Lentopelko/ilmakuopat

First world issues :D

Aikoinaan kun muksut oli pieniä, oli todellista luxusta kun pääsi työreissuun ja pitkälle lennolle. No perhana onhan se vieläkin. Joku 6-10 tuntia ihan omaa aikaa, aah! Kattelen niin vähän leffoja että Finnairin tarjontakin on aina uutta ja tuoretta.
Yleensä vedän vinkkua ja kaljaa nupin turvoksiin, jolloin ainakin viihtyy. Leffatkin on heti parempia. Tosin se kostautuu sitten perillä. Kiva saapua johonkin Vinkuintian kentälle passitarkastusjonoon hirveässä jysärissä...
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Päivitänpä tänne hieman fiiliksiä tuon lentopelon selättämisen suhteen nyt kun paristi on lentokoneella lennelty taas pitkästä aikaa.

Rauhoittavat lääkkeet (Diapam 5mg) on IHAN MUST. Olen ollut aivan helvetin hölmö yrittäessäni sinnitellä ilman lääkkeitä, koska itseään ei vaan pysty psyykkaamaan rauhalliseksi silloin kun paniikki iskee. Tosiaan itse en pelkää lentämistä sinänsä, en korkeutta tai lentokoneonnettomuutta, vaan pikemminkin ahtautta, sitä ettei näe eteenpäin ja ulos kunnolla, koneen epämääräisiä liikkeitä (ilmakuopat, mahdollinen vellominen ylös alas) ym. mikä voi aiheuttaa pahoinvointia.

Otin tunti ennen lentoa Postafen matkapahoinvointilääkkeen ja Diapamin, ja heti koneeseen päästyä toiset satsit. Nousu oli yllättävän iisi, ei alkanut ahdistamaan ja pelottamaan vaan katselin maisemia ikkunasta (ikkunapaikka). Ainoat ikävät tunteet tuli pienistä ilmakuopista. Heti kun alkoi vähän rytyyttämään tunsin ahdistuksen kohoavan, ja aloin hieman hermostumaan, mutta onneksi nuo kestivät max pari minuuttia ja lento jatkui taas tasaisesti. Huomioin että kaikki mikä tapahtuu lennon alussa on ahdistavampaa kuin lopussa, ja mulla se johtuu siitä että sitä ajattelee päässään tyyliin "voi vittu tällästäkö seuraavat 4h on?". Loppuvaiheessa jos on ilmakuoppaa tms. niin kestän ne tosi hyvin, viimeinen tunti lennosta on yhtä luksusta kun tiedän että kohta laskeudutaan. Maisemien/pilvien ym katsominen oli aika tärkeää itselleni jotta näen missä asennossa ollaan eikä ahdista siellä putkessa epämääräinen huojunta. (Yhden kerran säikähdin kun maisemat katosi ja kone alkoi kallistua. En muistanut että kone tosiaan kaartaa siten kun muuttaa kurssia, onneksi sekin kesti vaan hetken ja tajusin heti mistä on kyse) :D

Pois tullessa oli jo rennompi fiilis muutenkin ja hyvä ettei myöhästytty koneesta mun Taxfree-shoppailujen takia. Ehdin 15min ennen koneen lähtöä ottaa matkapahoinvointilääkkeen ja kaksi Diapamia. Kelasin että vaikuttaapa paremmin ja nopeammin, jos vaikka nukahtaisi. Jäi siis niiden syöminen aika myöhäiseksi kun oli vaan shop-a-holic moodi päällä. Koneessa istuttiin erilailla kuin mennessä, ja tulomatkalla oltiin vierekkäin molemmat käytäväpaikoilla. Ensin harmitti etten näe ikkunasta ulos, mutta toisaalta siinä oli puolensa: Vapaus ja tila liikkua eikä ole lukittuna nurkkaan. Tavallaan tykkään molemmista, joko ikkunan viereen tai käytävälle.

Pamit ja väsymys pisti meikäläisen sen verran tokkuraiseksi ja kun oli rento fiilis ja tiesin menomatkan menneen niin hyvin, niin meikähän alkoi nuokkua aika nopeasti. Semmoisessa houreessa meni 2/3 matkasta, ei haitannut mitkään pienet tärinätkään kun oli rauhoittavia kroppa täynnä. Oli aikalailla välinpitämätön olo eikä pahoinvointia tms. ahdistusta tullut lainkaan (tosin lento olikin hyvin tasainen). Viimeisen osuuden lennosta olin pirteänä ja lueskelin kaikkia lehtiä ym. Oli ihan kivaa.

Mitä tästä opin? Lentopelkoiselle tai muuten vaan kontrollifriikille on aivan ehdotonta toi lääkitys. En ikinä koskaan milloinkaan tule lentämään ilman rauhoittavia, niin ihanan helpottava ja rauhallinen kokemus tuo oli. Lennosta sai ihan nauttia, ei ollut pelko perseessä ja hulluuden partaalla tuntikausia putkeen, ja perillä oli ihan freesi ja virkeä :)
 
vituttamaan.
- Ahtaus
- WC:ssa kayminen
- Audiosysteemit (Viimeksi kun lensin Nykista helsinkiin niin jossain leffassa oli tekstivaihtoehtona vain kiina. wtf? )
- turvatarkastukset
- pakkaaminen
- lentokentalle meno
- nukkuminen koneessa pitkilla lennoilla on ihan perseesta

Tohon listaan pitää vielä lisätä ne kymmenet turhat kuulutukset jolla matkustajaa häiritään. Just kun olet pitkän taistelun jälkeen nukahtanut niin korviin tärähtää jotain roskaa:
- "Finnair shopping tarjoaa mahdollisuuden ostaa..."
- "Hei, täällä koneen kapteeni Pöntinen lennämme juuri..."
- "Ruokana on tänään kaksi murua jauhelihaa..."
- "Cabin crew: Safety Demo"
- "Koneen kapteeni on sytyttänyt laittakaa turvavyömerkkivalon..." ja tämä toistetaan 3 kertaa kun ihmiset eivät jaksa istua paikallaan vaan kaivelevat hattuhyllyltä kamojaan.

Tuolissa pitäisi olla iso MUTE nappula.
 
Kertaalleen oli mielenkiintoinen tilanne. Kello noin 00:00. Juuri ennen laskeutumiseta jäätävät ilmakuopat. Tavaroita lenteli ilmaan. Kone pudotti korkeutta todella paljon. Näkyvyyttä vaikutti olevan ensin paljonkin, mutta samalla sukelsi ohuen pilviverhon läpi. Joko koneen omat valot heijastuivat takaisin tai sitten siinä tosiaan salamoi. Matkustamo oli pimeänä, joten välke oli todella kirkasta. Moni huusi ihan suoraa huutoa. Itsellä käväisi vaan mielessä että "wau, siistiä! näkeepä nyt tämänkin..." :D

Oli kalpeita naamoja laskun jälkeen. Taisi reissussa rähjääntyä myös monen kalsarit.
 
Yhdellä lennolla sattui sellainen aivan jumalaton pamaus kesken tasaisen matkalennon. Kone tärähti samalla kovasti ja porukka säikähti silminnähden tosi kovasti, että jotain hajosi koneesta. Onneksi perämies kiiruhti kuuluttamaan, että oltiin lennetty toisen koneen jälkivirtausten kanssa ristiin ja siitä johtui tuo pamaus ilman mitään vaaraa. Silloin ehti itsekin säikähtää.
 
Ilmakuopat on hauskoja, eikä ole koskaan aiheuttanut koneen putoamista taivaalta. Microburstit sitten taas saattaa aiheuttaa ja onkin aiheuttanut lentokoneonnettomuuksia, mutta ovat todella harvinaisia normaaliin turbulenssiin verrattuna. Microburstit pystytään myös ennustamaan aika helposti ja yleensä esiintyy vaan myrskyjen sisällä tai läheisyydessä.

Jälkivirtaukset yleensä osataan välttää, koska eri kokoisten lentokoneiden välille on määrätyt minimietäisyydet.
 
Itselle on kerran sattunut kohdalle todella paha turbulenssi. Reitti oli Lontoo - Los Angeles, ja Boeing sai kyytiä Grönlannin rannikkoa ylittäessämme. Silloin oli suorastaan maailmanlopun meininki, itse ei kirjaimellisesti tahtonut pysyä penkillä, käsimatkatavaroiden luukut aukesivat ja laukkuja lenteli ympäri matkustamoa. Mekkala oli melkoinen ja toki ihmiset oksentelivat (mm. vieruskaverini ja edessäni istuvat, sweet). Tuota rytkystä kesti oikeasti tovin, kymmenen minuuttia ei riitäkään. Ja koneemme oli tosiaan Jumbo Jet, en tohdi edes kuvitella, millainen meno olisi pienemmässä koneessa ollut.

Lohdutukseksi kuitenkin kerrottakoon, että olympiatasolla eräässä urheilulajissa kilpaillut ja siten ympäri maailmaa reissannut isäni oli matkassa mukana, eikä kuulemma ole koskaan kohdannut mitään vastaavaa. Lisäksi olen tapauksen jälkeen useampaan otteeseen ylittänyt ko. kohdan täysin kivuttomasti. Eli luultavasti varsin harvinaisia ovat tuollaiset kyydit, ja niistäkin selvittiin hengissä ja suhteellisen ehjänä!
 
Tuota rytkystä kesti oikeasti tovin, kymmenen minuuttia ei riitäkään. Ja koneemme oli tosiaan Jumbo Jet, en tohdi edes kuvitella, millainen meno olisi pienemmässä koneessa ollut.

Lohdutukseksi kuitenkin kerrottakoon, että olympiatasolla eräässä urheilulajissa kilpaillut ja siten ympäri maailmaa reissannut isäni oli matkassa mukana, eikä kuulemma ole koskaan kohdannut mitään vastaavaa. Lisäksi olen tapauksen jälkeen useampaan otteeseen ylittänyt ko. kohdan täysin kivuttomasti. Eli luultavasti varsin harvinaisia ovat tuollaiset kyydit, ja niistäkin selvittiin hengissä ja suhteellisen ehjänä!

Tuossa tulikin tärkeimmät. Kesti varmasti aikansa, mutta harvemmin kukaan on esim. 8h lentoa koko aikaa kuin vuoristoradan kyydissä, sitä ei kestäisi kukaan. Yleensähän nuo turbulenssit sun muut kestävät muutamista minuuteista muutamaan kymmeneen minuuttiin. Se jos alettaisi puhua jo tunnin ylittävästä kovasta höykytyksestä niin olisi aivan kauheaa.

Itsellekin voi kyllä huono olo tulla, mutta kestäisin varmasti jonkun aikaa tuollaista suht hyvin. Ihan sama kuin laivalla. Hetken aikaa saa keinuttaa mutta jos jotain vellovaa merta on kestettävä tuntikausia niin kenties se oksennuksen pidättelykyky alkaisi kärsimään.

Noh, onneksi on diapamit niin ei tarvi pelätä. Ne on lentokonekauhuisen parhaita ystäviä :haart: Ei paljoa ilmakuopat vaivaa.
 
Eipä sitä lentopaniikkia ole tullu paljoa kärsittyä. Itseasiassa jossain bussissa, ratikassa pukkaa ennemminkin pelkotilat päälle. On se niin ahdistavaa. Joskus olen oikeastaan toivonut että kone syöksyy maahan, mereen tullessa takaisin Suomeen...
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom