Leuanvedot lisäpainoilla-onko järkeä?

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Jani1982 sanoi:
Aivan sama tunne.
Itselläni hauis on todella vahva ja kookas verrattaen selän lihaksiin.
Vastaotteella menee 10-12 kun taas myötä jää hikiseen kuuteen.
Jostainhan tuo kertoo...
Itselläni taas on 33 senttiset "palat" ja jonkin verran leveyttä saaneet latsit - myötäotteella mennyt 18, vastaotteella 13... Tietysti tekniikka/tottuminenkin varmasti vaikuttaa, lähes aina teen treenit myötäotteella. Pitääpä alkaa vaihtelemaan, vaikka joka selkätreenissä kaks sarjaa leveähköllä myötäotteella ja kaks sarjaa kapeahkolla vastaotteella.

Mitäs olette mieltä kannattaako vaihtelun vuoksi vedellä leukoja niskan taakse lisäpainoja käyttäen? Siinä voi käyttää noin puolet siitä painosta millä vetelee kapealla myötäotteella eteen. :confused:

exivic sanoi:
Mitäs olette mieltä kannattaako vaihtelun vuoksi vedellä leukoja niskan taakse lisäpainoja käyttäen?
En itse tekisi ikinä mitään vetoja niskan taakse, liike ei ole kovin normaalin oloinen ja vääntää olkapäitä luonnottomaan asentoon.

Hulkki sanoi:
En itse tekisi ikinä mitään vetoja niskan taakse, liike ei ole kovin normaalin oloinen ja vääntää olkapäitä luonnottomaan asentoon.

oon tehny ylätaljaa niskan taakse mutta jätän sen aina siihen takaraivon kohdalle, en vedä ihan niskaan asti niin olkapäät pääsee ainakin vähemmällä, jos ei helpolla :)

mikäs olis tähän hyvä vastaava liike?

Painon lisääminen kehityksen avain.

Sehän on niin, et jos leuanvedot (oli ote nyt sit mikä hyvänsä) tekee aina vaan omalla painolla, ni on tosi vaikea kehittyä esim. 15 toiston tekijästä 20 toiston vetäjäksi. Sen sijaan kun lisää painoa ja totuttelee tekemään esim. 8-10 toistoa aina vaan isommilla lisäpainoilla, ni joku päivä huomaa, et oma paino tuntuu tosi kevyeltä ja vedot on paljon räjähtävämpiä. Pian 20 toistoa ei temppu eikä mikään.
Ei penkkipunnerruksenkaan kymppi pitkään nouse pelkkiä kymppejä tekemällä. Lihakset tarvii totuttaa myös reilusti isompiin rautoihin esim. 3-5 toiston sarjoilla, sit pienemmät raudat suorastaan lentää käsistä ja kympin tuloskin alkaa paranemaan. Sitäpaitsi pitkissä sarjoissa viimeiset toistot menee hitaille lihassoluille ja niitä treenaamalla voimat ja suoritusnopeus ei kertakaikkiaan kasva.
Niin ja mikä sit tekee leuanvedosta paremman, ku ylätaljasta, on ainakin se, et siinä ei ennätyksiä paranneta suoritustekniikan kustannuksella. Ylätaljassa on helppo aina huijata hieman enemmän. Eli antaa kropalla lisää alkuvauhtia.

Mitä? Ei tod remmejä. Kyseessähän on toiminnallinen liike, eikä niissä mun mielestä kannata käyttää apukeinoja.

v-selkä76 sanoi:
Sehän on niin, et jos leuanvedot (oli ote nyt sit mikä hyvänsä) tekee aina vaan omalla painolla, ni on tosi vaikea kehittyä esim. 15 toiston tekijästä 20 toiston vetäjäksi. Sen sijaan kun lisää painoa ja totuttelee tekemään esim. 8-10 toistoa aina vaan isommilla lisäpainoilla, ni joku päivä huomaa, et oma paino tuntuu tosi kevyeltä ja vedot on paljon räjähtävämpiä. Pian 20 toistoa ei temppu eikä mikään.
Oon eri mieltä. Jos haluaa kasvattaa toistomäärää omalla painolla vedettävissä leuoissa, niin suosittelisin ennemmin isoja märiä GTG (grease the groove) -sarjoja eli helppoja 5-8 toiston sarjoja (tai sitten tikapuusysteemiä) ja kerran pari viikossa uutta ennätystoistomääräyritystä.

Dopey sanoi:
Oon eri mieltä. Jos haluaa kasvattaa toistomäärää omalla painolla vedettävissä leuoissa, niin suosittelisin ennemmin isoja märiä GTG (grease the groove) -sarjoja eli helppoja 5-8 toiston sarjoja (tai sitten tikapuusysteemiä) ja kerran pari viikossa uutta ennätystoistomääräyritystä.

Mulla on toiminut lisäpainoilla vedettävät 5-8 toiston sarjat. Tulokset on noussu 10:stä -> lähelle 20:tä melko lyhyessä ajassa. Syynä saattaa olla tietysti sekin että olen ollut 20-kunnossa muutama vuosi sitten...

Eli jos pyritään vain esim. 20:een toistoon niin mielestäni lisäpainojen käyttö on perusteltua. Saattaisi olla eri asia jos mennään siitä paljon ylöspäin...?

Olisiko muuten mitään järkeä siirtää leuanveto kapealla vastaotteella hauis-päivälle (joka siis tässä tapauksessa olisi eri kuin selkä) ja selkä-päivänä vetää leveällä myötäotteella? Suoritukset siis voisivat olla 3 päivän päässä toisistaan, jolloin viikossa tulisi kahteen kertaan leukoja, mutta hieman eri tavalla. Tiedostan että kapealla vastaotteella vedetty leuka ottaa selkään samalla tavalla kuin leveäkin (vastaote siis myös hauikseen), mutta koska haluaisin tehdä leukaa enemmän niin meinasin tällaista menettelyä.

Proteos sanoi:
Olisiko muuten mitään järkeä siirtää leuanveto kapealla vastaotteella hauis-päivälle (joka siis tässä tapauksessa olisi eri kuin selkä) ja selkä-päivänä vetää leveällä myötäotteella? Suoritukset siis voisivat olla 3 päivän päässä toisistaan, jolloin viikossa tulisi kahteen kertaan leukoja, mutta hieman eri tavalla. Tiedostan että kapealla vastaotteella vedetty leuka ottaa selkään samalla tavalla kuin leveäkin (vastaote siis myös hauikseen), mutta koska haluaisin tehdä leukaa enemmän niin meinasin tällaista menettelyä.

Tarkalleen juuri näin olen itse tehnyt muutaman kuukauden ja hyvin toimii. Sama systeemi ja jopa sama 3 päivän väli treeneillä. Painoja reppuun on hauispäivänä tänä aikana pitänyt lisätä ylimääräiset 10 kg, jotta sarjat pysyy sopivan pituisina. Eli ihan hyvin on minun tapauksessani tuo toiminut.

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Juhan sanoi:
Tarkalleen juuri näin olen itse tehnyt muutaman kuukauden ja hyvin toimii. Sama systeemi ja jopa sama 3 päivän väli treeneillä. Painoja reppuun on hauispäivänä tänä aikana pitänyt lisätä ylimääräiset 10 kg, jotta sarjat pysyy sopivan pituisina. Eli ihan hyvin on minun tapauksessani tuo toiminut.

Hieno homma jos on tullut kokeiltua. Täytyy rukata omaa ohjelmaa hieman uusiksi ja alkaa kokeilemaan tällä tyylillä. Tuskin se kovin paljoa metsäänkään voi mennä.

Luotan sinuun kuin hajonneeseen Neuvostoliittoon :thumbs: ;)

Aihetta vähän sivuten; kun itellä ei nouse kuin 1 tai ei yhtään leukaa vastaotteella (myötäotteesta puhumattakaan) eikä ole mitään vastapainokonetta mahdollista käyttää, niin voiko leuanvetoa treenata ylätaljalla vastaotteella vetäen esim juuri 2x6 sarjoilla kasvattaen kunnes se oma paino (tai ylikin) nousee?

Itse olen tehnyt kaikenlaisia sarjoja, myöta- ja vastaotteella.

Se kaikkein "vahvin" liike on mielestäni lisäpainoilla 5 toistoa ja alle vastaotteella. Se on toki yksilöllistä, mutta tällöin olen käyttänyt melko isot lisäpainot ja se puristus on ollut juuri siinä liikkeen lopussa. Mikäli vetää tanko rintaan kiinni, häviää oikeastaan se huippu-puristus.

Myötäotteella ja lisäpainoilla tulee vastaan aivan uusi liike joka on alussa vähän outo, mutta sen jälkeen aika mukava. Niskan taaksekin on vedetty, mutta se vaatii liikkuvuutta aika paljon ja ei kai sen takia sovellu kaikille.

Itselläni kuitenkin on ollut paras liike kehityksen kannalta leuanvedossa se versio missä on paljon romua ja vetää suht. lyhyttä sarjaa. Hyvin sekin tuntuu selkään menevän, mutta en ole päässyt hirveän pitkälle kuitenkaan... leuanveto mestareilla on kai vielä joku salaisuus mistä minä en tiedä.

letalis sanoi:
Aihetta vähän sivuten; kun itellä ei nouse kuin 1 tai ei yhtään leukaa vastaotteella (myötäotteesta puhumattakaan) eikä ole mitään vastapainokonetta mahdollista käyttää, niin voiko leuanvetoa treenata ylätaljalla vastaotteella vetäen esim juuri 2x6 sarjoilla kasvattaen kunnes se oma paino (tai ylikin) nousee?

En usko, että ylätalja auttaa hirveästi leuanvetoon. Voi siitä jotain pientä apua olla, mutta kannattaa tehdä ennemmin vaikka autettuja toistoja (kaveri nostaa hieman jaloista) ja negatiivisia, niin alkaa tulos varmasti paranemaan.

v-selkä76 sanoi:
Ei penkkipunnerruksenkaan kymppi pitkään nouse pelkkiä kymppejä tekemällä. Lihakset tarvii totuttaa myös reilusti isompiin rautoihin esim. 3-5 toiston sarjoilla, sit pienemmät raudat suorastaan lentää käsistä ja kympin tuloskin alkaa paranemaan. Sitäpaitsi pitkissä sarjoissa viimeiset toistot menee hitaille lihassoluille ja niitä treenaamalla voimat ja suoritusnopeus ei kertakaikkiaan kasva.

Ei mulla ainakaan toiminut. Olen sellainen n. 10 leuan vetäjä. Kun tein leukoja lisäpainoilla, niin ilman painoja leukojen vetäminen tuntui todella kevyeltä parin ekan toiston ajan, mutta sitten kuitenkin tahti hyytyi siihen kymppiin mennessä.

Hulkki: Leukoja vastaotteella tehdessä, pidätkö jalat aivan suorana vai koukussa? Onko jalkojen asennolla paljon vaikutusta latsien ärsytykseen?

Kotona treenatessa joudun pitämään jalat koukussa, ja täten esiin putkahtikin ajatus, että onko jotenkin "huonompi" tyyli tehdä jalat koukussa, kun tavoitteena on kuitenkin saada maksimaalinen ärsytys leveisiin selkälihaksiin?

Käytän vastaotetta.

Away sanoi:
Hulkki: Leukoja vastaotteella tehdessä, pidätkö jalat aivan suorana vai koukussa? Onko jalkojen asennolla paljon vaikutusta latsien ärsytykseen?

Hyökkään itsekin vastaamaan. Jalkojen asennolla ei väliä juurikaan ole. Mahdollisimman rentona kannattaa yrittää pitää. Myötäotteessa mikäli tekee jalat koukussa, on myös selän vetäminen kaarelle helpompaa (rinta eteen) ja tällöin myös tuntuman pitäisi olla parempi vrt. ylätalja.

Away sanoi:
Joudun pitämään koukussa, sillä lukitsen jaloilla dippivyöstä roikkuvat painot takareisien ja pohkeiden väliin. Muuten painot heiluisivat kuin puuhelmipojut hauiskäännön timmellyksessä, eikä olisi kivaa.

Jalkojen asento vaikuttaa kehon massakeskipisteen paikkaan ja näin ollen kehon kulmaan liikettä tehdessä. Pitäen jalat kunnolla vartalon takana koukussa voi hyvin tehdä ylhäällä jo soutuliikkeeltä näyttäviä leukoja, jos taas nostaa jalat vartalon eteen (ikäänkuin jalannostossa) muuttuu vetoliike hyvin pystysuoraksi, puhtaalla tekniikalla tehtyä ylätaljaa muistuttavaksi liikkeeksi.

Käytännössä varmasti paras tehdä niin, kuin luonnolliselta tuntuu.

Hulkki sanoi:
Ylileveät otteet ovat teorian ja oman kokemuksenkin mukaan melko hyödyttömiä: vaikka niiden luulisi venyttävän latseja rajoittavat ne itse asiassa leveiden selkälihasten liikeradan pituutta huomattavasti verrattuna esimerkiksi kapealla otteella tehtyihin leukoihin...

Hulkki: kannattaako tätä soveltaa myös ylätaljaliikkeisiin? Niissähän moni vetää nimenomaan leveällä otteella. Voisi kuvitella, että samat perustelut pätevät taljassakin. Olisiko parempi jättää ne pois ja keskittyä kapeaan ja hartialeveään otteeseen?

Joskus on tullut kokeiltua ylätaljaa käyttäen soutuliikkeen kahvaa (=se, missä kädet ovat vierekkäin) ja muistelen, että otti tosi hyvin.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom