Lenkkeily talvella

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Naru
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Jostain luin, että kovilla pakkasilla lenkkeily ei ole keuhkojen kannalta terveellistä. Onhan se ihan loogista, kun keuhkoo monta litraa -20C ilmaa sisään. Mutta itse en mitään erikoista laita päälle. Pipo, hanskat ja tuulipuku.

Viime talvena tein >-30C pakkasilla aamuaerobista kuin ei mitään. Puoli kuudelta aamulla pystyyn ja radalle. Vaatetuksena oli semmoinen kosteuttava siirtävä alukerrasto, villahousut, poolopaita, pari villapaitaa, lasketteluhousut, laskettelutakki, villasukat, korkeavartiset vaelluskengät, pipo, kahdet lapaset ja paksut rukkaset. Salomonin vaelluskengät on mielestäni ehdottomasti 1900-luvun suurimpia keksintöjä.

Muuten tarkeni, mutta kädet ja jalat meinasi paleltua ja reisien sisä- ja ulkopinnat kylmeni kanssa melkolailla epämukavasti. Muita ongelmia ei ollut. Hengittelin takin korkean kauluksen sisään niin oli mukavan lämmintä. Porrasspurtit tosin otti aika koville, kun ei happi riittänyt kauluksen alla ja ulkopuolelta kun veti niin keuhko jäätyi välittömästi...silloin meinasi kyllä kuolo tulla pari kertaa...:kuola:

Parempaa tunnetta ei kuitenkaan voi olla kuin 6-7 aikaan -30C pakkasaamuna tehty kevyt aamuaerobinen, päälle lämmin suihku ja hyvä aamupala töissä niin kuka tässä enää naisia kaipaa.

Mä pidän tosin muutenkin pakkasesta. Joululomalla uitiin avannossa -35C pakkasessa. Ilman saunaa. Vaatteet päälle laiturilla. :äijä:

Originally posted by Äijä
Parempaa tunnetta ei kuitenkaan voi olla kuin 6-7 aikaan -30C pakkasaamuna tehty kevyt aamuaerobinen, päälle lämmin suihku ja hyvä aamupala töissä niin kuka tässä enää naisia kaipaa.

Suhteellisen samaa mieltä. Rakastan sitä kauniin hämärää ja talvista ympäristöä juuri tuolloin aikaisin aamulla, kun tähdetkin näkyy vielä... Silloin, kun sitten tassuttelee menemään lumi kenkien alla narskuen, niin johan on nautinnollinen elämys! Jos olis laittanut vielä saunan päälle lähtiessään, ja sitten pääsisi nauttimaan saunan lämmöstä happihyppelyn jälkeen, niin ahh... Ja päälle ravitseva aamiainen kuuman teekupposen kera. :) :haart:

Tuosta lopusta tuossa Äijän tekstin lainauksessani olen kyllä hiukan eri mieltä. :D

Mulle aerobinen ulkona talvella - nada.
Johtuu siitä etten osaa pukeutua kunnolla talven reippailuja varten.

Nimim.
"Viime talvena pitkät alushousut jalassa täsmälleen kerran - 30 asteen pakkasilla"

Originally posted by MissFlightattendant
Tuosta lopusta tuossa Äijän tekstin lainauksessani olen kyllä hiukan eri mieltä. :D
Minäkin kaipaan naista vaikka aamulenkkeily onkin mukavaa :)

Viime talvena tuli käytyä yli 25 pakkasilla aamulenkeillä, mukavaa hommaa kun on pimeetä, kylmää ja viima puhaltaa naamaan. Nyt sitten kesällä ei jaksanutkaan, varmaan liian vähän haastetta. Ilman avaruusajan kosteutta siirtäviä hightech-välihousujakin pärjää, ainoa ongelma on tosiaan naaman jäätyminen. Vaelluskengät on hyvät, vielä kun ois nastat pohjassa niin en lentäis aina nurin siinä samalla kohdalla piharoskiksen nurkalla :D

Pannaan nyt kommenttia omista kokemuksistakin:

Viime talvena taaplasin HIIT:tiä kolme kertaa viikossa oli pakkasta paljon tai vähän. Varusteina kalsarit, pitkät kalsarit, verkkapöksyt, pitkävartiset tossut, villasukat, kaks-kolme pitkähiaista paitaa, takki, pipo, hanskat ja suun/kaulan edessä iso kaulahuivi.

Huomasin ettei hengityksen kanssa ollut mitään ongelmia ainakaan henkilökohtaisella tasolla kaulahuivin kostumisen takia, jos vaan veti tiukkaa lenkkiä loppuun asti ja nopeasti takaisin sisälle lenkin jälkeen.

Hyvin meni koko homma ja tänä talvena tulee varmasti vedettyä uudestaan. Oon samaa mieltä muutaman muun kanssa siitä, että fiilis on mahtava lenkin jälkeen talviaamuina.

Haluaisin sanoa seuraavat jutut,

1. Hengittämisestä, pitää hengittää nenän kautta niin pitkälle kuin on mahdollista. Suuhengitys on huonompi siinä mielessä, että silloin jää käyttämättä luonnollista suodatinta, ja lämmitinjärjestelmää. Mielestäni ääni on parempi kaikin tavoin jos nenää viitsii käyttää.

2. Vaatetuksesta sen verran, että jos on liikaa vaatetusta niin tulee hiki, mikä meinaa sen että teho mahdollisesti laskee. Jos on kauhean märkä niin tulee tietenkin kylmä. Jos hikoilee enemmän niin pitää olla yllä sellainen vaate joka imee pois ylimääräiset nesteet.
Itse olen sitä mieltä että pitää olla just niin paljon vaatetta, että ei tule liian kylmä, ja ihan vaan sen takia että en tykkää kun on märkä... Kun kävin viime vuonna hiihtämässä, niin vedin niin että yllä oli yksi vaatekerros, ja kun pidin tauon niin laition toisen kerroksen päälle.

Se on varmaan ihan hyvä nyrkkisääntö että ei kannata tehdä kovatempoista aerobista harjoitusta yli -10 pakkasissa. Useimmat intervallit voi kovilla pakkasilla korvata joko tasavauhtisella pitkällä lenkillä, joka ei niin rasita keuhkoja tai sitten jollain sisällä tehdyllä harjoituksella. Voi käyttää joko urheiluhallia ja viivajuoksua, tai jotain aerobista laitetta, tai sitten vain tekee tooosi pitkää kyykkysarjaa :) Toisaalta jos pari kertaa vuodessa sattuu vetämään kunnon intervallilenkin kovassa pakkasessa, niin ei siitä lienee paljonkaan haittaa.. Niin tai sitten pukkaa rasitusastman :)

Pukeutumiseen lienee todellakin monta erilaista tottumusta. Itse tykkään laittaa hyvinkin paljon vaatetta päälle lenkille, koska mielestäni mikään ei ole kauheampaa kuin lähteä aamulla, pimeässä talvella lenkille ja palella jo valmiiksi. Toiset taas inhoavat enemmän sitä kun kone keittää kesken lenkin. Itse olen ilmeisesti sellainen sisäinen naapuri joka tykkää hikoilla kuin sika myös taven pakkasissa..

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Talvi on ihan Goatsesta. Pelkkä sisätilasta ulkoilmankautta toiseen sisätilaan siirtyminen pakkasessa on meikäläiselle yhtä tuskaa ja sitten vielä jotkut siellä käyvät vapaaehtoisesti kirmailemassa. Huh huh. Kuntopyörä kunniaan!

Originally posted by horroroso
Talvi on ihan Goatsesta. Pelkkä sisätilasta ulkoilmankautta toiseen sisätilaan siirtyminen pakkasessa on meikäläiselle yhtä tuskaa ja sitten vielä jotkut siellä käyvät vapaaehtoisesti kirmailemassa. Huh huh. Kuntopyörä kunniaan!

Samaa mieltä horroson ja Gotton kanssa. Syy on lähinnä siinä että tulee laitettua liian vähän vaatetta päälle ja ulos meneminen kovalla pakkasella on sitten tuskaa. Taisi itsellänikin olla ehkä vain 5 kertaa pitkät kalsarit jalassa viime talvena. Ja itselläni kun ei ole mitään developed by Nasa vaatteita kaapissa niin esim pyöräillessä tulee vaan älytön hiki päälle ja sitten paleltuminen. Olisihan se hyvä oppia talvellakin liikkumaan varsinkin kun talvi ei suomessa ole tunnetusti mikään lyhyt. Saako muuten tommosia high-tech windstopper vaatteita pienelläkin rahalla vai ovatko ne vain pro-urheilijoille ;)

Originally posted by Laffer
Saako muuten tommosia high-tech windstopper vaatteita pienelläkin rahalla vai ovatko ne vain pro-urheilijoille ;)

Ei ja kyllä. Siis maksavathan ne rutkasti ollakseen 'vain' kangasta, mutta kyllä niitä saa käyttää muutkin kuin ammattilaiset. Kyllä amatööritkin hikoilee ja haluaa että liikkuminen on mukavaa...

Originally posted by horroroso

Jotenkin arvelisin, että avantouintikaan ei kuulu harrastuksiisi :D

Hei huomasitteko? Tänään alkoivat talviaerobiset. Stadtissakin pääsee filettämään umpihankeen. Ihanaaaaah!

Originally posted by Lazylegs
Hei huomasitteko? Tänään alkoivat talviaerobiset. Stadtissakin pääsee filettämään umpihankeen. Ihanaaaaah!

Jep, ja tänään ne myös loppuivat. Nimittäin ainakin keskuspuiston lumet on muuttuneet jo loskaksi.

Kerrotaanpa tähän varoittava esimerkki eilisestä:

Kävin hölkkäämässä eilisiltana reilun tunnin lenkin, lämpötila 4 astetta, muttei tuntunut kovin kylmältä, niin idioottina pukeuduin liian kevyesti: Verkkarit, lyhyet kalsarit, T-paita, college ja verkkatakki. Viima pääsi hyvin halpisverkkareiden läpi ja seurauksena oli ilmeisesti paleltuneet sisäreidet: sisäreisiä punottaa ja niihin on ilmestynyt pieniä tummanpunaisia pisteitä (kuin olisi neulalla tökitty, voi ehkä olla housujen hankauksenkin aiheuttamaa ihon rikkoutumista) ja on kipeät! *kävelee Aku Ankka-kävelyä*

Eli kannattaa pukeutua kunnolla, vaikka tuntuu että vähemmälläkin pärjäisi.

Itse jätän lenkkeilyt talveksi ja otan tilalle hiihdon. Hiihtohan on ihan huippu laji! Itsellä tulee hiihdettyä +/- 500km talvessa. Yleensä 8 tai 16km kerrallaan.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom