Toi matkustamon valojen sammutus liittyy turvallisuuteen. Olen käsittänyt, että näin tapahtuu siksi, että ihmisten silmät tottuisivat hämärään, jos tulee tositilanne.
Mä en pidä kauheasti lentämisestä. Nuorempana jopa vähän pelkäsin sitä, mutta nyt matkustuskokemuksen karttuessa pelot ovat vähentyneet. En oikein osaa sanoa, mitä olen pelännyt. Ehkä se on se oman kontrollin väheneminen, josta pelko synty. Joka tapauksessa nousut ovat pahempia kuin laskut - tuntuu että jalkojen alla on pelkkää tyhjää. Lennon aikana tunne vähenee ja helpottuu.
Mä pyrin nukkumaan varsinkin yölennoilla tai pitkillä lennoilla. Mukaan reissuun otan puhallettavan niskatyynyn, korvatulpat, silmälaput ja koska en käytä mitään rauhoittavia, saatan ottaa mukaan relaxanttia (Sirdalud), joka alkaa myös väsyttämään. Lisäksi pukeudun mukaviin vaatteisiin/jalkineisiin, jotka eivät kiristä/purista sekä lentosukkiin.
Mukaan otan lukemista/tietokoneen/musaa ja muuta viihdykettä. Menomatkalla saatan lueskella matkaopasta sekä tehdä reissulle jonkinlaista matkasuunnitelmaa. Paluumatkalla taas saatan esim. kirjoitella matkakertomusta. Pitkällä lennolla pyrin aina välistä nousemaan penkistä ja venyttelemään/vähän kävelemään.
Pyrin varaamaan paikan käytävän vierestä, jotta esimerkiksi wc:hen meno olisi helpompaa. Ja sellaisesta kohdasta lentokonetta, jossa voisi olettaa olevan enemmän jalkatilaa, mutta ei mielellään siiven kohdalta. Takimmainen rivi on välillä huono siitä, ettei penkkiä saa kallistettua, kun takana on seinä (lentofirmojen sivuilla on usein lentokoneen kartta, jonka perusteella voi yrittää arpoa hyviä paikkoja). Toisaalta taas takimmaisissa riveissä saa yleensä ruoan nopeammin, jonka jälkeen voi yrittää käydä nukkumaan. Päivälennoilla on hankalaa nukkua, kun koneessa on meteliä. Siksi pyrinkin ottamaan pitkille lennoille aina yölennon.
Ennen reissua yöunet saattavat jäädä syystä tai toisesta vähän vähiin, mutta pyrin nukkumaan edes vähän, sillä muuten olen kohdemaassa aivan töttöröö. Liian pitkiä unia ei kuitenkaan kannata ottaa, sillä silloin ei välttämättä väsytä lentokoneessa ja kohdemaassa, jossa saattaa olla ihan eri aika kuin Suomessa. Alkoholia en viitsi ottaa lentokoneessa liikaa, koska silloin saa ravata koko ajan wc:ssä ja mahdollinen krapula yhdistettynä lennon jälkeiseen pöhnään ei ole se kaikkein mahtavin olo. Lentopelkoisille pienet hömpsyt lentopelon karkoittamiseen voivat olla jees.