Tomi sanoi:
Herra Hypoglykemia käy lukemassa ne insuliinipostinsa dopingpuolelta ja katsoo sen jälkeen peiliin. :jahas:
Minun mielestäni nää on kaks eri asiaa ihan periaatteellisella tasollakin.
Voi olla, että suhtauduin insuliiniin sinun(teidän) mielestä epätodenmukaisesti, mutta omasta mielestäni olin melko realistinen.
Elämää haittaavat turhat pelot ja niiden ehkäsy on kuitenkin eri asia, kuin tahallinen toiminta riskejä vastaan.
Riskien liioittelu (mitä insuliinin kohdalla ehkä oli teidän osalta ja minun osalta sitten mahdollisesti vähättely) ja vähättely, molemmat ovat huonoja asioita. Pitäisi pyrkiä pysymään totuudessa.
Vielä noista tilastollisista faktoista ja toteamuksista kuten "kuinka on todennäköisempää voittaa lotossa" jne.
Jos ihmisellä on irrationaalinen pelko, niin sitä ei minun uskoakseni saa tuollaisilla pois, vaikka nuo ovatkin faktoja. Tuossa voi toisaalta havaita jonkinlaisen ristiriidan.
Kertomalla ensin : Et voi kuolla. Sen jälkeen: Voit kuolla. Jolla tarkoitan siis sitä muotoa, johon monet tuollaiset viestit on rakennettu. Sanotaan ensin lähes suoraan, ettei lentokoneessa voi kuolla. Kuitenkin sitten kerrotaan epäsuorasti, että on kyllä myös mahdollista, että kuolet.
Eli asiat pitäisi tuoda mahdollisimman selkeästi esille ja todeta se mahdollisuus (ilman ylimääräisiä ja turhia faktoja, joilla pyritään manipuloimaan toisen ihmisen ajatuksia), että kuolema voi tulla myös lentokoneessa. Viemällä asiaa tähän suuntaan ja hyväksymällä tosiasiat saattaa pelko vähitellen lähteä.
Itseasiassa itseäni aikoinaan ärsytti suunnattomasti tuon kaltainen "ei se ole mahdollista" ajattelu.
Se johtuu taas siitä, että peloton ihminen ei ymmärrä pelokkaan ihmisen pelkoa ja yrittää korjata sitä väärällä tavalla.