LBMI (Lean Body Mass Index)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja TemeT
  • Aloitettu Aloitettu

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
BMI on varmasti kaikille tuttu eli paino jaettuna pituuden neliöllä. Rajat taitaa olla nykyään:
<19 = laiha
19-24 = normaali
>24 = lihava
Tauno Tavalliselle se voikin jotain kertoa, mutta bodareillehan se ei toimi. Monelle wannabe-bodarille kehityksen kertoo vaaka eli läskikin edustaa kehitystä. Ei siinä mitään, jokainen rakentaa kehonsa juuri sellaiseksi kun haluaa, mutta musta tässä hommassa on tarkoitus kasvattaa lihaksia!

Musta bodareille sopiikin paremmin LBMI eli rasvaton kehonmassa jaettuna pituuden neliöllä. Mutta mikä on asteikko???
<18 = kynis?
18-21 = normaali?
>21 = lihaksikas?
>30 = friikki :)

Itellä LBMI on vaatimaton 20,7 ja koen olevani normaali. Tosin ehkä lajin harrastaminen on vääristänyt tervettä minä-kuvaa :thumbs:

TemeT sanoi:
BMI on varmasti kaikille tuttu eli paino jaettuna pituuden neliöllä. Rajat taitaa olla nykyään:
<19 = laiha
19-24 = normaali
>24 = lihava
Tauno Tavalliselle se voikin jotain kertoa, mutta bodareillehan se ei toimi. Monelle wannabe-bodarille kehityksen kertoo vaaka eli läskikin edustaa kehitystä. Ei siinä mitään, jokainen rakentaa kehonsa juuri sellaiseksi kun haluaa, mutta musta tässä hommassa on tarkoitus kasvattaa lihaksia!

Musta bodareille sopiikin paremmin LBMI eli rasvaton kehonmassa jaettuna pituuden neliöllä. Mutta mikä on asteikko???
<18 = kynis?
18-21 = normaali?
>21 = lihaksikas?
>30 = friikki :)

Itellä LBMI on vaatimaton 20,7 ja koen olevani normaali. Tosin ehkä lajin harrastaminen on vääristänyt tervettä minä-kuvaa :thumbs:

Onko tuo oikea kaava tosiaan noin? Oma pituuteni on 183 ja siitä neliöjuuri on 13,5 tai sinnepäin. Tällä kaavalla meikäläinen olisi kynäniskojen kynäniska, 5,3 :hyper: . Itse en tiedä miten tuo jakaja saadaan, mutta allekirjoittaneella se vaikkuttaisi olevan 3,35. Eli tuosta laardittomasta indexistä tulisi 21,5. LIHAKSIKAS SIIS :D (... ja rima heiluu vieläkin).

Pituus 1,89 ja paino nyt 110. Rasvaprosentista ei paljoo hajuakaan ole, joten arvaan 30 kiloo rasvan osuudeks... tulis 25, siis "keskilihaksikas".. hymm :jahas:

vilho_kanuuna sanoi:
Onko tuo oikea kaava tosiaan noin? Oma pituuteni on 183 ja siitä neliöjuuri on 13,5 tai sinnepäin. Tällä kaavalla meikäläinen olisi kynäniskojen kynäniska, 5,3 :hyper: . Itse en tiedä miten tuo jakaja saadaan, mutta allekirjoittaneella se vaikkuttaisi olevan 3,35. Eli tuosta laardittomasta indexistä tulisi 21,5. LIHAKSIKAS SIIS :D (... ja rima heiluu vieläkin).

Pituusen neliö, ei neliöjyyri! Eli sul se olis 1,83*1,83.. ;)

Ihan mielenkiintonen tapa laskea, mä sain tulokseksi 22 ja ehkä toi lihaksikas vois juuri olla se kuvaava juttu, mutta tämäkin on niin suhteellista. Ehkä johonkin täydellisen kyniksen mielestä voin olla todella lihaksikas, mutta joku vähän pidemmällä ehtinyt bodari varmaan kutsuisi säälittäväksi rääpäleeksi... :D

Muscle Media 2000 -lehden tammikuun 1995 numerossa esiteltiin sivulla 59 tutkimus, jossa oli mitattu LBMI suurelta joukolta pitkään treenanneita miehiä. Koehenkilöiden kokonaislukumäärä oli 157. 53 % koehenkilöistä oli anabolisten steroidien käyttäjiä ja 47 % eivät olleet käyttäneet anabolisia. Nämä tiedot perustuivat yksilökohtaisiin haastatteluihin ja virtsatesteihin.

Natujen LBMI-jakauma pysyi aika visusti 25.0 alapuolella, ja roinaajien lukemat olivat keskimäärin 30.0.

Tutkijatiimi järkeili täten, että jos LBMI on vähintään 30.0 on henkilö todennäköisesti roinaaja. Lisäksi tukea haettiin kehonrakennuksen historiasta: vuoden 1954 Mr Universe -tittelin voittajan (jota tuolloin yleisesti pidettiin maailman lihaksikkaimpana miehenä) LBMI oli suurin piirtein 25 eikä steroideja tuolloin pahemmin vielä käytetty.

Itse uskoisin tuon tilaston pitävän yleisesti jotenkuten paikkansa, mutta poikkeuksia löytyy aina. Esimerkiksi kun oma aamupainoni oli viime sunnuntaina 100.0 kg, olen 188 cm pitkä ja rasvaprosentti oli (pihdeillä mitattuna) 9.2 %, oma LBMI-lukemani on 25.7 (100.0 * 0.908 / (1.88 * 1.88) = 25.7) ja kasvan tästä vielä varmasti useita kiloja seuraavien vuosien aikana - ilman anaboleja. Ja jos otetaan jostain joku oikeasti lahjakas treenaaja, voi hän varmasti rikkoa 30 LBMI-pisteen rajan helpostikin ilman roinaa.

:offtopic:
Hulkki sanoi:
Muscle Media 2000 -lehden tammikuun 1995 numerossa esiteltiin sivulla 59 tutkimus
Ei helvetti :lol2:. Mistä perkeleestä sä muistat jotain ikuisuuden vanhoja juttuja?

No voi vidun viddu! Nyt masentaa! Itse sain 22... Saatanan natupelle. Saa tämä pelleily kohta loppua. Minäkuvani romahti samantien! Ei, en kestä tätä tuskaa! Aah! Ellen sitten arvioinut rasvapainon määrää vituiks. Joo, niin sen täytyy olla! Hahaa! Siitä saitte!
:rock:

Jakob sanoi:
Ei helvetti :lol2:. Mistä perkeleestä sä muistat jotain ikuisuuden vanhoja juttuja?
Kehonrakennusmunkkiveljeskuntani askeettisen jalkatreenielämän harvoja paheita on uljaan lajimme kirjoitetun historian tutkiminen ja suojeleminen... ;)

hmm tämmönen tuli: (92 x 0,84) : (1,8 x 1,8) = 23.851851.....

92 kg on suunnilleen aamupaino ja rasvaprossa (ei millään tavalla oikeasti mitattu) luulisin olevan jotain 16 %

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
muffy sanoi:
No voi vidun viddu! Nyt masentaa! Itse sain 22... Saatanan natupelle. Saa tämä pelleily kohta loppua. Minäkuvani romahti samantien! Ei, en kestä tätä tuskaa! Aah! Ellen sitten arvioinut rasvapainon määrää vituiks. Joo, niin sen täytyy olla! Hahaa! Siitä saitte!
:rock:

:lol2: Tehokkaasti paluttaa maan pinnalle nämä. Rasvat on mullakin pakko olla pienemmät. Onhan niistä mittauksista jo aikaa... Ainakin 10 prosenttia alempana nykyään.... Pakko olla.. onhan? Paskapuhetta tuollaisten laskelmien muutenkin on oltava. En saa olla ruipelo.. en saa... byyyääääähhhhh :itku:

KäveleväRuumis sanoi:
Nyt tuli käsityskyvyn rajat vastaan, miten hitossa tuo siis lasketaan? :nolo:

LBMI = (Oma ruumiinpaino - rasvan määrä ruumiissa) / pituus metreinä^2

^2 = potenssiin 2

Oma LBMI ylittää juuri ja juuri 20 :eek: :hyper: :nolo:

Hulkki sanoi:
Muscle Media 2000 -lehden tammikuun 1995 numerossa esiteltiin sivulla 59 tutkimus, jossa oli mitattu LBMI suurelta joukolta pitkään treenanneita miehiä. Koehenkilöiden kokonaislukumäärä oli 157. 53 % koehenkilöistä oli anabolisten steroidien käyttäjiä ja 47 % eivät olleet käyttäneet anabolisia. Nämä tiedot perustuivat yksilökohtaisiin haastatteluihin ja virtsatesteihin.

Natujen LBMI-jakauma pysyi aika visusti 25.0 alapuolella, ja roinaajien lukemat olivat keskimäärin 30.0.

Tutkijatiimi järkeili täten, että jos LBMI on vähintään 30.0 on henkilö todennäköisesti roinaaja. Lisäksi tukea haettiin kehonrakennuksen historiasta: vuoden 1954 Mr Universe -tittelin voittajan (jota tuolloin yleisesti pidettiin maailman lihaksikkaimpana miehenä) LBMI oli suurin piirtein 25 eikä steroideja tuolloin pahemmin vielä käytetty.

Tuon tutkimuksen eräs osasyyllinen on vuosituhannen vaihduttua korjannut väitteitään siihen suuntaan, että jos fat free mass index, FFMI (tai toisella nimellä lean body mass index LBMI) on yli 25, niin henkilö on mitä todennäköisimmin roinaaja. Tutkimuksessa käytiin 1939-1959 Mr America voittajia 20 kpl läpi ja heillä FFMI keskiarvo oli 25. Sattumoisin tuossa 74 natutreenaajan joukossa ei ollut ketään yli 25 indeksin ylittäjää, joten tuosta suppeasta aineistosta on sittemmin tullut roinaajarajaksi tuo 25. Vähän on ehkä virheellinen tulkinta, jos perustuu 1940-luvun treenimetodeihin ja ravintotietämykseen. Kyllä varmaan viimeisen kymmenen vuoden aikana on tieto lisääntynyt sen verran, että on keskiarvotkin nousseet.

Nykyisellään oma FFMI on 27, eli tuon tutkijan mukaan menisi tulkinnat roinapelleksi. Luokitukset osoittaisivatkin kohta mahdollisuuksia jalkapalloilijaksi.

Eikö ne alkuaikojen Mr Americat kuitenkin ole ollut kohtuullisen kireässä kunnossa, mikä selittäisi suhteellisen alhaisen LBMI:n. Helpomminhan suuremman LBMI:n saa kunnon sikabulkilla, jossa kasvaa niin lihakset kuin rasvakerroksetkin reilusti.

Aika harva natu kuitenkaan yli 25:n LBMI:n pääsee tiukassa kunnossa. Hulkkia ei lasketa, kun se pilaa muuten hienon teoriani ;)

Jakob sanoi:
:offtopic:

Hulkki on kone. Miehestä pitäis tehdä moderaattori hengityskyykkyineen.

Itellä arvioidulla 13% rasvaprossalla 26 tuo lukeman, eli en ole roinaaja. :rock:

-ö- sanoi:
tuossa 74 natutreenaajan joukossa ei ollut ketään yli 25 indeksin ylittäjää
Tätä en tiennytkään, kuulostaa todella omituiselta. Luulisi nyt ainakin pari yksittäistä tapausta löytyneen, mutta otos saattoi olla liian pieni jotta siihen olisi osunut riittävän kovia natuja (= statistical anomalies).

cuscus sanoi:
Helpomminhan suuremman LBMI:n saa kunnon sikabulkilla, jossa kasvaa niin lihakset kuin rasvakerroksetkin reilusti.
Nimenomaan, aika helposti voisi mielestäni todistaa nuo rajat virheellisiksi vain pistämällä jonkun keskivertoa lahjakkaamman kaverin syömään kuin hullu ja treenaamaan siinä ohessa kovaa vaikka 5 vuoden ajan. Siinä vaiheessa kun painoa olisi 150+ kg, olisi myös rasvatonta massaa sen verran että LBMI olisi varmasti yli 30 (ja rasvaprosentti melkoinen).

Mike sanoi:
Itellä arvioidulla 13% rasvaprossalla 26 tuo lukema
Sulla muka sama LBMI kuin mulla? Get the fuck out of here. Joko olet laskenut väärin tai offilla olo on tosiaan katabolista hommaa sulle ;)

Hulkki sanoi:
Sulla muka sama LBMI kuin mulla? Get the fuck out of here. Joko olet laskenut väärin tai offilla olo on tosiaan katabolista hommaa sulle ;)

Tää on tätä kun himmaillaan rojuttelua, kyllä sitä ton +90kg pystyy pitämään. En mä tiedä miten tuon nyt laskin, mutta eiköhän se paikkansa pidä. Tässä kuntoa nyt. Pipo kuuluu varustukseen kun mulla on kuulemma pää jäässä.

Btw. haluatko Hulkster modeksi?

natutoukokuu.jpg

Mike sanoi:
Tää on tätä kun himmaillaan rojuttelua, kyllä sitä ton +90kg pystyy pitämään. En mä tiedä miten tuon nyt laskin, mutta eiköhän se paikkansa pidä.

Mike 173cm
92kg

(0,87x92)/(1,73x1,73)= 26,74

Millä arvoilla sä Mike ite laskit???

Suositut

Back
Ylös Bottom