Lenkkeily talvella

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Naru
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Ikä
46
Tarkoitus olisi ottaa varaslähtö ensi kesään ja saavuttaa kesäkondis uuteenvuoteen mennessä, miten ulkona tapahtuvaan lenkkeilyyn kannattaisi varustautua talvella? Lähinnä kaipaisin vinkkejä pukeutumisen ja kenkien suhteen, nyt vielä pystyy lenkkeilemään kesälenkkareissa ja ilman pitkiä kalsareita, mutta eiköhän ne lumet tule kohta tännekin....

Nilkan lämmittimet ovat aika kova sana talvella lenkkeillessä.. Sellaiset voi väsätä vaikka vanhoista villasukista leikkaamalla sukkaosan pois, jättäen vain varret. Näiden tarkoitus on nimensä mukaisesti lämmittää nilkkoja:thumbs:, varsinkin, jos/kun lenkkareissa juostaan..

Originally posted by Broke
Nilkan lämmittimet ovat aika kova sana talvella lenkkeillessä.. Sellaiset voi väsätä vaikka vanhoista villasukista leikkaamalla sukkaosan pois, jättäen vain varret. Näiden tarkoitus on nimensä mukaisesti lämmittää nilkkoja:thumbs:, varsinkin, jos/kun lenkkareissa juostaan..

Ne on säärystimet! :D

Pyöräilyn erikoisliikkeestä saat päähän vedettävän hupun. (Neopreeni, fleece ja puuvilla liian kuumat), ota semmonen ohut jotain keinokuitua. Kaulan kohtaa lämmittämään voit ostaa vielä fleece-pääpannan, jonka tarrakiinnityksen paikan vaihtamalla saat sopimaan kaulalle (ylösalasalaisin).

Samasta kaupasta saat Gore Wind Shield -liivin. Jos on samasta materiaalista on takkeja, joissa kainaloiden aluset on pelkkää verkkokangasta, voi sellanen toimia myös hitaammin lenkkeillessä. Gore Wind Whield hengittää huomattavasti paremmin kuin Gore Tex.

Osta kallis poolopaita, vetoketju kauluksessa. (Jos ei vetoketjua, niin kaulus venyy pään yli vetäessä.)

Korkeavartiset lenkkarit yli 10 asteen pakkasille. Muuten nilkkoja lämmittämässä riittävät urheilusukista leikatut nilkkaimet. Polviin tarvitset samanlaiset. Leikkaa esim. liian pienistä pitkistä kalsareista ja teippaa kiinni jos valahtelevat. Housut kiristävät juostessa aina polvista ja polvet kylmettyvät suorassa kosketuksessa housun kylmään pintaan. Kylmänä nivelen voitelu ei toimi ja polvet menevät paskaksi.

Suunnistajan kauppa on varmasti myös hyviä paikka varusteiden hankinnassa, jos sellaisen löydät. Juoksijoillekin voi olla oma erikoisliikkeensä. Pyöräilytrikoot ovat kuitenkin juostessakin paremmat kuin juoksutrikoot, koska ne ovat alaselän kohdalta korkeammat. Trikoot ovat juoksuhousujen alla paremmat kuin pitkät kalsarit, koska liukaspintaisina ne eivät hankaa housuihin ja juoksuvastus on pienempi.

Juoksuhousujen valinta on vaikea juttu. Paras ratkaisu on, jos ostat Gore Wind Shiel -liivin, pistät palasiksi ja ompelet verkkarihousujen etupuolelle palaset, jotka estävät suoran viiman edestäpäin. Tuulipuvun housut voi unohtaa, jos kunnolla juokset. Ne hikoavat tajuttomasti. Voipi olla, että juoksijoille on olemassa talvitrikoita (ainakin pyöräilijöille on), mutta kuuma sellaisissa tulee kovaa juostessa ja kävellessä taas kylmä.

Ei talvellakaan paljoa tarvitse vaatteita lenkille laittaa. Hiki siinä tulee kumminkin. Alussa voi pakkanen vähän kalskahtaa mutta kymmenen minuuttis juostua on jo lämmin. Itse käytän vielä 15 asteen pakkasessa pitkiäkalsareita, verkkareita, t-paitaa, kahta collegea ja verkkatakkia. Hyvin olen tullut tuolla varustuksella toimeen. Yli 20 asteen pakkasessa en juokse. Kesälenkkareita käytän talvellakin.

Originally posted by Jyväbroileri
Yli 20 asteen pakkasessa en juokse. Kesälenkkareita käytän talvellakin.

Samaa mieltä pakkasesta. Onks kellään kokemusta kesälenkkareiden nastoittamisesta? Itsellä on ollut sellaiset irroitettavat nastajutut aina tarvittaessa...

Originally posted by Jyväbroileri
Yli 20 asteen pakkasessa en juokse. Kesälenkkareita käytän talvellakin.

Kyllä tämä lady painuu lenkille 30 asteen pakkasillakin! :D Vaatii vain hieman enenmmän vaatetta ja hiukan extreme-henkeä ;) ... Ja kasvot on pakko suojata kyllä niin hyvin, että vain silmät näkyy.
Nämä lenkit tulee tehtyä toppavaatetus päällä! Alle pitkät trikoot, jotakin hengittävää ja lämmintä yläosaa, jalkaan villasukat sekä säärystimet, myssy päähän ja takin huppu vetäistään myös ehdottomasti siihen myssyn päälle. Lenkkareilla juoksen kesät talvet! Eikä mitään nastoja tarvita! Lenkiltä palatessa on kunnon hiki päällä! :D

Rukkalla on mielettömän hyviä windstopper lämmittelypukuja sekä rvp-kerrastoja. lisäksi ruåttalaisten tekemät löflerin lämmittelypuvut on kuulemma hyviä. Niistä saa varautua maksamaan n.150egee, mutta on varmasti hintansa väärtejä. Ne hengittää hyvin, pitää ihon niin kuivana kuin se vain suinkin voi lenkillä olla, lisäksi puvun pinta hylkii vettä..

Ainakin nike on tehnyt "talvilenkkareita", ne on korkeammat, lämpimämmät ja hylkii kosteutta paremmin kuin kesäkäyttöön tarkoitetut tossut.. lisäksi ne on suht hyvin vaimennetut.. tosin vain kannasta eikä ole pronaatiotukea.

Löytää varmastikin parhaiten suurinpien urheiluliikkeiden hiihtokamojen seasta... tyttöystävä hiihti sm-mitaleista tapellen 6v kilpaa...noi on kuulemma parhaat.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Jos kovassa pakkasessa (<-25) hengästyttää itsensä pahoin niin saattaa tulla damagea hengitys-systeemeihin, kun joutuu vetämään suun kautta isoja määriä pakkasilmaa keuhkoihin.

Kyllä meikäläisellä on kanssa ehdoton yläraja -20 jos sekään! Keskiverto lämpötila pyritään kumminki pitämään siinä -15 paikkeilla. Ja se varustus ei tartte olla kovin kummonen kuten Jyväbroileri asian kiteytti.
Itse olen ainakin todennut hyväksi komboksi laittaa pitkien housujen alle normaalit kangas-shortsit, ettei suotta ala pitkiä kalsareita sinne asentaan(niitä on sitten hiestä märkänä hyvä irrotella ihosta). Ohjesääntönä lienee hyvä pitää samaa mitä sanotaan intissäkin ennen marsille lähtöä, eli viileä olotila ennen suoritusta! Kyllä se siitä kerkiää sitten lämmitä!

:offtopic: Moniko teistä käy pakkasella lenkillä ilman paitaa? Pari kertaa kun on aamulla lähtenyt kouluun viime talvena niin on tullut hieman vanhempi mies ilman paitaa pyöräilyhousut jalassa jossain -20'c pakkasessa vastaan. Piti ensimmäisellä kerralla pysähtyä ja katsoa taakse, että varmasti näin oikein :lol2:

Ja sitten aiheeseen. Olen itse piettänyt pitkiä kalsareita, tuulihousuja ja riippuen pakkasen kovuudesta collegehousuja jalassa. Tuplasukat on riittäny ja yläosassa on sitten ollut t-paita, huppari ja tuulitakki. Kaiken a ja o on minun mielestä, että kylmä viima ei saa päästä läpi.

Aikalailla samoilla kamoilla pärjää mitä kesälläkin. Kerrospukeutumisen salat kun muistaa niin pitkälle pääsee. Maski voi hieman kovemmilla pakkasilla olla jees. Mä oon pitänyt tota -20c rajana enkä kyllä ole vielä huppua kaivannut.

Jos hommaa vetoketjullisen poolopaidan/verkkapaidan niin kannattaa katsoa, että siinä ei ole mitään isoja metallinpaloja vetoketjussa kiikkumassa. Vittumaista kun se nappaa aina silloin tällöin huuleen kiinni:D. Pikku juttu mutta laittaa kyllä vituttamaan.

Mä taas pärjään pakkasilla loistavasti siten, että alla on yksi ohut villakerrasto ja päällä toppatakki ja toppahousut. Jos pukeutuu noin runsaasti, niin ensinnäkään ei pysty mukavasti liikkumaan, eikä kehon lämmittämää ilmaa edes mahdu sinne toppapuvun alle. Tärkeintä pakkasella lenkkeillessä on kai vain se, että tuuli ei mene puvusta läpi. Päähän pipo ja käsiin tuulta pitävät tumput. Lenkkareihin kahdet sukat, mutta ei kuitenkaan villasukkia, koska mä ainakin saan niistä langan kuvioista rakkuloita, jos pitkään juoksen. Nilkkoihin en ikinä ole kaivannut mitään ekstraa, kun housut on tarpeeksi pitkät.

Normaaleissa juoksulenkkareissa on nykyään niin kuvioidut pohjat, että ainakin mä olen aina pärjännyt niillä ihan loistavasti. Sellaisia kunnon pääkallokelejä, jolloin niille nastalenkkareille olisi käyttöä on kuitenkin vain pari vuodessa, joten silloin mieluummin menee salille tms. Ei sinne lenkkipolulle ole pakko päästä, jos ulkona on todella kunnon pakkanen tai kadut pelkkää jäätä.:thumbs:

Originally posted by Lycanth
:offtopic: Moniko teistä käy pakkasella lenkillä ilman paitaa? Pari kertaa kun on aamulla lähtenyt kouluun viime talvena niin on tullut hieman vanhempi mies ilman paitaa pyöräilyhousut jalassa jossain -20'c pakkasessa vastaan. Piti ensimmäisellä kerralla pysähtyä ja katsoa taakse, että varmasti näin oikein :lol2:

Muistan nähneeni joskus vuosia sitten Karpolla on asiaa ohjelmasta tuon pätkän, jossa oli paidattomista juoksijoista juttua. Joku puolen tusinaa henkeä juoksee kelillä kuin kelillä ilman paitaa. Joku yliopistokin oli kiinnostunu niistä ja tutkinu jotain. Kehon pintalämpötila on heillä oppinu käyttäytymään päinvastoin kuin muilla pakkasessa. Se nousee pakkasella juostessa :eek: En voi käsittää touhua, tai siis ihailtavaa et joku pystyy sitä terveenä tekemään, mutta ite saan "joka" syksy flunssakierteen ku käyn hyytävässä kelissä tekeen juoksutreenit, ja siihen sit loppuu juokseminen seuraavaan kesään saakka. :( Ja minä sentään juoksen vaatteet päällä.

Originally posted by Tomi
Hieman :offtopic:

Talvella juostaan juoksumatolla. :haart:

Eikös se ole se juoksumaton mainoskin, jossa se joku suomalainen aliravittu säntääjä sanoo, että mieluummin vetelen matolla kuin etsin seuraavaa kivenmurua jäiseltä tieltä. No, kukin taaplaa tyylillään. Myönnetään sitten vielä, että kun tarpeeksi kovaa tarpeeksi kovalla pakkasella juoksee saa ainakin ylimääräisen ja tarpeettoman hengitysteihin kohdistuvan stressin lisäksi oikein mukavan kestohymyn. :kuola:

Käytönnössä toimivaksi havaittu resepti pakkasessa aerobisen hajoittamiseen:

Ihoa vasten hikipuku, päälle Wind Stopper, tarvittaessa väliin fleecekerrasto. Polyesterihuppu, kovemmalla pakkasella sen päälle vielä toinen huppu, mulla Instrusta vuosia sitten ostettu erikoismalli jossa hengitysilman lämmitin (joku semmonen metallihässäkkä joka varastoi itseensä uloshengityksen lämmön ja lämmittää sillä sisään hengitettävän ilman, toimii). Testattu -25 asteen pakkasessa.

Originally posted by Jortsu
Käytönnössä toimivaksi havaittu resepti pakkasessa aerobisen hajoittamiseen:

Vitun insinöörit windstopperfleeseineen ja hengitysilmanafterheatereineen. Aamukuudelta avantoon ja uikkarit jalassa kevyttä hölkkää kotiin, kun pukukopin avaimet unohtuivat sisäpuolelle.. :jahas:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom