Leuanveto

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Moi

Teen nyt starting strenght ohjelmaa (variaatioita), jossa tehdää 3 viikossa
-kyykky
-pystypunnerrus tangolla/penkki (toinen per treeni)
-mave/kulmasoutu (toinen per treeni)

Lopuksi olen ottanut leukoja 3 sarjaa. Jotain 9 treenikertaa leukojen kanssa tähän asti tehtynä ja lähes joka kerta sarjojen toistot ovat 3,2,2. Kysymykseni onkin että miten noita kannattaa lähteä parantamaan? Kuitenkin niin ettei leukatreeni alkaisi häiritsemään penkkiä tai pystäriä ainakaan kovin mahdottomasti.

Kannattaako joinain välipäivinä käydä tekemässä jonkun verran leukoja, niin ettei palautuminen kuitenkaan häiriinny liikaa? Varmaan ainakin kokeilun arvoinen optio.

Lisäksi vielä kysymys eri leuanvetoasennoista. Kuinka tiheään kannattaisi vaihdella otteen leveyttä ja otteen asentoa (myötä/ vasta, hammer)?

Mave kannattaa tehdä vain kerran viikkoon. Suosittelen variaatiota Rippetoen kirjasta Practical Programming, siinä on leanvetoa jo valmiiksi:

Monday
3x5 Squat
3x5 Bench press / Press (Alternating)
Chin-ups: 3 sets to failure or add weight if completing more than 15 reps (leuat vastaotteella)

Wednesday
3x5 Squat
3x5 Press / Bench Press (Alternating)
1x5 Deadlift

Friday
3x5 Squat
3x5 Bench Press / Press (Alternating)
Pull-ups: 3 sets to failure or add weight if completing more than 15 reps (leuat myötäotteella)

Itse en ole saanut hyvää kehitystä aina failureen tekemällä, mutta joillekin toimii. Toisen treenin voit tehdä vaikka pyramidina 1,2,3,2,1 tai laskevana 4,3,2,1 siten että kaikki toistot vielä menee.
-------------

Kuitenkin on syytä muistaa, SS:n ideana on paiskoa penkki, mave, kyykky ja pystäri jatkuvasti ylöspäin. Ei kannata ruveta priorisoimaan leukoja. Kyllä ne tulee pikkuhiljaa mukana.

Täs olis taas motivoovaa vireota rapakon takaa :)

http://www.youtube.com/watch?v=IZIJV0SVjK4

Ensimmäänen veto tyylipuhuras +103kg myätäoteveto ja pari seuraavaa pikkuusen väsynyttä, hirviät on voimat 178cm/97kg äijällä :)

Kohtuu vahva äijä näköjään kun katsoo muitakin videoita.

esim.

On täällä kyllä puhtaampiakin(rauhallisempia) nähty jonkun tekemänä :fuckyeah: Kyrölääne aika samoissa kiloissa ton kans? Paljonko sulla on pituutta?

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Kohtuu vahva äijä näköjään kun katsoo muitakin videoita.

esim.

On täällä kyllä puhtaampiakin(rauhallisempia) nähty jonkun tekemänä :fuckyeah: Kyrölääne aika samoissa kiloissa ton kans? Paljonko sulla on pituutta?

Joo, mä linkitin tuan vireon kans tuanne YKL osiohon, vahava ukko on vaikka ny ei ylähä asti verot tuukkaa, jotenki tummien poikien tyyli tua vajaaksi jättö :) Mutta tämä poju ei kyllä mitää ykl:ää eres reenaa, enemmänki voimanosto/kehonrakennus juttua, eli siihen nähären kova juttu :D

Kyröölääne on 186cm/89kg-100kg punaasen mairon määrästä riippuen :)

Joo, kyllä sitä tiätysti pitää ameriikan poijiille yrittää hanttihin laittaa, reeni ja maito siihen ny luulis auttavan :D

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Kysyisin jto, että kun minä saan tällä hetkellä 17 leukaa myötäotteella, painan 70kg (oon 15v)
niin saisinko tässä parissa kk, leuat sinne 30 toistoon?

Treenaan yksjakosella ja teen selälle aina kulmasoudun tangolla ja tietenkin leuanvedon ja leuoissa olen tehnyt 3x10,11,12,13 jne... Aina kun menee esim. toi 10 ni sit 11 ja sillee, toivottavasti tajuut.

Eli miten mun pitäis muuttaa tota, jotta pääsisin mun tavoitteeseen?

Ja toki muutkin saa vastata.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%

Kerros vähän miten reenasit ennenkuin sait yhtään toistoa yhen käden leuoissa :) Vai ootko aina saanu :D Sun pitää tulla kyllä joku kerta kokeilemaan kädenvääntöä, tehään susta seuraava suomalainen maailmanmestari!

LeuanvetäjäTR89: kovia sun vetosarjat ja tuata pyäräälyä en saa itte ollekkaa tehtyä, pysyykö front lever kauan?

Number one: pualehen välihin 68kiloosena kloppina pituuskasvun kesken olles ykl jäi, silti meni melekehen nelijä vuatta ennen ku täyspitkänä 92kiloosena sain ensimmääsen räkääsesti tehtyä :D tua puus kiikkuminen iliman paitaa on aivan eri ku kärenvääntö joka on miästen laji vähä niinku kiipelyki, ainut ero tiätysti että kiipeelijät on ehkä viäläki rumempia ku vääntäjät ;)

LeuanvetäjäTR89: kovia sun vetosarjat ja tuata pyäräälyä en saa itte ollekkaa tehtyä, pysyykö front lever kauan?)
En tiedä. En ole tuota front leveriä koskaan sen enempää treenaillut. Joskus telinesalilla käydessä olen kokeilumielessä tehnyt muutamia front lever pumppailuja...
Veikkaisin kuitenkin ettei ilman erillistä "lajitreeniä" kovin kauaa pysyisi pito, koska hermotusta kyseiseen liikkeeseen pitäisi erikseen treenata vaikka voimapotentiaalia selässä ja vatsoissa onkin.
Lisäksi noista taannoisista front lever pumppailuista jäi sellainen fiilis, että liike kuormittaa latsien alaosaa suhteessa enempi, kun leuanveto taas tuntuu pääpainoisesti ylempänä. Tämä siis ihan oma tuntemus...
Front leverin biomekaniikasta en ole lukenut mitään tutkimustuloksia...

Number one: pualehen välihin 68kiloosena kloppina pituuskasvun kesken olles ykl jäi, silti meni melekehen nelijä vuatta ennen ku täyspitkänä 92kiloosena sain ensimmääsen räkääsesti tehtyä :D tua puus kiikkuminen iliman paitaa on aivan eri ku kärenvääntö joka on miästen laji vähä niinku kiipelyki, ainut ero tiätysti että kiipeelijät on ehkä viäläki rumempia ku vääntäjät ;)

Vielä rumempia? Get out ;)

En tiedä. En ole tuota front leveriä koskaan sen enempää treenaillut. Joskus telinesalilla käydessä olen kokeilumielessä tehnyt muutamia front lever pumppailuja...
Veikkaisin kuitenkin ettei ilman erillistä "lajitreeniä" kovin kauaa pysyisi pito, koska hermotusta kyseiseen liikkeeseen pitäisi erikseen treenata vaikka voimapotentiaalia selässä ja vatsoissa onkin.
Lisäksi noista taannoisista front lever pumppailuista jäi sellainen fiilis, että liike kuormittaa latsien alaosaa suhteessa enempi, kun leuanveto taas tuntuu pääpainoisesti ylempänä. Tämä siis ihan oma tuntemus...
Front leverin biomekaniikasta en ole lukenut mitään tutkimustuloksia...

Tuo suorinjaloin voimapyörä korrelloi kyllä front leverin kanssa, jos sen tekee kädet kokoajan täysin suorina pään jatkeena. Leuanvetäjän videossa kädet on hieman koukussa ja nousu tapahtuu vaiheittain, jolloin rasitus siirtyy olkapäiltä, latseilta ja vatsasta hieman enemmän ojentajille ja forkuille. 8x10 kg on kyllä silti kova suoritus vaikka sen noin tekeekin.

Tuo suorinjaloin voimapyörä korrelloi kyllä front leverin kanssa, jos sen tekee kädet kokoajan täysin suorina pään jatkeena. Leuanvetäjän videossa kädet on hieman koukussa ja nousu tapahtuu vaiheittain, jolloin rasitus siirtyy olkapäiltä, latseilta ja vatsasta hieman enemmän ojentajille ja forkuille. 8x10 kg on kyllä silti kova suoritus vaikka sen noin tekeekin.

Olkapääthän ovat vain stabiloivassa osassa voimapyörää tehdessä. Tarkoitit varmaan rintalihaksia?

Joka tapauksessa voimapyörä on ensisijaisesti vatsaliike. Harvalla (ainakaan voimaharjoittelua harrastavalla) sen saaminen jää kiinni muusta kuin keskikropan voimatasojen puutteesta. Tuosta voimapyörän ja front leverin vahvasta korrelaatiosta on pakko olla eri mieltä. Hermostollisen voimantuoton näkökulmasta ne ovat kuitenkin täysin eri liikkeitä. Voima vaan tuppaa pohjimmaiselta luonteeltaan olevan kovin liikesuoritusspesifiä. Yleisvoimaharjoittelulla voi hankkia tiettyyn suoritukseen tarvittavan voimapotentiaalin, mutta vähänkin haastavammissa liikesuorituksissa tuo yleisvoima täytyy muuntaa lajivoimaksi lajiharjoittelulla. Esimerkiksi tuo meikäläisen front lever, jota en ole treenannut, on hyvä esimerkki asiasta. Tällä hetkellä lisäpainoleuanvetomaksimini on 85,2 kg, voimapyörää olen ottanut 15 kpl omalla painolla ja tuon 8 kpl 10 kg lisäpainolla, dragon flag -liikettä on mennyt 20 kpl, ihmislippua olen pitänyt 90-135 asteessa (kehon ja seinän välinen kulma) 35 s, mutta silti en saa pidettyä front leveriä kunnollisessa staattisessa pidossa. En väitä ettenkö saattaisi pystyä pitämään front leveriä pitkäänkin jo muutaman front lever -treenin jälkeen, mutta ilman front lever -treeniä ei onnistu. Tämä on oiva esimerkki hermostollisen maksimivoiman spesifisyydestä. Itse asiassa välillä hermostollisen maksimivoiman ja taidon välinen raja on lähes olematon. Sekä taitoharjoittelussa että hermostollisessa maksimivoimaharjoittelussa adaptaatio tapahtuu hermostotasolla. Lihasten välisen koordinaation sekä motoristen yksiköiden rekrytoinnin kehittymisen voidaan kai ajatella kuuluvan molempiin: sekä hermostollisen maksimivoiman että taidon adaptaatiomekanismeihin, kun taas liikehermojen imulssitiheyden nousu ja sen aiheuttama lihasnykäysten summaatio liitetään usein vain hermostollisen maksimivoimaharjoittelun adaptaatiomekanismeihin. Tällainen jako on kuitenkin usein enemmän filosofista kuin konkreettista. Nyt meni off topiciksi. Tämä on leuanvetoketju - ei front lever- tai voimapyöräketju. Parhoittelut siitä.

Olkapääthän ovat vain stabiloivassa osassa voimapyörää tehdessä. Tarkoitit varmaan rintalihaksia?

En tarkottanu. Kyllä se itelläni ainakin ottaa myös olkapäihin. Jätkä tais muistaakseni olla aivan järkyttävän kova seisomaan käsillä, joten en yhtään ihmettele, jos se ei sulla tunnu olkapäissä :)

Joka tapauksessa voimapyörä on ensisijaisesti vatsaliike. Harvalla (ainakaan voimaharjoittelua harrastavalla) sen saaminen jää kiinni muusta kuin keskikropan voimatasojen puutteesta. Tuosta voimapyörän ja front leverin vahvasta korrelaatiosta on pakko olla eri mieltä. Hermostollisen voimantuoton näkökulmasta ne ovat kuitenkin täysin eri liikkeitä. Voima vaan tuppaa pohjimmaiselta luonteeltaan olevan kovin liikesuoritusspesifiä. Yleisvoimaharjoittelulla voi hankkia tiettyyn suoritukseen tarvittavan voimapotentiaalin, mutta vähänkin haastavammissa liikesuorituksissa tuo yleisvoima täytyy muuntaa lajivoimaksi lajiharjoittelulla. Esimerkiksi tuo meikäläisen front lever, jota en ole treenannut, on hyvä esimerkki asiasta. Tällä hetkellä lisäpainoleuanvetomaksimini on 85,2 kg, voimapyörää olen ottanut 15 kpl omalla painolla ja tuon 8 kpl 10 kg lisäpainolla, dragon flag -liikettä on mennyt 20 kpl, ihmislippua olen pitänyt 90-135 asteessa (kehon ja seinän välinen kulma) 35 s, mutta silti en saa pidettyä front leveriä kunnollisessa staattisessa pidossa. En väitä ettenkö saattaisi pystyä pitämään front leveriä pitkäänkin jo muutaman front lever -treenin jälkeen, mutta ilman front lever -treeniä ei onnistu. Tämä on oiva esimerkki hermostollisen maksimivoiman spesifisyydestä. Itse asiassa välillä hermostollisen maksimivoiman ja taidon välinen raja on lähes olematon. Sekä taitoharjoittelussa että hermostollisessa maksimivoimaharjoittelussa adaptaatio tapahtuu hermostotasolla. Lihasten välisen koordinaation sekä motoristen yksiköiden rekrytoinnin kehittymisen voidaan kai ajatella kuuluvan molempiin: sekä hermostollisen maksimivoiman että taidon adaptaatiomekanismeihin, kun taas liikehermojen imulssitiheyden nousu ja sen aiheuttama lihasnykäysten summaatio liitetään usein vain hermostollisen maksimivoimaharjoittelun adaptaatiomekanismeihin. Tällainen jako on kuitenkin usein enemmän filosofista kuin konkreettista. Nyt meni off topiciksi. Tämä on leuanvetoketju - ei front lever- tai voimapyöräketju. Parhoittelut siitä.

Jätkä on kyllä aivan järkyttävän kovassa tikissä :D Mutta joo tuota lähinnä just meinasinkin, että se liike korrelloi sen osalta, että kyseiseen liikkeeseen vaadittava lihaksisto ois voimatasoiltaan riittävä. Tottakai vaatii lajitreeniä ja FL muutenkin raskaampi liike kuin voimapyörä.

Jeep takasin leuanvetojen pariin.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom