Lentopelko/ilmakuopat

She Devil sanoi:
Ei tietysti ole kivaa mennä USA:han pönttö sekaisin, käännyttävät vielä kotio sieltä :curs:

:offtopic:
Hieman kevennystä:
Tuttuni meni eka kerran Nykiin ja siellä lentokentällä sitten tullilinjaa pitkin kävellessä paikalliset tullimiehet pysäyttivät hänet ja kysyivät että: mister any drugs or alcohol? No kaveri vastaa huumorimiehenä: no thank you. I have enough already in my bag. Siitä oli sitten tullut ihan pyhimmänkin reijän tarkastus ennenkuin olivat tullimiehet uskoneet että ei tullattavaa.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tässä on linkki, jossa on tietoa lento-onnettomuuksista ja listat onnettomuuksista yhtiöittäin, aina jostain vuodesta 60 ja jotain. Ei sitten kannata käydä katsomassa, jos arvelet sen pahentavan pelkoa, mutta jos asioista kiinnostaa ottaa selvää ja arvelet sen auttavan, niin tuolla on paljon infoa.
 
blackie sanoi:
Paras olisi sellainen lentopelkokurssi mitä finski pitää. Ne vaan maksaa joku 500 €, joten ei yhden lennon takia kannata ehkä käydä. Tosin niihin sisältyy muistaakseni yksi 'kurssi' lento businessluokassa köpikseen tms.

Täältä löytyy halvempi "siedätyshoito" ja vain 270 €. :lol2:
 
Onnettomuustilastoja olen käynyt tutkimassa Airsafe-webbisivuilla.
Sieltä löytyy onnettomuudet yhtiöittäin ja onnettomuudet listattuna sen mukaan oliko kuolemaanjohtanut tapaus vaiko vain loukkaantumisia.
Turhaahan noita on tutkia, mutta kun ne nyt sattuu kiinnostaa ja vaikka tuollaisia juttuja luenkin niin ei tästä enää pelkoa pahenna.
Lähinnä antaa toivoa, että mellko kovistakin rysäyksistä saattaa selvitä hengissä :kippis1:

Toivottavasti omalle kohdalle sattuu mukavat lentosäät ettei jouduta mihinkään ukkosrintamaan tai tornadon syleilyyn :(
 
Ripaus tiettyä äijämeininkiä ja -asennetta takoo vaan päähän ennen lentoa. Tyyliin: "Et varmasti uskalla lyödä tota ikkunaa sisään, oot niin pelkuri!" "Enpä!" *kräsh*

Ps. Biitti huulessa jelppaa kanssa. :P
 
She Devil sanoi:
Toivottavasti omalle kohdalle sattuu mukavat lentosäät ettei jouduta mihinkään ukkosrintamaan tai tornadon syleilyyn :(

Eipä se ukkosrintama nyt niin kummosesti konetta heiluttele - muutaman kerran oon ollut koneessa joka on lennellyt tosi synkässä myräkässä. Hienon näköistä vaan katella salamoita koneesa. Paljo on tullut lenneltyä, eikä koskaan ole mitään kummoista sattunut. Mukavin matkustusmuoto ja palvelu pelaa...

Yleensäkin mitä isompi kone, sitä tasaisempaa on kyyti.
 
Harvoinhan noita koneita tipahtelee, mutta sitten kun rysähtää niin rysähtää kunnolla. :) Mutta kyllähän tuo turvallista on. Ite kun en ollut pariin vuoteen lentänyt, niin hieman jännitti, mutta kyllä se siitä "parani" äkkiä, kun kuusi lentoa tein tässä 1.5v aikana.

Korvatulpat, jotain hyvää musiikkia ja lukemista mukaan lennolla, niin mukavasti menee pidempikin lento.
 
Toi airdisaster.com on tullut tsekattua aika tarkkaan. Kerran tuli ohjelma lentopelosta. Siinä kerrottiin, että sun pitää lentää 25 000 vuotta putkeen, että joudut yhteen lento-onnettumuuteen ja luultavasti selviät sittenkin hengissä. Neljä kertaa todennäköisempää on voittaa lotossa. Koneen turvallisin paikka on perässä käytäväpaikalla. Istuinvyö jatkuvasti kiinnitettynä.

Moni pelkää lentämistä, mutta itse pelkään autonkyydissä olemista enemmän. Suomessa kuolee yli 200 ihmistä joka vuosi autokolareissa ja lento-onnettomuuksissa ehkä 1-2, nekin yksityislentamisessä. Matkustajaliikennekoneitten onnettomuudet ovat sitäkin harvinaisempia.

Liikennelentäminen on huomattavasti turvallisempaa, kuin kadun ylittäminen. En enää pelkää lentämistä.

Lennän itse vuosittain jotain 6-10 edestakaista lentoa.
 
rollerghost sanoi:
Yks mikä mua vähän mietityttää, on toi riskien vähättely. Onko järkevää pelokkaalle ihmiselle yrittää lapsenomaisesti toitottaa asian vaarattomuutta...
Herra Hypoglykemia käy lukemassa ne insuliinipostinsa dopingpuolelta ja katsoo sen jälkeen peiliin. :jahas:
 
Spidey sanoi:
Eikös se mennyt jotenkin niin, että todennäköisempää on voittaa lotossa, kuin syntyä Suomeen. Osku kuule, ei saa pelotella ihmisiä turhaan. :)

Kyllä lotossa voittaa paljon suuremmalla todennäköisyydellä kuin joutuisi lento-onnettumuuteen ja vielä kuolisi.
--
Jos rahaa on niin ehdottomasti sille Finnairin kurssille. Itse en kyllä nappien kanssa alkaisi leikkimään, parempi on olla ilman.

Tässä pari linkkiä:
http://www-fi.valitutpalat.fi/lehti/lehti0205/artikkeli02.html
http://keskustelu.suomi24.fi/servlets/search?start=0&q=lentopelko
 
Tomi sanoi:
Herra Hypoglykemia käy lukemassa ne insuliinipostinsa dopingpuolelta ja katsoo sen jälkeen peiliin. :jahas:

Minun mielestäni nää on kaks eri asiaa ihan periaatteellisella tasollakin.
Voi olla, että suhtauduin insuliiniin sinun(teidän) mielestä epätodenmukaisesti, mutta omasta mielestäni olin melko realistinen.
Elämää haittaavat turhat pelot ja niiden ehkäsy on kuitenkin eri asia, kuin tahallinen toiminta riskejä vastaan.
Riskien liioittelu (mitä insuliinin kohdalla ehkä oli teidän osalta ja minun osalta sitten mahdollisesti vähättely) ja vähättely, molemmat ovat huonoja asioita. Pitäisi pyrkiä pysymään totuudessa.

Vielä noista tilastollisista faktoista ja toteamuksista kuten "kuinka on todennäköisempää voittaa lotossa" jne.
Jos ihmisellä on irrationaalinen pelko, niin sitä ei minun uskoakseni saa tuollaisilla pois, vaikka nuo ovatkin faktoja. Tuossa voi toisaalta havaita jonkinlaisen ristiriidan.
Kertomalla ensin : Et voi kuolla. Sen jälkeen: Voit kuolla. Jolla tarkoitan siis sitä muotoa, johon monet tuollaiset viestit on rakennettu. Sanotaan ensin lähes suoraan, ettei lentokoneessa voi kuolla. Kuitenkin sitten kerrotaan epäsuorasti, että on kyllä myös mahdollista, että kuolet.
Eli asiat pitäisi tuoda mahdollisimman selkeästi esille ja todeta se mahdollisuus (ilman ylimääräisiä ja turhia faktoja, joilla pyritään manipuloimaan toisen ihmisen ajatuksia), että kuolema voi tulla myös lentokoneessa. Viemällä asiaa tähän suuntaan ja hyväksymällä tosiasiat saattaa pelko vähitellen lähteä.

Itseasiassa itseäni aikoinaan ärsytti suunnattomasti tuon kaltainen "ei se ole mahdollista" ajattelu.
Se johtuu taas siitä, että peloton ihminen ei ymmärrä pelokkaan ihmisen pelkoa ja yrittää korjata sitä väärällä tavalla.
 
Mulla tuli pari juttua mieleen mitkä voisi auttaa.
1. Helvetinmoinen känni
2. 10 kerho :rolleyes:
3. Yhdistää nämä edelliset
4. Kohdata väkisin pelot mikä ei varmaankaan ole helppoa
 
urkki sanoi:
Eipä se ukkosrintama nyt niin kummosesti konetta heiluttele - muutaman kerran oon ollut koneessa joka on lennellyt tosi synkässä myräkässä. Hienon näköistä vaan katella salamoita koneesa. Paljo on tullut lenneltyä, eikä koskaan ole mitään kummoista sattunut. Mukavin matkustusmuoto ja palvelu pelaa...

Yleensäkin mitä isompi kone, sitä tasaisempaa on kyyti.

Ei heiluttele ei, hieman ravistelee myrkyrintamat yleensäkin. Pitää kuitenkin muistaa, että lennetään reilusti pilvien yläpuolella, eikä siellä salamoinnin keskellä. Nousut ja laskut toki erikseen jos pitää rintaman läpi vetästä, tosin en asiaan niinpaljoa ole perehtynyt, että tietäisin kierretäänkö nämä tapaukset jotenkin vai miten toimitaan.

Mutta aina joidenkin myrskyjuttujen yli on lennetty ja ne käskeen vaan istuun paikoillaan ja ehkä pistää vyöt kiinni. Sitten vähän on kuoppaista ja taas meno jatkuu tasaisena, ei sen kummempaa.

Pikkukoneissa ravistaakin varmasti ihan eritavalla.
 
hmm.. mullakin toi lentäminen on hieman jännittävää puuhaa. muutaman kerran on kone heilunut pahasti, että meinannut ihan paniikki iskeä. kerran lähdettiin mallorcalta ja nousussa äkkiä meni kone alas- ja ylöspäin, kunnes sit lähti kunnolla nousuun. ei riittänyt toi, mutta sitten kuului vain kauheaa ääntä jostain, ettei taitanut olla kaikki ihan kunnossa. tossa tilanteessa tippa oli linssissä, että nyt prkl kun tää rysähtää. :itku: ei paljoa naurattanut. mut pakko sitä on lentää, että pääsee välillä etelään lomailemaan. kaipa se on sit sen arvoista jos rysähtää, on aika mennäkin :jahas: voi vain olla vähän paska nakki, kun siinä tilanteessa ei itse voi tehdä mitään. sehän se taitaa pahinta ollakin, ettei voi tilannetta hallita.
 
Vähän :offtopic: mutta vanhempani odottivat lähtöä ruotsista arlandasta helsinkiin, olivat jo koneessa. Kesti ja kesti, ovet olivat jo kiinni. Sitten tuli sisään tyyppi hawaiji-paidassa ja verkkareissa. Paineli ohjamoon ja kone lähti :D

Ulkonäkö pettää...
 
Ilmakuopat/Lentopelko

Tulin Los Angelesista jumbolla ja kalliovuorten kohdilla rupes hiukan pomppimaan.
Oli todella pahaa ryökytystä, lentoemännät veti nelipistevyöt kiinni ja osa ihmisistä rukoili koneessa.

Pahimmassa ilmakuopassa perse irtosi penkistä ja pää olisi saattanut osua kattoon ilman vyötä.

Tästä tuli mieleen että kuinka paljon (metreissä esim.) tommonen iso jumbo voi tipahtaa ilmakuoppaan?
 
Ilmakuopat ja pahat turbulenssit ym ovat todella vittumaisia. On sitä iteki tullu melkein rukoiltua ja useaan kertaan joko Pariisin yläpuolella [siellä turbulenssia usein] sekä Bostoninlahdella Jenkkeihin mennessä/tullessa. Täryyttäminen on ollut kovaa ja kone on saattanut pudota useamman metrin alaspäin, tai siltä on ainakin tuntunut.

Käsittääkseni ilmakuopat voi tiputtaa useita kymmeniä metrejä alaspäin sillä ainakin oma pikkuserkkuni mursi reisiluunsa kävellessään koneessa matkalla Hong Kongista poispäin monia vuosia sitten. Pudotus oli muistaakseni joku 20m, ihme ettei kuollut koska paiskautui kattoon.

EDIT: Googlettelin juuri ja matkaoppaiden sivuillakin sanotaan että ilmakuopat voi pudottaa konetta useita satoja metrejä :eek: :urjo: :itku:
 
Ilmakuopissa on kuollut ihmisiä, kun ne on ilman vöitä paiskautunut kattoon, mutta kuten lentäminen yleensäkin, ovat tälläiset onnettomuudet erittäin harvinaisia. Singaporesta tullessa vedettiin silleen ilmakuoppaan, että juomat lensi puol metriä ilmaan pitkin penkkejä ja syliä. Sen jälkeen, kun kone alkaa tärisemään mulla lähtee käsi automaattisesti juomalasien päälle ja vyötäkin tulee käskemättä pidettyä. Pienet ilmakuopat on ihan jokapäiväistä kamaa, mutta tollaset isot ovatkin sitten harvinaisia.

Pari kysymystä.
a) mikä ilmakuopan aiheuttaa?
b) miten lentäjät sen näkevät, koska tietävät aina etukäteen ilmoittaa?

Varmaan google kertois, mut nyt ei jaksa etsiä.
 
Ilmakuopat ovat kyllä todella syvältä. Mulla on kans pari kokemusta niistä ja ei ollu kivaa.

Kerran mentiin lomalle, en nyt muista paikkaa, mutta kenttä alkoi heti saaren rannasta eli lähestyminen on kokonaan meren päällä. Kyllä siinä DC-9:ä vietiin ja oli todella huono olo. Ei nyt voi sanoa, että siellä kukaan olis rukoillu tms. mutta perseestä oli.

Toinen keikka oli intissä kun tultiin Ivalosta Kuorevedelle sellasella intin Fokker F27 kuljetuskoneella. Vittu hirveetä röykytystä ja lennettiin pilvien alla normaalia pidempään, kun piti käydä kattomassa jonkun skapparin kesämökkiä!!!! Siellä meinas kans :urjo: lähteä. :down:
 
Eugen sanoi:
Pari kysymystä.
a) mikä ilmakuopan aiheuttaa?
b) miten lentäjät sen näkevät, koska tietävät aina etukäteen ilmoittaa?

Varmaan google kertois, mut nyt ei jaksa etsiä.

Jostain ilmavirtauksista ne johtuu, eli jos se nousee tai laskee. Silloin kone menee just ylös tai alas. Ja lentäjillä on jotkut ilmanpainemittarit yms siellä taulukoissa josta näkee jos on pahaa turbulenssia tiedossa, ihan niiku jotkut säätaulukot.

Itellään kanssa juomat lentänyt ja ne ylätilat auenneet ja tavaroita tippunu, kerran myös tippui rytkytyksestä ne happihommelit...
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom