Lihasrevähdys, mitä missä hä? Perustietoa lihasrepeämästä ja sen hoidosta

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja TJJ
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
kysymys: jos etureisi on herkkä revähtelemään, niin voisiko syy olla heikko takareisi suhteessa etureiteen vai juuri toisinpäin?

Kaksi asiaa nousee mieleen ekaks:
1) etureisi on "kireä", jumissa.
2) suora reisilihas on suhteessa heikko muihin etureiden lihaksiin nähden.

Sitten seuraavana tuleekin mieleen onko lihaksen perusvoima- tai voimakestävyystaso riittävä?

Viimeksi muokattu:
kiitoksia vastauksesta. mites saisin vahvistettua tätä suoraa etureisilihasta paremmin kuin muita? kireys tuskin on koska venyttelen reilusti. pelaan jalkapalloa ja reisi revähtelee juuri potkujalasta. perusvoimaa on hyvin koska oon jo kauan treenannu salilla. tuli sellanen mieleen että etukyykkyä oon salilla treenannu hirveen vähä mut se on jo lähes samoissa ku taka. etu: 110 taka: n.120 pohjasta molemmat ja painoa on 70. juoksukunto on cooperissa mitaten 3250.

kiitoksia vastauksesta. mites saisin vahvistettua tätä suoraa etureisilihasta paremmin kuin muita?

Kyynärnoja selinmakuulla, suoran jalan nostot 15-20x, sarjoja 3-4. Nopealla temmolla. Jalkakyykyssä huomio loppuojennukseen. Jännitä-rentouta-venytä-harjoituksia etureiteen ja lonkan koukistajaan.
Ja takareisi, niitä futari ei treenaa koskaan liikaa. Ota mukaan vaikka hyvää huomenta ja 1-jalan maastaveto suoralla jalalla. Selinmakuulta yhden jalan lantionnostot myös hyviä ( hyvä liike takareidelle ja samalla antaa venytysärsykettä etureidelle, simuloi ikäänkuin potkua...).

Pari viikkoo sitten tein alkulämmittelyksi etunojapunnerruksii ja kun lähin punnertaan ylös nii tohon vasemman rintalihaksen yläosaan alko käymään iha vitusti. Sitten kokeilin tehä penkkiä siinä ei tuntunu yhtään kipua tuntu vaa jotenki oudolta ku teki sitä. Sit ku kokeilin tehä peck-deckiä nii tuntu että rintalihas repeäis ja lopetin liikkee siihen. Aattelin pitää pari viikkoo taukoo ku parin päivän päästä alko levossaki vähän särkee tota rintaa. Sit ku kävin taas parin viikon päästä kokeileen nii rintalihaksen yläosassa alko taas tuntuu vitunmoinen kipu. Onkohan tuo lihas revähtänyt ja mitä sille pitäis tehä, jos on? Kuinka kauan lepoo ja pitäskö käydä lääkärissä?..ja voisko joku vielä selittää mitä eroo on lihaksen revähdyksellä ja kramppaamisella??

pakko ottaa puheeks taas tää mun ojentaja.tuntuu ettei se muuttuis mihkään,tos tehny etupunnerruksia ja vinopenkkiä käsipainoilla,eikä kyseisissä liikkeissä satu oikeestaan yhtään.mut ihan oudon tuntunen ku sitä koittaa,paljon pehmeempi ku toinen ja jotain irtonaista tuntuu siin lihassa,vähän ku painelee sitä ni silleen kirveltää.en tiiä uskaltaaks tässä paljoo painoja lisäillä,ettei men pahemmaks.voikohan sitä rasittaa vai knnattaisko kevyesti vedellä? kevällä revähti ekan kerran ja nyt 3 viikkoo sit uudestaan kevyillä painoilla mut pääs liikaa hapoille,jotenki ylempäätä se ku aijjemmin,onkohan jotenki laajempi revähdys?(mitään mustelmia ei tullu)

Minua on vaivannut alaselkä ja varsinkin sen vasen puoli. Tunsin siinä voimakasta kipua eräässä heittoliikkeessä, jonka jälkeen siinä on esiintynyt voimakasta kipua aina treenatessa, varsinkin kiertoliikkeissä ja esim. kun laittaa painot niskan taakse. Kävin erilaisilla naksauttajilla, jotka eivät oikein löytäneet vikaa. Sitten menin urheilulääkärille, joka ilmoitti että selkä on yliliikkuva luonnostaan eikä sitä saa naksautella enää yhtäään lisää.
Lääkäri ilmoitti, että minun pitäisi vahvistaa selkärankaa tukevia pienenpieniä lihaksia. Hän kuitenkin myös totesi, että se on kotikonstein mahdotonta, koska työ ohjautuu automaattisesti isommille lihaksille. Itse uskon, että nämä pienet lihakset heikentyivät minulla kun siirryin käyttämään leveämpää vyötä. Nyt olen palannut kapeaan vyöhön.

Kysymykseni kuuluvatkin, että olenko onnistunut hankkimaan itselleni elinikäisen vaivan? Onko näiden pienten lihasten vahvistaminen todellakin mahdotonta kotikonstein? Lisäksi kaikki muu tieto yliliikkuvasta selästä ja sen kanssa harjoittelemisesta on tervetullutta.

nro3: -Nyt on tohtori puhunut paskaa tai on tullut jokin väärinymmärrys teidän välillänne. Kyllä syviälihaksia, siis myös rankaa suoranaisesti tukevia, voi treenata kotikonstein. Opettelua se toki vaatii, eikä se tuntuma alkuun paras mahdollinen ole, mutta tekevä ja harjoitteleva oppii. Yleensä se vaatii hieman osaavan ohjaajan ohjeistusta jotta pääsee hommasta jyvälle.

"Hän kuitenkin myös totesi, että se on kotikonstein mahdotonta, koska työ ohjautuu automaattisesti isommille lihaksille."

Kokeileppa unhoittaa se vyö kokonaan pois. Pienien painojen kautta varmuutta vyöttä nostamiseen ja erityishuomio sinne keskikropan hallintaan, liikkeessä kuin liikkeessä.

"Itse uskon, että nämä pienet lihakset heikentyivät minulla kun siirryin käyttämään leveämpää vyötä. Nyt olen palannut kapeaan vyöhön."

Sitä en lähde arvailemaan minkämoisen vaivan olet itsellesi hommannut, mutta kuten sanottua, se syvien tukilihasten vahvistaminen onnistuu kyllä. Nuista syvien atsojen harjoituksista löytyy palstalta paljon puhetta, kuvaa ja videota. Esim. tuon ketjun avulla pääset jo varmasti jyvälle hommasta.

http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=46998

"Kysymykseni kuuluvatkin, että olenko onnistunut hankkimaan itselleni elinikäisen vaivan? Onko näiden pienten lihasten vahvistaminen todellakin mahdotonta kotikonstein? Lisäksi kaikki muu tieto yliliikkuvasta selästä ja sen kanssa harjoittelemisesta on tervetullutta."

Rangan pikkulihojen vahvistaminen* tapahtuu hyvin pienin ja kohdistetuin liikkein, koska siellä on paljon lihaksia, jotka kulkevat vain nikaman parin välillä. Erilaiset vartalon kierrot, selän rullaukset, käsien ja jalkojen ristiin nostelut sekä tasapainolaudalla temppuilut toimivat hyvin nuiden aktivoimiseen. Ja nuissa harjoituksissa se maltti on valttia, hötkyilleen ja ahnehtien se rasitus siirtyy niille isommille lihoille kovin helposti.

(*aktivoitumiseen opettaminen tai herätteleminen voi olla kuvaavampi sana alkuun kuin vahvistaminen.)

Tuollaisia ajatuksia tähän hätään...

edit. tosin en tiedä että mitä tekemistä tällä turinoinnilla on tässä ketjussa :) no, kysymyksen perään vastailua kuiten...

Liityn kerhoon...Tänään töissä repesi vasen etureisi:(. Aluksi tuntu puristavaa kipua(kramppi?) ja sen jälkeen jatkuvaa kipua. Ilmeisesti kova isku reiteen(puujalka?) sai kaiken aluilleen ja lihas oli täysin toimintakyvytön vartin päästä,kun itsepäisenä jatkoin työntekoa(sementtisäkkien kantoa 3.kerrokseen). Nyt on jalan taivuttaminen 90 asteen kulmaan erittäin tuskallista ja aina kun jalalle laskee enempi painoa sattuu reisilihakseen ihan helv...sti. Kävely kyllä onnistuu,mutta vaivalloisesti ja kivuliaasti.
Lekuri anto 5 päivää saikkua ja 30 kutia Ibuxin tulehduskipulääkkeitä. Onko saman kokeneilla lisäneuvoja/ohjeita?

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
kuulostaa puujalalta.. lievä puujalka on kipeä päivästä n viikkoon riippuen vamman laadusta. keskivaikea puujalka voi olla kipeä viikkoja ja vakavan puujalan kohdalle sattuessa joudutaan jopa operoimaan. Kohdallasi vaikuttaisi olevan lievä puujalka, hoitona lepoa ja kylmää 2 tunnin välein 20 minuutin ja. Ensiapun juuri saatuun puujalkaan:
koukistetaan polvea siihen asti kunnes ilmenee kipua ja tässä asennossa annetaan kylmää 20min kerrallaan.

Dodiin..Vammasta on kulunut nyt kuusi päivää ja pahemmaksi on vain mennyt:( Lekurilla kävin,joka totesi reiteen tulleen verenpurkauman tulehduttaneen koko vasemman reiden lihaksiston. Reisi on suoraan sanoen ihan helvetin kipeä. Sairaslomaa viikko lisää ja treenien aloitus sallittu vasta parin viikon päästä sairasloman loppumisesta. Lievä vitutus päällä mutta eiköhän tämä tästä.

Voiko rintalihas olla kevyesti revähtänyt kun oikean rintalihaksen "alla" alareunassa tuntuu kipeä kohta ja penkatessa siellä tuntuu lievää kihelmöintiä, ei tosin kipua ja voimaakin löytyy normaalisti. Vaikuttaa myös että oikealla puolella lihas olisi vähän vasenta korkeammalla alareunasta, eli ei ulottuis ihan niin alas käteen (ei sitä varmaan muut huomais mutta oon niin tarkka :))kuin vasen rintalihas.

Tai, voiko kyseessä vaan olla epäsymmetriaa ja palautumaton lihas kun penkkiä oon tehny n. 2-3kertaa viikossa 3x4 tyyliin?

Mitään mustelmiahan siinä ei ole eikä penkin aikana oo koskaan tuntunut yhtäkkiseltään mitään kipua.

Aaargh, miten aina menee jotain paskaks. Mut on varmaan koottu jostain B-osista, alan olla siitä ihan varma. Lämmittelen kunnolla, venyttelen yms, mutta silti.

Oon tainnut venäyttää/reväyttää nyt (vinon?) vatsalihaksen. Jos jännitän vatsoja tai käännän ylätorsoa oikealle, tuntuu kipua noin 5-10 cm navasta vasemmalle. Fiksuna jätkänä en tietenkään lopettanut siihen kun vatsoihin alkoi sattua, vaan vedin treenin loppuun. :curs:

Ei tunnu mitään ylimääräisiä patteja tai turvotusta vatsalihaksissa eikä mitään verenpurkaumaa näy. Varmaan siis melko lievästä tapauksesta kyse? Varsinkaan kun kipu ei ole jatkuvaa.

Kipiä selkä

aijai mikä tilanne oon himas yksin ja onnistuin reväyttää selän paskalla käydessäni eikä mitään ole pakastimessa jolla voisin saada kylmää.Auttakaa
Nyt revähti yläselkä mullakin paskalla käydessä. Sisään hengittäminenkin sattuu. Ei taida salille päästä tänään. PRKL! Auttaisikohan Sirdalud mitään tähän?

Jumaleissön, treenipäivyri palstalla joku teloi itsensä tehdessään pyttipannua ja täällä reväytellään itseään käymällä paskalla... Miten tuo oikein edes käytännössä onnistuu tuo paskalla käydessä selän reväyttäminen, ei pysty kyllä käsittään?

Pitääpä kiinittää itsekkin jatkossa huomio oikeanlaiseen pöntölle asettumisen tekniikkaan, loukkaantumisia välttääkseen :)

Ja ei, Sirdaludi ei revähdykseen juuri auta, mutta enpä revähdykseen uskokaan, ennemin jonnin sortin kramppiin. Siihen Sirdaludi voi auttaakin, mutta buranakin on jo kova sana. Helpottaa kipua ja edesauttaa liikettä, mikä lienee tärkeintä tuollaisessa.

Pyyhkiessä joutuu kiertämään selkää. Sillain se meni. Voi se olla kyllä joku kramppikin. Hengittäminenkin sattuu selkään.

Voipi tieten olla rintarankaankin tullut ns. fasettilukko. No, suurin osa nuistakin aukeaa/helpottaa itsekseen, kunhan liike on mahdollistettu mm. kipuläälityksellä.

Aaargh, miten aina menee jotain paskaks. Mut on varmaan koottu jostain B-osista, alan olla siitä ihan varma. Lämmittelen kunnolla, venyttelen yms, mutta silti.

Oon tainnut venäyttää/reväyttää nyt (vinon?) vatsalihaksen. Jos jännitän vatsoja tai käännän ylätorsoa oikealle, tuntuu kipua noin 5-10 cm navasta vasemmalle. Fiksuna jätkänä en tietenkään lopettanut siihen kun vatsoihin alkoi sattua, vaan vedin treenin loppuun. :curs:

Ei tunnu mitään ylimääräisiä patteja tai turvotusta vatsalihaksissa eikä mitään verenpurkaumaa näy. Varmaan siis melko lievästä tapauksesta kyse? Varsinkaan kun kipu ei ole jatkuvaa.

Hmm, edelleen aika kipeä. Kävin tänään treenaamassa nyt viikon tauon jälkeen ja aika pahalta tuntui.

Kipu on nyt jotenkin keskittynyt tiettyyn kohtaan kyljessä. Vissiin pari eri vaihtoehtoa josta voi olla kyse: kylkivälilihas revähtänyt tai sitten kolhiintunut kylkiluu. Veikkaisin itse ensimmäistä, koska en ole käynyt pariin kuukauteen kamppailulajitreeneissä, eli mitään tällejä ei ole tullut.

Sen sijaan tuo kipeytyminen taisi tulla sen jälkeen, kun olin vetänyt leukoja neutraalilla otteella (jota en yleensä tee). Kokeilin vetää yhtä leukaa nyt neutraalilla otteella ja tuntui siltä, että se olisi ottanut juuri tuohon kohtaan joka kipuilee. Yhtään leukaa en pystynyt vetämään, koska kipu tuntui todella voimakkaasti juuri tuossa liikkeessä. Ylätaljaa vedin kevyillä panoilla pari sarjaa, siinäkin kipu tuntui, mutta ei kovin pahasti.

Back
Ylös Bottom