Lihaksen hermotuksen parantaminen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja dobberi
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Mulla on pieni väittely menossa aiheesta, voiko lihaksen hermotusta parantaa.
Itse olen sitä mieltä, että pystyy.
Mistä löytäisin jonkun luotettavan tutkimuksen mikä todistaa kantani oikeaksi?

kun harjoitellaan, voiman kasvu tapahtuu ensin hermoston työkyvyn kehittymisenä ja vasta sitten alkaa se poikkipinta-alakin kasvaa. joissain lajeissa se varsinainen hypertrofia ei kuitenkaan ole niin suotavaa, joten mahdollisimman paljon voimaa pitäskin juuri pystyä tuottamaan hermostopuolen treeneillä. hyvin lajinomaista touhua siis, eikä kyllä ihan aloittelijan treenien pääaluetta.

Kiitos vastanneille!

Nyt olen saanut väittelijän uskomaan, että lihassoluja saadaan harjoittelemalla enemmän käyttöön.

Mutta tapahtuuko hermotus aivoissa vai kyseisessä lihaksessa?

No, vaikka sun aivot kuinka tietäis että nyt pitää maksimoida voimantuotto nopeasti niin ei siellä lihaksessa mitään tapahdu ellei sitä ole hermotettu. Hermosto oppii supistamaan lihasta niinkuin sille opettaa sen tekemään.

heh... tässä nyt taitaakin olla tarve ihan perusasioiden opettelulle... alota vaikkapas täältä:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Ihmisen_anatomia
:)

mieleen tulee vaan että mitä kummaa se sun vastaväittäjä mahtoi olettaa tapahtuvan kun voimaa tulee???

mieleen tulee vaan että mitä kummaa se sun vastaväittäjä mahtoi olettaa tapahtuvan kun voimaa tulee???
Varmaan, että patti kasvaa. Muistaakseni yhdessä lukiomatikan kirjassa oli tehtäväanto, jossa sanottiin voiman olevan suoraan verrannollinen lihaksen poikkileikkauksen pinta-alaan ja sen perusteella piti laskea paljonko elefantti jaksaa nostaa, kun tiedettiin Matin voimat ja molempien eläinten hanskojen mitat. ;) Jos ei ole perehtynyt voimailuun muuten, niin voi aika helposti jäädä tuollaisesta yleispätemättömästä oppikirjan oletuksesta virheellistä tietoa päähän.

heh... tässä nyt taitaakin olla tarve ihan perusasioiden opettelulle... alota vaikkapas täältä:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Ihmisen_anatomia
:)

Väittää että lihassolu kasvaa ja sitä kautta voima lisääntyy.
Nyt väittää että aivot kehittyvät niin että hermosto antaa voimakkaamman käskyn lihakselle.
Perustaa väitteensä siihen, että uusia hermoja ei kuulemma pysty kehittymään.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Varmaan, että patti kasvaa. Muistaakseni yhdessä lukiomatikan kirjassa oli tehtäväanto, jossa sanottiin voiman olevan suoraan verrannollinen lihaksen poikkileikkauksen pinta-alaan ja sen perusteella piti laskea paljonko elefantti jaksaa nostaa, kun tiedettiin Matin voimat ja molempien eläinten hanskojen mitat. ;) Jos ei ole perehtynyt voimailuun muuten, niin voi aika helposti jäädä tuollaisesta yleispätemättömästä oppikirjan oletuksesta virheellistä tietoa päähän.

Näinhän tässäkin on tapahtunut. Tämä väittäjä opiskelee terveydenhoito-alaa ja niissä kirjoissa puhutaan niin, että ainoastaan lihaksen poikkipinta-ala vaikuttaa lihaksen voimaan.

Ja itse olen tietenkin tyhmä, kun uskon kaikkia tyhmien bodareiden juttuja salilla.

Jos oikein muistan niin täällä taisi olla jossain vaiheessa ihan hyvä lainaus jostain tosin prosentit saattaa mennä nyt vähän ohi mutta "Kehonrakentajan lihassoluista on vain noin 30% prosenttia aktiivisia ja painonnostajat yltävät jopa 50-60% aktiivisuus tasoon" jotenkin tolla tavalla joku kirjotti. Eihän niitä hermoja sinne kasva vaan hermotuksella tarkoitetaan sitä että aktivoidaan enemmän lihassoluja toimimaan. Näin siis jos en ollut ihan hukassa, en itse tätä asiaa tarkemmin ole tutkinut.

Tilastollisissa tutkimuksissa on osoitettu, että lihaksen voimantuotto on verrannollinen lihaksen poikkipinta-alaan. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että yksittäisellä henkilöllä poikkipinta-alan kasvattaminen on ainoa keino lisätä voimaa. Maksimivoiman harjoittelu voidaan jakaa karkeasti kahteen alalajiin sen perusteella lisääntyykö maksimivoima hypertrofisten (perusvoima) vai hermostollisten tekijöiden vaikutuksesta.

Hermoston vaikutus voimantuottoon on täysin ilmeinen, koska yhtään lihassupistusta ei voisi tapahtua ilman hermoston käskyttävää vaikutusta. Hermoston vaikutus voimantuottoon voidaan Zatsiorskyn mukaan jakaa kahteen tekijään intramuscular ja intermuscular coordination. Intramuscular coordination vaikuttaa voimantuottoon kolmen tekijän avulla: motor unit recruitment, rate coding ja synchronization (suomentakoon ken haluaa). Intermuscular coordination tarkoittaa karkeasti sanottuna kykyä käyttää ja koordinoida useiden eri lihasten toimintaa liikkeessä samanaikaisesti.

Lisätietoa kaipaavan kannattaa aloittaa lukemalla Zatsiorskyn "science and practise of strength training" tai Keijo Häkkisen ja kumppaneiden suomenkielinen vastine voimaharjoittelun perusteista.

Väittää että lihassolu kasvaa ja sitä kautta voima lisääntyy.
Nyt väittää että aivot kehittyvät niin että hermosto antaa voimakkaamman käskyn lihakselle.
Perustaa väitteensä siihen, että uusia hermoja ei kuulemma pysty kehittymään.

Tuo on kyllä roskaa. Uusia hermosoluja syntyy, myös aikuisella. Surullista, jos jossain oppikirjoissa vielä nykyään väitetään jotain muuta. Olisin kiitollinen, jos saisit oppikirjan/kirjojen nimet selville. Pyydä kaveriasi lukemaan tämä: http://en.wikipedia.org/wiki/Neurogenesis

Alla oleva perustuu siihen, miten minä olen asian käsittänyt, korjatkaa jos olen väärässä:
Voiman kasvaminen "hermottumisen" myötä ei kuitenkaan perustu uusien hermosolujen syntymiseen, vaan jo olemassa olevien solujen voimakkaampaan haaroittumiseen. Motorisen viestin tuojahermot haaroittuvat voimakkaammin ja näin kytkeytyvät useampaan kohtaan kohdelihaksessa, saaden suuremman joukon sen lihassyistä aktivoitumaan.

Tilastollisissa tutkimuksissa on osoitettu, että lihaksen voimantuotto on verrannollinen lihaksen poikkipinta-alaan. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että yksittäisellä henkilöllä poikkipinta-alan kasvattaminen on ainoa keino lisätä voimaa. Maksimivoiman harjoittelu voidaan jakaa karkeasti kahteen alalajiin sen perusteella lisääntyykö maksimivoima hypertrofisten (perusvoima) vai hermostollisten tekijöiden vaikutuksesta.

Hermoston vaikutus voimantuottoon on täysin ilmeinen, koska yhtään lihassupistusta ei voisi tapahtua ilman hermoston käskyttävää vaikutusta. Hermoston vaikutus voimantuottoon voidaan Zatsiorskyn mukaan jakaa kahteen tekijään intramuscular ja intermuscular coordination. Intramuscular coordination vaikuttaa voimantuottoon kolmen tekijän avulla: motor unit recruitment, rate coding ja synchronization (suomentakoon ken haluaa). Intermuscular coordination tarkoittaa karkeasti sanottuna kykyä käyttää ja koordinoida useiden eri lihasten toimintaa liikkeessä samanaikaisesti.

Lisätietoa kaipaavan kannattaa aloittaa lukemalla Zatsiorskyn "science and practise of strength training" tai Keijo Häkkisen ja kumppaneiden suomenkielinen vastine voimaharjoittelun perusteista.

Moro, Onko sulla tietoa tuosta Zatsiorskyn "science and practise of strength training-second edition"
kirjasta? Pikaisten netti-arviointien mukaan tämä uusi painos voisi olla hieman käytännön läheisempi ja ehkä suurimmalle osalle (mulle) helpommin ymmärrettävissä ja nimenomaan käytännön toteutuksia ajatellen. :puntti:

Aika arvokkaitakin ovat niin ei viitsisi molempia turhan päiten ostaa.

Niin ja mun mielestä keskustelu muutenkin hermotuksen parantamisesta on jäänyt aika vähälle täällä p-toistossa ja olisi mahtavaa jos vaikka tähän topiciin saataisiin paljon olennaista tietoa aiheesta.

Moro, Onko sulla tietoa tuosta Zatsiorskyn "science and practise of strength training-second edition"
kirjasta? Pikaisten netti-arviointien mukaan tämä uusi painos voisi olla hieman käytännön läheisempi ja ehkä suurimmalle osalle (mulle) helpommin ymmärrettävissä ja nimenomaan käytännön toteutuksia ajatellen. :puntti:

Aika arvokkaitakin ovat niin ei viitsisi molempia turhan päiten ostaa.

Niin ja mun mielestä keskustelu muutenkin hermotuksen parantamisesta on jäänyt aika vähälle täällä p-toistossa ja olisi mahtavaa jos vaikka tähän topiciin saataisiin paljon olennaista tietoa aiheesta.

Itseltäni löytyy molemmat painokset, muttei niissä ole suuria eroja. Käytännönläheisiksi en sanoisi kumpaakaan, vaan kirjat keskittyvät lähinnä teoriaan, eivät juurikaan toteutuspuoleen. Tosin jos teorian itse ymmärtää, niin toteutus on vain sen soveltamista. Tosin voimaharjoittelussa henkilökohtaiset ominaisuudet ratkaisevat paljolta osin sen miten harjoittelu kannattaa toteuttaa.

Aikojen saatossa ja käytännössäkin toimiviksi koetut menetelmät maksimivoiman parantamiseksi tulevat pitämään pintansa tulevaisuudessakin. Eli uusia ihmekeinoja harjoitusrintamalla, jotka syrjäyttäisivät vanhat, tuskin tullaan näkemään. Kirjallisuudesta löytyisi listoja kymmenistä/sadoista erilaisista harjoitusmenetelmistä. Niitä en jaksa ruveta niitä tänne kopioimaan. Aiheeseen liittyviä kirjoja löytyy minulta kymmenittäin. Lukeminen kannattaa aina.

Tietäiskö joku jotain järkeviä ohjeita miten huonosti hermottuvia lihaksia kannattaisi yrittää "aktivoida"? Takareidet ja pakarat tarviis apua :P

Tietäiskö joku jotain järkeviä ohjeita miten huonosti hermottuvia lihaksia kannattaisi yrittää "aktivoida"? Takareidet ja pakarat tarviis apua :p

Tuo on todella rasittavaa miten bodarit käyttää tuota termiä hermotus täysin virheellisesti. Hermotus tarkoittaa kykyä hyödyntää lihaksia tehokkaasti jossain tietyssä liikesuorituksessa.. Eli jos sinulla on hyvä hermotus vaikkapa penkkipunnerruksessa niin kykenet tuottamaan paljon voimaa/nopeutta siinä ja olet enemmän ykkösnostaja kuin sarjanostaja. Tässä tapauksessa sama asia kuin hyvä irtiottokyky.

Vaikkapa aktivaatio voisi olla parempi termi sille mitä varmaan tarkoitit kysymyksessäsi. Eli kyky saada menemään liike X tehokkaasti jollekin tietylle lihakselle. Tuossa konsensus tuntuu olevan, että tietyt eristävät variaatiot missä saa voimakkaan supistuksen käyttöön ja todella kontrolloitu, rauhallinen suoritustekniikka sellaisella painolla, että hallitset sitä täydellisesti. Eli ei minkäänlaista repimistä positiivisessa vaiheessa vai ei tasainen kontrolli negatiivisessa. Teet tavallaan mahdollisimman raskaan siitä liikkeestä.

Joo varmaan tuo aktivointi on tässä kohtaa parempi sana. Hieroja vaan sano, ettei takareisi hermotu ollenkaan eli tarkotti varmaan ettei aktivoidu. Onkos tuohon sitten jotain erityisiä vinkkejä, että pitäskö sitä tehdä ensin noita eristäviä hitaasti ja hallitusti treenin alkuun ja/tai pitäisikö niihin tehdä ihan erikseen jotain aktivointiharjoitteita? Jotenkin tuntus et tuo takareiden ja pakarankin oikea aktivoituminen vois olla ihan paikallaan kun kuitenkin tässä jonkinasteinen pikajuoksija ollaan :nolo:

Suositut

Back
Ylös Bottom