Leuanveto

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
sun 100%= 84 + 40 = 124. sitten 84 + 30 = 114 = 92% eli kolmonen sillä on täysin suhteessa.

maksimikausi kannattaa aina pitää, vaikka ees hybridinä. eli eka meet 1-3 toiston suht tiukkaan huippusarjaan ja perään sit perusvoimasarjat. alottele hieman nykytasoo alempaa. ei toi sun "fiiliksellä" myöskään paha ole, mutta joka treenissä et kyllä 6 vkonmajan enkkoja tee.

treenaa sitä miehekkyyttä vaan kummallakin otteella sekä maksimit että sarjat myös. kisoissa on eri kriteerit, eli leruka ylittää pysty- ja vaakalinjalla sen tangon, mutta jos itekseen vetelee, kriteerit saa olla ihan mitä lystää.

Tulen välikommentoimaan, jos on liian tyhmä kysymys, ei tarvi vastata. Vedin itse vuosien ajan leukatreeneissä sekä myötä - että vastaotteella, enkä kehittynyt yhtään. Vasta sitten, kun aloin tekemään käytännössä kaikki treenit vastaotteella, alkoi kehitystä hitaasti tulla. Tietty voi olla, että mun ongelma oli heikko grippi, myötäotteella vetäessä tuntuu aina, että forkut ja ranteet pettää ennen selkää. Vastaotteella tätä ongelmaa ei ole, vaan sarjat pystyy tekemään kunnolla loppuun.

Niin kysymys, eli mitä hyötyä noiden otteiden vaihtelusta on? Kummatkin ottavat kuitenkin yläselkään ja latseihin, vastaotteella hauis vaan pääsee avustamaan paremmin.

jos haluaa jollain otteella ensisijaisesti kehittyä, sillä tietenkin treenataan eniten. tätä nyt katotaan voiman, ei bodailun kantilta tässä, joten lihasstimulaatiot ei niin päde. liikkeen vaihtelu kuitenki on hyväksi vammojen välttämiseksi ja hieman ärsykevaihteluksi myös. jos slarto tai kuka muu tahansa haluaa kummallakin tyylillä kehittyä, sillon kumpaakin pitää treenata. kaikki riippuu tässä nyt siitä mihin leukoja käytetään; bodailu, voima, apuliike johonkin jne.

No mulla tuo leuanveto on vaa oheisliikkeenä painonnoston ohella, tarkoitus olisi lisätä voimaa sekä lihasmassaa yläkroppaan. Päätin nyt alkaa vuorottelemaan noita otteita. Tavoitteena on vetää 5x20kg vastaotteella, lauantaina meniki 2x20kg.

jos haluaa jollain otteella ensisijaisesti kehittyä, sillä tietenkin treenataan eniten. tätä nyt katotaan voiman, ei bodailun kantilta tässä, joten lihasstimulaatiot ei niin päde. liikkeen vaihtelu kuitenki on hyväksi vammojen välttämiseksi ja hieman ärsykevaihteluksi myös. jos slarto tai kuka muu tahansa haluaa kummallakin tyylillä kehittyä, sillon kumpaakin pitää treenata. kaikki riippuu tässä nyt siitä mihin leukoja käytetään; bodailu, voima, apuliike johonkin jne.

Itse käytän (tai yritän käyttää) leukoja noihin kaikkiin kolmeen tarkoitukseen: bodailu, voima ja apuliike punnerrruksille. Ei yksi noista sulje toisia pois. Ja varmaan myötäotteellakin tulee kehitystä. jos alkaa käyttämään lisäpainoja. Itsellä ei vaan koskaan riittänyt kantti siihen, kun kehonpainollakin menee vain joku 9-10 toistoa.

Mun mielestä muuten leuoissa saa ärsykevaihtelua aikaiseksi ihan vaan vaihtelemalla sarjapituuksia eri treeneissä. Tämä pätee oikeastaan joka liikkeeseen. Aikaisemmin luulin, että vaihtelu tarkoittaa sitä, että liikkeitä pitää vaihtaa. Mutta saman efektin saa kierrättämällä sarjojen määrää, sarjapainoja ja/tai toistojen määrää. Aika perussettiä, kyllä. Itsellä meni vain 6 vuotta tämän ymmärtämiseen.

Milläs tavalla toistokestävyyttä sais parhaiten lisää leukoihin? Tällä hetkellä maksimit on 20 omalla painolla ja sitte loppuu happi. Kiinnostas sarjamäärät, toistot ja kuinka paljon vaihtelua eri treeneissä. Tietenki tässä haen sitä optimaalisinta tapaa, vaikka varmaanki kestävyyttä saa sama miten sielä riuhtoo.

Milläs tavalla toistokestävyyttä sais parhaiten lisää leukoihin? Tällä hetkellä maksimit on 20 omalla painolla ja sitte loppuu happi. Kiinnostas sarjamäärät, toistot ja kuinka paljon vaihtelua eri treeneissä. Tietenki tässä haen sitä optimaalisinta tapaa, vaikka varmaanki kestävyyttä saa sama miten sielä riuhtoo.

Itse olen kokenut hyväksi ns. "intervallitreenit" leuanvedolle, silloin kun toistokuntoa on tarkoitus parantaa. Eli esimerkiksi 10 toiston sarjoja minuutin palautuksilla tai 5 toiston sarjoja 30 sekunnin palautuksilla. Loppuun asti ei kannata tässäkään jatkuvasti painaa, vaan jättää varastoon toistoja / sarjoja. Näitä settejä voi sitten tehdä lisäpainoilla ja ilman. Toistokuntoa parannettaessa ei kannata myöskään unohtaa maksimivoimaa, eli silloin tällöin käy tekemässä 1-3x1-3x85-100% maksimista.

Mulla tuntuu parhaiten sarjakestävyyskin parantuvan sillä että laittaa vaan lisää levyjä ketjuun ja vetelee menemään. Tuntuu että toistomaksimit ei kasva ku niitä hinkkaa eikä maksimiraudatkaan samalla tavalla ku jos esim. penkissä koittaa ykköstä saada ylöspäin. Mulla tuntuu toimivan hyvin Westside Barbell For Skinny Bastardsista tuttu systeemi, että joka toinen kerta vetelee 1x3-5 isoilla raudoilla ja joka toinen kerta 3x failureen asti semmosilla raudoilla joilla menee +15 toistoa. Sekä kestävyys että sarjapainot tuntuu nousevan näin paremmin ku että keskittyy parantamaan vain toista osa-aluetta, vaikka hassulta kuulostaakin.

Tässä tämänpäiväistä vetelyä:

Viime viikolla tuli vedettyä pysäytyksillä 16x15kg jonka ehkä rankkaisin parhaimmaksi leuanvetosarjakseni ikinä.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
sivariking: ei tietenkään sulje pois, mutta ne prioriteetit ja tavoitteet on päälajeinaan noita pitäville eri.

sama liike voi ehdottomasti olla käytössä tietenkin koko ajan. eihän painonnostajakaan vaihtele omiaan jne. tässä ei pitäs olla mitään ihmeellistä. tietty vaihtelu vaan tekee hyvää mm. kyynärpään ja olkapään seudulle vammojen ehkäisyssä jne, ja tyypistä riippuen antaa siihen tekemiseen lisää puhtia.

majoneesi: mahdollisimman kova kestovoima tarvii pohjalle mahdollisimman korkeen maksimivoiman. se on kestolajissa kilpailijalle siis pohjaominaisuus. erilaiset intervallit lisäpainoillakin toimii hyvin sekä myös pidemmät sarjat, mutta niitä ei kauheesti kannata tappiin asti aina vedellä. palautuminen semmosista on aika rankkaa. sun toistomäärillä nyt ei kuitenkaan vielä ongelmia sen suhteen oli. mutta jos esim. saat nyt 20 toistoo, noissa pitkissä vois yritellä esim. 3*15 -> 5*18 toiston progressiota.

majoneesi: mahdollisimman kova kestovoima tarvii pohjalle mahdollisimman korkeen maksimivoiman. se on kestolajissa kilpailijalle siis pohjaominaisuus. erilaiset intervallit lisäpainoillakin toimii hyvin sekä myös pidemmät sarjat, mutta niitä ei kauheesti kannata tappiin asti aina vedellä. palautuminen semmosista on aika rankkaa. sun toistomäärillä nyt ei kuitenkaan vielä ongelmia sen suhteen oli. mutta jos esim. saat nyt 20 toistoo, noissa pitkissä vois yritellä esim. 3*15 -> 5*18 toiston progressiota.
Mites ku oon tykästyny kovin tuohon ylätaljaan leveällä lapiokahvalla (leuat vedän kapeella otteella), niin voiko sen varaan pistää tavallaan nuo lisäpainotreenit? Yleensä vetelen taljalla 6-8 toiston sarjoja suht raskailla.
2-jakosella treenailen ja olin ajatellu lykätä nuo leuat maanantaille ja sitte ylätalja torstaina.

Tokihan leuanveto on kuitenki hieman eri liike ku ylätalja eli meneekö kovin metsään, jos korvaa leuat lisäpainoilla ylätaljalla?

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Mites ku oon tykästyny kovin tuohon ylätaljaan leveällä lapiokahvalla (leuat vedän kapeella otteella), niin voiko sen varaan pistää tavallaan nuo lisäpainotreenit? Yleensä vetelen taljalla 6-8 toiston sarjoja suht raskailla.
2-jakosella treenailen ja olin ajatellu lykätä nuo leuat maanantaille ja sitte ylätalja torstaina.

Tokihan leuanveto on kuitenki hieman eri liike ku ylätalja eli meneekö kovin metsään, jos korvaa leuat lisäpainoilla ylätaljalla?

Leuanveto ja ylätalja on ihan eri liike ja jos pystyt leukoja vetämään niin en keksi yhtään hyvää syytä olla tekemättä.

"maksimikausi kannattaa aina pitää, vaikka ees hybridinä. eli eka meet 1-3 toiston suht tiukkaan huippusarjaan ja perään sit perusvoimasarjat. alottele hieman nykytasoo alempaa. ei toi sun "fiiliksellä" myöskään paha ole, mutta joka treenissä et kyllä 6 vkonmajan enkkoja tee."

Joop. Toi hybridi sopii mulle tosi hyvin. Montako noita maksimivoimasarjoja kannattaa/voi ottaa ennen perusvoimasarjoja? Ajattelin, että 1-4 maksimisarjaa, mut tosta kirjoituksesta saa kuvan, et jo 1 maksimisarja riittää. Esim tiistaina vedin 1x37.5, 1x35 ja kolme perusvoimasarja. Tänään oli salilla pari samanikäistä kaunista naista, niin rauta luonnillisesti oli kevyempää -nostin sit 2x1x40kg helposti + 3 perusvoimasarjaa. Todellinen maksimi lienee 42,5-45kg maastossa jos kauniita naisia on salilla, hehe.
Maksimivoimassa suunnittelin meneväni 1-4x1-3toisto tyylisellä progressiolla lähinnä fiiliksellä ja sit perusvoimasarjoissa 3x4--6x6. Varmaan ihan OK.?
Voi muutkin vastata, oon hupivetelijä..

Taisin olla väärässä ton suhteen, että leukoja voisi samaan aikaan käyttää sekä voimailuun, bodaukseen että apuliikkeenä punnerruksille. Texas methodia lisäpainoleukoihin soveltamalla sain nostettua tulosta massiivisen 1 toiston verran: parin viikon kokeilun jälkeen meni 30kgx5, kun vanha enkka oli vajaa 30kgx4. Luulin, että myös omalla painolla tulos paranisi "automaattisesti", mutta olin väärässä: edelleen meni se hikinen 12.

Olenkohan nyt ymmärtänyt oikein, että jos haluan tosissani parantaa tulosta omalla painolla, niin lisäpainoilla pitäisikin mennä joku 30kgx7 tän nykyisen 5 sijaan? Mutta kun katsoin treenipäiväkirjaa, niin reilu vuosi sitten oli paras lisäpainotulos 20kgx6 (painoin suurinpiirtein saman verran kuin nytkin, 97-99kg päivästä riippuen) ja omalla painolla meni se sama 12 kuin nytkin. Eli lisäpainotulos on parantunut 10kg, ja oma paino tulos on silti pysynyt samana. Mystistä.

En siis todellakaan odota, että joku kykenee vastaamaan siihen, mistä tämä johtuu, mutta itseäni tämä vähän kummastuttaa.

lowprofile: periaatteessa riittää, et nouset yhteen huippusarjaan 1-4 toiston alueella, mutta ihan hyvin voit tehdä enemmänkin, esim. 2*2*90, 2*1*95, 2*5*80, 2*8*70%. noi voi vaihdella paljonkin ja sitä kauttaa saat sitä tarvittavaa vaihtelua treeneihin.

sivariking: kyl se maksimin kehittäminen nostaa lähes aina myös toistomaksimia. toki ei ihan kaikilla saman tien. sen takia semmonen oma jakso hieman pidemmällä touhulle on tarpeen. ethän sä testaa 400m vetojakaan kun oot treenannu pelkkää nopeutta. se kuinka paljon se maksimin nosta SUORAAN vaikuttaa toistomaksimiin on tyypistä kiinni. ellei vaikuta heti, se noussut voimataso ja sen perään tehty voimakestävyyssuuntasempi treeni kyllä sitten nostaa ihan taatusti. voimareservi kuitenki on noussu. jos viime vuonna meni 6*119 ja nyt 5*129 on se sen verran iso ero jo, että kehitystä kyl tulee. toki on tyyppejä, kuten kyröölääne, jotka ei saa kauheen pitkiä sarjoja omalla painolla tehtyä koskaan, vaikka maksimit ois hyvinkin kovia. kuten sanottua, yksilöllistä hommaa.

lowprofile: periaatteessa riittää, et nouset yhteen huippusarjaan 1-4 toiston alueella, mutta ihan hyvin voit tehdä enemmänkin, esim. 2*2*90, 2*1*95, 2*5*80, 2*8*70%. noi voi vaihdella paljonkin ja sitä kauttaa saat sitä tarvittavaa vaihtelua treeneihin.

sivariking: kyl se maksimin kehittäminen nostaa lähes aina myös toistomaksimia. toki ei ihan kaikilla saman tien. sen takia semmonen oma jakso hieman pidemmällä touhulle on tarpeen. ethän sä testaa 400m vetojakaan kun oot treenannu pelkkää nopeutta. se kuinka paljon se maksimin nosta SUORAAN vaikuttaa toistomaksimiin on tyypistä kiinni. ellei vaikuta heti, se noussut voimataso ja sen perään tehty voimakestävyyssuuntasempi treeni kyllä sitten nostaa ihan taatusti. voimareservi kuitenki on noussu. jos viime vuonna meni 6*119 ja nyt 5*129 on se sen verran iso ero jo, että kehitystä kyl tulee. toki on tyyppejä, kuten kyröölääne, jotka ei saa kauheen pitkiä sarjoja omalla painolla tehtyä koskaan, vaikka maksimit ois hyvinkin kovia. kuten sanottua, yksilöllistä hommaa.

Jotenkin tuntuu, että toistomaksimissa tulee henkinen raja vastaan. Ei ikäänkuin itsekään jaksa uskoa, että menisi enempää kuin 12 toistoa, niin ei sitten mene. Mulla junnasi pitkään toistot 10 kohdalla, ja jälkeenpäin voi sanoa, että kyse oli henkisestä puolesta. Odotinkin aina feilaavani 10 toiston jälkeen. Kun pääsin tästä ajattelusta yli, niin aika pian alkoi mennä 12 toistoa. Mutta nykyään tiedän tämän psyykkisen kikan, eikä toistot siltikään nouse.

Yksi syy, miksi lisäpainoilla meni 30kgx5 voi olla, että en sen viikon aikana lievästä flunssasta johtuen tehnyt salilla paljon mitään muuta, kun noi muutamat leukasarjat. Pari kyykkysarjaa kyllä, mutta ei mitään raskaita punnerruksia tai maastavetoja. Varmaan myös se vaikutti, että en ollut koskaan ennen treenannut leukoja tolleen "organisoidusti", joten motivaatiokin oli kohdillaan. Pitää jatkaa tähän tyyliin. Kiitos vastauksesta!

kyl se 20 pitäs mennä suht pian. yks hyvä tapa siihen on et treenaat useemmin, omalla painolla suurin osa ja toistot siellä 8-10 paikkeilla. 3 nousujohteista viikkoa ja sit kevyt, minkä lopulla testaat. se pää kyl pitää olla mukana....(!!!)

pieneksi motivaatioksi: https://vimeo.com/65831482 kohdassa 3:44. muu video sisältää liikaa sisäpiirijuttuja kiipeilijöille :)

kyl se 20 pitäs mennä suht pian. yks hyvä tapa siihen on et treenaat useemmin, omalla painolla suurin osa ja toistot siellä 8-10 paikkeilla. 3 nousujohteista viikkoa ja sit kevyt, minkä lopulla testaat. se pää kyl pitää olla mukana....(!!!)

pieneksi motivaatioksi: https://vimeo.com/65831482 kohdassa 3:44. muu video sisältää liikaa sisäpiirijuttuja kiipeilijöille :)

Oli vissihin keskisormi+nimetöön ja viimeenen nivel kysees? KOMIAA OLI!!! :worship:

Toivelistalle voisin heittää kaikenlaaset pinch-oteleuat ne olis otemiähiille motivoovaa tavaraa :)

joo se on hieman hassu ote. semmonen aika slouppaava ja tossa moonin laudassa on suht onneton toi pintarakenteen tuoma kitka. vaikeempi ku esim. 2cm:n suorareunanen puulista, mitä ite kokeilin. yhellä sormella noita en teetä, ettei tuu vammoja. ainakaan tossa vaiheessa reeniä. anton on nyt kisoissa (live stream la klo 11 --> http://www.ifsc-climbing.org/ ), mutta kyllä mä sen nään tässä taas jossain vaiheessa. eli kyl mä saan sen suht helpolla jonnekin roikkumaan aina :)

Nyt on kyllä luennu leuanvedot ihan tosissaan kulkemaan pitkästä aikaa ku on jaksanu nousujohteisesti treenata.. Helmikuussa meni 18x5kg, tässä alkuviikon toistomaksimit 20 kilolla:

Vielä reilun kuukauden nostelen sarjapainoja ja sitten muuttuu treenit vähä kestävyyspainotteisemmiksi :)

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

Suositut

Back
Ylös Bottom