Leuanveto

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Mitenkäs leukoja ~päivittäin vetelevät kaverit, teetekö kuinka paljon leveitä soutuja? Ryhdin ja lihastasapainon vuoksihan noita suositellaan, mutta olen nyt toistomaksimin perässä tehnyt oikeastaan ainoana yläselkäliikkeenä leuanvetoa. Kääntyykö olat eteen jos 2-3kk ajan jätän soudut tekemättä, vai teenkö esim. kerran viikossa kovaa kulmasoudun? Auttaako pelkkä liikkuvuus/pumppijumppa kuten kuminauhojen vetely?

Suosittelen tekemään soutuliikkeitä, koska ne parantavat lihastasapainoa ja vähentävät siten loukkaantumisriskiä. Itsellä horisontaalivetoja on ollut noin 5-30% kaikista vedoista riippuen ajankohdasta (kisojen lähestyessä vähennän horisontaalisoutuja). Kuminauhajumpasta ja venyttelystäkin on varmasti todella paljon hyötyä. Itse en osaa sanoa riittävätkö ne pelkästään, joten suosittelen niiden lisäksi horisontaalivetoja huoltavana/hypertrofisena tukiliikkeenä.

soutujen kannattaa olla leveitä, että saadaan lavanlähentäjät kunnolla duuniin. niiden määrä riippuu sitten yksilöstä. jos ei ryhtiongelmia ja olkavarren virheasentoja ole, ei noitakaan ole pakko niin paljoa tehdä. en kuitenkaan odottelis niiden virheasentojen ilmestymistä, vaan tekisin juurikin sitä mainittua ennaltaehkäsevää treeniä tueksi. kiertäjäkalvosintreenit lisäksi ja nekin voi olla suht voimaperäistä, ei pelkästään lepposaa kuminauhanytkyttelyä. rauhallinen liikerata ilman dynaamisia suunnanvaihtoja on kuitenkin se paras tapa niille.

ei väliä, kunhan kyynärpäät huitoo sivuille ja selkä ei heilu eteen-taakse. stopeilla kannattaa tehdä myös. ylätalja hyvin reilussa fiksatussa takanojassa on myös hyvä.

Kysyttävää leuanvetoguruille!

Millä saada (sarjojen) toistomäärät kasvuun? Ongelmana on, että puhti riittää yhteen kunnon sarjaan (myötäote toistomax n.15, lisäpainolla vastaote 1rm op. +40), jota seuraavissa sarjoissa toistoja tulee huomattavasti vähemmän, tyypillinen treeni esim. 10-5-5-4. Vuoden verran on tullut treenailtua ja leukoja välillä tullut vedettyä päivittäin, välillä kerran viikossa, myötä,- vasta- ja hammerilla, lisäpainoilla ja ilman, lyhyempää ja pitempää, yhtä monta toistoa per sarja vs. muutama*max toistot.

Treeni siis piiiiitkäään junnanut paikoillaan sarjapituuden pysyessä n.4*6 ja tähän haluaisin toistoja lisää, toistomaksimin toki samalla kasvaessa. Leuanveto selkätreenissä ensimmäisenä liikkeenä, minkä lisäksi vaihdellen kulmasoutua myötä/vastaotteella/kp, taljoja eri kahvoilla ja sarjapituuksilla jne.

Mitä tehdä?

maksimivoimien kasvu, määräkestävyyden kehittäminen jne. älä vedä sitä ekaa tappiin, vaan tee selkee progressio määrissä myös. vaikka kuinka oot vaihdellu treenejä, mutta todellista etenemistä ei oo tapahtunut, ei kyl kehity ei. jos pitkään junnaat, on aikalailla omakin moka. kyl treeniä pitää osata tarkastella ja analysoida ees hieman. vedä systemaattisesti lisää sarjoja, useammin jne. jo sillä noi lähtee helpohkosti kehittyyn. pari kk perusvoimaa alkuun, johon sopii peri juuri hyvin joko toi mun 3x4->6x6 systeemi tai sitten hyvinkin tiheellä frekvenssillä treenaaminen. käytännössä lähes joka päivä. sitten lyhyehkö maksimijakso ja sit kestoo. 4kk ja vedät yli 20 reilustikki. 5kk:ssa mun porukoissa taitaa olla paras kehitys 19->65x omapaino. se vaan kyl vaatii sitä työtä.

Kysyttävää leuanvetoguruille!

Millä saada (sarjojen) toistomäärät kasvuun? Ongelmana on, että puhti riittää yhteen kunnon sarjaan (myötäote toistomax n.15, lisäpainolla vastaote 1rm op. +40), jota seuraavissa sarjoissa toistoja tulee huomattavasti vähemmän, tyypillinen treeni esim. 10-5-5-4. Vuoden verran on tullut treenailtua ja leukoja välillä tullut vedettyä päivittäin, välillä kerran viikossa, myötä,- vasta- ja hammerilla, lisäpainoilla ja ilman, lyhyempää ja pitempää, yhtä monta toistoa per sarja vs. muutama*max toistot.

Treeni siis piiiiitkäään junnanut paikoillaan sarjapituuden pysyessä n.4*6 ja tähän haluaisin toistoja lisää, toistomaksimin toki samalla kasvaessa. Leuanveto selkätreenissä ensimmäisenä liikkeenä, minkä lisäksi vaihdellen kulmasoutua myötä/vastaotteella/kp, taljoja eri kahvoilla ja sarjapituuksilla jne.

Mitä tehdä?

Itekki oon joskus pohtinut tuota, kun ensimmäinen sarja on reilusti paras ja sit tippuu. Tämä siis lähinnä +6 toiston sarjoilla. Mulla on erittäin iso tiputus 1. sarjan ja 2. sarjan välissä, jos vedän enemmän kuin +6 toistoa. Viimeksi esim. treeneissä 10kg lisäpainoilla 16 toistoa ja seuraavaan sarjaan 7 toistoa. Tosin tykkään ekan sarjan vetää nimenomaan täysillä ja seuraaviin edes toiston varaan (ja nykyohjelmassa tauot lyhyitä). Mutta jokatapauksessa 1. sarjaan pyrin aina tekemään ennätyksen. Jos vedän perus 3x4--6x6 progressiolla reilummilla lisäpainoilla, niin silloin ei tipu 1. ja 2. sarjan välissä niin paljon, ehkä toiston. Luultavasti tuo ero johtuu osittain psykologiasta tms. mutta eipä oo tullut stressattua.
Itse suosittelen kokeilemaan EDT sovellusta leuanvedon toistomäärän kasvattamiseen. Ei siksi, että se ultimaattisesti olisi paras vaan siksi, koska se on kohtuu mielekäs ja selkeä tapa hoitaa progressio. Itse olen nyt tehnyt jonkun aikaa n. 20min EDT blokin leukoja ja vinopenkkiä. Toimii kivasti. Vedän vielä jokatoisen treenin ns. siististi ja toisen ns. "rykäisemällä", niin sarjapainotkin vaihtelee nopeammin. Tuleepan sarjoja ja progressio on selkeää - ja kehitystäkään ei ole voinut estää.

JTO: Useimmiten en vedä sarjoja tappiin asti, vaan pyrin yhtä pitkiin sarjoihin, joka on nyt hyvän aikaa ollut juuri tuota 4*6 luokkaa. Kehitystä on toki vuoden aikana tapahtunut. Vuosi sitten taisi myötäotteella mennä yksi leuka, jos sitäkään. Totta, että pitäisi analysoida omaa treeniä enemmän ja perehtyä fiksuun progressioon, mutta oman treenimotivaation tullessa itse treenaamisesta ja kehityksen ollessa lisämausteena en ole asiaa viitsinyt ottaa turhan tosissaan. Voisi tuota 3x4->6x6 tyyliä kokeilla, taikka hankkia himaan tangon ja päivän mittaan vedellä runsaasti.

Kiitos vastauksesta!

monilla se treeni vaan ei etene, jos toistoalue on liian suppea. joku toinen sitten saattaa tehdä vuoden vitosia putkeen ja kehittyä. harvinaisempaa, mutta on noita vastaan tullut. selkeet kausijaot ja jokasessa progressiivisuus kilojen lisäksi myös sarjoissa, toistoissa ja treenipäivissäkin. kolme kovaa ja yks iisimpi viikko on suht tavallinen, mutta toimiva rytmitys.

Moro.

Kiinnostas parantua leuanvedossa ja pienenä välitavotteena olisi 10 puhdasta leukaa ns. kisaleukaa.
Viime treenissä koitin etsiä hyvää oteleveyttä ja koittaa pitää liikkeen puhtaana alusta loppuuun, luultavasti menee vielä pari treeniä tekniikan hiomiseen.

Oisko pyramidi metodi paras? viime treenissä 6*5*4*3*3*2 ja 3 min palautus joka välissä.
Entäs lämmittely? Aloitin "puolileuoilla" kuin kulmasoutu, mutta vedetään itseään alhaalta ylös tankoon pari sarjaa.

- - - Updated - - -

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
jospa pikkusen vaivaa viittisit nähä... kyllä täällä suht kattavasti on käyty tollasessa tilanteessa olevien treenejä läpi. kurkkaa myös pitkin päivää treenaamisen lanka tuolta treenipuolelta.

Hieno keskustelu!
Asiaa vain niin paljon ettei meinaa hakemaansa etsiä.

Mitä mieltä olette, missä vaiheessa kannattaa ruveta ottamaan lisäpainoja käyttöön leuanvedossa?

Itse aloittelin 13 vuoden tauon jälkeen voimailun salilla n.3kk sitteen, silloin leukoja meni yksi. Nyt olen tavoitellut 5x5 treenin alkuun ja tulosta on tullut, nyt siis onnistuu tuo 5x5.
Muutenkin treenaan vain moninivelliikkeitä ja tuntuu että lyhyet sarjat menee paremmin perille, esim. kyykky ja MAVE 3x6.
Treenaan 2-3krt viikossa koko kroppa läpi hieman liikkeitä vaihdellen.

Selkätreeninä teen leuanvedon sekä kulmasoudun kyykkyräkissä vaakatasossa jalat penkillä. Siitä vain rintaa tankoon nostelemaan.
Oma käsitykseni menee, että kunhan saa perusvoimaa kehitettyä pidemmät sarjat sieltä saa sitten kaivettua esiin myöhemmin?

lisäpainot käyttöön vaan jo. 1,25kg on rautaa sekin, joten kaikki vastus kelpaa, vaikka ylimääränen huppari.

jospa pikkusen vaivaa viittisit nähä... kyllä täällä suht kattavasti on käyty tollasessa tilanteessa olevien treenejä läpi. kurkkaa myös pitkin päivää treenaamisen lanka tuolta treenipuolelta.

Joo, lueskelin tuota pitkin päivää treenamisesta ja varsinkin leuanvedossa monilla tuottanut aika huimia tuloksia, voisin pistää kokeiluun 2kk ajaksi.
Mutta pitäskö kerran kahteen viikkoon kokeilla yksi sarja paljon menee toistoja?

selänrakentaja: testaile harvemmin ja rakenna kondista enemmän. kyl sä opit tunteen montako toistoo on varaa.

lisäpainot käyttöön vaan jo. 1,25kg on rautaa sekin, joten kaikki vastus kelpaa, vaikka ylimääränen huppari.

Hieman yllytettynä(jto) eilen sitten kokeilin perus treenien jälkeen lisäpainoja leuanvetoon.
Ei ole salilla vyötä, joten virittelin köydenpätkästä sopivan systeemin lanteille.

1x2x10kg , kevyt
1x2x15kg
2x1x20kg puhtaasti ilman nytkytyksiä :dance:
Omapaino 79.6kg puntarilla treenin jälkeen.

Eihän tuo nyt mikään kilpailuluokan tulos ole, mutta kyllä taas antaa hyvää motivaatiota eteenpäin.
Tosiaan jos n.4kk voimailulla pääsee yhdestä leuasta -> yhteen +20kg lisäpainoleukaan.
Leukoja olen vedellyt treenissä vasta n.1,5kk. Aiemmin vain ylätaljaa.

No nyt vaan lisäpainoilla sarjaa tekemään.
Ja pitää keksiä jokin tavoite vuoden loppuun. Kuulostaisiko 40kg liian kunnianhimoiselta?
Eikös tuo ole jonkinmoinen aloituspaino kisoissakin?

ps.
oli perus leuat ilman lisäpainoja aika kevyen olosta tuon testin perään.

Itse olen alkanut tekemään niin, että otan leuanvetotangon alle 10 kg ja 15 kg kahvakuulat. Aloitan sarjan niin, että otan ensin 15 kg kuulan toisella jalalla (tungen jalkapöydän "kahvan" sisään) ja lähden vetämään leukoja. Vedän niin monta kuin menee, jonka jälkeen pudotan kuulan ja nappaan lennossa tilalle 10 kg kuulan. Vedän sillä vielä muutaman toiston, pudotan senkin ja loput vedän pelkästään omalla keholla. Tämän setin toistan kolme kertaa. Siinä joutuu hieman pitää jalkaa koukussa, ettei kahvakuula osu maahan leuanvedon alastulovaiheessa, mutta ei se haittaa pätkääkään. Oon saanut tällä systeemillä aika mukavasti lisää pihviä selkään ja toistomääriä nousemaan. Vähän niinkuin pudotussarjat leuoissa.

nikket: ei mikään mahdoton tavoite. uskosin, et menee enemmänki, jos vaan hyvin treenit sujuu. nyt sitten vaan paljon lisäpainotreeniä ja niissäkin kunnolliset perusvoimaprogressiot.

"Ei ole salilla vyötä, joten virittelin köydenpätkästä sopivan systeemin lanteille".
Koska lisäpainot on vielä pienehköt --> 10kg levy menee vielä helpohkosti polvien välissä puristamalla, itse teen tuolla sarjoja.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom