Leuanveto

Meta title: 💥 Leuanveto – Yläkropan kuninkuusliike ja kilpailu egojen sekä voimien rajasta

Meta description: Keskustelua tekniikasta, ohjelmista, lisäpainoista ja kehityksestä – kuka repii eniten ja millä tyylillä?**

Ymmärsin että sä itse heitit sen totuutena? En tietenkään sulle toivo sitä.

En enää tiedä mitä meinasit suhteellisella maksimilla, mutta käsitin että tarkoitit kehoipainon ja lisäpainon suhdetta. Se ennätys tuli tosiaan kevyempänä, nyt sama lisäpaino painavampana on isompi yhteispaino. Tätä tarkoitin absoluuttisella maksimilla, en minäkään nyt sentään mitään absoluuttista rajaa itselleni vedä.

Tänään kevyen viikon jälkeen 4x4x35kg jossa vikaan sarjaan ei jäänyt yhtään varaa. Toi vastaa 85RM1. Perushemmot kai vetää tolla helpon 5x5 joten tehtävää on sarjakestävyyksissä.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Tänään kevyen viikon jälkeen 4x4x35kg jossa vikaan sarjaan ei jäänyt yhtään varaa. Toi vastaa 85RM1. Perushemmot kai vetää tolla helpon 5x5 joten tehtävää on sarjakestavyyksissä.
Jos painat tuon 67 ja ykkönen on 50 lisäpainolla, tuohan on 87% ja jos ekaan jäi yksi toisto varaa niin 5x87%:lla ei ainakaan sarjakestävyys ole huono...tosin aina voi väitellä kannattaako sarjakestävyydestä edes puhua jos toistoja ei ole kaksinumeroinen määrä.

Joo, mut releiden ja vetopunnituksen kanssa se maximi on noin 120 tällä hetkellä, eli kun koitin aiemmin niin 50 kiloa ei ihan yli mennyt ja releiden kanssa paino 70. Enkka on 123kg. Mulla on ohjelmaa tehtynä kokonaispainolla mutta helposti puhuu vain lisäkiloista joka tietenkin sekoittaa.

Voipi olla että toisessa treenissä perjantaina teen 30kilolla sen mitä jaksaa niin että jää varaa kun vaihtoehto olisi toi sama kuin tänään tai seuraava sarja lukujärjestyksessä eli 5x5x30. Mutta fiiliksen mukaanhan näitä pitää nyt vedellä eikä ennaltamäärätyn listan mukaan. Välissä sekottaa vielä keskiviikon yhen käden treeni joka tukottaa helposti.

Itseä sekoittaa ihan hitosti kun puhutaan vaan lisäkiloista, hankala hahmottaa oikeaa kuormaa. Nuo JTO:n yliraudat on hiton hyviä sen päivän fiiliksen tunnusteluun etenkin leuoissa ja pystärissä mitkä on itsellä sellaisia herkästi tukkoon meneviä. Vika ylirauta jos yskii nopeudessa tai teknisesti ei priimaa, niin hyvä indikaattori että pitää vähän löysätä päivän settiä.

Itsekkin alkanut ottamaan yhden yliraudan ja tänään koitin teknisesti hyvän 45kilon kun 50kg taas ei viime viikolla mennyt leuka yli tangon. Olis ehkä mennyt tänään mutta ei niin väliä. Ajattelen myös että helpottaa sitten siirtymistä maksimivoimakaudelle kun on jo totuttautunut suurempiinkin painoihin peruskaudella.

leuanveto ja dippi on melkolailla ne ykkösliikkeet, missä se kehonpaino on ratkaisevassa osassa. kaikki tulokset ja ohjelmat tulis perustua siihen kokonaismassan liikutteluun. lisäpaino merkkaa vain samanpainoisten vetelehtijöiden vertaillessa tuloksiaan.

se missä suhteessa toistokestävyys (paljonko toistoja jaksaa) ja sarjakestävyys (paljonko sarjoja jaksaa) ovat suhteessa toisiinsa ja maksimiin on niitä yksilöjuttuja sitten. väkisin ei fosfaattitykkien kannata pitkää sarjaa vedellä, mutta kyllä se aika ajoin hyvää vaihtelua on sekin.

yliraudat on hyvin hyödyllisiä sekä tukemaan perustreeniä että helpottaan sen hermostollisemman jakson siirtymää. ne kannattaa kuitenki pitää peruskaudella pääasiassa helppoina eli pari kolme toistoa varaa. muuten ne voi rassata liikaa niitä ite työsarjoja. niissä rautaa laitellaan lisää vain, jos se on samaa helppoustasoa. jos murffipussilla ei tullut viimeksi 50, mutta nyt tuli 45 eli aikalailla se todellinen 100%, se on herättelytarkotuksiin liikaa.

Viimeksi muokattu:
No kolme toistoo varaa tarkottais nelosmaksimia joka on jo aika lähellä työsarjoja jotka oli 35kg nelosia joissa yks varaa? Ei se mua rasittanu mielestäni yhtään se yks 45 kg rykäsy. Sitä ennen en ollut tehny kuin 6 omapainolla ja kolme 15 kilolla ja sen jälkeen alotin noi työsarjat joissa alussa ois ehkä tullutkin se yks ylimääräinen mutta ei kahta. Jos oikein muistan niin 40 kg toistoenkka on kolme tai neljä ja 49kg kakkonen siis aiemmin. On hieman vaikea opetella siihen että noiden sarjojen jälkeen ei enää vetele lisää esim kevymmillä painoilla, mut kyllähän se tästä kokoajan kovenee, joten kohta valittaa kun ei jaksa?

Penkki oli tälläkertaa kevyempää ja vikassa koitin niin meni vielä se yks vara eli vitonen ja tangossa 95kg.

6x omapaino ja 3x15kg on kyl aika onneton lämppä, jos työsarjat on 4x4x35.

Voipi ollakki, mut tuntuu et leuat ei tarvi niin paljon lämppiä kuin esim pena? Mikään paikka ei oireile vähillä lämpilläkään ja rauta kuitenki liikkuu niin mitä hyötyy pidemmästä lämpästä?

En oikeasti tiedä. Oppimassa täällä ollaan ja aika nuubi voimareeneissä. Penkissä tuntuu heti raskaammat painot pahalta jos ei etene lämpissä pikkuhiljaa mut leuoissa ei tunnu. Onko siinä loukkaantumisvaara vai vaikuttaako jotenkin voimantuottoon? Olen mä pitempiäkin lämppiä tehnyt.

oon mä joskus tehny toki. en varmaan 15 vuoteen sen kummemmin ku haittaapi sitä kiipeilyä. se fb-video lienee se tiiliseinäjuttu? se oli vaan helppoa pelleilyä. nykynen enkka, mitä jotenki seuraan, on 1x40kg 87kg painoisena ja 5s roikkumisen perään. vedetty 18mm listasta sormenpäillä myötäotteella.

tankoleukoja en juuri tee isommilla romuilla lainkaan. ei ne oikein siirry lajiin. talvella sisäkaudella teen vähän punttiaki tosin ja mm. lauantaina tein selkää ja käsiä 3h puntilla ja lopussa leukoja 8x10kg loppuverraksi. ei hajuakaan mitä kulkis maksimina enkä oo menos kokeileen.

lämpästä: kyse on käytännössä kolmiportaisesta tekemisestä:
- kehon yleinen lämpötilan nosto
- lajiliikkeen koordinaatio ja lajilihasten fyysinen lämmittäminen
- hermoston herättely

joillakin toki se tekeminen on korkeammalla tasolla nopeammin kuin toisilla, mutta kaikilla se homma pelaa parhaiten noita noudattaen ees jollain tasolla. pikkusen kaivelin muistia ja esim noin 200kg kyykkytyösarjaan eräs asiakas tarvii 10-15 lämppäsarjaa ja toinen sitten 6. eroja on, mutta periaate on sama. lämpän tulee olla TREENIIN VALMISTAVA. se on tässä se juttu.

Viimeksi muokattu:
En oikeasti tiedä. Oppimassa täällä ollaan ja aika nuubi voimareeneissä. Penkissä tuntuu heti raskaammat painot pahalta jos ei etene lämpissä pikkuhiljaa mut leuoissa ei tunnu. Onko siinä loukkaantumisvaara vai vaikuttaako jotenkin voimantuottoon? Olen mä pitempiäkin lämppiä tehnyt.

Mulla vähän sama juttu, penkissä ei edes pysty tuottamaan voimaa ilman rauhallisia nousuja, leuoissa pystyis paljon helpommin.
Mutta: tee ihmeessä vaan kunnon lämmöt ja rauhalliset nousut. Siitähän sitä lisävolyymiäkin tulee. Liian nopeet repimiset kylmiltään on hauisjänteille vaarallisia potentiaalisesti.
t. hauisjänteen tulehduksesta toipuva.

en pahastu toki, vaikkei toi ole varsinaista kalliokiipeilyä. toi oli semmonen päähän tullut hupailu kesällä. tossa lipsahtaa jalka ku oli aika likaset ne tiilet. meni ylös asti ja takasin alas kiiveten sit seuraavana päivänä. tossa on hieman syvemmät pinnat. semmonen 5mm suurimmillaan varmaan.

Googletin tän väliajan eikä mistään löytynyt varsinaista lisäpainoleuanvetoon tarkoitettua lämppää. Mainittiin olat, lavat, säkki mutta yleisesti kerrottiin jokapaikassa että ensin lämpät ja sit näin ja näin. Yks ainoa osuma tuli lämpästä ja se meni näin: "Mikäli lisävastuksena on n. 25kg, suosittelen tekemään lämmittelyksi kehonpainolla viisi leuanvetoa, kympillä kolme, ja sen jälkeen hyppäämään suoraan päivän sarjapainoon."

Itse aloitan salin aina ensin kiertäjälle kympit per käsi sisään ja ulos. Sitten istun ylätaljaan ja laitan joku 40-50kg ja kääntelen roikunnassa ylävartaloa joka antaa yleensä rutinaa oikeesta alaselästä jossa mulla ongelmaa. Sitten op leuat ja pelkällä tangolla 20 penaa ja jos tuntuu tiukalta niin keppijumppaa ja matolla maaten käsivarren vääntöä mattoa kohti joka jeesaa penassa. Sit joku lähestymis lisäpainoveto ja ehkä toinenkin mut tuntuu et ne lisälämpät söis enemmän tehoja kuin yks ykkönen. Jos se juttu on hauis tai selkävenähdys niin sitten varmaan pitäs tehdä enemmän omalla painolla lämppää?

Edit: jaa, jto olikin tässä välissä lisännyt jotain tuosta lämpästä.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
no jos aattelen miten yleensä ohjeistaisin leuat ekana liikkeenä 4x4x35- treeniin, se menis yleistäen näin:
- kuntopyörä kevyttä hengästymistä 5min
- keppijumppaa tai iisiä käsipainoilua hartioille, selälle ja rinnalle. ilman pumppia 2x10-15/ liike
- kiertäjäkalvosinlämppä iisisti
- lajilämppä ja yliraudat: 3x6x op, 4x10, 2x20, 2x1x30, 1x40

Kiitos, tuossahan on jo tekemistä. Onko haitaksi jos tekee penaa ja leukoja vuorotellen? Tuolleen oon aina tehny et saa pidemmät tauot per liike. Joskus kierrossa ollut kuusikin liikettä vuoronperään.

kummassakin liikkeessä käytetään rintaa, latseja, ojentajia jne, joten joka tapauksessa liikkeet haittaa toisiaan. riippuu hieman mihin ollaan painottamassa esim tulevien kisojen suhteen jne.

voimatarkoituksissa kuitenki paikkaharjoittelu puoltaa paikkaansa selkeesti kiertoharjoittelun sijaan.

Back
Ylös Bottom