- Liittynyt
- 8.8.2004
- Viestejä
- 408
- Ikä
- 44
Tässä vielä aiheeseen sopivia sivutuuli laskeutumisia http://www.linhadafrente.net/bin/Pousos.wmv
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Eugen sanoi:Pari kysymystä.
a) mikä ilmakuopan aiheuttaa?
b) miten lentäjät sen näkevät, koska tietävät aina etukäteen ilmoittaa?
Varmaan google kertois, mut nyt ei jaksa etsiä.
tiede.fi sanoi:Ilmakehän luontainen pyörteisyys aiheuttaa myös ylös- ja alaspäin puhaltavia puuskia, jotka muuttavat lentokoneen kokeman kokonaisvirtauksen suuntaa. Silloin konetta kannatteleva nostovoima muuttuu niin, että kone nousee tai laskee. Kun lentokone vajoaa äkkiä alemmaksi, matkustajasta tuntuu kuin kone putoaisi kuoppaan.
Lentokorkeuden muutokset eivät ole kovin suuria, mutta ne tuntuvat ilkeinä vihlaisuina mahanpohjassa, koska ne tulevat yllättäen. Saman tapaisia nousuja ja laskuja kokee esimerkiksi huvipuiston vuoristoradalla, mutta niihin osaa varautua.
Ilmakuopan kohdalla lentokoneen kiihtyvyys alaspäin on yleensä korkeintaan 2 m/s2 eli viidesosa painovoimakiihtyvyydestä. Silloin 75-kiloinen matkustaja tuntee hetken painavansa vain 60 kiloa, eli ilmakuoppa ei ole lähelläkään vapaata putoamista vaikka voi äkkiseltään siltä tuntua.
Joskus kiihtyvyydet voivat toki olla paljon rajumpiakin. Matkustajalentokoneet suunnitellaankin siten, että ne kestävät vaurioitumatta kiihtyvyyksiä, jotka ovat 25–40 m/s2 eli yli kymmenkertaisia tyypillisen ilmakuopan aiheuttamiin kiihtyvyyksiin nähden. Koska puuskat voivat joskus olla yllättävän voimakkaita ja ilmakuoppiin liittyy usein myös sivusuuntaista töyssähtelyä, koneessa istuessa on parasta pitää turvavyö kiinni.
Vastaaja:
Jaakko Hoffren
aerodynamiikan ma. professori
Teknillinen korkeakoulu
JoAT sanoi:Mitä tulee tuohon lentäjien kykyyn nähdä ilmakuopat, uskoisin sen olevan säätutkan ja sääennusteiden ansiota.
Tossa lisää:KukiHilli sanoi:Tässä vielä aiheeseen sopivia sivutuuli laskeutumisia http://www.linhadafrente.net/bin/Pousos.wmv
JoAT sanoi:Tossa lisää:
Hieno oikaisu
JoAT sanoi:Tossa lisää:
Hieno oikaisu
Täytyy kyllä sanoa, että en mä ainakaan tykkää ilmakuopista. Niitä välillä joutuu kokemaan, mutta ehkä olen vähän outo kun en niistä tykkää. :jahas:Eugen sanoi:Menee offtopikiks. Discoveryltä tuli moniosainen dokkari maailman suurimman matkustajakoneen rakentamisesta. Yritys joka valmistaa laskeutumistelineet näytti juuri tuon videon ja kertoivat miten tuon koneen yksi laskeutumisteline otti koko massan vastaan ja vielä kesti sen. Mikään ei ole niin viisas kuin insinööri.
Asiaan. Itse tykkään kyllä ilmakuopista, kunhan se ei tapahdu ruokailun aikana. Ja kovassa poikittaistuulessa on aika jännä tulla alas, kun kone tulee alas hiukan kylki eellä ja oikasee sitten vasta lopussa.
Tiilisukassa sanoi:Mikä siinä lentämisessä niin pelottaa ?
Tilastollisesti kuitenkin turvallisin matkustus muoto ja blaa blaa blaa...
TJJ sanoi:Kiehtova video oli myös siinä kuukausi sitten olleessa JetBluen laskeutumisesta nokkarengas poikittain.. Jotenkin tuntuu, että noiden laskeutumisten jälkeen koneen kapteeni (eikös hän hoida laskeutumiset?) lähtee kyllä suht tiukalle drinkille.
Pitääkö nuo hakea lääkäriltä vai saako koneessa jos tarpeeksi valittaa?Naene sanoi:Eipä mua turbulenssit haittaa, pari vuotta sitten koin niin karsean lennon etten enää lennä ilman rauhoittavia.
teemupii sanoi:Pitääkö nuo hakea lääkäriltä vai saako koneessa jos tarpeeksi valittaa?
Naene sanoi:Mä haen psykiatrilta ihan. heh. Ei tarvitse kun soittaa ja saa lisää, ei ole suuri vaiva, ja saa ison paketin kerralla. Kaikilla oma tapansa kait.
Mutta olen kuullut, että ainakin koneessa saa jonkun vahvan ryypyn jos valittaa sillä humalatila auttaa. Toivoisin että he myöskin jakavat rauhoittavia tarvittaessa ihmisille jotka ovat hukanneet omansa tai jotka eivät ymmärtäneet tarvitsevansa... :-P ei voi tietää, kai sen joskus saan selville kun omat unohtuu :D