Leposykkeet korkealla + muita oireita - ylikuntoepäily

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja orava85
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Moi!

Olen tässä seuraillut muutamia oireita nyt jo monta kuukautta hieman huolestuneena. Ikää on 35 vuotta, mies, hoikka, perusterve, ollut liikunnallinen koko elämän, mutta aloittanut punttitreenit tosissaan vasta n. 6 kk sitten.

Erityisesti ihmetyttää korkea leposyke treenipäivien iltana. Teen kohtuullisen rankkaa koko kropan punttitreeniä 3x viikossa, ja treeni on yleensä klo 17 aikoihin, mutta treenipäivinä vielä illalla nukkumaan mennessä leposyke huitelee 90 lyöntiä minuutissa. Ja se ei laske tuosta, vaikka makaa sängyssä (tekee nukahtamisen todella vaikeaksi). Vasta aamulla tuo syke on normalisoitunut sinne n. 60 lyöntiä per minuutti tienoille.

Onko tuo normaalia, että 5-6 tuntia punttitreenin jälkeen leposyke on noin korkea? Itselle nukahtaminen tuollaisessa ylikierrostilassa on todella vaikeaa.

Olen havainnut paljon muitakin oireita, ja seuraavassa vähän pidempi sepustus niille, jotka jaksaa lukea (arvostaisin kovasti!)

Aloitin punttitreenit tosissaan n. 6 kk sitten. Jälkikäteen ajatellen lähdin liikkeelle aivan väärällä asenteella: tein luonteelleni tyypillisesti kaiken ihan täysillä, välittämättä palautumisesta. Ensimmäiset 2 kk kroppa jaksoi hyvin ja kehitys oli nopeaa. Muutenkin tuntui siltä, että energiaa oli tavallista enemmän, libido oli korkea, ja olo oli voittamaton.

Tein treeniä aloittelijana melko korkealla volyymillä ja intensiteetillä: 4-5 treenipäivää viikossa, 15-20 sarjaa viikossa per lihasryhmä ja kaikissa yläkropan liikkeissä lähes jokainen sarja failureen.

Jo ensimmäisen kuukauden jälkeen alkoi näkyä varoitusmerkkejä - nimittäin unenlaatu kärsi selkeästi. Aloin nukkumaan aiempien n. 8 tunnin yöunien sijaan enää n. 6 tuntia yössä. En silti ollut väsynyt päivisin, joten en nähnyt ongelmaa.

Kahden kuukauden jälkeen alkoi kehitys sakata kuntosalilla, tulokset ei enää nousseet. Jatkoin silti samaan tyyliin, treenaten jopa entistä kovempaa.

Kolmen kuukauden jälkeen tajusin, että jotain on vialla. Yöunet katkonaisia, heräilin toisinaan koko kropan hermosärkyyn ja hikoiluun. Sain nukuttua parhaimmillaan n. 6 tuntia yössä. Seksihalut alkoivat laskea, ärtymys ja lievä ahdistuneisuus koko ajan läsnä.

Silloin vasta ymmärsin, että teen jotain väärin. Otin 2 viikkoa totaalilepoa ja aloitin kokonaan uuden treeniohjelman: pienensin volyymin puoleen ja lakkasin tekemästä sarjoja failureen.

Tuo auttoi jonkin verran ja kehitystä alkoi taas tulla hieman. Myöskin unenlaatu parani, mutta edelleen yöunet jäivät n. 6 tunnin mittaisiksi johtuen etenkin siitä, että nukahtaminen ei onnistunut helposti (ilmeisesti stressitasot korkealla iltaisin).

Nyt olen jatkanut tällä kevyemmällä treeniohjelmalla, ja olen pitänyt kuukauden välein viikon totaalilepoa. Siltikään ei tunnu siltä, että kroppa olisi palautunut. Vaikea saada nukuttua kunnon yöunia. Lepoviikkoina tilanne kuitenkin paranee selkeästi ja nukun paremmin. Heti kun alan treenaamaan, ongelmat yöunien suhteen palaavat. Seksihalut edelleen matalat, ero puolen vuoden takaiseen on huomattava.

Lienee selvää, että kroppani on jonkinlaisessa ylirasitustilassa. Nyt mietin, että mitä se vaatisi, että tilanteen saisi normalisoitua? Olen lukenut jotain kauhukertomuksia, kuinka joskus ylikunnosta palautumiseen tarvitaan vuosien totaalilepoa. En kai ole voinut saada aikaan noin suurta vahinkoa tuolla muutaman kuukauden tyrimisellä?

En tietysti millään haluaisi lopettaa kuntosaliharjoittelua, kun olen siinä motivoitunut ja nähnyt tuloksia. Toisaalta pelkään, että mitä pidempään jatkan tällaista löysässä hirressä roikkumista (heikot yöunet, korkea stressitaso), sitä hankalammaksi palautuminen lopulta tulee?

Mitä tässä kannattaisi tehdä?

Tiedät varmaan itsekin mitä kannattaa tehdä. Liikunnaksi korkeintaan, ja ihan mielellään, vaan kävelyä ja marssit lääkäriin. Syö ja juo tarpeeksi ja jos lääkäri määrää jotain labraamaan niin kehota ottamaan testotkin tai käy omasta taskusta.

Jotain on kyllä mennyt ihan päin helvettiä jos kahdessa kuukaudessa kehitys tyssää ja puolen vuoden jälkeen on ukko kuopassa.

Mä oon aina jokseenkin ihmetellyt niitä ”aloittelijoiden” yksi jakoisia treenejä. En ainakaan minä löydä mitään niin rankkaa treeni jakoa kun tuo. Varsinkin jos sattuu hermottamaan luonnostaan hyvin tai olemaan kovapäinen tekemään niin helppo homma ajaa itsensä piippuun puolessa vuodessa. 👍🏼 Järkevämpi ohjelma vaikka olisi yksi jakoinen mutta volyymin ja isojen liikkeiden kanssa melko varovainen saa olla.

Mielummin mahdollisimman vähästä maksimaalinen hyöty irti ja sitä tehden lisää ärsykettä jos tarvii. Vähän ”pää edellä veteen” hypätty liian kovaa, liian paljon. Mutta nyt siis lepoa kannattaa antaa ruokaa ja unta.

Mä oon aina jokseenkin ihmetellyt niitä ”aloittelijoiden” yksi jakoisia treenejä. En ainakaan minä löydä mitään niin rankkaa treeni jakoa kun tuo. Varsinkin jos sattuu hermottamaan luonnostaan hyvin tai olemaan kovapäinen tekemään niin helppo homma ajaa itsensä piippuun puolessa vuodessa. 👍🏼 Järkevämpi ohjelma vaikka olisi yksi jakoinen mutta volyymin ja isojen liikkeiden kanssa melko varovainen saa olla.

Mielummin mahdollisimman vähästä maksimaalinen hyöty irti ja sitä tehden lisää ärsykettä jos tarvii. Vähän ”pää edellä veteen” hypätty liian kovaa, liian paljon. Mutta nyt siis lepoa kannattaa antaa ruokaa ja unta.
Tai eihän se itse jako huono ole, kaiken voi tehdä väärin.

Tai eihän se itse jako huono ole, kaiken voi tehdä väärin.
👍🏼 Joo siis en sitä tarkoita jako on huono. Huippu jako mutta aina aloittelijoille suositellaan tuota yksijakoista tosi usein ja itse taas pidän sitä sieltä raskaimmasta päästä toteuttaa treeniä.

👍🏼 Joo siis en sitä tarkoita jako on huono. Huippu jako mutta aina aloittelijoille suositellaan tuota yksijakoista tosi usein ja itse taas pidän sitä sieltä raskaimmasta päästä toteuttaa treeniä.
Nää on varmaan niitä harvoja tapauksia kun aloittelija pystyy treenaamaan liian kovaa niin jaolla tuskin on edes mitään väliä, suurinta osaa pitää potkia perseelle. En kyllä yksijakoisesta välitä missään kontekstissa mutta se on eri keskustelu se.

Kovaa pitää treenata ja rajoja kokeilla mutta tämä nyt on esimerkki siitä miten sitä ei pidä tehdä 😁

Kiitos vastauksista, ja joo, taidan tietää mitä nyt on parasta tehdä.

Tosiaan oma ongelma on se periksiantamattomuus ja kaiken tekeminen ihan täysillä. Innostuin puoli vuotta sitten ihan 100% ja ajattelin, että yritän päästä elämäni kovimpaan kuntoon. Tyhmänä ajattelin, että teen sen treenaamalla kovempaa kuin koskaan aikaisemmin.

Isoin ongelma fyysisesti lienee tuo yöunien vähyys sekä se, että tein melkein kaikki sarjat failureen (hermostolle ilmeisesti ihan tappoa). 6 tunnin unilla voi pärjätä vielä ehkä viikon, mutta kun siitä on tullut pysyvää, eli oon nukkunut n. 6-7 tuntia melkein joka yö viimeiset 4-5 kk, niin en usko että kroppa palautuu kunnolla.

Varmistan vielä vaikka luulenkin tietäväni vastauksen, mutta onhan niin, että tuo 90 leposyke treenipäivien iltana ei ole sellaista, mitä tapahtuisi jos kaikki olisi kunnossa?

Viimeksi muokattu:
Kiitos vastauksista, ja joo, taidan tietää mitä nyt on parasta tehdä.

Tosiaan oma ongelma on se periksiantamattomuus ja kaiken tekeminen ihan täysillä. Innostuin puoli vuotta sitten ihan 100% ja ajattelin, että yritän päästä elämäni kovimpaan kuntoon. Tyhmänä ajattelin, että teen sen treenaamalla kovempaa kuin koskaan aikaisemmin.

Isoin ongelma fyysisesti lienee tuo yöunien vähyys sekä se, että tein melkein kaikki sarjat failureen (hermostolle ilmeisesti ihan tappoa). 6 tunnin unilla voi pärjätä vielä ehkä viikon, mutta kun siitä on tullut pysyvää, eli oon nukkunut n. 6-7 tuntia melkein joka yö viimeiset 4-5 kk, niin en usko että kroppa palautuu kunnolla.

Varmistan vielä vaikka luulenkin tietäväni vastauksen, mutta onhan niin, että tuo 90 leposyke treenipäivien iltana ei ole sellaista, mitä tapahtuisi jos kaikki olisi kunnossa?
Joo siis ei siinä ole mitään väärää. Minä en ainkaan tarkoittanut mitenkään dissata tms kun tuohan se lähtökohtaisesti tietoa etsimällä ekaksi suositellaan. toki volyymia on ollut liikaa.

Toihan voi toimia vaikka parin vuoden päästä mainiosti kun oot saanut palautumis kapasiteettia nostettua että kroppa kestää sen.

Kroppa voi olla kierroksilla pitkäänkin treenin jälkeen. Suurin ero että sen ei kuuluisi tuntua ”epämukavalta” eli kyllä sen sykkeen kuuluu myös tulla sieltä alas jollakin aikaa. Jos epäilet rytmihäiriötä (epätasainen tykytyksen tunne muljahtelut) voi kuulua myös siihen mutta pysyvänä rytminä se on liian korkea. Flimmeri todella yleinen. Monesti akuutti vaiheessa sen taajuus on yli 90 lyöntiä ja se selviää helpoiten ekg. Sinänsä ei ole kyseessä vaarallisesta rytmistä mutta jos sitä yhtään epäilet niin kannattaa se käydä katsomassa joko tk:ssa tai akuutissa vaiheessa vaikka ambulanssilla. Pojat pistää lätkät kiinni kattoo rytmin ja tarvittaessa konsultoi lääkäriä. Flimmerissä tulpan riski kasvaa. Ja siihen on syytä aloittaa verenohennus lääkitys.

eli jos sun lepo syke palautuu ei tarvii olla huolissaan. Jos se pysyy ylhäällä pitkään puhutaan vaikka vuorokaudesta tms kannattaa ekg katsoa. 👍🏼

eli jos sun lepo syke palautuu ei tarvii olla huolissaan. Jos se pysyy ylhäällä pitkään puhutaan vaikka vuorokaudesta tms kannattaa ekg katsoa. 👍🏼

Joo, kyllä se aina on palautunut sitten aamuun mennessä, mutta tosiaan nukahtaminen on erittäin vaikeaa tuossa tilassa.

Saatan mennä käymään lääkärissä tämän koko ylikunto/rasitusasian tiimoilta, mutta lienee aika tuurista kiinni, sattuuko asiantunteva lääkäri kohdalle. Tämä kun ei taida olla ihan sieltä yleisimmästä päästä hoidettavia asioita.

Miten pitkää totaalilepoa nyt kannattaisi suunnitella? En haluaisi uskoa, että olen vielä kuitenkaan niin pahassa ylikunnossa, kuin mitä vaikka joidenkin huippu-urheiljoiden kohdalla puhutaan. Eli voisiko tilanne normalisoitua vaikka ihan vaan kuukauden totaalilevolla?

Pitäisin itse ehkä parhaimpina kriteereinä tuota yöunen pituutta/laatua sekä nukahtamisen helppoutta + libidoa, eli sitten jos nuo normalisoituvat, niin voisi ehkä uskaltaa kokeilla taas varovasti salitreeniä?

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Joo, kyllä se aina on palautunut sitten aamuun mennessä, mutta tosiaan nukahtaminen on erittäin vaikeaa tuossa tilassa.

Saatan mennä käymään lääkärissä tämän koko ylikunto/rasitusasian tiimoilta, mutta lienee aika tuurista kiinni, sattuuko asiantunteva lääkäri kohdalle. Tämä kun ei taida olla ihan sieltä yleisimmästä päästä hoidettavia asioita.

Miten pitkää totaalilepoa nyt kannattaisi suunnitella? En haluaisi uskoa, että olen vielä kuitenkaan niin pahassa ylikunnossa, kuin mitä vaikka joidenkin huippu-urheiljoiden kohdalla puhutaan. Eli voisiko tilanne normalisoitua vaikka ihan vaan kuukauden totaalilevolla?

Pitäisin itse ehkä parhaimpina kriteereinä tuota yöunen pituutta/laatua sekä nukahtamisen helppoutta + libidoa, eli sitten jos nuo normalisoituvat, niin voisi ehkä uskaltaa kokeilla taas varovasti salitreeniä?
Kyllä ne nuo pumppu vaivat osaa kaikki katsoa ja konsultoivat herkästi erikoislääkäriä jos yhtään on syytä epäillä että siinä ois jotain muutoksia.

no helppoin on mitoittaa tauko sen mukaan miten noi alkaa sulla korjaantumaan. Eli miten menee ensi viikko paraneeko unet. Milloin sun päivällinen vireys nousee? Kaikki merkit palautumisesta tulee sisältä ulospäin. Milloinka koet voivasi paremmin. Se että kyllä kävelyä voit tehdä mutta pidät sellaisen leppoisen temmon.

Sitten kun menet salille niin lähdet kontroloidulla määrällä sarjoja, liikkeitä, toistoja ja jätät ne failuret pois. Ja katsot mitenkä kroppa siihen vastaa. Jne jne.

Menisin lääkäriin. Tulehdus arvot mittaavat. Se kertoo paljon. Mielummin nyt lääkäriin kuin sitten joskus kun ongelma on krooninen. Ihan selkeät ylikunnon oireet. Harrastaisin kevyttä liikuntaa oloa seuraten. Itselle paukahti 2018 ylikunto/sydänlihastulehdus. Tyhmänä en heti uskonut oireisiin, niin iski kuuden viikon putken kuumetta. Sitten olikin edessä pakkolepo ja sairasloma. Älä isinä mene niin pitkälle😅

Mä oon aina jokseenkin ihmetellyt niitä ”aloittelijoiden” yksi jakoisia treenejä. En ainakaan minä löydä mitään niin rankkaa treeni jakoa kun tuo.

Olen miettinyt tuota treenijakoa nyt viime päivinä paljon, ja olen kyllä samoilla linjoilla siinä, että tämä nykyinen yksijakoinen aiheuttaa joka kerta melkoisen shokin koko kropalle/hermostolle, ja on siten todella rankka ohjelma.

Tuota yksijakoistahan kai perustellaan mm. sillä, että siinä saadaan enemmän lepopäiviä kropalle ja se sopii ei-niin-motivoituneille ihmisille, kun salilla täytyy käydä vain muutaman kerran viikossa. Ja tietysti jos liikuteltavat painot ovat todella pienet, niin silloin intensiteetti on matala ja palautuminen helppoa.

Itselläni on kuitenkin sen verran urheilutaustaa, että painot ovat aloittelijaksi jo ihan kohtuulliset (penkkiä 10 toistoa kehonpainolla, kyykkyä menee kehonpainolla tangossa arviolta 15-20 toistoa). Mielestäni tässä kohtaa se treenin intensiteetti alkaa olla aloittelijaksi jo aika kova yksijakoisella ohjelmalla? Se oletus, että palautuminen olisi helpompaa kun lepopäiviä on enemmän, menee mielestäni metsään heti, jos yksikin treenikerta on sen verran raskas, että aiheuttaa vaikkapa unettomuutta.

En ole ollenkaan varma, että olisi palautumisen kannalta parempi treenata 3x viikossa koko kroppa, vs. että tekisi vaikkapa 6x viikossa kaksijakoisella saman volyymin. En nyt tarkoita, että alkaisin tehdä 6x viikossa treenejä, mutta pointti tässä on se, että se koko kropan moninivel-liikkeillä rääkkääminen saattaa olla niin iso shokki hermostolle, että siitä palautuu paljon huonommin kuin vaikkapa kahdesta puolikkaasta treenistä. Onkohan tästä tutkimustuloksia tai jollakin omakohtaista kokemusta?

Mulle salitreenin ainoa tavoite on lihasmassan kasvattaminen. En yritä kehittää voimantuottoa tai kestävyyttä, ja mulle on itse asiassa parempi mitä pienempiä painoja liikuttelen, koska loukkaantumisriski on silloin myös pienempi.

Paras fiilis, mitä voisin salitreeniltä hakea, on hyvä pumppi kohdelihaksissa, ja samalla kuitenkin energinen olo vielä treenipäivän illalla. Nyt noissa koko kropan treeneissä ei tule edes kunnon pumppia ja samalla on kuitenkin ollut loppuunajettu olo kokonaisvaltaisesti. Se ei kyllä ole yhtään sitä, mitä haen salitreeniltä.

Eli siis tiedostan nyt paremmin, että on suuri ero siinä, ajaako jonkun lihasryhmän treeneissä loppuun vs. ajaako koko kropan loppuun. Jos/kun jossain vaiheessa palaan salille, niin vaihdan ohjelman sellaiseen, että tulee enemmän sellainen kohdistetumpi pumppailufiilis kuin isojen liikkeiden rääkkitreeni.

Olen miettinyt tuota treenijakoa nyt viime päivinä paljon, ja olen kyllä samoilla linjoilla siinä, että tämä nykyinen yksijakoinen aiheuttaa joka kerta melkoisen shokin koko kropalle/hermostolle, ja on siten todella rankka ohjelma.

Tuota yksijakoistahan kai perustellaan mm. sillä, että siinä saadaan enemmän lepopäiviä kropalle ja se sopii ei-niin-motivoituneille ihmisille, kun salilla täytyy käydä vain muutaman kerran viikossa. Ja tietysti jos liikuteltavat painot ovat todella pienet, niin silloin intensiteetti on matala ja palautuminen helppoa.

Itselläni on kuitenkin sen verran urheilutaustaa, että painot ovat aloittelijaksi jo ihan kohtuulliset (penkkiä 10 toistoa kehonpainolla, kyykkyä menee kehonpainolla tangossa arviolta 15-20 toistoa). Mielestäni tässä kohtaa se treenin intensiteetti alkaa olla aloittelijaksi jo aika kova yksijakoisella ohjelmalla? Se oletus, että palautuminen olisi helpompaa kun lepopäiviä on enemmän, menee mielestäni metsään heti, jos yksikin treenikerta on sen verran raskas, että aiheuttaa vaikkapa unettomuutta.

En ole ollenkaan varma, että olisi palautumisen kannalta parempi treenata 3x viikossa koko kroppa, vs. että tekisi vaikkapa 6x viikossa kaksijakoisella saman volyymin. En nyt tarkoita, että alkaisin tehdä 6x viikossa treenejä, mutta pointti tässä on se, että se koko kropan moninivel-liikkeillä rääkkääminen saattaa olla niin iso shokki hermostolle, että siitä palautuu paljon huonommin kuin vaikkapa kahdesta puolikkaasta treenistä. Onkohan tästä tutkimustuloksia tai jollakin omakohtaista kokemusta?

Mulle salitreenin ainoa tavoite on lihasmassan kasvattaminen. En yritä kehittää voimantuottoa tai kestävyyttä, ja mulle on itse asiassa parempi mitä pienempiä painoja liikuttelen, koska loukkaantumisriski on silloin myös pienempi.

Paras fiilis, mitä voisin salitreeniltä hakea, on hyvä pumppi kohdelihaksissa, ja samalla kuitenkin energinen olo vielä treenipäivän illalla. Nyt noissa koko kropan treeneissä ei tule edes kunnon pumppia ja samalla on kuitenkin ollut loppuunajettu olo kokonaisvaltaisesti. Se ei kyllä ole yhtään sitä, mitä haen salitreeniltä.

Eli siis tiedostan nyt paremmin, että on suuri ero siinä, ajaako jonkun lihasryhmän treeneissä loppuun vs. ajaako koko kropan loppuun. Jos/kun jossain vaiheessa palaan salille, niin vaihdan ohjelman sellaiseen, että tulee enemmän sellainen kohdistetumpi pumppailufiilis kuin isojen liikkeiden rääkkitreeni.
Mikään ei sinänsä ole väärin tai oikein on tässä tapauksessa meni vaan yli treenaamiseksi. Eli jos leikkaat vaikka sarjat määrät puoliksi tai vaihdat koko kropan liikkeitä tuetumpiin voi olla tämä ratkaisu esimerkiksi.

Tai teet esim maanantaina 1 jakoisen koko kropan treenin ja sitten ke yläkroppa ja pe alakroppa. Tms.

Testot tuossa kusee, silloin ei kroppa kestä normaalia rasitusta. Terve kroppa ei olis noin nopeaa piiputtanu, sekä kevyistä viikoista ja treenin keventämisestä olisi ollut apua.
Kun nyt kevennät treeniä kevennä tarpeeksi. Elikkäs jossaki liikkeessä vaikka paino millä saisit 15 toistoa ja teetkin vain 3-5 sarjaa kaseja jää jokaiseen useampi toisto löysää.

Kirjoita vastaus...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom