Leuanvedot lisäpainoilla-onko järkeä?

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Selkätreenistä löytyy täältä todella paljon hyviä thredejä, mutta en tuolla paljon puhutulla "search" -namiskallakaan löytänut aivan yksiselitteistä vastausta kysymykseeni.
Kolme vuotta kestäneen räpiköivän harjoitteluni aikana en ole saanut selkäni suhteen mitään havaittavaa aikaan - en painojen tai näkyvyvän kasvun suhteen. Ja luonnollisesti vanhankin miehen mielessä kutkuttaisi ajatus edes kevyesti V:n muotoisesta selästä tämän elämän aikana.
Viime kuukausien aikana olen ryhtynyt aloittamaan selkätreenini lisäpainoleuanvedoilla suht leveällä otteella (rysyset kasvoihin päin - myötäote?) ja jotain ihmeellistä on tapahtunut: selkääni on selkeästi alkanut pakkaantua jonkin verran voimaa eli toisto- ja painomäärät ovat lievässä nousussa, myös muissakin selkäliikkeissä (saattaa tosin johtua pelkästään hermotuksen paranemisesta, koska ensi alkuun toistomääräni olivat todella alhaisia). Lisäksi olen lopultakin saanut tunteen siitä, että selkää on todellakin tullut treenattua - en ole vain heilunut taljojen vaijereiden jatkeena. Mitään ulkonäöllisesti havaittavaa ei tietenkään ole tapahtunut. Selkäni on edelleenkin muodoltaan täysin tasapaksu vaivaiskoivun runko, jonka kanssa on äärimmäisen helppo piiloutua esim. ongenvavan taakse.
Kysymykseni kuuluukin, että onko leuanvedoilla painojen kera mitään merkitystä itse selän muodon kannalta. Kannatttaisiko sitä muotoa yrittää hankkia mieluummin jollakin toisella liikkeellä, vähäenergisenä tapauksena minulla kun tahtoo jäädä nuo energiat usein ensimmäiseen liikkeeseen ja sarjoihin, loppuaika treenistä tahtoo mennä liian helposti puolivillaiseen lipsutteluun. :wall:

Ite vedän leuat aina normiotteella, saa laittaa romua paljon enemmän, jolloin myös mulla tuntuu enemmän. Sen jälkeen ylätalja leveellä eteen. Loppun kulmasoutuu. Moni tekee kulmasoudun ensin. Itselleni on leuanveto pääliike, siks ekana..

Leuanveto myötäotteella (eli rystyset tosiaankin naamaan päin) on aivan kuningasliike selälle. Jos saat käytettyä lisäpainoja tekniikan hajomatta, niin käytä ihmeessä. Ei tuo varmastikaan V:n aukeamista haittaa ja hidasta...

teri sanoi:
Ite vedän leuat aina normiotteella, saa laittaa romua paljon enemmän, jolloin myös mulla tuntuu enemmän. Sen jälkeen ylätalja leveellä eteen. Loppun kulmasoutuu. Moni tekee kulmasoudun ensin. Itselleni on leuanveto pääliike, siks ekana..

Minäkin vedän leuat aina normaaliotteella, saa isompaa rautaa kehiin ja tuntuu paremmin. Tuntuu myöskin luonnollisemmalta liikkeeltä.

Sale sanoi:
Onks ravintopuoli kunnossa jos kerta meinaa energiat loppua?
Vastaan nyt lohharin puolesta... ;) Ei ole, mutta suunta on oikea. Käy katsomassa pitempi tarina foto-osastolta.

Tuo ravintopuoli on todellakin hakusessa, lähinnä liian harvoin vedettyjä ylisuuria annoksia eli tuntemukset vaihtelevat heikottavasta nälästä ahmimisväsyihin :kuola:
Samalla tuntuu myös siltä, että tällaisella pienikroppaisella miehellä riittää salilla energiaa lähinnä vain reiluksi kymmeneksi minuutiksi eli jotakuinkin ensimmäisen liikkeen ajaksi. Olen joskus miettinyt että kyseessä on geneettinen kirous, mutta saattaa myös tällä :david: tyylisellä ruokailullakin olla aikamoista vaikutusta asiaa. Mutta juuri näiden heikkouksieni takia olen pyrkinyt aina aloittamaan treenin mahdollisimman kovalla perusliikkeellä, minkäänlaisiin esiväsytyksiin yms. minulla ei todellakaan energioiden puolesta ole varaa.

Edit:
Juuri niin Juoppo, kiitoksia :) yritin vain kerrankin vastata johonkin lyhyesti :)

Aivan kuningasliike selälle, selkätreenini perustuu aina leuanvetoon. Siinä on yksi liike mitä ei voi korvata, vaikkakin kovin moni kuvittelee jonkun ylätaljan kelpaavan korvikkeeksi.

Lisäpainot kehiin tekniikan kuitenkaan kärsimättä. Joku täällä taannoin veikkasi selän olevan siinä vaiheessa aika kolmiulotteinen, kun vetelee rauhallisia 10 toiston sarjoja 60 kilon lisäpainoilla. :thumbs:

Hulkki sanoi:
Aivan kuningasliike selälle, selkätreenini perustuu aina leuanvetoon. Siinä on yksi liike mitä ei voi korvata, vaikkakin kovin moni kuvittelee jonkun ylätaljan kelpaavan korvikkeeksi.

Lisäpainot kehiin tekniikan kuitenkaan kärsimättä. Joku täällä taannoin veikkasi selän olevan siinä vaiheessa aika kolmiulotteinen, kun vetelee rauhallisia 10 toiston sarjoja 60 kilon lisäpainoilla. :thumbs:

Lisäpainot tähän puhtaasti tehtyyn leuanvetoon leveällä eteen saa kyllä unohtaa aika pitkään. Kannattaa todellakin keskittyä hyvään venytykseen ja kontrolloituun alasmeno-vaiheeseen. Ylätaljalla tehtynä vaikutus ei ole sama, koska jalkojen tuki tuo muitakin lihaksia peliin.
Suosittelen ihan terveyssyistä lisäämään sarjan tai pari jos sarjat alkaa mennä yli kymmeneen toistoon. Itse olen saanut "kolmoita kuntoon" tekemällä ensin leveällä leukoja 2x~10 niskantaa ja sitten 2x~10 leveällä eteen. Tähän vielä kulmasoutua isolla romulla muutama sarja niin tulosta tulee varmasti ja selkä on biitsi kunnossa kesällä :kippis1:

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
sam68 sanoi:
Kohta kuus eli käsipainosoutu. EI kai tuota kättä tarvi viedä tuolla tavalla taakse? Suoraan ylös on ainakin minun suunta tässä liikkeessä. Yli 50kg käsipainoa ei tuohon suuntaan paljoa liikutella..
Taitaa pojalla vain olla jäykkä käsi ;)

Mikset lukenut, siellähän se sanotaan:

"These differ from your standard one-armed dumbbell rows by the trajectory of the weight. In this modified version , instead of bringing the dumbbell to the chest, I instruct the athlete to bring the dumbbell to the hip."

juffe sanoi:
Mikset lukenut, siellähän se sanotaan:

"These differ from your standard one-armed dumbbell rows by the trajectory of the weight. In this modified version , instead of bringing the dumbbell to the chest, I instruct the athlete to bring the dumbbell to the hip."

Totta. Vilkaisin vain kuvat ja pisti heti silmään tuo juttu. Pitää joskus testata..

Hulkki sanoi:

Mikä on Hulkki sun mielestä paras ote leuanvetoon selän kasvatuksen kannata, leveä myötäote vai kapea vataote vai jotain siltä väliltä. Vai onko tässäkin vaihtelu se paras vaihtoehto.

sam68 sanoi:
Kannattaa todellakin keskittyä hyvään venytykseen ja kontrolloituun alasmeno-vaiheeseen.

Jotkut ovat täällä olleet tuon venytyksen suhteen sitä mieltä, että selkäliikkeissä on turha roikottaa venyttäen olkapäitä. Jos haluaa parhaan mahdollisen venytyksen latseille, tekee leukoja kapealla supinaatio-otteella (kämmenet osoittavat selkäpuolelle ja rystyset naamapuolelle). Kapea tarkoittaa, että kädet jopa koskettavat toisiaan. Kun tässä päästää ala-asennossa pään ja rintakehän alas ja eteen, venytys on taattu.
edit: Tällainen venytys on yksi asia, jota ylätaljalla on vaikeampi saavuttaa.

(BTW. Otteesta puhuttaessa tulee aina sekaannuksia. Jos käytettäisiin nimityksiä supinaatio- ja pronaatio-ote, sekaannukset voitaisiin vältää. Supinaatio tarkoittaa, että hauis on SUPISTUNUT eli kääntää rannetta normaalin hauiskääntöasennon suuntaan. Pronaatio on päinvastoin. Tämä pätee missä tahansa liikkeessä ja missä tahansa asennossa.)

sam68 sanoi:
Kohta kuus eli käsipainosoutu. EI kai tuota kättä tarvi viedä tuolla tavalla taakse? Suoraan ylös on ainakin minun suunta tässä liikkeessä. Yli 50kg käsipainoa ei tuohon suuntaan paljoa liikutella..
Taitaa pojalla vain olla jäykkä käsi ;)

Taisin ymmärtää väärin, ja toivon että ymmärsin. Jos sen painon nostaa suoraan ylös rintaa kohti, kyynärpää lähtee väkisinkin "aukeamaan" eli kyljestä poispäin, jolloin liike muuttuu takaolkapääliikkeeksi. Se käsi täytyy pitää koko ajan siinä kyljessä kiinni ja viedä paino melko taakse jos selkää treenataan.

Edit: Arvo Paperi, nää supinaatio ja pronaatio yms. on ihan tuntemattomia käsitteitä lähes kaikille ihmisen fysiologiaan ja anatomiaan perehtymättömille ihmisille, ja jopa joillekin vähän perehtyneillekin. Sais olla koko ajan selittelemässä.

timba79 sanoi:
Mikä on Hulkki sun mielestä paras ote leuanvetoon selän kasvatuksen kannata, leveä myötäote vai kapea vataote vai jotain siltä väliltä. Vai onko tässäkin vaihtelu se paras vaihtoehto.
Ihan fysiologian kannalta ja mm. Mike Mentzerin mukaan kapealla vastaotteella leveät selkälihakset saavat paremman venytyksen ja niiden liikerata leuanvedossa on pidempi kuin millään muulla otteella. Lisäksi hauisotteella tehdessä hauikset ovat vahvassa asennossa jolloin voidaan käyttää suurempia painoja ja näin ollen selkäkin kasvaa paremmin.

Toisaalta hartioiden levyinen myötäote tuntuu paremmin selässä ja vähemmän hauiksissa, mutta tämä on aivan puhdas omakohtainen havainto enkä tiedä onko tälle mitään tieteellistä perustelua.

Ylileveät otteet ovat teorian ja oman kokemuksenkin mukaan melko hyödyttömiä: vaikka niiden luulisi venyttävän latseja rajoittavat ne itse asiassa leveiden selkälihasten liikeradan pituutta huomattavasti verrattuna esimerkiksi kapealla otteella tehtyihin leukoihin ja asettavat hauiksen heikkoon asemaan jolloin joudutaan käyttämään pienempää vastusta -> selkää ei saada ylikuormitettua kovinkaan hyvin. Lisäksi ranteet tuppaavat vääntymään luonnottomaan asentoon superleveää otetta käytettäessä.

Itse teen leukoja tasan kahdella eri tavalla: hieman hartoita kapeammalla vastaotteella ja hieman hartioita leveämmällä myötäotteella.

Hulkki sanoi:
Itse teen leukoja tasan kahdella eri tavalla: hieman hartoita kapeammalla vastaotteella ja hieman hartioita leveämmällä myötäotteella.

Just tätä mä hain, kiitos!! Nyt ois tarkotus taas ottaa leuat mukaan selkäreeniin kun on oppinut tekemään ton selän niin että se myös tuntuu selässä. Ja nämä molemmat tavat tuntuu itsestäkin niiltä järkevimmiltä.

Powerhousu sanoi:
Edit: Arvo Paperi, nää supinaatio ja pronaatio yms. on ihan tuntemattomia käsitteitä lähes kaikille ihmisen fysiologiaan ja anatomiaan perehtymättömille ihmisille, ja jopa joillekin vähän perehtyneillekin. Sais olla koko ajan selittelemässä.

Totta. Siksi laitoin mukaan suomenkielisen muistisäännön: supinaatiossa hauis supistuu. Sen näkee silmälläkin. Käytännössä joutunemme kuitenkin aiheuttamaan sekaannuksia vain sillä vanhalla tavalla.

Hulkki sanoi:
Toisaalta hartioiden levyinen myötäote tuntuu paremmin selässä ja vähemmän hauiksissa, mutta tämä on aivan puhdas omakohtainen havainto enkä tiedä onko tälle mitään tieteellistä perustelua.

Aivan sama tunne.
Itselläni hauis on todella vahva ja kookas verrattaen selän lihaksiin.
Vastaotteella menee 10-12 kun taas myötä jää hikiseen kuuteen.
Jostainhan tuo kertoo...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom