Leuanveto

Meta title: 💥 Leuanveto – Yläkropan kuninkuusliike ja kilpailu egojen sekä voimien rajasta

Meta description: Keskustelua tekniikasta, ohjelmista, lisäpainoista ja kehityksestä – kuka repii eniten ja millä tyylillä?**

ehdottomasti niitä hedelmiä keruuseen vaan. puoli vuotta ilman minkäänlaista maksimitreeniä on liian pitkään. tollasia ylläkuvattuja ja ns. hybridijaksoja kannattaa viljellä sekaan säännöllisesti. koska et juuri oo noita tehnyt, tee suoraan toi mun malli. prosentit tietenkin kokonaismassasta, ei pelkästään lisäpainoista. laita noihin perään vielä 1-3 sarjaa 5-8 toistoja ja ne perusvoimatasotkin pysyy hyvin. näin varsinkin, jos sulla on selkee taipumus niiden putoomiseen.

nopeusvoimapainotteinen tarkottaa aina kovatehoisia, mutta lyhyitä ja ei kovin tiukkoja sarjoja. esim. jos menee 85%:lla 6x, teet sillä 2-3 toiston sarjoja. kontrastivoimatreeni on aina tehokasta nopeuteen. esim. peruskaudella 3*(2*75%, 5*80%)

Jos ei pysty vetämään yhtään kokonaista leukaa (käsivarret jää noin puoleenväliin abaut 90 asteen kulmaan) niin onko mitään mieltä vedellä tollasia puolikkaita ykkösiä vai onko parempi vedellä ylätaljassa painoja joilla saa koko liikeradan tehtyä? Sori jos tämä on jo kysytty, mutta emmie löytänyt valmista vastausta.

Jos ei pysty vetämään yhtään kokonaista leukaa (käsivarret jää noin puoleenväliin abaut 90 asteen kulmaan) niin onko mitään mieltä vedellä tollasia puolikkaita ykkösiä vai onko parempi vedellä ylätaljassa painoja joilla saa koko liikeradan tehtyä? Sori jos tämä on jo kysytty, mutta emmie löytänyt valmista vastausta.
Ylätalja on jees ja voi myös hypätä/muuten avustaa itsensä siihen tangon päälle ja hitaasti jarruttaa itsensä alas.

Toistoleuanvedon SM-kisat 2013 Kiimingissä 10. päivä elokuuta: http://www.kiimu.fi/fi/Lajit/Voimailu/Kilpailut+2013/Viralliset+Leuanvedon+toisto+SM-kilpailut+2013.html
Ilmoittautumisaikaa 28.7. asti.

Kaikki lajista innostuneet mukaan kilpailemaan! Kiimingin Toistoleuanvedon SM-kisat on hyvin järjestetty tapahtuma niin kuin kuuluukin olla SM-kisojen arvon mukaisesti. Kilpailut ovat Kiiminkipäivien yhteydessä, joten paikalla on torillinen yleisöä kannustamassa urheilijoita. Ainakin vuosina 2011 ja 2012 urheilijoiden välillä on vallinnut hyvä meininki ja terve kilpailuhenki. Toistoleuanvedon SM-kisat on tapahtuma, joka kannattaa kokea. Leuanvetoa urheilulajina vähän aikaa harrastaneita kannustan tulemaan hankkimaan tärkeää kisakokemusta tulevien vuosien varalle sekä testaamaan todellisen kuntotasonsa SM-säännöillä. SM-säännöillä vetäminen kisatilanteessa on aika eri asia kuin kotisalin treenileuat. Sekä toistoleuanveto että lisäpainoleuanveto ovat siitä hyviä lajeja, että niihin pystyy suhtautumaan tehtäväsuuntautuneesti kilpailusuuntautumisen lisäksi. Mikäpä olisi parempi tapa testata omaa kuntoa kuin virallisen tuloksen tekeminen tarkasti tuomaroidussa SM-tason kisassa. Vuosien saatossa omaa kehitystä on mukava seurata eri vuosien SM-kisatuloksistaan. Sekä virallisten henkilökohtaisten ennätysten tekeminen että kilpaileminen Suomen mestaruuksista ja Suomen ennätyksistä toistoleuanvedossa on siis mahdollista 10. elokuuta, jolloin ratkotaan, ketkä ovat Suomen kovimmat toistoleuanvetäjät vuosimallia 2013 eri painoluokissa, ja nähdään tuleeko moneen sarjaan uusia Suomen ennätyksiä.

PS. Toistoleuanvedon SM-kisasäännöt ovat mahtavat, sillä ne pitävät tekemisen sataprosenttisena leuanvetona, mutta mahdollistavat luonnollisen liikkeen tehden lajista aidosti urheilullisen hienon kilpaurheilulajin. Lisäksi on hyvä tietää, että vuosina 2009-2011 toistoleuanvedon SM-kisasääntöjä kehitettiin SM-kisoissa kilpailleiden urheilijoiden palautteen perusteella ja näin ollen vasta vuonna 2011 SM-kisasäännöt jäädytettiin, jolloin päästiin pitämään virallista toistoleuanvedon Suomen ennätystilastoa.

On tuo leuanveto lisäpainoilla aivan saatanan miehekästä puuhaa. Olisi kiva saada jotain palautetta ja vinkkejä:

Tältä päivältä: http://www.youtube.com/watch?v=JeAjl7U9avE&feature=youtu.be

Vastaotteella, tämä tuntui no-liftiltä: http://www.youtube.com/watch?v=qLy8nsJHNnA

Tämäki vastaotteella: http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=GTofPTWH83U#t=43s

Sitä oon pitäny hyväksytyn suorituksen merkkinä että leuka ylittää tangon. Onko mitään järkeä että tekisi sarjat leveällä myötäotteella ja maksimiyritykset vastaotteella? Mulla nimittäin menee noin päin helpommin sarjat ja ykköset.

treenaa sitä miehekkyyttä vaan kummallakin otteella sekä maksimit että sarjat myös. kisoissa on eri kriteerit, eli leruka ylittää pysty- ja vaakalinjalla sen tangon, mutta jos itekseen vetelee, kriteerit saa olla ihan mitä lystää.

Taas vaihteeksi saanu 3kk säännöllistä treeniä putkeen ja 3x4 -->6x6 jotenkin rääppimällä soveltaen nouskin 3x4 x 12.5 siten, että viimesimpiä treenejä tältä viikolta mm. 6x4x20kg ja 8x2x30kg. Oon siis aika laajalti soveltanu tota 3x4-->6x6 progressiota siten, että joka treenissä pyrkiny sarjaennätykseen. Jotain ehkä lihasmuististakin.
Tänään testasin huvikseen maksimit. 35kg tuli helposti, niin kokeilin vielä 40kg joka tuli sekin ylös tiukasti. Onks toi nyt ihan normi "suhde"? Saan 3x30 ylös, ehkä 4x30(en oo kokeillu). Mietin, että oisin jonkin sortin maksimivoimakauden pitänyt, mut onko "järkeä" noilla suhdeluvuilla?
Omaa painoa n.84. Pitkän aikavälin tavoitteena nostaa mahdollisimman paljon ylös ja joskus tulee aloitettua ykl varten treenaaminen sen variaatioilla, mut ei vielä kehtaa aloittaa tällä nykyisellä maksimilla.
Jos kannattaa tehdä maksimivoimakausi, niin kun treenaan 3x viikkoon leukoja niin onnistuuko sen toteuttaminen ihan vaan siten, että teen treeneissä esim. 6viikkoa tyyliin 1-3 toiston sarjoja 4-8 ihan fiiliksellä?

sun 100%= 84 + 40 = 124. sitten 84 + 30 = 114 = 92% eli kolmonen sillä on täysin suhteessa.

maksimikausi kannattaa aina pitää, vaikka ees hybridinä. eli eka meet 1-3 toiston suht tiukkaan huippusarjaan ja perään sit perusvoimasarjat. alottele hieman nykytasoo alempaa. ei toi sun "fiiliksellä" myöskään paha ole, mutta joka treenissä et kyllä 6 vkonmajan enkkoja tee.

treenaa sitä miehekkyyttä vaan kummallakin otteella sekä maksimit että sarjat myös. kisoissa on eri kriteerit, eli leruka ylittää pysty- ja vaakalinjalla sen tangon, mutta jos itekseen vetelee, kriteerit saa olla ihan mitä lystää.

Tulen välikommentoimaan, jos on liian tyhmä kysymys, ei tarvi vastata. Vedin itse vuosien ajan leukatreeneissä sekä myötä - että vastaotteella, enkä kehittynyt yhtään. Vasta sitten, kun aloin tekemään käytännössä kaikki treenit vastaotteella, alkoi kehitystä hitaasti tulla. Tietty voi olla, että mun ongelma oli heikko grippi, myötäotteella vetäessä tuntuu aina, että forkut ja ranteet pettää ennen selkää. Vastaotteella tätä ongelmaa ei ole, vaan sarjat pystyy tekemään kunnolla loppuun.

Niin kysymys, eli mitä hyötyä noiden otteiden vaihtelusta on? Kummatkin ottavat kuitenkin yläselkään ja latseihin, vastaotteella hauis vaan pääsee avustamaan paremmin.

jos haluaa jollain otteella ensisijaisesti kehittyä, sillä tietenkin treenataan eniten. tätä nyt katotaan voiman, ei bodailun kantilta tässä, joten lihasstimulaatiot ei niin päde. liikkeen vaihtelu kuitenki on hyväksi vammojen välttämiseksi ja hieman ärsykevaihteluksi myös. jos slarto tai kuka muu tahansa haluaa kummallakin tyylillä kehittyä, sillon kumpaakin pitää treenata. kaikki riippuu tässä nyt siitä mihin leukoja käytetään; bodailu, voima, apuliike johonkin jne.

No mulla tuo leuanveto on vaa oheisliikkeenä painonnoston ohella, tarkoitus olisi lisätä voimaa sekä lihasmassaa yläkroppaan. Päätin nyt alkaa vuorottelemaan noita otteita. Tavoitteena on vetää 5x20kg vastaotteella, lauantaina meniki 2x20kg.

jos haluaa jollain otteella ensisijaisesti kehittyä, sillä tietenkin treenataan eniten. tätä nyt katotaan voiman, ei bodailun kantilta tässä, joten lihasstimulaatiot ei niin päde. liikkeen vaihtelu kuitenki on hyväksi vammojen välttämiseksi ja hieman ärsykevaihteluksi myös. jos slarto tai kuka muu tahansa haluaa kummallakin tyylillä kehittyä, sillon kumpaakin pitää treenata. kaikki riippuu tässä nyt siitä mihin leukoja käytetään; bodailu, voima, apuliike johonkin jne.

Itse käytän (tai yritän käyttää) leukoja noihin kaikkiin kolmeen tarkoitukseen: bodailu, voima ja apuliike punnerrruksille. Ei yksi noista sulje toisia pois. Ja varmaan myötäotteellakin tulee kehitystä. jos alkaa käyttämään lisäpainoja. Itsellä ei vaan koskaan riittänyt kantti siihen, kun kehonpainollakin menee vain joku 9-10 toistoa.

Mun mielestä muuten leuoissa saa ärsykevaihtelua aikaiseksi ihan vaan vaihtelemalla sarjapituuksia eri treeneissä. Tämä pätee oikeastaan joka liikkeeseen. Aikaisemmin luulin, että vaihtelu tarkoittaa sitä, että liikkeitä pitää vaihtaa. Mutta saman efektin saa kierrättämällä sarjojen määrää, sarjapainoja ja/tai toistojen määrää. Aika perussettiä, kyllä. Itsellä meni vain 6 vuotta tämän ymmärtämiseen.

Milläs tavalla toistokestävyyttä sais parhaiten lisää leukoihin? Tällä hetkellä maksimit on 20 omalla painolla ja sitte loppuu happi. Kiinnostas sarjamäärät, toistot ja kuinka paljon vaihtelua eri treeneissä. Tietenki tässä haen sitä optimaalisinta tapaa, vaikka varmaanki kestävyyttä saa sama miten sielä riuhtoo.

Milläs tavalla toistokestävyyttä sais parhaiten lisää leukoihin? Tällä hetkellä maksimit on 20 omalla painolla ja sitte loppuu happi. Kiinnostas sarjamäärät, toistot ja kuinka paljon vaihtelua eri treeneissä. Tietenki tässä haen sitä optimaalisinta tapaa, vaikka varmaanki kestävyyttä saa sama miten sielä riuhtoo.

Itse olen kokenut hyväksi ns. "intervallitreenit" leuanvedolle, silloin kun toistokuntoa on tarkoitus parantaa. Eli esimerkiksi 10 toiston sarjoja minuutin palautuksilla tai 5 toiston sarjoja 30 sekunnin palautuksilla. Loppuun asti ei kannata tässäkään jatkuvasti painaa, vaan jättää varastoon toistoja / sarjoja. Näitä settejä voi sitten tehdä lisäpainoilla ja ilman. Toistokuntoa parannettaessa ei kannata myöskään unohtaa maksimivoimaa, eli silloin tällöin käy tekemässä 1-3x1-3x85-100% maksimista.

Mulla tuntuu parhaiten sarjakestävyyskin parantuvan sillä että laittaa vaan lisää levyjä ketjuun ja vetelee menemään. Tuntuu että toistomaksimit ei kasva ku niitä hinkkaa eikä maksimiraudatkaan samalla tavalla ku jos esim. penkissä koittaa ykköstä saada ylöspäin. Mulla tuntuu toimivan hyvin Westside Barbell For Skinny Bastardsista tuttu systeemi, että joka toinen kerta vetelee 1x3-5 isoilla raudoilla ja joka toinen kerta 3x failureen asti semmosilla raudoilla joilla menee +15 toistoa. Sekä kestävyys että sarjapainot tuntuu nousevan näin paremmin ku että keskittyy parantamaan vain toista osa-aluetta, vaikka hassulta kuulostaakin.

Tässä tämänpäiväistä vetelyä:

Viime viikolla tuli vedettyä pysäytyksillä 16x15kg jonka ehkä rankkaisin parhaimmaksi leuanvetosarjakseni ikinä.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
sivariking: ei tietenkään sulje pois, mutta ne prioriteetit ja tavoitteet on päälajeinaan noita pitäville eri.

sama liike voi ehdottomasti olla käytössä tietenkin koko ajan. eihän painonnostajakaan vaihtele omiaan jne. tässä ei pitäs olla mitään ihmeellistä. tietty vaihtelu vaan tekee hyvää mm. kyynärpään ja olkapään seudulle vammojen ehkäisyssä jne, ja tyypistä riippuen antaa siihen tekemiseen lisää puhtia.

majoneesi: mahdollisimman kova kestovoima tarvii pohjalle mahdollisimman korkeen maksimivoiman. se on kestolajissa kilpailijalle siis pohjaominaisuus. erilaiset intervallit lisäpainoillakin toimii hyvin sekä myös pidemmät sarjat, mutta niitä ei kauheesti kannata tappiin asti aina vedellä. palautuminen semmosista on aika rankkaa. sun toistomäärillä nyt ei kuitenkaan vielä ongelmia sen suhteen oli. mutta jos esim. saat nyt 20 toistoo, noissa pitkissä vois yritellä esim. 3*15 -> 5*18 toiston progressiota.

majoneesi: mahdollisimman kova kestovoima tarvii pohjalle mahdollisimman korkeen maksimivoiman. se on kestolajissa kilpailijalle siis pohjaominaisuus. erilaiset intervallit lisäpainoillakin toimii hyvin sekä myös pidemmät sarjat, mutta niitä ei kauheesti kannata tappiin asti aina vedellä. palautuminen semmosista on aika rankkaa. sun toistomäärillä nyt ei kuitenkaan vielä ongelmia sen suhteen oli. mutta jos esim. saat nyt 20 toistoo, noissa pitkissä vois yritellä esim. 3*15 -> 5*18 toiston progressiota.
Mites ku oon tykästyny kovin tuohon ylätaljaan leveällä lapiokahvalla (leuat vedän kapeella otteella), niin voiko sen varaan pistää tavallaan nuo lisäpainotreenit? Yleensä vetelen taljalla 6-8 toiston sarjoja suht raskailla.
2-jakosella treenailen ja olin ajatellu lykätä nuo leuat maanantaille ja sitte ylätalja torstaina.

Tokihan leuanveto on kuitenki hieman eri liike ku ylätalja eli meneekö kovin metsään, jos korvaa leuat lisäpainoilla ylätaljalla?

Mites ku oon tykästyny kovin tuohon ylätaljaan leveällä lapiokahvalla (leuat vedän kapeella otteella), niin voiko sen varaan pistää tavallaan nuo lisäpainotreenit? Yleensä vetelen taljalla 6-8 toiston sarjoja suht raskailla.
2-jakosella treenailen ja olin ajatellu lykätä nuo leuat maanantaille ja sitte ylätalja torstaina.

Tokihan leuanveto on kuitenki hieman eri liike ku ylätalja eli meneekö kovin metsään, jos korvaa leuat lisäpainoilla ylätaljalla?

Leuanveto ja ylätalja on ihan eri liike ja jos pystyt leukoja vetämään niin en keksi yhtään hyvää syytä olla tekemättä.

Back
Ylös Bottom