nro3: -Nyt on tohtori puhunut paskaa tai on tullut jokin väärinymmärrys teidän välillänne. Kyllä syviälihaksia, siis myös rankaa suoranaisesti tukevia, voi treenata kotikonstein. Opettelua se toki vaatii, eikä se tuntuma alkuun paras mahdollinen ole, mutta tekevä ja harjoitteleva oppii. Yleensä se vaatii hieman osaavan ohjaajan ohjeistusta jotta pääsee hommasta jyvälle.
"Hän kuitenkin myös totesi, että se on kotikonstein mahdotonta, koska työ ohjautuu automaattisesti isommille lihaksille."
Kokeileppa unhoittaa se vyö kokonaan pois. Pienien painojen kautta varmuutta vyöttä nostamiseen ja erityishuomio sinne keskikropan hallintaan, liikkeessä kuin liikkeessä.
"Itse uskon, että nämä pienet lihakset heikentyivät minulla kun siirryin käyttämään leveämpää vyötä. Nyt olen palannut kapeaan vyöhön."
Sitä en lähde arvailemaan minkämoisen vaivan olet itsellesi hommannut, mutta kuten sanottua, se syvien tukilihasten vahvistaminen onnistuu kyllä. Nuista syvien atsojen harjoituksista löytyy palstalta paljon puhetta, kuvaa ja videota. Esim. tuon ketjun avulla pääset jo varmasti jyvälle hommasta.
http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=46998
"Kysymykseni kuuluvatkin, että olenko onnistunut hankkimaan itselleni elinikäisen vaivan? Onko näiden pienten lihasten vahvistaminen todellakin mahdotonta kotikonstein? Lisäksi kaikki muu tieto yliliikkuvasta selästä ja sen kanssa harjoittelemisesta on tervetullutta."
Rangan pikkulihojen vahvistaminen* tapahtuu hyvin pienin ja kohdistetuin liikkein, koska siellä on paljon lihaksia, jotka kulkevat vain nikaman parin välillä. Erilaiset vartalon kierrot, selän rullaukset, käsien ja jalkojen ristiin nostelut sekä tasapainolaudalla temppuilut toimivat hyvin nuiden aktivoimiseen. Ja nuissa harjoituksissa se maltti on valttia, hötkyilleen ja ahnehtien se rasitus siirtyy niille isommille lihoille kovin helposti.
(*aktivoitumiseen opettaminen tai herätteleminen voi olla kuvaavampi sana alkuun kuin vahvistaminen.)
Tuollaisia ajatuksia tähän hätään...
edit. tosin en tiedä että mitä tekemistä tällä turinoinnilla on tässä ketjussa
no, kysymyksen perään vastailua kuiten...