Leuanveto

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Toistoleuanvedon SM-kisat menivät kyllä yli odotusten tai siis odotuksia ei juurikaan ollut koska olin viikon ennen kisoja kamalassa räkätaudissa ja kipeenähän ei treenata. Tuomarointi oli kyllä tosi tarkkaa näissä kisoissa. Kisassa noi mun kaikki hylsyt tulivat jaloista eli vaikka jalat pysyivät ristissä niin joku rakonen niiden väliin täytyi jäädä neljässä vedossa. Ote piti aivan lostavasti loppuun asti eli roikkumistreenit ovat tuottaneet tulosta -kiitos treenineuvoista jto:lle.

Hyvää settiä. Tosin imo typerää toi, että pitää aina venata et toi äijä sanoo "vedä", ennen ku saa suorittaa. menee rytmi aivan täysin, ja tossaki alkaa vähä keinua tuo muija. Ihan varmasti keinuis vähemmä ku sais oman rytmin mukaa vetää deadhangistä.

Mun mielestä taas hyvä sääntö koska se eliminoi/vähentää alhaalta otettavan elastisen ylössuuntaavan energian hyödynnettävyyden. Toistomäärät olisi aikalailla korkeampia ilman tuota alastoppia. Myöskin tuomarointi on helpompaa kun joka veto lähtee merkistä(nopean suorituksen aikana vaikea havaita ojentuiko ne kyynärnivelet täysin vai ei).

Hurjia tyyppejä. Tuomarointi sais kyllä pysyä samana kisoista toiseen eli jatkossa vois jokainen luottaa siihen että voi tasaisella rytmillä heilauttaa itteensä. Helin suoritus kestää määräänsä nähden kauemmin kun joutuu roikkumaan alhaalla pitempään. Olis ehkä tullut useampi jos olis voinut vetää ekasta heijauksesta uudestaan? Eikös vuosi sitten ollut reiluja odotuksia alhaalla osalla porukasta? Kuhan nynny täältä takaa huutelee, kun oma kunto ei riitä kisaamaan.

Tosta suoritusten ajasta sen verran, että toi rytmi millä mä vedän on se millä olen harjoitellut ja se tuntuu olevan mulle ihan ok. Nopeemmlla rytmillä vedettäessä mä alan heilumaan kuin heinämies ja jossain vaiheessa sitten se rytmi sekoaa täysin kun en omaan rytmitajua ollenkaan. Olen myös huomannut, että nopeempi rytmi vetää mut hapoille paljon nopeemmin ja happojahan tossa pitäis pystyä välttämään mahdollisimman kauan.
Mun käsittääkseni näitä virallisia kisatankoja on tehtynä 2 kpl.
Pakko tunnustaa, että en kyllä pysty varmuudella sanomaan onko toi karhennus koko tangon matkalla vaikka siis useammat kisat on jo käytynä. Videolta kun tota tankoa katsoo niin mun silmään näyttäis, että keskellä on noin 15 sentin matka millä karhennusta ei oo mut en todellakaan ole varma tästä asiasta.

Tulokset:

http://www.slry.fi/tulokset/?Kilpailupaiva=2015-11-21&Kilpailu=SM&Kilpailupaikka=Jyväskylä&Paivays=21.11.2015

Hienot kisat jälleen kerran ja pakko vielä mainita että ns. "urheiluhenki" näissä karkeloissa on kyllä kohdillaan!

Seuraavaksi SLRY kalenterissa näyttää olevan lisäpainoleuanvedon cup-kisat helmikuussa Seinäjoella.

Tässä vielä Atleettisen Partasuun kisakuulumisia sekä kisa-analyysiä:

http://elamanfilosofiaajaurheilua.b...-hopeaa-toistoleuanvedon-sm-kisoista.html?m=1

En tiedä, mutta pitkään leuanvetoa seuranneena jokin mua näissä nykyisissä säännöissä häiritsee. Heijarilla vetämisen salliminen ei ainakaan "suuren yleisön" mieleen ole. Jonkinlainen kunnollinen stoppi ala-asennossa olisi mielestäni paikallaan siten että edellisen vedon liikettä ei saisi käytettyä avuksi seuraavaan.

Mutta joo, en osaa sanoa, miten sen sääntötekstiksi muotoilisi. Kenties pleksit eteen ja taakse nykyistä lähemmäs ja pleksin kosketuksesta hylkäys? Pleksin etäisyys vaikka vetäjän pituuden mukaan jollakin kertoimella.

Yläasennossa päämerkki on mielestäni tarpeeton. Kyse on LEUANvedosta, joten loogista olisi, että leuka ratkaisee yläasennon. Siihen vaan sama sääntö kuin lisäpainokisassa.

Viimeksi muokattu:
Näistä kuvista esim. näkee Kyrööläänen millainen tanko on:

http://www.slry.fi/kuvia-lisapainoleuanvedon-suomen-cupista-27-9-2014/

Aiva hyviä kuvia, enköhän mä nuasta näje mitä kyselinki..

Meinaako Kyröölääseltä loppua puristusvoima ku karhennukset kiinnostaa? Mahtaa olla aika paljo malmia vyöllä jos näin on :hyper:

Jokku vetää kapialla, mutta yleensä ne ukot ei hirviästi piittaa tangon pinnasta yms. :puntti: Onhan toki siliä keskusta hyvä toistoos, jottei tarvitte tankoa putsata verestä suarituksen jäläkehen.

En tiedä, mutta pitkään leuanvetoa seuranneena jokin mua näissä nykyisissä säännöissä häiritsee. Heijarilla vetämisen salliminen ei ainakaan "suuren yleisön" mieleen ole. Jonkinlainen kunnollinen stoppi ala-asennossa olisi mielestäni paikallaan siten että edellisen vedon liikettä ei saisi käytettyä avuksi seuraavaan.

Mutta joo, en osaa sanoa, miten sen sääntötekstiksi muotoilisi. Kenties pleksit eteen ja taakse nykyistä lähemmäs ja pleksin kosketuksesta hylkäys? Pleksin etäisyys vaikka vetäjän pituuden mukaan jollakin kertoimella.

Yläasennossa päämerkki on mielestäni tarpeeton. Kyse on LEUANvedosta, joten loogista olisi, että leuka ratkaisee yläasennon. Siihen vaan sama sääntö kuin lisäpainokisassa.

Mun mielestä se isoin ongelma on tuomarointi tai lähinnä sen haastavuus. Tuo päämerkki rauhoittaa mun mielestä sitä leuanvetoa, mikä on hyvä asia. Samoin, kuin se leuan ylitys. Näillä kahdella saadaan jonkin verran sitä heilumista kuriin.

Enempää pleksejä ei mun mielestä kannata tuoda, kun se vie lajia koko ajan kauemmas siitä perus touhusta. Vähän sama, kuin pro-voimanosto varusteilla, jossa astellaan kaikki vempeleet päällä mono-liftille -> hyvin kaukana normi kyykystä jo pelkästään ilman kyykkyyn menemistä.

Pidempi stoppi rauhoittaas touhua jonkin verran, mutta se jättäis taas sen riskin, että tuomarin "sekuntti" olis eri pituinen eri kilpailijoille. Releellä oleva piippari, jota tuomari painaa, kun nostaja on ala-asennossa, jonka jälkeen kestää sekuntti ennen piippausta rauhoittais kans tuota liike-energian käyttöä, mutta silloin mentäis luonnollisesti lähemmäksi otevoimakilpailua. Jalkojen taakse viemisen rajoittaminen ei oikein järkevästi muulla, kuin tuolla mainitsemallasi pleksillä rajoitu. Mutta itse en oikein piittaisi sellaisesta lasikuutiosta.

Jos jalkojen taaksevienti pystyttäisiin jollakin kontrolloimaan, niin sitten vedot alkais näyttää taviksen silmään "oikeilta". Pelkkä "älä heiluta jalkoja" ei riitä, sillä sen tuomaroiminen on käytännössä mahdotonta.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom