Hiton hyvä artikkeli. Osaatko kertoa noista tulevista lisäpainoleuanvedon SM-kisoista? Misäs järjestetään? Jollain 70 kg:n lisäpainoykkösellä ilman piikkauksia mitään asiaa lähteä kisailemaan yli 90 kg:n sarjaan? Voisihan tuota koittaa hilata ylöspäinkin jollain maksimiohjelmalla. Ei mua periaatteessa kilpaileminen kiinnosta missään lajissa, mutta olisihan se siistiä kerran elämässään osallistua jossain lajissa SM-kisoihin :D
Lisäpainoleuanvedon SM-kisat 2014 järjestetään Jyväskylässä. Kilpailupaikkana toimii Valorinne (Valorinne). Tarkkaa ajankohtaa ei ole vielä päätetty, mutta huhtikuussa tai maaliskuun lopussa tai toukokuun alussa. 70 kg lisäpainoleuanveto on tosi kova tulos, jolla kannattaa ehdottomasti osallistua (SM-kisoihin pääsee 90-100 kiloisten sarjaan 45 kilon aloitusraudoilla: Suomen Leuanveto ry ? Lisäpainoleuanveto). Jos itse tuntumalla heittäisin keskiraskaisiin miesten sarjoihin viisiportaisen asteikon, joka vastaisi samoja voimastandardeja kuin muissa pääliikkeissä, niin näyttäsi se mielestäni tällä hetkellä tältä:
Harjoittelematon: 10 kg tai alle
Alopittelija: 20 kg
Keskitaso: 40 kg
Edistynyt: 60 kg
Eliitti: 75 kg tai enemmän
...muutaman vuoden päästähän jonkinlaisen lisäpainoleuanvedon luokitteluasteikon voi halutessaan ainakin asteikon yläpään osalta vaikka kasailla, kun on virallisia kisatuloksia (sekä SM-kisoista että pienemmistä virallisista kisoista) isompi tilasto kasassa. Tuo yllä oleva on tosiaan oma näppituntumalta heitetty listaus ja minun mielipide. Listan yläpää perustuu tietoon Suomen kilpaleuanvetäjistä ja YouTube-videoihin. Listan alapään tieto perustuu kokemuksiin salikulttuurista, YouTube-videoihin ja aloitteleviin asiakkaisiin työn puolesta.