Leuanvedot lisäpainoilla-onko järkeä?

Se v-kahva on kyllä hiton hyvä ja leveästä otteesta se lapiokahva on ainakin mulle paras, luonnollisin asento ja paras tuntuma. :thumbs:

Itse myös kokeilin toissaviikolla, kevyen viikon jälkeen,
ylätaljaa juuri tuolla kapealla kahvalla, ai että teki hyvää.
Ajattelinkin tehdä useampia kiertoja ylätaljan tuolla kapealla
ja alataljasoudun leveämmällä kahvalla, sillä millä tehdään ojentajat taljassa.
Saa vaihtelua aina niin samanlaisiin taljatreeneihin selälle.

eldd sanoi:
Hulkki: kannattaako tätä soveltaa myös ylätaljaliikkeisiin? Niissähän moni vetää nimenomaan leveällä otteella. Voisi kuvitella, että samat perustelut pätevät taljassakin. Olisiko parempi jättää ne pois ja keskittyä kapeaan ja hartialeveään otteeseen?
Joo, sama juttu pätee kaikissa yläkropan vetoliikkeissä.

Kun tämän threadin menin aloittamaankin niin lienee aika kertoa vastaustenne aiheuttamista ideoista ja muutoksista treeniini: Ainakin sain reippaasti motivaatiota ja uskoa puhtaaseen, voimapohjaiseen perusharjoitteluun sekä todella arvokkaita ajatuksia pikku selkäni treenaamisesta :worship: Jonkinlaisena kompromissina selkätreenini on tätä nykyä muotoutunut seuraavaksi:
-2 x leuanveto lisäpainoilla leveällä myötäotteella
-2 x leuanveto lisäpainoilla kapealla vastaotteella
Noissa vedoissa pyrin noin kahdeksaan toistoon eli painot määräytyvät sen ja energioitten mukaan... Tuosta seuraa myös se että joudun yleensä hieman vähentämään painoja viimeisiä sarjoja kohti :curs:
- 2 x kulmasoutu levytangolla jotakuinkin kympin toistoilla
- 1 x yhdenkäden kulmasoutu käsipainolla 10-12 toistoa, en tiedä sinänsä liikkeen järkevyydestä, mutta tuntuu antavan mukavan loppuvenytyksen & pumpin selkään.
...Ja siinähän tuo selkä, sarjoja tulee suht vähän, mutta seuraavana päivänä kainaloitteni alta löytyvät pikku pallukat tuntuvat joka kerta kovinkin aroilta ja treeniä saaneilta. Lisäksi ainakin selän voimatasot tuntuvat olevan aivan mukavassa nousussa.
Selkätreenin yhteydessä teen lopuksi epäkkäille 3-4 sarjaa joka tuntuu täydentävän selkäsaunan mukavan riittoisalla tavalla.
Lempiliikkeeseeni eli maastavetoon en enää selkäpäivänä kykene, joten kuritan yleensä nikamiani jalkapäivänä parilla bonusluonteisella sarjalla maastavetoa... En taaskaan tiedä onko hommassa mitään mieltä :david: mutta kun ilman sitä herkkuakaan ei oikein osaa olla. Mave on nimittäin ollut mielestäni yksi tärkeimmistä syistä edes alkeelliseen painoni nousuun, ja pelkällä plaseboefektillä ja hyvällä fiiliksellä elää jo pitkään :)

Anyway, suuret kiitokset kaikille vastanneille, koitan jatkaa valitulla tiellä ja annan ylätaljan pölyyntyä rauhassa parempia aikoja odotellen.

Kiitos :)

Kun leuanveto lisäpainoilla on threadin aihe, niin jatkan tähän... Eli paljon on jengin maksimipainot lisäpainoilla leuanvedossa. Itse vedän hieman hartioita kapeammalla vastaotteella ykkösen 60 kilolla. Antakaa vertailutuloksia.

teri sanoi:
Kun leuanveto lisäpainoilla on threadin aihe, niin jatkan tähän... Eli paljon on jengin maksimipainot lisäpainoilla leuanvedossa. Itse vedän hieman hartioita kapeammalla vastaotteella ykkösen 60 kilolla. Antakaa vertailutuloksia.

jep, olisi mukava kuulla maksimeista/sarjapainoista...mainitkaa myöskin omapaino.

itsellä painoa tällä hetkellä 97kg ja voimat eivät riitä vielä sarjoihin lisäpainoilla (alle 15kg:n limppua en suostu käyttämään :evil: )...leukoja ilman lisäpainoa menee n. 15 toistoa.

arni sanoi:
jep, olisi mukava kuulla maksimeista/sarjapainoista...mainitkaa myöskin omapaino.

itsellä painoa tällä hetkellä 97kg ja voimat eivät riitä vielä sarjoihin lisäpainoilla (alle 15kg:n limppua en suostu käyttämään :evil: )...leukoja ilman lisäpainoa menee n. 15 toistoa.

Ennätys n. 15 vuoden takaa on 1x70kg tai 4x60kg (painoa oli n. 60-62kg).
Leukoja meni tuolloin noin 30. Tai hyvänä päivänä yksi oikealla kädellä.

Vajaa vuosi sitten kokeilin viimeksi lisäpainoilla ja silloin meni 2 leukaa 40kg:lla (yllättäen vatsalihakset pettivät ensiksi). Painoa on nyt 75-78kg.

Varsinaista treeniä en ole tehnyt lisäpainoilla kun on ollut tuo vyö lainassa noita kokeiluja varten. Ylätaljatreeni nyt melkein ajaa saman asian.

teri sanoi:
Siis oma paino 83 kg :nolo:

Itse suosin hartioiden levyistä myötäotetta, koska näin venytys alhaalla tuntuu parhaimmin ja voimantuotto pysyy tasaisena koko matkan. Muilla otteilla ala-asento ei oikein tunnu mukavalta tai liike jää vajaaksi jommasta kummasta päästä. Mielestäni on ensiarvoisen tärkeää opetella vetämään puhtaasti yläselän lihaksilla, sillä tässä liikkeessä saa kyllä helposti olkapäät rikki turhalla rimpuilulla.
Oma maksimi on 65kg myötäotteella ja massa oli silloin siinä 98-100 paikkeilla, ilman lisäpainoja ei kyllä mene kuin juuri ja juuri 20 :(

Pitäisikö muuten alas tullessa päästää kädet ihan suoriksi? Mun kokeilujen perusteella tulee parempi tuntuma kun jättää kädet vähän koukkuun ja tekee sarjan reippaaseen tahtiin.

Javu sanoi:
Pitäisikö muuten alas tullessa päästää kädet ihan suoriksi? Mun kokeilujen perusteella tulee parempi tuntuma kun jättää kädet vähän koukkuun ja tekee sarjan reippaaseen tahtiin.
Jos jättää kädet hiukan koukkuun ala-asennossa niin ehkä jännitys pysyy paremmin selässä? Itse olen aina tottunut vetämään ihan alas asti ja se on sopinut mulle ihan hyvin.

Tein viimeksi HST-kierron maksimivitossyklissä leuanvetoa leveällä myötäotteella ja yliraskailla lisäpainoilla. Siten, että sain 2 tai 3 puhdasta suoritusta omin voimin ja loput 2 tai 3 siten, että riuhdoin / ponnistin lattiasta itseni yläasentoon ja tein hitaan negatiivisen toiston. 2 tällaista sarjaa ja latsit olivat ihan uudella tavalla ja pidempään kipeät (mikä ei välttämättä ole kasvamisen edellytys eikä indikaatio ;)). Kokeilkaa joskus.

kiistaton totuus on, että leuanveto ei ole kaikilla mikään kuningasliike. Sen verran yksilöllistä kehonrakennus kuitenkin on. Selkätreenin kulmakivi on tuntuma ja armoton ruoskinta eli teho, missä lihas huutaa hoosiannaa. Monilla ei leuanvedossa ole sitä kumpaakaan. Esim. itselläni leuanvedoista paras on ehdottomasti leuanveto kapealla, v-kahvalla. Etsi itsellesi parhaat liikkeet ja kasva:niitä riittää...erilaiset maastavedot, kulmasoutu, t-soutu, erilaiset alataljat, kp-soutu, soutukoneet, vipuvarsikoneet, erilaiset ylätalja ja leuanvedot, selänojennukset ja erilaiset kohaukset.

Lisapainot?

Ma tykkaan noista leuanvedoista ja oon yleensa selkapaivana tehny niita 2xmax hitaasti hyvalla tekniikalla leveella myota otteella seka hauistreenin yhteydessa 2xmax erittain hitaalla kapeella vasta otteella. Ongelmana on se etta saliltani ei loydy sita painovyota dipeille ja leuoille, joten dipeissa ja leuoissa sarjat tulee turhan pitkiksi vaikka kuinka hitaasti yrittaa ne teha. Oisko mitaan toimivaa keinoa milla sais lisapainoja leuanvetoihin ja dippeihin jollain muulla tavalla? Viisaammat neuvokaa.

Arc sanoi:
Oisko mitaan toimivaa keinoa milla sais lisapainoja leuanvetoihin ja dippeihin jollain muulla tavalla? Viisaammat neuvokaa.

Huhut kertovat että levypainot pysyvät vyötäröllä myös rautakaupasta ostetun köyden pätkän varassa, isommat painot tietenkin voi painaa vähän jos kovin kapean nyörin valitsee, mutta mitäpä sitä ei tekisi hyvä selkätreenin eteen
:thumbs:

Sen narun voi pistää kiinni myös tav. nostovyöhön. Näin jotkut tekevät ja hyvin näkyy toimivan. Pelkkä naru varmasti sekä painaa ikävästi, että valuu nopsasti alaspäin.

Harmi, kun itellä ei riitä voimat vetään noita leukoja leveällä otteella. Ei edes ilman lisäpainoja. Nooh, ei voi mitään, etton kynis, sekä voimaton ;)

Itse tilailin Wrangelta kesällä ihan oikean dippivyön ja onhan se luksusta. Mahtava laite ja leuanveto on paljon hauskempaa, kun isommatkaan painot ei tunnu ollenkaan ikävältä.

Kyllä joku 20g varmasti menee vielä vaikka köydenpätkässä, mutta kun ollaan jossain 50+ kilossa, nuo erillaiset virittelyt usein alkaa olla aika epämiellyttäviä.

Tosin, jos nostovyö sattuu löytymään, niin iivilin mainitsema viritelmä varmasti on ihan ok.

Back
Ylös Bottom