Lentopelko/ilmakuopat

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Eugen sanoi:
Pari kysymystä.
a) mikä ilmakuopan aiheuttaa?
b) miten lentäjät sen näkevät, koska tietävät aina etukäteen ilmoittaa?

Varmaan google kertois, mut nyt ei jaksa etsiä.

tiede.fi sanoi:
Ilmakehän luontainen pyörteisyys aiheuttaa myös ylös- ja alaspäin puhaltavia puuskia, jotka muuttavat lentokoneen kokeman kokonaisvirtauksen suuntaa. Silloin konetta kannatteleva nostovoima muuttuu niin, että kone nousee tai laskee. Kun lentokone vajoaa äkkiä alemmaksi, matkustajasta tuntuu kuin kone putoaisi kuoppaan.

Lentokorkeuden muutokset eivät ole kovin suuria, mutta ne tuntuvat ilkeinä vihlaisuina mahanpohjassa, koska ne tulevat yllättäen. Saman tapaisia nousuja ja laskuja kokee esimerkiksi huvipuiston vuoristoradalla, mutta niihin osaa varautua.

Ilmakuopan kohdalla lentokoneen kiihtyvyys alaspäin on yleensä korkeintaan 2 m/s2 eli viidesosa painovoimakiihtyvyydestä. Silloin 75-kiloinen matkustaja tuntee hetken painavansa vain 60 kiloa, eli ilmakuoppa ei ole lähelläkään vapaata putoamista vaikka voi äkkiseltään siltä tuntua.

Joskus kiihtyvyydet voivat toki olla paljon rajumpiakin. Matkustajalentokoneet suunnitellaankin siten, että ne kestävät vaurioitumatta kiihtyvyyksiä, jotka ovat 25–40 m/s2 eli yli kymmenkertaisia tyypillisen ilmakuopan aiheuttamiin kiihtyvyyksiin nähden. Koska puuskat voivat joskus olla yllättävän voimakkaita ja ilmakuoppiin liittyy usein myös sivusuuntaista töyssähtelyä, koneessa istuessa on parasta pitää turvavyö kiinni.


Vastaaja:
Jaakko Hoffren
aerodynamiikan ma. professori
Teknillinen korkeakoulu

Mitä tulee tuohon lentäjien kykyyn nähdä ilmakuopat, uskoisin sen olevan säätutkan ja sääennusteiden ansiota. :)

Edit: aina myöhässä. :itku:
 
JoAT sanoi:
Mitä tulee tuohon lentäjien kykyyn nähdä ilmakuopat, uskoisin sen olevan säätutkan ja sääennusteiden ansiota. :)

Nousevat "tintit" näkee pilvistä ja maastonmuodoista sekä maaperän laadusta. Noita tuli muinoin opeteltua radio-ohjattavia liidokkeja harrastaessa. Vaan mistäs kuopan sitten näkee? Voisko toimia päinvastoin?
 
JoAT sanoi:

Menee offtopikiks. Discoveryltä tuli moniosainen dokkari maailman suurimman matkustajakoneen rakentamisesta. Yritys joka valmistaa laskeutumistelineet näytti juuri tuon videon ja kertoivat miten tuon koneen yksi laskeutumisteline otti koko massan vastaan ja vielä kesti sen. Mikään ei ole niin viisas kuin insinööri.

Asiaan. Itse tykkään kyllä ilmakuopista, kunhan se ei tapahdu ruokailun aikana. Ja kovassa poikittaistuulessa on aika jännä tulla alas, kun kone tulee alas hiukan kylki eellä ja oikasee sitten vasta lopussa.
 
JoAT sanoi:

:eek: Herkkä mieleni varmaan saisi pysyviä traumoja tuollaisesta kyydistä..

Kiehtova video oli myös siinä kuukausi sitten olleessa JetBluen laskeutumisesta nokkarengas poikittain.. Jotenkin tuntuu, että noiden laskeutumisten jälkeen koneen kapteeni (eikös hän hoida laskeutumiset?) lähtee kyllä suht tiukalle drinkille.
 
Eugen sanoi:
Menee offtopikiks. Discoveryltä tuli moniosainen dokkari maailman suurimman matkustajakoneen rakentamisesta. Yritys joka valmistaa laskeutumistelineet näytti juuri tuon videon ja kertoivat miten tuon koneen yksi laskeutumisteline otti koko massan vastaan ja vielä kesti sen. Mikään ei ole niin viisas kuin insinööri.

Asiaan. Itse tykkään kyllä ilmakuopista, kunhan se ei tapahdu ruokailun aikana. Ja kovassa poikittaistuulessa on aika jännä tulla alas, kun kone tulee alas hiukan kylki eellä ja oikasee sitten vasta lopussa.
Täytyy kyllä sanoa, että en mä ainakaan tykkää ilmakuopista. Niitä välillä joutuu kokemaan, mutta ehkä olen vähän outo kun en niistä tykkää. :jahas:
 
Eipä mua turbulenssit haittaa, pari vuotta sitten koin niin karsean lennon etten enää lennä ilman rauhoittavia. Eipä ne kuopat enää tunnu missään. heh.

Mutta nuo laskeutumiset ovat jänniä, miten ne suoristuvat juuri ennen eturenkaiden iskeytymistä maahan ja kyydissä onkin jännää kun vauhti on kova ja kone heittelehtii kiitoradalla kuin mikäkin ralliauto, puolelta toiselle. Kerran koneessa vieressäni istui herrasmies joka kertoi olleensa lennolla, joka maata lähestyessään oli niin päin puuta, että pilotti oli viime hetkellä ennen laskeutumista vetänyt lentokoneen takaisin ilmaan, kääntynyt taivaissa ympäri ja yrittänyt uudestaan. Olivat kuulemma lentoemännätkin hieman peloissaan, joku matkustaja oli saanut sellaisen hätäkohtauksen että oli siinä sotkussa vaistonomaisesti ruvennut juoksemaan vessaan vaikka taisi olla ensisijaisen tärkeä hetki istua turvavöissä. hoh.
On niitä lentopelkoisiakin aikamoinen määrä, jotkut eivät edes suostu nousemaan koneeseen oli rauhoittavia tai ei. Lentopelkoiset varmaan rakastavat turbulenssia kovasti...
 
Kaipa siinä vaikuttaa niinkin yksinkertainen asia että ei ehkä käsite miten se pyssyy ilmassa ja on täysin sen ehkä vilaukselta nähdyn ja parin vitsin kuuluttaessa heittäneen hemmon (hemmojen) käsissä.
 
Uskon lentopelon johtuvan siitä että jos koneeseen tulee kymmenessä kilometrissä vikaa, niin joutuu täysin toimettomana odottamaan sitä isoa rysäystä täysin avuttomana, pienessä ja ahdistavassa penkissä.

Olisi "mielenkiintoista" nähdä videokuvaa siitä miten ihmiset reagoi siinä vaiheessa kun saavat tietää että alas mennään ja lujaa.
 
Tiilisukassa sanoi:
Mikä siinä lentämisessä niin pelottaa ?
Tilastollisesti kuitenkin turvallisin matkustus muoto ja blaa blaa blaa...

Ei lentäminen pelota ainakaan minua. Itseasiassa se on hauskaa, jopa sellaiset pienet turbulenssit ja laskeutumismanööverit ovat mukavia, mutta vois kyllä osa noista tuulilaskeutumisista saada minut tavallista kalpeammaksi.
 
Sisko ja äiti joutuivat 90-luvulla Italian yllä sellaiseen ilmakuoppaan jossa kone tuli sen parisen sataa metriä alaspäin. Ihmiset rukoilivat ja itkivät. Sisko ei ole suostunut lentokoneeseen sen jälkeen, enkä toisaalta ihmettele sitä yhtään.
 
Itse olen aina lentänyt paljon, joskus joka viikonloppu, ei mitään ongelmia. kuin bussissa matkustaisi. Sitten tuossa pari vuotta sitten tuli sellainen tarjous että piti ottaa= 60 euroa Lontoo-HelsinkiVantaa FlyingFinnillä. No ei kun menoksi. Lentokone oli vanha ja paska, säästökotelo. Pilotti todennäköisesti umpihumalassa tai sokea. Vielä jonkun aikaa sitten muistin pilotin nimenkin, etten vahingossakaan joudu saman kusisilmän lennolle. Lento vaan oli karsea, laskeutuminen helvetillinen, ihmiset rukoilivat jne, paha oli vaikka sää oli otollinen aamupäivälennolle. Nukahdin alkulennosta mukavasti tyhjälle penkkirivistölleni heräten muiden kiljumiseen.
Juuei sen jälkeen kykenisi lentämään ilman rauhoittavia, kai se laitetaan kontrollinhalun piikkiin. Jos olen auton kyydissä joka ajaa liian holtittomasti, nousen kyydistä sillä se on karsea fiilis ettei ole mitään kontrollia. Kai se vaan on pahempi lentokoneessa kun todellakaan ei voi itse vaikuttaa mikäli kone rupeaakin putoamaan, eikä voi noin vaan sanoa okei tämä lento on perseestä nousen nyt kyydistä avatkaa ovi kiitos :P
Lentopelko tai ei, mikään ei mua pidätä lentämästä silti yhtä usein kuin aina ennenkin. Jossain vaiheessa en suostunut ottamaan kahta lentoa päivässä, vaan matkustin vaikkapa junalla paikkaan josta saisin suoran lennon, junamatkan kestäen triplasti kauemmin kuin transatlantic-lento... Onneksi nyt suostun kahteen lentoon. Ennen olin toisen lennon humalassa mutta nyt menee 2 lentoa rauhoittavilla jee. heh. Lennon jälkeen vaan julmettomasti kahvia että pysyy rauhoittavien kera hereillä ja työkykyisenä.

En mä Jumalaan niinkään usko mutta tulee sitä nousuvaiheessa ristittyä kädet. LOL! On se kumma mitä yksi huono lento saa ihmisessä aikaan.
Siltikään, turbulenssin tiedän olevan yhtä normaalia kuin töyssy tiessä. ne ei muhun vaikuta millään lailla, oli sitten suuria tai pieniä ilmakuoppia. Ja luojan kiitos Flying Finn meni konkurssiin. Hähää, ihan oikein niille. Stna.
 
TJJ sanoi:
Kiehtova video oli myös siinä kuukausi sitten olleessa JetBluen laskeutumisesta nokkarengas poikittain.. Jotenkin tuntuu, että noiden laskeutumisten jälkeen koneen kapteeni (eikös hän hoida laskeutumiset?) lähtee kyllä suht tiukalle drinkille.

Joo, taisi kympin uutisissa näkyä. Mahtoikohan se kapteeni tietää, että rengas on siellä edessä nimenomaan poikittain. Tiesi varmaan kuitenkin että joku on vituillaan.

Aika uskomattomia voimia nuo renkaat+telineet kestää. Varmaan halpoja tehdä..
 
teemupii sanoi:
Pitääkö nuo hakea lääkäriltä vai saako koneessa jos tarpeeksi valittaa?


Mä haen psykiatrilta ihan. heh. Ei tarvitse kun soittaa ja saa lisää, ei ole suuri vaiva, ja saa ison paketin kerralla. Kaikilla oma tapansa kait.
Mutta olen kuullut, että ainakin koneessa saa jonkun vahvan ryypyn jos valittaa sillä humalatila auttaa. Toivoisin että he myöskin jakavat rauhoittavia tarvittaessa ihmisille jotka ovat hukanneet omansa tai jotka eivät ymmärtäneet tarvitsevansa... :-P ei voi tietää, kai sen joskus saan selville kun omat unohtuu :D
 
Naene sanoi:
Mä haen psykiatrilta ihan. heh. Ei tarvitse kun soittaa ja saa lisää, ei ole suuri vaiva, ja saa ison paketin kerralla. Kaikilla oma tapansa kait.
Mutta olen kuullut, että ainakin koneessa saa jonkun vahvan ryypyn jos valittaa sillä humalatila auttaa. Toivoisin että he myöskin jakavat rauhoittavia tarvittaessa ihmisille jotka ovat hukanneet omansa tai jotka eivät ymmärtäneet tarvitsevansa... :-P ei voi tietää, kai sen joskus saan selville kun omat unohtuu :D


ei saa koneesta. henkilökunnalla ei ole lääketieteellistä koulutusta, joten he eivät voi antaa lääkkeitä asiakkaille. eiväthän voi katsos tietää kontraindikaatioita tai yhteisvaikutuksia asiakkaan omien lääkkeiden tai sairauksien kanssa.

tiedän, koska olen joskus pyytänyt nenätippoja kipeisiin korviin. siitä sitten virisi keskustelu.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom