Leuanveto kehonrakennuksessa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Ertsi
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Juu ja voimistelurenkaat tuo muutenkin lisää haastetta kun ne heiluu, ihan mukavaa vaihtelua leuanvetoon.

Mut mistä sit johtuu et monilla kovilla leuanvetäjillä se selkä ei kuitenkaan ole niin kova mitä hypetetään liikkeen saavan aikaan?

Itte taas tiiän muutaman kova selkäsen kaverin ja he ovat kovia vetämään leukoja, sitä taas en tiiä että onko leuanvedot itsessään heille tuota massiivista selkää luoneet vai onko nämä taas näitä geeneihin määräytyviä asioita, mutta kylläpä sitä vaan tulee leukoja vedeltyä, huippu liike mielestäni :)

Itte taas tiiän muutaman kova selkäsen kaverin ja he ovat kovia vetämään leukoja, sitä taas en tiiä että onko leuanvedot itsessään heille tuota massiivista selkää luoneet vai onko nämä taas näitä geeneihin määräytyviä asioita, mutta kylläpä sitä vaan tulee leukoja vedeltyä, huippu liike mielestäni :)

Ja jos nyt ajatellaan jotain ihan kunnon lavoilla menestynyttä bodaria, niin väittäisinpä että niitä leukojakin on vedetty uran varrella paljonkin ellei joku vamma sitä estä. Se on sitten jo erijuttu kun ne perusmassat on hankittu.

En sano että leuanveto no mikään ns. pakollinen liike. Mutta kyllä se olisi jokaisen syytä opetella ja sitä aina välillä tehdä. Sanon tämän siksi kun olen tuota itse vuosia väheksynyt, tiedän siis omalla kohdallani mistä puhun. Vuosia tuli hinkattua melkeinpä vain niitä taljoja ja keskittyen tuntumaan ja lapojen liikkeisiin. No varmaan tuostakin hyötynsä oli, mutta ei sillä kyllä mitään massoja kasvateltu ainakaan mun kohdalla. Eli kyllä nämä pitää yhdistää. Rivakat vedot "paskat tuntumasta välittäen" ja sitten se tuntumapitoisempi osuus esim. taljoilla ja vaikka pidemmillä sarjoilla.

Mutta varmasti on isoja selkiä kasvatettu ilman leuanvetoja kuten on kasvatettu isoja jalkoja ilman kyykkyäkin. MIKÄÄN yksittäinen liike ei ole välttämätön.

Mutta väitän myös että ainuttakaan isoa selkää ei ole tehty jos mukana ei ole leuanveto, maastaveto tai kulmasoutu tangolla. Ehkä olen väärässä mutta en ihan helpolla käännä kantaani.

Rivakat vedot "paskat tuntumasta välittäen" ja sitten se tuntumapitoisempi osuus esim. taljoilla ja vaikka pidemmillä sarjoilla.

Samaa mieltä, leuanvedot tuntumalla vedettynä ei ainakaan minulla oo mitään mainittavaa kehitystä saanut aikaan. Oisko se semmonen "hallitun rivakka" veto yksi hyvä tapa lähestyä kyseistä liikettä.. Vaikka pari ensimmäistä sarjaa ottaa rouhimalla ja pari seuraavaa sarjaa esim. omalla painolla hieman nätimmin. Ja taljoissa se viimeistely sitten ihan niinkuin mainitsitkin.

Hyvä liike, mutta ei sovellu kaikille ja kaikkiin tilanteisiin mm. epäsuotuisten välitysten, latsien korkean stimulaatiokynnyksen, korkean kehonpainon tai matalien voimatasojen takia. Ylätaljalla kuka tahansa saa treenattua täysin samat liikeradat ja liiketasot missä tahansa tilanteessa.

Ylipäätään kehonrakennuksessa ei ole mitään "pääliikkeitä", joita pitäisi tehdä henkilöstä riippumatta.

Tämä on vähän off-topic, mutta ihan mielenkiinnosta kirjoittelen. Kun katson tuota listaa, niin itselläni on periaatteessa leuanvetoon epäsuotuisat välitykset (pitkät kädet, forkut ovat pidemmät kuin olkavarsi), suht korkea kehonpaino 98 kg, enkä ole erityisen vahva. Mutta silti leukoja on mennyt parhaimmillaan 12 toistoa omalla painolla ja 20 kg lisurilla 7 toistoa. Ei nämä tulokset päätä huimaa, mutta esim. penkissä en saa 100 kg:lla kuin 3 toistoa.

Eli jostain syystä mulla on selkä "hermottunut" paljon rintaa paremmin. Sen huomaa treenissä siitä, että ei tosiaankaan tarvi tehdä kuin muutama toisto esim. leukoja, niin latsit alkaa osoittamaan elon merkkejä. Sit kun taas penkkaa, niin rinnassa ei yleensä tunnu liikkeen aikana mitään. Eikä mulla tosiaankaan ole mitkään isot latsit, ne vaan tuntuvat reagoivan siihen, että niitä rasitetaan

Eli toi korkea stimulaatiokynnys on se termi, mikä tuntui omalla kohdalla pätevän rintaan. Tai sitten penkki on vaan huono rinta liike. Dippejä kun tekee jotain 10-15 toiston sarjoja kehonpainolla, niin tuntuma rintaan on yleensä parempi, kuin penkatessa jotain 3-5 toiston settejä. Sori off topicista.

Tämä on vähän off-topic, mutta ihan mielenkiinnosta kirjoittelen. Kun katson tuota listaa, niin itselläni on periaatteessa leuanvetoon epäsuotuisat välitykset (pitkät kädet, forkut ovat pidemmät kuin olkavarsi), suht korkea kehonpaino 98 kg, enkä ole erityisen vahva. Mutta silti leukoja on mennyt parhaimmillaan 12 toistoa omalla painolla ja 20 kg lisurilla 7 toistoa. Ei nämä tulokset päätä huimaa, mutta esim. penkissä en saa 100 kg:lla kuin 3 toistoa.

Eli jostain syystä mulla on selkä "hermottunut" paljon rintaa paremmin. Sen huomaa treenissä siitä, että ei tosiaankaan tarvi tehdä kuin muutama toisto esim. leukoja, niin latsit alkaa osoittamaan elon merkkejä. Sit kun taas penkkaa, niin rinnassa ei yleensä tunnu liikkeen aikana mitään. Eikä mulla tosiaankaan ole mitkään isot latsit, ne vaan tuntuvat reagoivan siihen, että niitä rasitetaan

Eli toi korkea stimulaatiokynnys on se termi, mikä tuntui omalla kohdalla pätevän rintaan. Tai sitten penkki on vaan huono rinta liike. Dippejä kun tekee jotain 10-15 toiston sarjoja kehonpainolla, niin tuntuma rintaan on yleensä parempi, kuin penkatessa jotain 3-5 toiston settejä. Sori off topicista.

Aika on-topic tuo mun mielestä on ja vahvistaa hyvin sitä, mitä yritin sanoa. Mulla kun taas rinta on erittäin helposti aktivoituva verrattuna latseihin. Voin tehdä voimanostopenkissä tiukan neljän tai jopa kolmen toiston sarjan sen enempää lihakseen keskittymättä, jolloin rinta pamahtaa täyteen pumppiin ja mitä todennäköisimmin kipeytyy kunnolla 48 tunnin sisään. Rinta myös kasvaa helposti tuollakin tyylillä, jos volyymiä on edes nimeksi. Silti pidän "paljon sul on penkki?" -penkkiä yleisesti melko huonona kehonrakennusliikkeenä, vaikka se itselleni rajoitetusti käyttökelpoinen onkin.

Olen 112.5 kg laiha läski ja täytyy kommentoida tuota leuan vetoo sen verran, että laittakaa hoikemmat sitten lisäpainoo roikkuun, jos selkä ei levene ja vitut tuntumasta. Ittel ei tunnu muuta ku hauis pumppina mutta annas olla kun seuraava päivä koittaa.
Tietää todellakin tehneensä jotain selälläkin. Itsellä mahdollisuus jakaa tuota reenailua vielä niin, että jätän kaikki muut veto liikkeeet seuraavaan päivään ihan siitä syystä, että vedän niitä leukoja niin monta sarjaa etten jaksa pitää mistään enää kiinni.

Olen 112.5 kg laiha läski ja täytyy kommentoida tuota leuan vetoo sen verran, että laittakaa hoikemmat sitten lisäpainoo roikkuun, jos selkä ei levene ja vitut tuntumasta. Ittel ei tunnu muuta ku hauis pumppina mutta annas olla kun seuraava päivä koittaa.
Tietää todellakin tehneensä jotain selälläkin. Itsellä mahdollisuus jakaa tuota reenailua vielä niin, että jätän kaikki muut veto liikkeeet seuraavaan päivään ihan siitä syystä, että vedän niitä leukoja niin monta sarjaa etten jaksa pitää mistään enää kiinni.

Tottakai pitäisiin lisäpainoilla vetää eikä tehdä vaan mitään kevyitä kymppejä. Jos kehonpaino on alhainen suhteessa voimatasoihin niin kiekko roikkuun niin että vitosen sarjaan saa jo vetää niin perkeleesti. Ei tuo muusta treenistä poikkea siinä että vastusta pitää olla voimatasoihin nähden riittävästi. Ja sen pitää nousta. Lisää kiekkoja jos ei kehopaino nouse. ;)

^^ Ei kukaan ole korostanut vielä hitaan negatiivisen vaiheen osuutta leuanvedossa? Tulee kyllä julmettu pumppi selkään...

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Ite aloin vetelemään leukoja pari viikkoa sitten ja en oo kyllä katunut päätöstä. Lisäksi se on yksi niistä liikkeistä joista tavantallaajatkin jotain tajuaa joten tuloksia on jopa kiva kertoa jos kysytään.

Mä oon korvannu leukoja jonkun aikaa ylätaljalla. Nyt tällä viikolla alotin taas tekemään niitä. Aattelin (ja tein) lämmittelyks tehä kolme sarjaa, toistoja kymmenestä ylöspäin. Leveähköllä myötäotteella. Toki tossa keittiön oviaukossa olevassa tangossa tulee päivittäin vedettyä huvikseen muutamia leukoja aina välillä.

Yläasteen kuntotestissä painoo oli jonku 60kg, leukoja nolla. Nykyään painoo 92kg, leukoja nolla. Ihan paska liike.
No ei nyt sentään noin paskasti mee. Piti ihan testata tänään, kapeella myötäotteella meni kolmetoista ja vastaotteella kuustoista. Leuka koski tankoon joka toistolla, mutta aika karun näköstähän toi varmaan oli. Pakkotoiston arvovaltainen ja todella äärimmäisen kunnioitettu, jopa rakastettu raati ei hyväksyis niistä varmaan ainootakaan.

Gorillat on myös ilmeisesti mormoneja koska nussivat monta naista samaan aikaan. Kasvaahan se kunto siinäkin.

Vetääkö kukaa muute hauis reenissä leukoja??

Ite oon ottanut joskus vaikka hauistreenin tokana tai kolmantena liikkeenä kapeella otteella leukoja hauiksiin keskittyen. Lähinnä tossa on ollut ideana antaa vähän epäsuoraa rasitusta selälle jos on joku isojakoinen ohjelma ja tuntuu että pelkkä yksi selkätreeni viikkoon ei oikeen riittäis ja pitäis "herätellä" niitä lihoja sitten jossain välissä. Toimivuudesta en oikein osaa sanoa, kyllähän sen hauiksille saa menemään jos niin tahtoo.

Leuanveto saattaa olla hankalampaa, jos omaa suuremman sylivälin verrattuna omaan pituuteen. Itse olen 189cm syliväli 199cm on siis pituutta aisoilla ja joskus nuorempana kokeillu jonku noin saman mittaisen kanssa niin kaveri huitonu tyyliin ilmaa, kun itte läpsiny sitä takaraivoon :)mutta joo työntö esim. penkatessa hiukan pidempi ja leuanvedossa matka hiukan pitempi myös.

edit. siis täähän on vaan voimattomien vikinää :)

leuanveto vastaotteella lisäpainoilla, vetäen tangon rintaan asti. :rock:

itsellä juuri tuossa tekee selkä suurimman työn kun taas taljoissa ja muissa vemputteluissa tuntuu pelkästään käsissä :face:

Nikula sanoi:
Sitten vielä tuosta hauiksesta, vastaote leuat rasittaa latseja ihan yhtä paljon kuin myötäoteleuatkin, hauikset on vain enemmän mukana kuin forkut ja olkapäät jos vertaa myötäotteeseen.

Itselläni vastaote tuntuu niin paljon hauiksissa että ne väsyvät ja tulevat kipeiksi selvästi ennen latseja.

Koitappa seuraavalla kerralla tehdä niitä leukoja ylileveällä vastaotteella vetoremmien kanssa. Itse saan tuolla tavalla parhaan tuntuman selkään, mitään poltetta en koskaan saa aikaiseksi selkään leukoja tehdessä, koska jos joku ensimmäisenä väsyy niin hauikset. Leuat ei olekkaan mikään pumppailuliike, koska sitä on hankala eristää vain selälle.

http://www.youtube.com/watch?v=EoQwoX3arlI Linkin takana Nyyssölä tekee leukoja ylileveällä vastaotteella, ja on toiminut itsellä ehdottomasti parhaiten.

EMG-testeissä on todettu että hartianlevyinen ote aktivoi paremmin koko selkää, kuin yli leveä ote joka kasvattaa pelkästään kainaloiden alla olevaa selän osaa.
Hartian levyinen apinaote peukalot samalla puolella kuin muut sormet, aktivoi itsellä voimakkaimmin latseja.
Päästän ala asennossa myös lavat ylös ja kun alan vetää vedän ensin lavat alas ja vasta sen jälkeen alan koukustaa käsiä.

Pullover suorin käsin taljassa eli alapainallus suorin käsin sopii sekä etukäteisväsytykseen ennen leukoja tai heti leukasetin perään superina jolloin latsit saadaan väsymään ennen kuin hauiksista lähtee voima.

Jos leukohin haluaa kunnon loppusupistuksen ja haluaa myös samalla kertaa aktivoida epäkkäiden keski- ja alaosat ja kasvattaa niiden lihasmassaa, pitäisi leuanvedossa ensin vetää kohtisuoraan ylöspäin ja kääntää kyynäpäät taakse ja vetää ne taakse ja lähelle kylkiä, heti kun tanko on silmien korkeudella.

Näin on mahdollista tuoda lapaluut lähelle toisiaan leuanvedon loppuasentoon mentäessä ja saada myös iskettyä kaksi kärpästä samalla iskulla, latsit sekä epäkäiden keski- ja alaosa.

Tämä tekniikka myös mahdollistaa pidemmät sarjat ja nostaa leuanvetoennätystäsi.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom