Leuanveto

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kiitti :)

Kyykkyä ja maastavetoa en juurikaan enää varsinkaan raskailla painoilla tee. On alaselässä sanomista ja ajan vie nykyään käytännössä leuka- ja otevoimatreenit. Lisäpainoilla otin kesällä treeneissä 70kg + vyö kisasuoritusta mukaillen. Lisäpainot hieman jäljessä toistoja minulla.

Joskus maastavedossa otttanut 14x200kg stopeilla. Löytyy tuolta minun youtube-kanavaltakin kaikkien noitten otehommien seasta :)

Paino puntarilla viikonlopun kisassa oli 101,2kg

Olet tosi vahva lähes kaikissa liikkeissä, mitä olen noista videoista nähnyt. Minua kiinnostaa vähän tietää, että oliko sulla alaselkä jo silloin telakalla, kun otit ton 14x200kg mavesarjan? Jos oli, niin hyvin näytti kestävän. Itse olen miettinyt, että voisi olla siisti kokeilla, saisinko enää kyykättyä tai mavetettua vanhoja enkkojani. Lähinnä epäilyttää itse enkkoja varten treenaaminen: selkä alkaa valittaa aika herkästi, ja alkaa tuntua, että homma ei ole kaiken vaivan arvoista.

Mulla oli paha pullistuma alaselän vasemmalla puolella, 1 kuukausi meni sängyssä maatessa ja nappeja syödessä. Tuosta on nyt 3 kuukautta kulunut, ja selkä on jo paljon parempi. Mutta esim. 1 käden käsipainosouduistakin menee koko alaselän vasen puoli, takareisi ja pakara ihan ihme jumiin. Voi tietty olla vaan treenaamattomuuden syytäkin, mutta käsipainosoutu on alataljan ja rintatuetun soudun ohella raskain liike, mitä olen uskaltanut tehdä pullistuman jälkeen. Eikä noi liikkeet edes ota alselkään niin kovaa.

Eli ehkä tässä on vaan kyse puhtaasti risk vs rewardista. Kun selkä menee tarpeeksi monta kertaa "jumiin", niin harkintaa alkaa löytyä. Tämä voi tosin olla treeni-asenteen kannalta myös huono juttu. Noissa maksimisarjoissa kun pitäisi löytyä harkinnan sijasta räjähtävyyttä, irtiottoa ja "kaikki tai ei mitään"-putkinäköisyyttä. Eli perus voimailu mentaliteettia. Itse olet vissiin ratkaissut tän ongelman keskittymällä liikkeeseen (leukoihin), jossa nivelrikon riski on lähes olematon. Tosi kova toistotulos.

Kiitos kiitos :) Aika paljon on töitäkin vaatinut jos nyt itseään voi jotenkin tasavahvaksi kutsua.

Selkä ollut ns. telakalla jo nuoresta asti ja kohtuullisen pahasti. En nyt tässä mene yksityiskohtiin. Minulla on hyvähköjä ja sitten niitä huonompia jaksoja joten ihan tutulta kuulostaa. Vaatii jumppien suunnittelulta aika paljon.

Mavevideosta sen verran että joku toinen ehkä olisi vielä sieltä sen 2-3 toistoa kaivanut hirveillä tärinöillä ja nytkytyksillä mutta siihen en itse lähde :)

Selkäjutut on aika yksilöllisiä mutta itse en lähde enää mitään "ykkösiä" (moninivelliikkeissä) tai niihin tähtäävää treeniä hakemaan. Enemmän haittaa kuin hyötyä. Keskityn lähinnä vain siihen tasavahvana olemiseen ja lajitreeniin.

Sulla vammasta vielä aika hetki aikaa niin olisiko tärkeintä kuitenkin vielä se keskikropan ja muun kuntouttamiseen liittyvän treenin lisääminen?

Kyllähän moni vielä välilevyvammojen jälkeen palaa isoihinkin rautoihin. Onko se sitten järkevää. Siihen en osaa minä vastata.

Raskasta ryskäystä tänään ja pualivahingos tuli melekehen lisäpainoos reeniennätys ylähä asti, ei oo eres herkistelty yhtää, no joskus perusreeni toimii :)

https://www.youtube.com/watch?v=-GSRll6VIVc

Tein jotaki yhyren kären juttuja päälle, en tiärä oliko järkiä, mutta tulipahan ainaki miähekäs olo niistä :D

Eilis iltaanen tyävuaro oli tiputtanu ukon alle 92 kilon.

https://www.youtube.com/watch?v=OrKDTQo6BSM - Ite oon tällä tavalla treenaillut pääasiassa viime aikoina yhden käden leukaa tukiliikkeenä. Tapoja on kuitenkin useita. Itse esimerkiksi alunperin vuonna 2010 viisitoista kiloa kevyempänä opettelin ykl:n melkein pelkästään negatiivisia tekemällä. En kuitenkaan usko, että se on optimaalinen tapa. Uskon, että varsinkin alussa suurin osa ykl-harjoittelusta kannattaa olla avustettuja leukoja. Negatiiviset leuat ilman avustusta ovat todella rankkoja tukikudoksille eikä niitä voi tehdä tiheällä frekvenssillä...

miten mittaat kehitystä? se pitäs kuitenki olla se tärkee juttu. lisäks ei sais antaa liikaa apua tietyissä kohdissa jne. se kehityksen mitattavuus kuitenki on aika tärkee asia treeneissä...

Ai mä? No oli kelle oli, ni mittaan sen voimatasojen nousuna, sarjapainojen kehittymisellä, ja sillä että liike kun liike tulee aina vaan luonnollisemmaks.
Meinasin tota kaverin avustusta vaan siinä yhen käden leuassa, mut nytku tarkemmin ajattelen ni aika paska tyyli ku pitäs olla aina se kaveri siinä avustamassa.
Sama periaatehan molemmissa tavoissa on, mut toisessa työnnät ite toisella kädellä ja toisessa kaveri työntää sun ruhoas.

Tolla kysymyksellä haettiin sitä, että miten mittaat kehitystäsi yhden käden leuoissa jos kaveri sua auttaa? Vähän säätämiseksi menee se kehittymisen arviointi jos noin treenaa (miten paljon se kaveri nyt tällä kertaa auttoikaan):) eritasovedot hyvää treeniä ykl:ään. Niissä helppo mitata kehitystäkin.

Tolla kysymyksellä haettiin sitä, että miten mittaat kehitystäsi yhden käden leuoissa jos kaveri sua auttaa? Vähän säätämiseksi menee se kehittymisen arviointi jos noin treenaa (miten paljon se kaveri nyt tällä kertaa auttoikaan):) eritasovedot hyvää treeniä ykl:ään. Niissä helppo mitata kehitystäkin.

Sitku menee ilman apua nii kehitystä tapahtunu.

juu toki kehitystä on se ku menee ilman apua, mutta mistä tiät eteneekö se treeni kuukausien kuluessa lainkaan, ellet pysty mittaan kaverin antamaa apua. sama muussa punttitreenissä. jos vaan nostelisit tankoo eikä sulla ois aavistustakaan mitä painoja käytät. kaveri vois toki seistä viisarivaa'alla ja sit sais jotain käsitystä. mut paljonko ja mis kohtaa nostoo auttaa...melkosta välppäämistä ois. jos ei oo lähelläkään vielä, suosittelen yhden käden variaatioita taljassakin vaikka. erilaisia kuitenki. eritasovedoissa on tärkeetä nostaa siihen ylemmälle kädelle aina. alkuvetoo ei saa helpottaa liikaa, sillä se on ykl:ssä ratkaseva. osatoistoja kehiin siis myös.

Leuanveto on siitä jännä liike että olen huomannut huomattaviakin yksilöllisiä eroja eri ihmisten välillä. Minä kuulun siihen huonompien kategoriaan: Vuonna 2006 kun painoin 70-72 kiloa, aloin treenaamaan leuanvetoa säännöllisesti, olisiko ollut keväästä syksyyn tämä buumi. Ennätys oli syyskuussa 9 leukaa mutta useimmiten yritys pysähtyi siihen 7 leukaan. Koska kehitys loppui 7 leuan kohdalla, jäi säännöllinen leuanvetojen treenaaminen pois motivaation puutteen takia. Nykypäivänä kun painan 103 kiloa, meneekin enää 2 leukaa. Ja tässäkään tapauksessa en ole 100% varma että onko suoritus ollut puhtaan täydellinen vai onko jäänyt pari millimetriä-pari senttimetriä liian lyhyeksi. Pitäisi joskus varmaan pyytää kaveria katsomaan onko liike mennyt täydellisesti loppuun asti.

no eiku treenaamaan vaan. ei kannata itteensä mihinkää kategoriaan laitella ollenkaan. tiän melkosia mörssäreitä ketkä vetelee leukoja aika lujaa. omapaino lasketaan nostettuun massaan mukaan toki.

Ei siinä muukaan auta. Voimatorni 2:n hankin juuri sitä varten että pääsisi taas leuanvetoa treenaamaan, useampana päivänä viikossa. Koska maksimi on 2, olen tehnyt yhden leuan sarjoja. Jos kehitystä ei pääse tapahtumaan, niin ainakaan yrityksen puutteesta ei jää kiinni.

Aika hillitön sinnikkyys tossa 50kg+ sarjassa. Mites toi yhen käden leuka, meneekö montakin?
Monissa videoissa, joissa joku vetää keposeen YKL helpon näkösesti niin ei ilmeisesti silti välttämättä saa sen yhen lisäks enempää?
On ilmeisesti sen verran raskas liike niin nivelille kuin lihaksille.

En oo kokeillu koskaan kakkosta, en tiedä kyllä tulisko edes. Pitää kokeilla taas kun saa vähän bulkkipainoa pienemmäksi.

Mites muuten tota yhenkäden leukaa kannattas alkaa treenaan? Oisko linkata jtn hyviä ''remmejä'' tai mikskä nyt kutsutaankaan(vastuskumit?). Kuitenki et sais silleen toisen käden vetämään ja toisen avustamaan työntämällä.
Ja mielellään silleen et sitä voi jotenkin helposti säätää yms. Ei oo siis minkäänlaista kokemusta ni en tiedä, onko vaikea asettaa yms. Vetovoimakin(pun intented) varmasti vielä aivan liian heikolla tasoa YKL:ään, mutta ainahan sitä voi kokeilla.

Itellä tuli toi yhen käden leuka varmaan pääosin lisäpainoreenin sivutuotteena, en sitä koskaan juuri reenannut erikseen. Nykyään se on tosin reeniohjelmassa mukana ja otan sopivaa sarjaa kuminauhaa apuna käyttäen. Mielestäni parhaaksi ja tekniikaltaan lähimmäksi todellista yhden käden leukaa olen todennut menetelmän jossa vedetään sopivan jäykkä kuminauha sieltä tangon yli ja oman jalkapohjan alta ja ruvetaan vetämään. Vastusta sitten säädetään kuminauhan pituudella ja jäykkyydellä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom