Lentopelko/ilmakuopat

KukiHilli sanoi:
Uskon lentopelon johtuvan siitä että jos koneeseen tulee kymmenessä kilometrissä vikaa, niin joutuu täysin toimettomana odottamaan sitä isoa rysäystä täysin avuttomana, pienessä ja ahdistavassa penkissä.

Olisi "mielenkiintoista" nähdä videokuvaa siitä miten ihmiset reagoi siinä vaiheessa kun saavat tietää että alas mennään ja lujaa.

Sydän pysähtyis ihan salettiin. En ennen pelänny lentämistä, nykyään ahdistaa lennoilla. Vaikka tietää sen olevan suht turvallista menoa, niin silti. Se avuttomuus siinä ahdistaa. Istu penkissä ja toivo että selviit hengissä. Muuta kun et voi tehdä. :urjo:

Eli lennän mahdollisimman harvoin. :D
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Pattismurffiina sanoi:
ei saa koneesta. henkilökunnalla ei ole lääketieteellistä koulutusta, joten he eivät voi antaa lääkkeitä asiakkaille. eiväthän voi katsos tietää kontraindikaatioita tai yhteisvaikutuksia asiakkaan omien lääkkeiden tai sairauksien kanssa.

tiedän, koska olen joskus pyytänyt nenätippoja kipeisiin korviin. siitä sitten virisi keskustelu.

Jahas! No hyvä tietää. Sitten jos jää kotiin pilsut niin pitää suunnata baariin ennen lentoa. Se on vaan huono kun usein ihmiset joutuu ihan ajamaan kentältä kotiin. heh. Mutta ymmärrettäväähän tuo on.
 
Integrandi sanoi:
Joo, taisi kympin uutisissa näkyä. Mahtoikohan se kapteeni tietää, että rengas on siellä edessä nimenomaan poikittain. Tiesi varmaan kuitenkin että joku on vituillaan.

Tiesi se. Konehan pörräsi kentän ympärillä useamman tunnin vian vuoksi. MSNBC:n nettisivulta hakusanoilla Jet blue landing löytää uutisvideon.. Matkustajat koneessa näki uutislähetyksessä oman tilanteensa..
 
Mulla on ihan tajuton lentopelko ja mielestäni tullut täysin tyhjästä, mitään kauheaa ei siis ole tapahtunut joten sinänsä outo homma. Lapsena ja nuorempana pelkoa ei ollut ja meni kaikki lennot rattoisasti, sitten aikuis-iän alkaessa on saanut olla koneessa aina paskat housussa ja kädet ristissä itkua ja hysteeristä paniikkipakokauhukohtausta pidätellen. Ehkä se johtuu siitä että lapsena oli niin tietämätön ettei osannut pelätä?

Itselläni on ihan samoja juttuja kuin Naene sanoi: Autokyydistäkin voin jäädä pois jos joku ajelee päin vittua mutta 10km korkeudessa kuin sillit purkissa jossain putkimaisessa helvetin ahtaassa peltipötikässä niin ei auta paljon sanoa että 'joo, liikaa ilmakuoppia ja kone vaappuu, mua ottaa mahanpohjasta joten kävelen lopun matkaa'.

Koska olen absolutisti niin en dokaile, mutta sen olen viime lennosta päättänyt että ilman kunnon rauhoittavia en enää koneeseen nouse. Haluan sellaiset tropit että olen täysin pää jäässä ja mieluiten nukun noususta laskuun kuten eräs lentopelkoinen kanssamatkustajani muinoin, olisinpa vaan tajunnut kysyä mitä lääkettä hänelle on määrätty.

En pelkää että kone tippuu, siitä vaan, sittenhän kuollaan ja taju menis varmaan nopeasti jos se sieltä taivaalta alkaisi kovalla vauhdilla alas tulemaan. Enemmän ahdistaa tilanpuute, tunne oksentamisesta ja paskomisesta allensa/päälleensä ja se ettei sitä voi hallita, ei voi mennä määräämään pilottia laskeutumaan enkä mitenkään voi pakottaa ilmakuoppia ja vaappumista yms loppumaan. Muutenkin aina lentojen ajan tunnen sen että tasapaino ei ole kohdillaan ja kone on aina hieman kallellaan, se tuntuu tosi iljettävältä kun emme ole jatkuvasti liikahtamatta vatupassin suorassa vaakatasossa, plus en näe eteenpäin!

Perhana sentään mikä tilitys mutta näin on markkinat :lol2: Olen elämässäni lentänyt hemmetisti ja ei nuo lentokokemukset ole viimeisen 10v aikana parantuneet yhtään edes kokemuksen myötä. Seuraavaksi kun on lomamatka tiedossa niin menen kyllä ekana lääkäriin...
 
CAT (Clear Air Turbulence) on ainoa matkustajalle vaarallinen turbulenssi, koska CATia ei voi havaita ennalta ja näinollen ei voi pyytää matkustajia istumaan ja kiinnittämään turvavöitä. CATien seurauksena kuolee/halvaantuu vuosittain muutamia ihmisiä. siksi kannattaa pitää aina turvavyö kiinni, vaikka se valo ei palaisikaan.
t. lentämistä harrastava
 
Melkoisia lentomääriä eräillä... eikö kannattaisi rajoittaa jos kerta pelotkin on tuota luokkaa?

Tuo ei muuten tunnu yhtään hyvältä kun kone tulee kylkimyyryssä kentälle. Hyvä nähdä nuo videot niin tietää jatkossa että se on ihan normaalia.
 
Naene sanoi:
Jos olen auton kyydissä joka ajaa liian holtittomasti, nousen kyydistä sillä se on karsea fiilis ettei ole mitään kontrollia. Kai se vaan on pahempi lentokoneessa kun todellakaan ei voi itse vaikuttaa mikäli kone rupeaakin putoamaan, eikä voi noin vaan sanoa okei tämä lento on perseestä nousen nyt kyydistä avatkaa ovi kiitos :P
.

Tämä kontrollin olemattomuus on se mikä meikäläistä ahdistaa lennettäessä. En luokittelisi itseäni lentopelkoiseksi, mutta vittumaista on ahtautua koneeseen tietäen, että seuraavat 6 tuntia mulla ei ole muuta mahdollisuutta, kun ottaa vastaan mitä tulee. Tämä homma on vaivannut vasta joitakin vuosia, nuorempana ei häirinneet suljetut tilat ollenkaan.

Tieto siitä, että ei pääse poistumaan niin halutessaan ahdistaa.

Onko kellään mitään jippoa, miten tästä pääsee eroon?

PS. viikon päästä taas Kanarialle, 6 h kärvistelyä ahtaassa koneessa....
 
D.Yates sanoi:
Melkoisia lentomääriä eräillä... eikö kannattaisi rajoittaa jos kerta pelotkin on tuota luokkaa?

Tuo ei muuten tunnu yhtään hyvältä kun kone tulee kylkimyyryssä kentälle. Hyvä nähdä nuo videot niin tietää jatkossa että se on ihan normaalia.

Milläs ihmeellä nykymaailmassa voisi minkäännäköisiä lentoja rajoittaa. Ei Suomesta noin vaan jaksaisi uidakaan kaikkialle.
Oikeastaan mä pelkään vaan nousuhetkinä. Sitten kun on se turvavyövalo sammunut ja saa mennä vessaan, rauhoittavat toimivat lopun matkaa. Nousun ajan minkään luokan rauhoittavat eivät minua rauhoita, varmaan kun olen kuullut että nousun aikana suurin osa onnettomuuksista tapahtuu, ja onhan se todennäköisintä niin että jos on jokin vika niin se tulee esiin varhain siinä nousumyräkässä. Jostain syystä alkoholi auttaa koko reissuun paremmin kuin rauhottavat, muttei viitsi juoda. Paras lääke mulle on seura reissulla, jos joku jonka kanssa voi turista on siinä vieressä. Ja kerran oli skidi sylissä joka heitteli banaaninpalasia mun laukkuun. Niitä sieltä noukkiessa meni aika mukavasti. :)

E: tosi kiva kuulla että muitakin joskus ahdistaa siellä koneessa! Kiva kuulla, vaikkei se niin kiva olekaan
 
D.Yates sanoi:
Melkoisia lentomääriä eräillä... eikö kannattaisi rajoittaa jos kerta pelotkin on tuota luokkaa?

Ei tietenkään pitäisi rajoittaa matkustelua, miksi pitäisi alistua pelolle? Sehän aivan hullu idea olisi :eek: :rolleyes:

Kyllä se niin on että jos haluaa elämästä nauttia ja matkustella, tai hoitaa työnsä tms niin tuo lentokoneella lentäminen on aikalaisen pakollista hommaa, täältä ei tosiaan viitsi uimaankaan lähteä kuten Naene lohkaisi :lol2:

Nykyään aika hyvin asiaa voi hoitaa vaikkapa erilaisin hetkellisesti helpottavin lääkkein, tai voi vaikka mennä sinne Finnairin järjestämälle lentopelkoisten kurssille, se kuulemma on monilta pelon poistanut.

Itse ainakin haen tabuja ensi kertaa varten ja käyn sanomassa suoraan lekurille että jos ei nappeja tule niin tiedä mitä siellä koneessa teen kun pakokauhu iskee... :D
 
Vuodessa tulee lennettyä joku 5-10 kertaa ja joskus matkalla vaihdetaan konetta, joten yhdellä reissulla voi olla hyvinkin 4 nousua ja laskua. Lentäminen ei pelota yhtään, mutta mua pelottaa toisten kyydissä autossa, kun nopeudet nousevat yli 80km/h. Lentokoneet huolletaan pikkutarkasti, lentäjät ovat koulutettuja työhönsä ja lennonjohto valvoo koneita ilmassa. Tämä skenaario vedetään sitten tavan autoiluun, niin meininki on vähän toista. Kuka tahansa pöllö saa ajokortin, renkaiden kunto voi olla mitä tahansa, ajetaan kelillä kuin kelillä, välillä kännissä ja vaarallisia ohitustilanteita tulee tuon tuosta. Lista on loputon. Lisäksi tiet, jossa ajetaan muutaman metrin päässä vastakkaisiin suuntiin 100km/h, on irrallisesti ajateltuna aivan järjetöntä. Liikenteessä on lisäksi sairaita/vanhoja ihmisiä, jotka saavat ratissa sairaskohtauksia. Ja vaikka itse ajaisit kuinka hyvin tahansa, aina voi vielä hirvikin hypätä tielle. Suomessa kuolee maanteillä joka vuosi 200-300 ihmistä, lentämisessä taidetaan kokonaissaldossa olla alle sadassa, jos otetaan kaikki mahdolliset onnettomuudet historiassa huomioon. Ja ensi viikonloppuna pitäisi lähteä taas kaverin kyytiin, joka radiota säätäessään ajautuu kohti pientaretta tai vastaantulijan kaistaa. Siinä ei lentopelko tunnu missään, kun näkee kun palokunta pesee letkulla verta asfaltista, kun vanha mies sai sairauskohtauksen ratissa ja veti vastapalloon vastaantulijaa. Itse kyllä lentäsin joka paikkaan ennemmin, kuin lähtisin auton kyytiin.

Aja hiljaa isi.
 
MissEvilEve sanoi:
Ei tietenkään pitäisi rajoittaa matkustelua, miksi pitäisi alistua pelolle? Sehän aivan hullu idea olisi :eek: :rolleyes:
... niin kai sitten. Sitä vaan aattelin, että pakkohan ei ole kenenkään lentää mihinkään. Ikäänkuin olisi pienempi paha jättää sitten lentämättä, mutta lienen vain vähän yksinkertainen. :)

Ja autoilusta. Vielä ei ole tänä syksynä tarvinnut lähteä pimeälle ja sateiselle maantielle, mutta pelottaa jo etukäteen. Muuta ei näe kuin kymmenisen metriä keskiviivaa ja vastaantulijan valot, mutta sokkona vaan täytyy päästellä eteenpäin. No äkkiä sen taas oppii että viimeksikään ei käynyt kuinkaan.
 
Originally Posted by TJJ
Kiehtova video oli myös siinä kuukausi sitten olleessa JetBluen laskeutumisesta nokkarengas poikittain.. Jotenkin tuntuu, että noiden laskeutumisten jälkeen koneen kapteeni (eikös hän hoida laskeutumiset?) lähtee kyllä suht tiukalle drinkille.

Joo, noi on yleensä sellaisia tilanteita, että koneen kapteeni kokeneempana lentäjänä hoitaa yleensä laskeutumisen erikoistilanteissa. Mutta normaalisti konetta ohjaa ja tekee myös nousut ja laskeutumiset kumpikin pilotti. Eli ohjaamossa on kapteeni ja perämies. Yleensä lennot lennetään puoliksi, eli jos lennetään vaikka amsterdamiin, niin esim. perämies lentää sinne ja kapteeni takaisin. Eli kumpikin tekee ohjaamossa samoja hommia, mutta kapteenilla on vain vastuu kaikesta.
 
[QUOTE=Eugen

Pari kysymystä.
a) mikä ilmakuopan aiheuttaa?
b) miten lentäjät sen näkevät, koska tietävät aina etukäteen ilmoittaa?

a) Ilmakuopat eli turbulenssin aiheuttaa tuulet eli ilmavirrat ylhäällä ilmakehässä. Eli aika usien tuolla ylhäällä on kovia tuulia eli Jettejä, joissa tuulet voi olla jopa 250km/h. Ja yleensä kun näihin ilmavirtauksiin ajetaan muuttuu tuulensuunta ja nopeus ja tämä aiheuttaa tärinän mikä tuntuu koneen matkustamossa.Lisäksi myös maaston muodot, kuten vuoristot aiheuttavat myös turbulenssia kun kova maatuuli törmää esim. vuoristoon ja nostaa ilmavirtuksen kulkua pystysuuntaiseksi. Aika usein juuri tämän takia kun lennetään vuoriston päällä esiintyy turbulenssia.

Eli vaikka yleensä luullaan että ilmakuopassa ei ole ilmaa, vaan siinä on tyhjiö, se ei pidä paikkaansa. Turbulenssin aiheuttaa vain ilmanvirtauksien muutokset.

b) Sääkartoista näkee yleensä aika hyvin ylhäällä vallitsevat "tuulet" ja niistä on usein helppo ennakoida. Lisäksi muut koneet ilmoittavat yleensä lennonjohtajille, jos jollain alueella tai tietyllä korkeudella esiintyy turbulenssia ja lennonjohtajat sitten välttävät tiedon lentäjille. Lisäksi jos turbulenssia esiintyy jossain pilvessä, jossa pienet vesimolekyylit liikkuvat sen näkee säätutkasta joka on kaikissa liikennekoneissa. Esim. ukkospilvet näkyvät tällä periaatteella.

Turbulenssit ovat ihan normaalia ilmakehässä enkä ole ikinä kuullut, että joku länsimaalainen yhtiö olisi koneen turbulenssissa pahasti rikkonut. Joten ei hätää. Tiedän että turbulenssi tuntuu epämukavalta, mutta se on normaalia.

Tuli vähän pitkät luritukset!! :hyper:
Tänään nähdään löytyykö turbulenssia suomen ilmatilasta! :)
 
Jos muutkin rupeaa lentokokemuksiaan kertomaan niin minäkin avaudun.

Hieman alle kymmenen vuotta sitten olimme lomalla Turkissa.
Paluu matkalla koneessa ilmotettiin, että joudumme laskeutumaan pienen teknisen vian takia.

Kentälle päin liidettäessä kävi kaikille lopulta selväksi, ettei kyseessä ollut mikä tahansa pikkuvika
-> vasen moottori oli tulessa.
Kun laskeutuminen alkoi seurasi moottoria noin 10 - 20 metrin liekit ja kenttä oli niin helevetin täynnä paloautoja ja ambulansseja.

Eipä siinä sitten pahempaa käynyt, jouduimme odottamaan korvaavaa konetta kymmenisen tuntia.
 
flyboy sanoi:
Joo, noi on yleensä sellaisia tilanteita, että koneen kapteeni kokeneempana lentäjänä hoitaa yleensä laskeutumisen erikoistilanteissa. Mutta normaalisti konetta ohjaa ja tekee myös nousut ja laskeutumiset kumpikin pilotti.

Tää tieto nyt ei varmaan lentopelkosten tilannetta yhtään paranna, mutta mainitsenpa kuitenkin. Kun sää on hyvin, hyvin huono, laskeutumisen hoitaa tietokone(et), ns. autolandina. Tämä on muistaakseni jopa viranomaisvaade, autopilotti kun lentää tarkemmin kuin ihminen..

No, ei ne lentäjät siellä tuolloin lentolaukkujaan pakkaa tai ristinollaa pelaa, vaan ovat kädet ohjaimilla valmiina vetämään koneen takaisin ylös taivaalle, jos homma näyttää menevän vikaan.

-m
 
Joo, näin on aina silloin kun on tarpeeksi huono näkyvyys esim. sumua. Eli kun näkyvyys menee tarpeeksi huonoksi, niin koneella ei saa enää tehdä muuta kuin autopilotilla laskun, mutta tähän ei kaikki koneet kykene, eikä myöskään kaikille kentille saa/voi automaattilaskuja tehdä. :thumbs:
 
täällä kun on tullut pari teoriaa noista ilmakuoppien syistä niin esitämpä tässä omanikin: olen ollut siinä luulossa että koneen putoaminen johtuu voimakkaasta myötävirtauksesta joka tilapäisesti pudottaa siiven kantokykyä. siiven kantokykyhän perustuu tietääkseni nimenomaan koneen nopeuteen. myötätuuli siis tavallaan hidastaa koneen suhteellista nopeutta. tämän teorian minulle kertoi aikanaan eräs työkaverini, joka ei kyllä ole mikään ilmatieteen tohtori vaikka paljon asioita tietääkin. mutta minulle tämä kuulostaa järkeenkäyvältä
 
mountainer sanoi:
täällä kun on tullut pari teoriaa noista ilmakuoppien syistä niin esitämpä tässä omanikin: olen ollut siinä luulossa että koneen putoaminen johtuu voimakkaasta myötävirtauksesta joka tilapäisesti pudottaa siiven kantokykyä. siiven kantokykyhän perustuu tietääkseni nimenomaan koneen nopeuteen. myötätuuli siis tavallaan hidastaa koneen suhteellista nopeutta. tämän teorian minulle kertoi aikanaan eräs työkaverini, joka ei kyllä ole mikään ilmatieteen tohtori vaikka paljon asioita tietääkin. mutta minulle tämä kuulostaa järkeenkäyvältä


Voi olla, että ymmärsin väärin tämän selityksen, mutta myötätuuli nimenomaan nopeuttaa lentovauhtia. Tai koneen nopeutta suhteessa mihin? Tuuleen?
Tuuli kun vaikuttaa paljon lentonopeuteen, sen huomaa varsinkin silloin kun joutuu vaihtamaan lentoja, ja ensimmäinen lento lähtee myöhässä. Haluat ehtiä seuraavaan lentoon todella paljon ettet joudu jäämään jonnekin oksettavaan Köpikseen yöksi SASin paskalentojen huonojen aikataulujen vuoksi. Pilotin viesti "myötätuulen vuoksi ´saamme kiinni menetettyä aikaa myöhästyneen lähdön vuoksi" antaa kovasti toivoa päästä kotiin samana päivänä :P
no, tulipas offtopiccia. Tuon selityksen myötätuulesta vaikuttamassa siipien "kantokykyyn" verraten vastatuuleen voisi uskoakin.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom