"Lihakset katoaa lenkkipoluilla"?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Rock^
  • Aloitettu Aloitettu

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Mihin ihmeeseen moinen väite perustuu?

Varmaan siihen, että kalorit kuluu juostessa, eikä niitä sitten riitä lihasten kasvuun eli kropan anabolisen tilan ylläpitämiseen.

Kaikki fyys. rasitus vaatii palautumisen. Glukoosit, ATP:t, ADP:t kreatiinifosfaatit yms. (joku viisaampi selostakoon tarkemmin) kuluu lihaksista (eli lenkkeilyssä lähinnä jaloista -> isot lihakset) ja maksasta, ja pitää korvata. Aina siihen oma aikansa, ruokansa ja leponsa menee, ja kaikki se on pois lihaksen kasvusta.

Kaikenlainen liikunta polttaa tietty energiaa ja jos se on tarpeeksi pitkäkestoista niin aletaan polttamaan kropan energiavarastoja. Kevyessä liikunnassa (kävely yms. rauhallinen) tuo energia ehditän ottamaan rasvasta ja tähän perustuu suositus kevyistä rasvanpolttolenkeistä. Jos taas rääkki on tarpeeksi kovaa niin se energia otetaan helpommin polttamalla lihaksia. Siitä se sitten lähtee. Näin minä tämän olen ymmärtänyt. Muut korjatkoon jos tietävät paremmin. Ja heti perään sitten tietty se perinteinen väittely kevyen liikunnan yleisestä hyödyttömyydestä...olkaa hyvät vaan...

Originally posted by Äijä
Kevyessä liikunnassa (kävely yms. rauhallinen) tuo energia ehditän ottamaan rasvasta ja tähän perustuu suositus kevyistä rasvanpolttolenkeistä. Jos taas rääkki on tarpeeksi kovaa niin se energia otetaan helpommin polttamalla lihaksia.
Ei kai nyt sentään lihaksista? Eikös se mene niin että harjoituksen muuttuessa intensiivisemmäksi keho käyttää energialähteenä enemmän glykogeenivarastoja (hiilaria) kuin rasvaa.

Mä oon käsittäny että tuo suositus perustuu just noihin palautumis- ja energian riittämättömyys -keisseihin. Mutta toisaalta, jos liikunnan tarkotuksena on polttaa rasvaa, täytyy pitemmällä tähtäimellä olla miinuskaloreilla.

Joo eiköhän se useimmissa tapauksissa ole vain pois lihasten kasvusta. Mutta kyllä jos vaikkapa dietillä kovasti aerobista vääntää niin voi lihat ihan poiskin palaa. Lenkkeily laskee niitä glykogeenivarastoja ja kun ne lopahtavat, tekee elimistö glukoosia aminohapoista. Aminohapot saattavat tulla lihaksista.

Originally posted by Fat22
Mutta kyllä jos vaikkapa dietillä kovasti aerobista vääntää niin voi lihat ihan poiskin palaa. Lenkkeily laskee niitä glykogeenivarastoja ja kun ne lopahtavat, tekee elimistö glukoosia aminohapoista. Aminohapot saattavat tulla lihaksista.
Kerrotko sitten samantien minkälaisella dietillä niitä lihoja EI pala.

Kyllä keho laittaa ihan reipaasti lihat energioiksi. Kalorivaje on täytettävä ja katabolia sopii tähän hyvin. Siksi ei kannattaisi olla liian suurella energiavajeella liikenteessä.

Originally posted by Jortsu
Ei kai nyt sentään lihaksista? Eikös se mene niin että harjoituksen muuttuessa intensiivisemmäksi keho käyttää energialähteenä enemmän glykogeenivarastoja (hiilaria) kuin rasvaa. Mä oon käsittäny että tuo suositus perustuu just noihin palautumis- ja energian riittämättömyys -keisseihin.

Eikun kyllähän ne lihat voi palaa ja palaakin jos tarpeeksi hölkkää, onhan se nyt itsestäänselvyys. Ja sen lisäksi tietysti vielä kaikki on pois kasvamisesta, mutta nyt pointti olikin tuossa olemassaolevien lihojen häviämisessä.

Originally posted by Jortsu
Mutta toisaalta, jos liikunnan tarkotuksena on polttaa rasvaa, täytyy pitemmällä tähtäimellä olla miinuskaloreilla.

Miten niin? Voihan sitä massakaudellakin polttaa rasvaa. Silloin ei olla mitenkään "pitemmällä tähtäimellä" miinuskaloreilla vaan hyvinkin hetkellisesti ja sitten taas evästä naamaan. Jos liikunnan tarkoituksena on polttaa rasvaa mutta ei lihasta niin se tehdään tyhjillä hiilarivarastoilla ja kevyesti, jolloin rasvaa palaa optimaalisesti.

Tähän kaikkeen minä ainakin uskon lujasti ja kunnes joku sen uskottavasti toisin todistaa.

Eikun kyllähän ne lihat voi palaa ja palaakin jos tarpeeksi hölkkää, onhan se nyt itsestäänselvyys. Ja sen lisäksi tietysti vielä kaikki on pois kasvamisesta, mutta nyt pointti olikin tuossa olemassaolevien lihojen häviämisessä.
Siis ettäkökö kun lenkkeillään "rasvanpolttosykkeitä" korkeimilla sykkeillä lihaa palaa että ritisee vaikka käytettävissä on glykogeenivarastojakin?
Miten niin? Voihan sitä massakaudellakin polttaa rasvaa. Silloin ei olla mitenkään "pitemmällä tähtäimellä" miinuskaloreilla vaan hyvinkin hetkellisesti ja sitten taas evästä naamaan. Jos liikunnan tarkoituksena on polttaa rasvaa mutta ei lihasta niin se tehdään tyhjillä hiilarivarastoilla ja kevyesti, jolloin rasvaa palaa optimaalisesti.
No onko rasvaa hävinny massakaudella? Minä taas uskon vakaasti siihen että massakaudet ja rasvanpolttokaudet on erikseen. Kun otetaan vaikka tarkasteluväliksi vuorokausi niin se rasvakerros ei taatusti siitä pienene pluskaloreilla.

aminohappojen käyttö energiaksi on yleensä vasta se viimenen keino, ellei glykogeenia ole, eikä rasvaakaan juuri. jonkin verran kovissa aerobisissa treeneissä pilkotaan myös aminohappoja, mutta ei juurikaan lihaksista. jos pitää energiatasot korkeella, ei vaaraa lihasten "palamisesta" oikeestaan ole.

mutta kuten sanottua, kyllä se kaikki ylimääräinen rasittaa palautumista. toisaalta taas hyvä aerobinen kunto edesauttaa sitä...

dieetillä palaa aina sekä rasvaa että lihasta jonkin verran. riippuu aina sen dieetin fiksuudesta ja rajuudesta...

kyllä mä suosittelisin voimailupuolen ihmisille lenkkejä myös. palautuu paremmin, kun on hiussuonisto kunnossa. ei niiden tarvi olla mitään älyttömiä maratoniin tähtääviä treenejä, vaan enemmän lyhkäsiä puolen tunnin esim. reippaita kävelylenkkejä niin pysyy niveletkin kunnossa 120kg ukoilla :-))

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Kävely on ihan jees tapa kuntoilla salin ohessa niin ettei lihakset pala pois, mutta etenkin jos on ongelmia ollu nivelten kanssa jne niin näkisin uinnin hyvänä vaihtoehtona.. mulla pelaa ihan jees:cool:

Originally posted by jto
kyllä mä suosittelisin voimailupuolen ihmisille lenkkejä myös. palautuu paremmin, kun on hiussuonisto kunnossa. ei niiden tarvi olla mitään älyttömiä maratoniin tähtääviä treenejä, vaan enemmän lyhkäsiä puolen tunnin esim. reippaita kävelylenkkejä niin pysyy niveletkin kunnossa 120kg ukoilla :-))

Totta! Jos on paikat kuin paikat tukossa kovasta treenistä, niin reipas rento kävelylenkki on kyllä mannaa. Vielä kun kehtaisi sauvat ottaa lenkille mukaan niin olisi tuplatehot palautteluun..:)

Kävelyhän on todella mitä loistavin muoto varsinkin isommille lajejensa edustajille.

Jotenkin vain jäi sellainen kuva että kysymys viittasi nimenomaan juoksulenkkeilyyn ja näin moni vastaajakin varmasti oli ajatellut.

Ja kuten miljoonasti todettu täälläkin, on juoksu taas kaikkea muuta kuin optimaalinen muoto rasvanpoltolle JOS halutaan säilyttää/kehittää lihasmassaa.

Mitenkäs tuohon suhtautuu tuo HIIT treenaus jossa siis vedetään lyhyt mutta korkeatempoinen treeni aamulla ennen ruokailua ja aamupala sitten ~30 minuutin päästä

Annoin itseni ymmärtää, että tuossa siis pudotetaan läskiä pois lihasten hirveästi kärsimättä.

Onko näin sittenkään, tuo on meinaan itsellä tällä hetkellä ykkösvaihtoehto kevään kehonmuokkausprojektiin :D enkä haluaisi että ne vaivalla hankitut "lihakset" lähtevät mihinkään.

Eh, eli minun ei kannata käydä punttisalilla ja juosta välipäivinä lenkkiä? Paska homma, koska niillä isoilla lihaksilla tekee yhtä paljon kuin ahven polkupyörällä, jos ei jaksa riehua 30sec kauempaa. Ja tulevaisuudessa (erikoisjoukkojen pääsykokeet) tarvitsen kuntoakin. Kertokaa joku viisaampi, onko tässä mitään perää.

Originally posted by Taisteluahven
Eh, eli minun ei kannata käydä punttisalilla ja juosta välipäivinä lenkkiä? Paska homma, koska niillä isoilla lihaksilla tekee yhtä paljon kuin ahven polkupyörällä, jos ei jaksa riehua 30sec kauempaa. Ja tulevaisuudessa (erikoisjoukkojen pääsykokeet) tarvitsen kuntoakin. Kertokaa joku viisaampi, onko tässä mitään perää.

Määrittele ensin itsellesi tavoitteesi. Jos tavoitteena on maksimaalisen lihasmassan kasvattaminen, ei kannata juurikaan lenkkejä juoksennella. Jos rasvaa haluat poltella, on, kuten jo sanottiin, reipas kävely siihen parempi vaihtoehto. Jos erikoisjoukkojen pääsykokeet (joissa luultavasti aerobisesta kunnosta on hyötyä) tai maratonin juokseminen on tavoitteena, kannattaa juosta lenkkejä.

Originally posted by Taisteluahven

Tietenkin sinun kannattaa tuon viestisi perusteella.
Jos haluat rautaisen yleiskunnon, mukavan jäntevän, jopa lihaksikkaan kropan, punttisali+juoksu on varmasti paras yhdistelmä.

Ongelma täällä saitilla on usein se, että porukka tuuppaa näkyville oman käsityksensä ja näkemyksensä asiasta (mikä on nimenomaan tarkoituskin) mutta moni tekee tämän sen kummemmin perustelematta millaisin tavoittein ITSE harjoittelee ja minkälaisen tavoitteen saavuttamiseen kyseisen käsityksen on hyväksi havainnut.

Jos haluaa näyttää Bruce Leelta täytyy treenata aika lailla eri tavalla kuin silloin jos haluaa näyttää vaikkapa Dorian Yatesilta tai jos tahtoo saavuttaa Ano Turtiaisen ennätykset voimanostossa.

Täällä suuri osa haluaa maksimoida lihasmassaansa, JOLLOIN juoksu siis EI ole kovinkaan hyvä vaihtoehto.

Originally posted by S225T
Täällä suuri osa haluaa maksimoida lihasmassaansa, JOLLOIN juoksu siis EI ole kovinkaan hyvä vaihtoehto.

Ainakin omalta kohdaltani sanoisin ennemminkin, että jos haluaa yhtään lisätä lihasmassaansa, niin juoksu ei ole kovinkaan hyvä vaihtoehto. Ei siinä tarvitse maksimointiin asti mennä, vaan jos yleensäkään haluaa yhtään lihaa luun pehmusteeksi niin voi antaa juoksemisen olla. Monta vuotta juoksin ja reenasin ja koskaan en yhtään kasvanut. Nyt olen välillä kevennellyt juoksua ja ainakin rautamäärät on nousseet ihan eri tahtiin verrattuna aiempaan nollakehitykseen. Tämä siis vain minun omakohtainen ja äärimmäisen katkeruuden sävyttämä kommenttini...:D

...olkaa hyvät vaan...

Tää menee nyt off topiciksi, mutta menköön. Mua jaksaa aina huvittaa toi "Äijä"n kuva kun kyseinen henkilö vastaa johonkin. Kuvan lisäksi ei tarvis kirjoittaa yhtään mitään suurimpaan osaan kysymyksistä :D

Suositut

Back
Ylös Bottom