erossa, kun toinen haba ei supistu yhtä voimakkaasti ja on pienempi. Kuulostais, että sulla on katkennut/luiskahtanu sieltä kokonaan se jänne, kun taas mulla on jtn pientä vauriota/kulumaa vaan, kun tajusin aikoinaan lopettaa ajoissa. Oon saanu sen käsityksen, et noi hauiksen kiinnityskohdan vammat, hauiksen pitkän pään vammat tai mikä nyt oikea termi onkaan, ni niitä ei mielellään lääkärit leikkaa, ellei ole pakko ja jossei häiritse normi elämää. Se jänne mun tietääkseni sitten siirretään eri kohtaan siinä leikkauksessa, ja siinä saattaapi kadota useampi 10% supistumis voimaa habasta. Tämä ei ole varma tieto, mutta oon ite hieman aiheesta lukenut ja kysellyt urheilu lääkäriltä. Habahan kiinnittyy toisesta päästä kyynärvarteen ja toisesta olkapäähän. Mut aiheuttaa tosiaan itellekin turhautumista tämä yhä, kun mielellään treenaisi haboja, mutta täytyy tyytyä leukoihin, mitkä haba kestää. Itekki teen paljo lisäpainoilla noita leukoja, ja isoilla painoilla olkapäät,habat yms. voipi kaiketi loukata helposti halutessaan.

Sain leikkausajan julkisen kautta, viikon päähän. Tosi hyvä tuuri. Voihan olla, että toi paranisi itsestään, mutta oon netistä lukemalla saanut käsityksen, että toisin kuin esim. välilevytyrä, joka todennäköisesti vetäytyy omia aikojaan, niin noiden käsivarren pikkujänteiden kanssa on vähän 50/50, että paraneeko itsestään. Ja toi käsi on siinä kuosissa, että ei sillä kyllä mitään muuta tällä hetkellä tee, kuin kirjoita tätä viestiä nettiin. Ja itse kun googlesta katsoin, niin noista erityyppisistä hauiksen repeämistä tän tyyppinen oli juuri se, josta sanottiin, että leikkaus todennnäköisesti välttämätön. Ja kaipa se ortopedikin tietää jotain, mitä mä en tiedä.

Itse tilanne, missä tämä sattui, oli aika mielenkiintoinen. Yritin leuoissa 50kg:lla jotain ykköstä tai kakkosta, ja tiesin aikaisemmasta kokemuksesta, että sieltä "dead hangista" pitää päästä nopeasti liikkeelle, jotta se momentti kantaa leuan tangon yli. Sieltä kun lähdin riuhtomaan pienellä lantion liikkeellä, jonka jälkeen aloin vetää käsillä ja selällä, niin toi äkillinen lantiosta tuleva liike oli liikaa käden kestokyvylle. Ei siis saa fuskata leuoissa, tai käsi lähtee irti!

Kiitos vastauksesta!

Hui. Ite tesmasin kans just muutama viikko sit 50kg:lla ykköstä, mikä ei tullut. ILLUMINATI :O? sarjaa ku teen ni teen räjähtävästi, ja avitan vauhdilla hieman, mut toi 50kg vyöllä ei kyl tehny mieli ees yrittää :D.

Itse tein just sen virheen, että lämppäreissä käytin 15 kilosta 40 saakka aika rauhallista ja "hidasta" tekniikkaa, eli vedin itseni ilman mitään momenttia ylös. Sit 50kg:sta tiesin, että ei se ennenkään ole "puhtaalla" tekniikalla noussut, niin kelasin, että tällä kertaa teen kaiken mahdollisen, jotta se nousisi. Aika sama juttu on ollut levytankoliikeissäkin, eli yleensä lämppärit hitaasti ja rauhallisesti, tuntumaa hakien. Mitä lähemmäs työsarjoja päästään, niin sitä terävämpiä toistoja. Nyt pääsi vaan pääsi unohtumaan toi viimeinen.

Itsellä meni reilu vuosi sitten 40kg:lla nelonen, eikä 50kg silti noussut. Olisiko siinä sitten ollut jokin kropan suojamekanismi päällä, että keho "ei antanut" vetää täysiä, kun oli 10kg yli sarjapainomaksimin vyötäisillä. Mutta mä uskon kyllä, että me kumpikin saadaan se 50 kg ylös tämän elämän aikana! Tsemppii!

Jonin mietintää ja kirjatietoa
Lihasrepeämien eri vakavuusasteet:

1.aste: Muutamia lihassaikeitä on revennyt, lihas kosketus arka, venyttäessä lievää kipua, ei huomattavaa verenpurkaumaa.

2.aste: N. 20% lihaksesta revennyt, verenpurkauma huomattavaa.

3.aste: Vähintään 25-50% lihaksesta revennyt, huomattavaa verenpurkaumaa ja turvotusta, vammautuneen lihaksen käyttö mahdotonta.

4.aste: Lihas on revennyt kokonaan tai lähes kokonaan, turvotus kehittyy nopeasti, urheilija ei pysty liikuttamaan raajaa, yleensä vaatii leikkaushoidon.

Joni Ikonen/Aksis-Palvelut

Mulla lukee diagnoosissa "".....luokka 2C tyyppinen ruptuura". Tarkoittaakohan tuo luokka noita Ikosen listaamia vakavuusasteita? Mitähän "C" tuossa tarkoittaa?

Kyseessä on ranteen TFCC / kolmiorustorakenne, jossa siis kyseinen repeämä. Ainakaan tuo 2C repeämä ei ole niin vakava, että olisi suoraan lähetetty leikkaukseen, vaan yritetään ensin fysioterapiaa ja seurataan tilannetta.

Pistän varoittavan esimerkin siitä, mitä ei pidä tehdä, jos haba on leikattu. Aloin treenaamaan salilla heti, kun pääsin sairaalasta. Varoin vasenta kättä, ja vaikka pari kertaa tuli jotain pientä vihlontaa, niin käsi oli ok. Kättä käytin sen verran, että lastasin levypainot kyykkytankoon toisella kädellä avustaen. Sitten aloin innostua vähän liikaa, "olen terve, kädessä ei ole kipua, vaikka lääkärit kielsivät nostamasta hammasharjaa isompia rautoja ekan 6 viikon aikana". Aloin kokeilla yksittäisiä toistoja etunojapunneruksissa ja dipeissä. Ihme kyllä, käsi pysyi kasassa, vaikka mitään vetäviä liikkeitä ei luonnollisesti pystynyt tekemään kivun takia.

Huvittavinta tässä oli, että olin koko ajan paranoidisti huolissani jostain turhasta bakteeri-infektiosta, vaikka samaan aikaan rasitin kättä ( vaikka raitus oli suhteessa vähäistä ). Sit viikko leikkauksen jälkeen menin vainoharhaisena sairaalan päivystykseen, koska leikkaushaavasta tuli pientä vuotoa. En siis nukkunut tona yönä kuin pari tuntia, koska olin niin kusessa haavan takia. Sitten päivystävä lääkäri rauhoitti mieleni, haava näytti terveeltä, vuodosta huolimatta. Lähdin sairaalasta, ja sain luultavasti jonkun aivohalvauksen auringonpaisteesta, ainakin päätellen siitä, mitä seuraavaksi menin tekemään.

Menin kaverin kanssa hietsun rannalle, ja koska olin niin orgastisen helpottunut, koska käsi ei ollut mädäntynyt elävältä, niin ilmeisesti joku osa mielestäni veti johtopäätöksen " ei kuoliota = täysin terve". Pitää muistaa, että tässä vaiheessa olin jo lievässä pskykoosissa valvomisen ja auringonpaahteen takia. Sitten hietsussa ollessa löysimme nojapuutelineet ja leuanvetotangosta roikkuvat voimistelurenkaat. Nyt voi jo melkein arvata, mitää tulee käymään, mutta kerron silti heheh. Hyppäsin siis renkaille ja käsi sanoi poks melkein samantien. Olin oikeasti yllättynyt, vaikka tämähän on ihan selvä juttu. Nyt jengi tietenkin ajattelee, että v***u mikä idiootti. Ja olette aivan oikeassa. Silti en vaan pääse yli siitä mystisestä v**********a, että jos en vain olisi tuona päivänä mennyt sinne sairaalaan, enkä siten myöskään hietsuun, kaikki olisi ok.

Nyt vituttaa niin saatanasti, eikä vaan muo, vaan kaikkia lääkäreitä. No onneksi ollaan suomessa, eikä jenkeissä. Mut silti, miksi vitussa mun piti mennä sinne rannalle, salilla tollasta ei olisi ikinä käynyt, koska a) salilla ei ole voimistelurenkaita, ja b) vaikka olisi, niin en olisi ikinä menny kokeilemaan niitä. Treenatessa on kuitenkin se fokus ja maltti yleensä mukana, mutta sitten, kun menet jonnekin ulos, etkä ajattele, mitä olet tekemässä, niin käy "hassusti". Ei helvetti, tässä vaiheessa tuntuu, että joku vitun "korkeampi voima", on jotenkin muo vastaan, vaikka omaa typerryyttä toi oli alusta loppuun.

Vuosi sitten selvisin säikähdyksellä pari kuukautta kestäneesä selkäkivusta, joka teki musta vuodepotilaan. Sitten 2 kk päivittäisen kuntoutuksen jälkeen ajattelin " ei enää koskaan tätä paskaa". Mutta, mutta! Historia tuntuu toistavan itseään oudolla tavalla ( in mysterious ways hahah ). Ehkä tässä olisi jonkinlainen " ihmisenä kasvun " paikka, hmm.. Tai vähintään uuden harrastuksen. Hupaisaa kyllä, treeni on käden vammaisuutta lukuunottamatta kulkenut hyvin. Loukkaantuneena keksii ainaa uusia tapoja treenata. Se mikä vaan pelottaa nyt ihan sikana, on että jos käsi leikataan taas, niin mitä mä sitten teen? En mä nyt enää uskalla mennä salille ton kanssa, mut jos taas oon vaan himassa niin tuun hullluksi. Vitun hietsu, viittuuu.. Pitää ilmeisesti kasvaa henkisesti, kun on pakko.

Tänään olin aamulla salilla treenaamassa ja viimeistä sarjaa aloittaessa (shoulder press) nostin painot ylös, tuntui hieman häiritsevästi olevan joku ryppy paidassa ja tein pienen korjausliikkeen (painot oli edelleen ylhäällä) jolloin niskasta kuului naks. Tuntui ihan sellaiselta kun venytetty kuminauha joka kulkisi niskasta suoraan 20cm alaspäin olisi katkennut hidastetusti. Tuntui aika häijyltä kun tunsi oikein kuinka tämä "kuminauha" vetäytyi hitaasti alas kasaan. Tänään on ollut koko päivän niska jumissa ja pää ei ole kääntynyt kunnolla. Saas nähdä mihin suuntaan se yön aikana menee.
Rupes kyllä ottamaan oiken pannuun salilla ku tuli hölmöiltyä sen mitättömän rypyn kanssa. Olis pitänyt vaan malttaa laskea ne painot alas ja sitten vasta korjata häiritsevät tekijät.

Mitenkäs se on tuon rinnan kanssa, ku tasan 2 viikkoa sitte alko kesken penkkisarjan vihlomaan vasenta rintaa. 4 toiston kohalla huomasin oudon vihlasun. Ei kuitenkaan mahottoman kipeää ottanu, niin tyhmänä kaverina tein 2 toistoa lisää ja varovasti koko loppu treeninki, venytyksiä vältellen. Oon kaks viikkoa koittanu nyt iltasin venyttää sitä rintaa ja kylmägeeliä laittaa. Venyttely ei satu ja pystyn ilman kipua vetämään kontrolloidun rinta treenin, pidemmillä sarjoilla ja maltillisilla painoilla. Ei kuitenkaan puhettakaan, että penkkiä/kapeaa penkkiä pystyis mitenkään tekemään. Sen verran aralta tuntuu. Eristävissä liikkeissä huomaa selvästi, että vasempaan rintaan ei meinaa saada tuntumaa eikä verta.

Että mikähän tässä mahollisesti on ja mitähän sitä tekis? Aika parantaa?

Penkatessa viimenen toisto meni ehkä puoliväkisin vasemmalta puolelta muutama päivä sitten. Sen jälkeen parina päivänä ollut kipua vasemmalla selänpuolella lavan alla, kylkivälilihaksessa tai kylkiluussa. Tuntuu kun painaa selän selkänoja vasten, rykiessä tai venyttäessä enemmän ko. paikkaa. Kipu muuten hyvin paineen tai "turvottavan" omaista ja paikallista. mm. selkätreenin pystyin kuitenkin tekemään suhteellisen normaalisti toissapäivänä ja jalkoja pitäisi tänään kokeilla. Onko sieltä nyt joku pieni kylkivälilihas tuossa penkin yhteydessä revähtänyt/venähtänyt? Napannut parina yönä relaksantin naamaan, eikä ole suoranaisesti kipua poistanut. Buranaa ajattelin muutaman päivän kuurina syödä, jos pian on jotain kylkiluidenruston tulehdusta, mutta se ilmeisesti harvoin selän puolella vaivaa.

Penkatessa viimenen toisto meni ehkä puoliväkisin vasemmalta puolelta muutama päivä sitten. Sen jälkeen parina päivänä ollut kipua vasemmalla selänpuolella lavan alla, kylkivälilihaksessa tai kylkiluussa. Tuntuu kun painaa selän selkänoja vasten, rykiessä tai venyttäessä enemmän ko. paikkaa. Kipu muuten hyvin paineen tai "turvottavan" omaista ja paikallista. mm. selkätreenin pystyin kuitenkin tekemään suhteellisen normaalisti toissapäivänä ja jalkoja pitäisi tänään kokeilla. Onko sieltä nyt joku pieni kylkivälilihas tuossa penkin yhteydessä revähtänyt/venähtänyt? Napannut parina yönä relaksantin naamaan, eikä ole suoranaisesti kipua poistanut. Buranaa ajattelin muutaman päivän kuurina syödä, jos pian on jotain kylkiluidenruston tulehdusta, mutta se ilmeisesti harvoin selän puolella vaivaa.

Eipä tollasista kannata heti huolestua, jos kaikki paikat toimii kuitenkin suhteellisen normaalisti ja kipuilua on ollut vasta pari päivää. Voi ihan hyvin ja todennäköisestikin mennä itsestään ohi. Ibuprofeenia tai parasetamolia voi kipuun ottaa, jos tarvii.

Saatanan vittu. Tuli reilu kuukausi sitten aloitettua kyykky pitkän tauon jälkeen, ja kerran viikkoon oon tehnyt 5x5 sarjoja. Tänään sitten viimesen sarjan tokassa toistossa kuulu sisäreidestä ribs rabs ja painot jäi telineeseen. Kuoppaa ei onneksi ole muodostunut ja kipua ei ole muuta kuin kävellessä ja tietenkin pienessäkin liikkeessä jossa sisäreisi aktivoituu.

Nyt sitten vaan tarkkaillaan muodostuuko hematoomaa, ja jätetään mave ja kyykky vähintään 6vko tauolle. Toivotaan että ainakaan mavelle ei tarvitse hyvästejä heittää 6vko pidemmäksi aikaa. Kyykky saa lähteä uudestaan romukoppaan.

Vasen lonkankoukistaja revähti viime kesänä kyykätessä. Ei mitenkään äkillisesti vihlassut muistaakseni, vaan tyyliin sarjan tai treenin päätteeksi huomasin kipuilevan.

Kipu oli läsnä treenatessa (kyykky- ja prässivariaatiot) ja vähän arjessakin, muttei niin voimakkaasti että olisi treenaamista estänyt. Jatkoin useampia viikkoja etureisien treenaamista suht normaalisti kahdesti viikkoon, mikä ei tuntunut pahentavan vammaa muttei myöskään edistystä tapahtunut (yllätys). Syksyllä sitten pidin 5 viikkoa totaalilepoa ja sen jälkeen aina tähän päivään asti olen treenannut 2-3 kertaa viikossa 2-jakoisella hyvin kevyesti (syitä pitkälle kevennykselle monia, mm. vammojen parantelu). Etureisille en pariin kuukauteen tehnyt kuin reisiojennusta ja kelkan työntöä sekä vetoa (ei ärsyttänyt lonkankoukistajaa), ja vasta hiljattain olen alkanut tekemään prässiä todella kevyillä painoilla.

Viikkojen totaalilevosta ja kuukausien vamma-alueen varomisesta huolimatta lonkankoukistaja kipuilee edelleen jopa ihan arjessa toisinaan. Miten ei ota parantuakseen ja voiko siellä olla jotain vakavampaa taustalla (esim. leikkaushoitoa vaativaa)? Olen näissä lihasvamma-asioissa aika noviisi. Kuntouttanut en varsinaisesti ole (venyttely sattuu) mutta rasitusta on jo puolisen vuotta minimoitu. Mikä avuksi?

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Kädessä tuntui kyynärpään alueella kun nostin kuppia astiakaapin ylähyllylle. Ensin käsi pysähtyi eli meni kuin lukkoon ennen kuin se oli kokonaan ojentunut. Tietenkin käytin voimaa ja ojensin käden suoraksi. Seurauksena kipua kyynärpään sisäpuolella luun kohdalla ja siitä hieman ranteeseen päin. Samoin lievää turvotusta. Lievästi tuntuu kättä sisäänpäin kierrettäessä. Kyynärvarret on näin jälkikäteen huomattuna olleet jumissa pahiten juuri kyynärpään sisäpuolen kohdalta. Tapahtuneesta pari päivää. En hole hoksannut hoitaa muuten kuin pitämällä rehbandia kyynärtaipeessa. Miten pitkään pitäisi vältellä leuanvedot lisäpainoilla?

Mulla myös samankaltaisia oireita. N.2kk sitten revähti vasemman rintalihaksen yläosa/vasen etuolkapää. Meni penkkiä tehdessä, viimeisen sarjan viimeisellä toistolla tuntui sellainen rusahdus. Sain kyllä nostettua tangon telineeseen, mutta treenin lopetin siihen paikkaan ja painuin lääkäriin samantien.

Lääkäri sanoi että todennäköisesti revähdys, sairaslomaa tuli 3pv ja vasen rintalihas oli sen 3pv turvoksiin. Mitään monttua lihaksessa ei tuntunut kun turvotus laski eli ei ilmeisesti mitään mennyt poikki. 1vk olin pois salilta kokonaan ja 2vk en tehnyt rintaa ollenkaan.

Kun aloitin taas treenit niin esim. ylätaljaa ei pystynyt tekemään kun otti mielestäni pieneen rintalihakseen tai olkapään ihan etuosaaan. Alataljassa tai kulmasoudussa ei mitään ongelmaa ollut.

Pikku hiljaa aloitin rinnan rasittamisen, penkkiä esim. pelkällä tangolla ja hitaasti lisäten painojen määrää.

Kävin hierojalla viime lauantaina ja hän hieroi siellä juuri rintaa ja sanoikin että sai sitä hierottua auki. Pikkaisen oli juuri vasen rinta niin sanotusti pullottanut enemmän kuin oikea. Sen jälkeen tuntuikin lihas todella hyvältä.

Eilen sitten taas penkkiä ja rinta tuntui melkein normaalilta, ihan pientä, ei kipua, tuntui vasemmassa. Lämmittelin mielestäni hyvin mutta taas tuntui viimeisen sarjan viimeisessä toistossa pieni rusahdus, ei todellakaan samankaltainen kuin viimeksi, mutta kuitenkin. En tehnyt rintaa enää sen jälkeen. Nyt tänään rinta ei ole turvonnut eikä juurikaan kipeä vaan tuntuu ns. normaalilta väsymykseltä treenin jälkeisenä päivänä.

Mietinkin että miksi se meni juuri viimeisessa nostossa, väsyykö rinta niin paljon että nostoasento "pettää" tms. ja nosto meneekin hieman ennemminkin olkapäälle kuin pitäisi?

Miten Viltzun ja Zakin rinnat voivat? :) Nimimerkillä kuulostaa tutulta, rinta/hauis alta jänne revähti ja Mehiläisen työterveys sanoo että kyllä se siitä buranalla

Valitettavasti pääsen ensimmäistä kertaa postaamaan tänne vammapuolelle. Elikkäs, tilanne tämä: palttiarallaa viikko sitten töissä voimankäyttötilanne jossa vasemmasta rintalihaksesta kuului rusahdus/pamahdus ja välitön kipu. Tunnin sisään pääsin näyttämään työterveyslääkärille tuota, tossa vaiheessa ei suostunut mitään magneettia/ultraa ottamaan vaikka työtapaturma eli vakuutusyhtiö olisi kyllä korvannut. Vaikka viimeiseen asti sanoin että juuri rintalihas on mennyt, lääkäri käytti enemmän aikaa kylkiluiden tutkimiseen kun ilmeisesti epäili itse jotain kylkiluuvammaa tms. No, ekoissa saikkupapereissa lukeekin "määrittelemätön rintakehävamma", ei siinä mitään.
No, 24h tapahtuman jälkeen aika komeasti turposi tuo rinta ja rupesi mustelmaa tulemaan hauiksen kohdalle. Vielä tässä melkein 5 päivää tuon haaverin jälkeen, komistaa hauista tuollainen kämmenen kokoinen mustelma. Uusi visiitti työterveyteen ja eri lääkärille joka sitten vahvisti että jonkinasteinen rintalihaksen repeämä ja lähetti ultraan. Odottelen vielä soittoa lääkäriltä noihin ultrakuviin liittyen mutta ultran ottanut lääkäri totesi siinä saman tien että paha jännelaueen repeämä ja suositteli olemaan yhteydessä johonkin erityislääkäriin (en nyt kuollakseni muista mihin). Jollain varmasti vastaavista kokemusta niin, onko näissä minkälainen toipumisprosessi yleensä? Tällä hetkellä kipua ei juurikaan ns. levossa ainoastaan sitten kun unohtaa ja lähtee jotain auton ovea sulkemaan, turvavyötä kaivamaan tms. muistuttaa vamma itsestään todella nopeasti.

Mikäköhän mulla on vasemman reiden lähentäjälihaksessa, kun en moneen kuukauteen pystynyt kyykkäämään, kuin tosi pienillä painoilla ja viimein aloin pystyä treenaamaan kyykkyä, niin eilen luistellessa tuli kipu takaisin. Huomenna näkee pitääkö taas aloittaa kuntoutus alusta?!

Valitettavasti pääsen ensimmäistä kertaa postaamaan tänne vammapuolelle. Elikkäs, tilanne tämä: palttiarallaa viikko sitten töissä voimankäyttötilanne jossa vasemmasta rintalihaksesta kuului rusahdus/pamahdus ja välitön kipu. Tunnin sisään pääsin näyttämään työterveyslääkärille tuota, tossa vaiheessa ei suostunut mitään magneettia/ultraa ottamaan vaikka työtapaturma eli vakuutusyhtiö olisi kyllä korvannut. Vaikka viimeiseen asti sanoin että juuri rintalihas on mennyt, lääkäri käytti enemmän aikaa kylkiluiden tutkimiseen kun ilmeisesti epäili itse jotain kylkiluuvammaa tms. No, ekoissa saikkupapereissa lukeekin "määrittelemätön rintakehävamma", ei siinä mitään.
No, 24h tapahtuman jälkeen aika komeasti turposi tuo rinta ja rupesi mustelmaa tulemaan hauiksen kohdalle. Vielä tässä melkein 5 päivää tuon haaverin jälkeen, komistaa hauista tuollainen kämmenen kokoinen mustelma. Uusi visiitti työterveyteen ja eri lääkärille joka sitten vahvisti että jonkinasteinen rintalihaksen repeämä ja lähetti ultraan. Odottelen vielä soittoa lääkäriltä noihin ultrakuviin liittyen mutta ultran ottanut lääkäri totesi siinä saman tien että paha jännelaueen repeämä ja suositteli olemaan yhteydessä johonkin erityislääkäriin (en nyt kuollakseni muista mihin). Jollain varmasti vastaavista kokemusta niin, onko näissä minkälainen toipumisprosessi yleensä? Tällä hetkellä kipua ei juurikaan ns. levossa ainoastaan sitten kun unohtaa ja lähtee jotain auton ovea sulkemaan, turvavyötä kaivamaan tms. muistuttaa vamma itsestään todella nopeasti.
Minulla on paukahtanut rintalihas niin että mustui hauista myöten. Rinta repesi keskeltä, joten ei voinut korjata. Lääkäri kertoi että sama kuin ompelisi jauhelihaa. Käsi oli käyttökelvoton pitkän aikaa. Saikulla taisin olla pari kuukautta vartijan töistä. Enemmän olisi pitänyt olla. Olisi varmasti revennyt paini tilanteessa uudelleen. Kaikkia äkkiliikkeitä piti välttää todella pitkään. Jätti ikuiset oireet valitettavasti. Vammasta jo 13 vuotta, ja edelleen vihlasee jos tekee äkkiliikkeen. Lihaksessa kuoppa. Sitä ei myöskään voi jännittää kylmiltään. Kouristaa ja vetää kramppiin. Rintaa voi bodata, mutta voima ohjelmia ei kestä. Puolenkymmentä kertaa venähtänyt uudelleen. Terve rinta ottaa enemmän työtä treenissä, niin sekin venähtänyt pari kertaa. Lopetin suosiolla rinnan voima treenin. Kylmää kannattaa pitää akuutissa vaiheessa ja kivun sallimissa rajoissa pientä venytystä. Jäykistyy todella helposti ja todennäköisesti jää pysyvästi kireämmäksi kuin toinen. Jänteitä ei ollut minulla rikki. Vain lihas.

Eikö tuossa ortopedille kannattais mennä? Magneettiin kanssa.
Eiköhän tuo tissin paraneminen kuukausia vie sen mitä se ny paranee. Mikäli puukkoa tarvii niin puolivuotta saa mennä melko varovasti.

Eikö tuossa ortopedille kannattais mennä? Magneettiin kanssa.
Eiköhän tuo tissin paraneminen kuukausia vie sen mitä se ny paranee. Mikäli puukkoa tarvii niin puolivuotta saa mennä melko varovasti.
Jep, maganeetissa käyty ja kahdella eri ortopedian ja traumatologian erikoislääkärillä. Vakuutusyhtiön kanssa aivan älytön vääntö asiasta mutta näyttäisi siltä että vihdoin tuli vihreää valoa leikkaukselle, kun molemmat erikoislääkärit katsoivat operatiivisen hoidon olevan paikkallaan tilanteessa. Toi jännelaueen repeämä mikä mulla on on siitä vittumainen että pitäisi ilmeisesti 2 viikon sisään leikata, siitä kun mennään pidemmälle niin onnistumistodennäköisyys laskee todella paljon päivä päivältä. Alustavasti leikkaus suunniteltu ensi viikon keskiviikolle eli 2,5 viikon päähän itse loukkantumisesta. Että on oikea mahdollisuus että toi vaan leikataan auki ja todetaan että liian myöhäistä korjata ja ommellaan suoraan takaisin kiinni. Jos näin käy niin voin sanoa että tulee vähän vituttamaan, nimittäin tässä ollaan myöhään liikkeellä ainoastaan sen takia että vakuutusyhtiö ei vaan tahdo pitää kiirettä asian kanssa.

Back
Ylös Bottom