Lihaskivut merkki ikuisesta kasvusta?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja KSENA
  • Aloitettu Aloitettu

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Olen tässä hetken, tovin, eli jonkin aikaa pohtinut, että minä olen sellainen, joka saa lihakset aika helposti kipeiksi ( eli siis seuraavana päivänä treenistä on lihakset kipeet, kyllä tiedätte mitä tarkoitan ) , siis jos on treenannu kovaa. Sitten paukahti päähän tälläinen ajatus : Jos treenaan, ja saan lihakseni kipeiksi, niin tarkoittaako se sitä, että ne kasvaa, jos syön kunnolla? ELI, aina kun treenaan ja saan lihakseni kipeiksi ja syön vielä kunnolla, niin lihakseni kasvaa. ja jos näin jätkuu monta vuotta, että saan lihakseni kipeiksi, niin lihakseni kasvaa, jos oletetaan että ravinto on kunnossa. Onko lihaskivut kasvun takaaja, jos on ruokailu kunnossa?

KSENA sanoi:
Olen tässä hetken, tovin, eli jonkin aikaa pohtinut, että minä olen sellainen, joka saa lihakset aika helposti kipeiksi ( eli siis seuraavana päivänä treenistä on lihakset kipeet, kyllä tiedätte mitä tarkoitan ) , siis jos on treenannu kovaa. Sitten paukahti päähän tälläinen ajatus : Jos treenaan, ja saan lihakseni kipeiksi, niin tarkoittaako se sitä, että ne kasvaa, jos syön kunnolla? ELI, aina kun treenaan ja saan lihakseni kipeiksi ja syön vielä kunnolla, niin lihakseni kasvaa. ja jos näin jätkuu monta vuotta, että saan lihakseni kipeiksi, niin lihakseni kasvaa, jos oletetaan että ravinto on kunnossa. Onko lihaskivut kasvun takaaja, jos on ruokailu kunnossa?

..öö.. kyllä, vaikkakaan kipeytyminen ei ole välttämätöntä. Jotenkin muistelen että tehokkain lihaskasvu alkaa vasta kipeytymisen poistumisen jälkeen.. Mutta enivei, kipeenä tai ei, rasituksen jälkeen palautuessaan lihas kasvaa saadessaan monta kertaa mainitsemaasi rakennusainetta, eli laadukasta ravintoa.

Aikaisempiin postausmääriisi liittyen, hoksasitko tän ihan oikeesti vasta nyt vai oliko tässä joku trolli... Uskoisin että tuon määrän tänne kirjoittaneena on tuo jossain kohtaa silmiisi osunut jo aiemmin...?

KSENA sanoi:
:lol2: Jos mun kinttukipujen määrä ja laatu on suoraan verrannollinen lihaksen kasvuun, niin kipu ei kasvata:D

Toivottavasti on sillä mä oon tällä hetkellä aivan paskana.. Etureidet juilii niin ettei oo tiistaista asti pystyny kyykistyy. Jos vetää tasasta treenii viikosta toiseen niin huomaa kuin lihakset tottuu siihen ja ei tunnu missään, mut sit jos tekee jotain vähän erikoisempaa ja ärsytys muuttuu niin tuntuma on taattu: kipu on hyvä

Wondadog sanoi:
..öö.. kyllä, vaikkakaan kipeytyminen ei ole välttämätöntä. Jotenkin muistelen että tehokkain lihaskasvu alkaa vasta kipeytymisen poistumisen jälkeen.. Mutta enivei, kipeenä tai ei, rasituksen jälkeen palautuessaan lihas kasvaa saadessaan monta kertaa mainitsemaasi rakennusainetta, eli laadukasta ravintoa.

Aikaisempiin postausmääriisi liittyen, hoksasitko tän ihan oikeesti vasta nyt vai oliko tässä joku trolli... Uskoisin että tuon määrän tänne kirjoittaneena on tuo jossain kohtaa silmiisi osunut jo aiemmin...?

tuli vaan mietittyä, että jos jossain vaiheessa mulle ei tuu enää lihaskipuja, niin tarkottaako se, että ne kasva enää niin paljoa? esim. jos tulee JOKA treenin jälkeen lihakset kipeiksi, niin ---> lihakset kasvaa? ja voiko näin jatkua loputtomiin. taino tää voidaan tiivistää yhteen lauseeseen : " jos lihakseni tulee kipeiksi treenin jälkeen, niin voin luottaa siihen, että ne myös kasvaa, ja voiko näin jatkua ikuisesti ( eli todella pitkään ) ? "

en ehkä osaa selittää tätä, mutta koittakaa nyt saada selville
:david:

Wondadog sanoi:
Uskoisin että tuon määrän tänne kirjoittaneena on tuo jossain kohtaa silmiisi osunut jo aiemmin...?

Pitäisikö ihmisten kaikelta kirjoittamiseltaan jo ehtiä jotain muitten juttujakin lukemaan. Kyl on maailma muuttunu :-)

Mut tosissaan, ihmetyttää kun jotkut treenaa salilla kovaa ja jokaista lihasryhmää kerran viikossa. Jos sen kivun ehkäseminen vaatii enintään 4-5 vrk tauon (näin tietääkseni ja näin itselläni) niin sittenhän on aina joku paikka kipeenä

KKHS sanoi:
Pitäisikö ihmisten kaikelta kirjoittamiseltaan jo ehtiä jotain muitten juttujakin lukemaan. Kyl on maailma muuttunu :-)

Mut tosissaan, ihmetyttää kun jotkut treenaa salilla kovaa ja jokaista lihasryhmää kerran viikossa. Jos sen kivun ehkäseminen vaatii enintään 4-5 vrk tauon (näin tietääkseni ja näin itselläni) niin sittenhän on aina joku paikka kipeenä

no niinhän se on.

KKHS sanoi:
Jos sen kivun ehkäseminen vaatii enintään 4-5 vrk tauon (näin tietääkseni ja näin itselläni) niin sittenhän on aina joku paikka kipeenä

Amen and hallelujah! :whip:

Mutta onneksi ei oo ihan aina joka paikka kipeenä.

KSENA sanoi:
tuli vaan mietittyä, että jos jossain vaiheessa mulle ei tuu enää lihaskipuja, niin tarkottaako se, että ne kasva enää niin paljoa? esim. jos tulee JOKA treenin jälkeen lihakset kipeiksi, niin ---> lihakset kasvaa? ja voiko näin jatkua loputtomiin. taino tää voidaan tiivistää yhteen lauseeseen : " jos lihakseni tulee kipeiksi treenin jälkeen, niin voin luottaa siihen, että ne myös kasvaa, ja voiko näin jatkua ikuisesti ( eli todella pitkään ) ? "

en ehkä osaa selittää tätä, mutta koittakaa nyt saada selville
:david:

ei se lihaskipu ole välttämätön lihaskasvun merkki. search.

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
vaikka se ei ole ainoa lihaskasvun merkki, niin onko se kumminkin merkki? you know? tein threadin ja kukaan ei ymmärrä kunnolla mitä tarkotan. ja en ole trolli, mutta koitan vielä.
Oletetaan ,että syön juuri sen verran ravintoa kun tarvis ( optimaalinen ravinnonsaanti ). niin voinko luottaa siihen, että aina kun saan lihakseni kipeiksi, niin ne myös kasvavat? tarkoitan pitkällä tähtäimellä.

ja AGR, kyllä ne kipeytyy ja ei kasva, mistäköhän johtuu? ei ole tarpeeksi ravintoa, mutta kasvaisiko ne, jos olisi? veikkaan että kyllä

Treenin jälkeinen kipu (DOMS) ei ole nykyisen käsityksen mukaan vaadittava elementti lihaskasvun takaamiseksi. Erilaisilla ohjelmilla voidaan tehdä lihasta vaikka lihaskipua ei oikeastaan esinny (esim voimatyyliset, HST jne). Lihaskipuja esiintyy enemmän ohjelmissa joissa volyymi on korkealla, käytetään erikoistekniikoita, tehdään sarja positiiviseen/negatiiviseen loppuun sekä varmaankin suurimpana vaikutuksena kontrolloitu (ellei jopa hidas) liikkeen eksentrinen vaihe. Lisäksi lihasten kipeytymiseen liittyy treenin vaihtelu. Monotonisilla ohjelmilla lihasten kipeytyminen on varmaankin pienempää kuin monipuolisemmilla.

Lihaskivun puutteesta ei kannata sen kummemin välittää. Monet ajattelevat sitä usein siten, että mitä kipeämpänä paikat ovat sen tehokkaampi treeni. Tietyissä ohjelmissa tämä voi pitää paikkansa, mutta tätä ei kannata pitää tärkeimpänä asiana treenimenestyksen tarkkailussa.

Kannattaa keskittyä ennemmin mielestäni tärkeimpään asiaan, eli treenin kehitykseen, oli tämä sitten painon, kuorman, palautumisaikoijen yms. parannusta.

lihakset kipeytyy, kun ne saa uudenlaista stimulaatiota. uudenlaista, ei välttämättä parempaa. jos oot harrastanut juoksua ja sitten meet pelaamaan sulkista, saat taatusti persuksen kipeeksi. jos oot kyykännyt ja vaihdatkin sen prässiin, taas tulee paikat kipeiksi. tai kulmahiomakoneella reiteen... sillä vasta kipeeksi tulee :)

eli kuten mainittua, se DOMS ei ole mikään vaatimus kehitykselle. yleensä mitä useammin treenaa, sitä vähemmän kipua tulee. eli kroppa ei ehdi tottua siihen löysäilyyn so to speak.

lihas kasvaa, kun se joutuu vahvistumaan. ei sen takia, että se kipeytyy. esim: ORGH lähtee luolasta ja joutuu faittiin sapelihammastiikerin kanssa. nippanappa voitto! seuraavaksi kerraksi kroppa yrittää saada ORGHille enemmän voimaa, ettei mee niin tiukoille.

Mitä vähemmän kipua sitä enemmän kehitystä. ;)

Perustelut:

Ei kipua -> treenaamaan aikasemmin uudestaan -> enemmän treenejä vuodessa -> enemmän ärsykkeitä -> jatkuva viesti keholle että "tarvii kasvaa!11" -> reilusti lihasta. :p
(ja tämä ei tarkoita sitä että kannattais vaan supistaa nelijakonen yhteen päivään ja käydä kolmesti viikossa tekemässä sama treeni koko loppuiän. Vaihtelu ja kunnon jaksotus on kaiken a ja ö. Ja kyllä niitä kunnon DOMS-treenejäkin joskus kannattaa ottaa :D)

Kokeilepa huviksesi HST:tä joskus. Saattaa hyvinkin kasvu lähtee ihan uusiin sfääreihin kun ei ole tottunut sellaiseen frekvenssiin. Lihaskipu on äärimmäisen minimaalista mutta kehitys loistavaa. Itekin sain jotain 4 kiloa massaa ekalla syklillä ja voimatasot meni katosta läpi.

Ite oon miettiny tätä kans kun tuntuu että nykysin saa millään paikkoja kipeiksi.paitsi pienen tauon jälkeen :rolleyes: ja tuntus että nyt kipeytyy helpommin kun on tarkotus vähän tiputtaa painoa ja näin ollen miinuksella mennään.

Jos lihaskipu on tärkein mittari kehitykselle, niin kannattaisi pitää paastoa ja lopettaa venyttely, ja DOMS on varmaan riittävä...

Olin aika yllättynyt tässä eräskin kerta, kun reidet ja etenkin perse tulivat melkoisen kipeäksi pelaamalla pari jalkapallopeliä maalivahtina. Ärsyke lihaksille oli vain niin erilainen kuin salilta saatava, että kipua ilmeni. Epäilenpä ettei tuo kuitenkaan aiheuttanut ilmiömäistä kasvua jaloissa.... :rolleyes:

lihaskivuista pääsee eroon kun totuttelee treenaamaan tarpeeksi usein. toki liikkeiden vaihto voi aiheuttaa juilimista silti.
mä kyykin peruskaudella 2-3 takakyykkypäivää ja 2-3 etukyykky/valapäivää viikossa, ja sinne väliin jos heittää kaverin kanssa toistoskaban prässillä, niin ei se juuri missään tunnu seuraavana päivänä. paitsi sillä kaverilla ;)

lihaskasvun kanssa sillä kivulla ei ole mitään tekemistä, kun se kipu on hermoston jumia.

No pain, No gain.;)

Tuossa tulikin jo se pointti monta kertaa, lihas tulee kipeeksi erilaisesta stimulaatiosta hyvinkin helposti, mutta se ei ole merkki lihaskasvusta.

Painiessani 3-4x vko, huomasin että vaikka venyttelin paljon ja hölkkäsin maitohappoja pois elimistöstä silti niska ja varsinkin kyynervarsiosasto oli koko ajan kipee. Jatkuvasti kuitenkin treenasin kipeitä lihaksia, painissa+painoharjoittelussa, suorasti tai epäsuorasti, niin se johti lievään tulehdukseen. Joten se lihasten kipu, kertoo myös siitä että jos maximaalista lihaskasvua halutaan pitäisi lihaksen antaa myös palautua.
Älä treenaa kipeää lihasta, ainakaan 2-3 pv.

eli siis jos mulle tulee lihakset kipeiksi punttipäivän jälkeen, niin en pakolla voi olla iloisin mielin, että nytpä tuli tehtyä hyvä treeni ja odotan kasvua?

KSENA sanoi:
eli siis jos mulle tulee lihakset kipeiksi punttipäivän jälkeen, niin en pakolla voi olla iloisin mielin, että nytpä tuli tehtyä hyvä treeni ja odotan kasvua?
miten niin "pakolla iloisin mielin"? :D

Jos olet onnistunut reenissä hyvin niin voit olla vaikka pakolla onnellinen.. kuvittele vaikka oikein kovasti miten se lihas siellä "räjähtää kasvuun" reenin jälkeen niin plasebo kantaa hetelmät... Kova onnistunut reeni --> väsyneet, jopa arat lihakset --> saat olla ihan huoleti onnellinen ja jättää turhan ressaamisen muille :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom