Mun koiralla (pian 8v. amstaffiuros) on munuaisten kanssa ongelmaa, sen sairaskertomus meni näin:
Viime vuoden lopulla huomasin yhtäkkiä, että koira alkoi lihoa. Vatsa oli omituisen muotoinen. Vakkarilääkäri sanoi tunnusteltuaan vatsan, että siellä on jotain isoa "ylimääräistä", ja sitä ei ollut havaittavissa kun kävimme edellisen kerran 2kk sitten. Noh, mä kävin siinä kohtaa jo tunnemyrskyn läpi ja ei kun samalle illalle isommalle lääkäriasemalle kuvauksiin. Mevetissä sitten otettiin röntgenit ja epäiltiin että rakko on aivan täynnä pissaa, se ei jostain syystä tyhjenny. Sitä sitten tyhjenneltiin ohutneulalla, mutta ei se oikein onnistunut. Muistaakseni 1,5l saatiin ulos. Sitten ultrassa seuraavana aamuna selvisikin, että se mitä tyhjennettiin olikin valtavan kokoinen (30cm) eturauhasen kysta. Lääkäri oli tehnyt hieman väärän diagnoosin kun röntgenistä ei oikein saanut selvää tuon kystan ollessa niin valtava. Noh, ei kun leikkausta suunnittelemaan.
Leikkaus tehtiin n.viikon päästä joulukuun alussa, ja samalla koira kastroitiin. Leikkaus kesti 5h ja hieman oli jotain haasteita ollut.
Leikkaushaavan kanssa oli pientä ongelmaa ja koira oli muutenkin aivan rääpäleen näköinen entiseen lihaksikkaaseen olemukseensa verrattuna. Kyllä siitä kuitenkin parannuttiin, ja jälkitarkastukseen menin positiivisin mielin. Leikkauksesta oli jäänyt pissailuongelma, eli välillä koiralta tuli pieniä lätäköitä sisälle, joskus vain tippoja. En enää voi matkustaa esim. julkisilla sen kanssa, kun varsinkin talvella sitä pissaa saattoi lorista junan lattialle paljonkin :(. Tämän pissaongelman takia jälkitarkastuksessa katsottiin munuaisia tarkemmin ja selvisi, että toinen munuainen on täysin mennyttä. Lääkäri sanoi, että se pitäisi leikkauksella poistaa, mutta ensin pitää varmistaa, että toinen toimii. Koira sai antibioottikuurin, jolla yritettiin poissulkea tulehduksen mahdollisuus, koska munuaisarvot olivat koholla. Antibioottien jälkeenkin arvot (crea) oli yhä koholla, n. 227. Lääkärin mukaan tuo osoittaa sen, että toinenkaan munuainen ei täysin toimi, ja sovimme, että ei enää aleta leikkaamaan. Jatko olisi munuaisarvojen tarkistelua n. kuukauden välein, ja koiran lopetus heti kun tilanne menee sellaiseksi, että se alkaa kärsiä.
Olen sitten talvesta asti kytännyt välillä hysteerisenäkin merkkejä munuaisten huononemisesta (tai siis sen toisen, joka nyt on yhä jäljellä). Oksentelu, pissan ja juomisen lisääntyminen, väsymys jne nyt ovat kai niitä asioita, joita on hyvä seurailla. Arvoissa on kuitenkin tapahtunut parannusta niin, että tuon korkeimman tason (crea n.230) jälkeen ne lähtivätkin laskuun, ja laskivat tasolle 150. Sen jälkeen ollut vaihtelevasti n. 160 jne. Urea on koko ajan ollut normi viitearvoissa. Pissassa oli proteiinia tuolloin talvella, mutta sen jälkeisissä kokeissa pissakin ollut ok.
Koira on ollut täysin oma itsensä, kastrointi ei vaikuttanut luonteeseen mitenkään ja tuntuu, että voimatkin ovat palautuneet, vaikka ulkomuoto onkin hieman vähemmän skrode kuin ennen.
Olen ihmeissäni, että koira on yhä elossa, kun niin masentava se talvella saatu diagnoosi oli. Lääkäri epäili, että joko itse kysta on tuhonnut virtsanjohtimen ja munuaisen, tai sitten leikkauksessa on tapahtunut jotain. Eipä sillä syyllä nyt niin ole väliä.
Näin hyvissä voimissa mun kulta onneksi vielä on: