Laskuvarjojääkäriksi 2015

Onko kenelläkään lääkärintarkastuksessa käyneellä ollut eri asteikko käytössä intin terveystarkastuksessa ja ljk:hon tarvitsevassa lääkärintarkastuksessa näkötestissä? Itsellä näkö 2.0 molemmissa silmissä ja lääkärillä myöhemmin 1.2 molemmissa (asteikko 0.0-1.2) ...

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Näöntarkkuus eli se asteikko on kaikilla tauluilla pieniä heittoja lukuunottamatta sama

Normaali tarkuushan on 1.0 ja jos sulla tosiaan on 2.0 niin näet kaksi kertaa tarkemmin kuin tavalliset ihmiset ( toisin sanoin 2x pienemmät merkit tai samat merkit 2x suuremmalta etäisyydeltä )

Tuo muutos 2.0:sta 1.2:seen vastaa melkeimpä näöntarkkuuden puolittumista. Olisit ihan varmana pistäny jo aiemmin merkille.
Eli joko jommassakummassa tarkastuksessa on käyny fiba, pidän kumminkin tod.näk että

jälkimmäisessä tarkastuksessa loppuivat merkit siinä 1.2 kohdilla. Mulla oli omassa "LJK:ta edeltävässä lääkärintarkastuksessa" näkö 1.0 kun kirjaimet loppuivat kesken. Alimman rivin jälkeen jäi kuitenkin vielä tunne että olisi helposti vielä monta pienempää riviä nähny...

Näön tarkastuksissa valaistus vaikuttaa todella suuresti näköön. Esimerkiksi koulujen testit eivät kerro juuri mitään. Näköön vaikuttaa myös paljon se mitä on tehnyt ennen testiä. Esim jos olet tihrustanut luokan perältä liitutaululle tai muuta vastaavaa. Korjatkaa toki jos olen väärässä. En näistä itse hirveästi tiedä mutta kuulin lääkäriltä.

Ette nyt ymmärtänyt mun tarkoitusta, ehkä vähän epäselvä selitys, pahoittelut.. Mutta siis molemmissa tapauksissa näin myös alimman rivin ihan mennen tullen mutta näön tarkkuudet 2.0 ja toisessa testissä 1.2. Kysymys on siis siitä, että hakupapereita tutkiessa utin valintakokeiden järjestäjät luulevat näköni olevan 1.2 asteikolla 0.0-2.0? Vaikka näkö on 2.0. Kysykää jos vielä jäi epäselväksi. :D myös lääkärit ja kutsuntalautakunnan miehet ihmettelivät asteikkojen eroa.

Muokkaus: luin nyt pariin kertaan vielä ensimmäisen vastauksen ja taidettiin ymmärtää toisiamme, eli jälkimmäisessä tarkastuksessa taulun rivit loppuivat 1.2:een? Vaan miten selitän asian ettei näön kuvitella olevan 1.2/2.0?

Normaalin näöntarkkuuden raja on 1.0. Tämähän on myös utissa karsivana rajana
Asteikko menee 0.0:sta jonnekin 2.5:seen ( 2.0 on jo haukan katse joka on vain harvalla, onnitteluni siitä ) ( 2.5 on jo ehdoton fysiologinen raja näöntarkuudelle )

Tarkkuus ilmoitetaan kahdella luvulla, joista eka on oikea silmä ja toka vasen
Eli esimerkiksi merkintä 1.0/1.4 tarkoittaa sitä että vasen näkee hieman tarkemmin kuin oikea

Asteikko on kaikilla tauluilla sama, mutta kuten RUHA kertoi niin valaistus, etäisyys taulusta yms. vaikuttaa tulokseen. Ja monet taulut loppuvat sinne 1.0 tai 1.2 maille. Jos ihminen näkee sen 1.0 rivin, se tarkoittaa, että ihminen näkee normaalisti. Eli ei ole enää syytä tutkia näköä pienemmillä merkeillä.
Eli siinä jälkimäisessä tarkastuksessa on ollut suppempi taulu käytössä.

Ihan miten tahansa, 1.2 riittää jo näöntarkuudeksi, pääset pääsykokeisiin, ja voit siellä kattella siltä Landoltin C taululta ihan niin pieniä merkkejä kun haluat

Tuosta hakupapereihin vaadittavasta lääkärintarkastuksesta: Kävittekö esim.kouluterveydenhoitajan kautta kunnallisella vai ihan yksityisellä ?
Joutuuko tarkastukseen ottaa mukaan jotain puolustusvoimien lomakkeita tms. ?

Kiitos tiedoista! Se on totta kyllä että noilla tuloksilla selviää pääsykokeisiin ja siellä voi sitten kattella taas.. Ja Jockelle, soitin vain kunnalliselle että tarvitsisin tämmöisen ja tämmöisen, tulostin puolustusvoimien sivuilta lapun "lääkärintodistus palveluskelpoisuudesta" ja vein sen lapun sitten lääkäriin mennessäni täytettäväksi :)

treeniä laskuvarjojääkäriksi

Elikkäs olen vuonna -99 syntynyt poika ja tavoitteena olis päästä tonne utiin laskuvarjojääkäriksi. Oon ysillä nyt ja seuravaks lukioon eli reilut neljä vuotta aikaa reenata, ainankin tarpeeks. :rock: Tän hetken kunto ei oo mitenkään erityinen, 2000m juoksu menee hikisesti alle 10 minuuttiin. Kaipaan siis kovasti vinkkejä reeniin, mitä kannattas reenata, miten paljon ja millä tavalla? Olisko tuo navy seal ohjelma hyvä? Jos täällä on jo valmis ketju aiheesta niin linkatkaa se tähän pliis, koska ite en osaa tota hakua kunnolla käyttää.

Aloita joku urheilullinen harrastus, siitä se lähtee.
Näin mä tekisin sun ikäisenä. Jos ei oo mahdollista (aika epätodennäköistä) niin sitten joku omaohjelma, tänkään kanssa ei oo niin kovin tarkkaa, kunhan teet mielellään monipuolisesti.

Joo mahollisen monipuolisesti vaan esim.pallopelejä yhdistettynä aerobiseen harjoitteluun ja lihaskuntoon (kuntopiirit yms.)
Sitten kun alkaa olla vuosi tai puolitoista aikaa testeihin niin aloitat kehittämään testeissä tarvittavia ominaisuuksia. Tottakai hyvät taidot uinnissa ja hiihdossa edesauttavat testejä varten, joten niitä kannattaa säännöllisesti harjoitella :)

joku hyvä harrastus, salibandy/uinti/hiihto ja sitä kautta peruskuntoa ylös lenkkeillen

jossain vaiheessa salia ehkä mukaan ja siellä kestävyyttä hakemaan, tosiaan vuosi-1½ ennen testejä kandeis ehkä alottaa kunnon suunnitelma vasta

ei sulla kiire ole, ehtii ne suunnitelmatkin muuttuu

No tällä hetkellä käyn bjj treeneissä 2x viikossa, lenkillä 2x viikossa, ja omatoimista kuntopiiriä mm. punnerruksia, leukoja, vatsoja ja semmosta 2x viikossa.

Oottekos jo hakupapereita lähetelly? Itse ajattelin nyt loman aikaan pistää menemään. Cooper-tulokseksi sain 3100 m ja ihan tyytyväinen oon :) Mietin, että pitäisköhän koulutodistuksena lähettää peruskoulun päättötodistus vai lukion jaksotodistus :D Ei varmaan oo haittaa, jos lähettää molemmat.

Morjens, helsinkiläinen perus sälli ilmoittautuu keskusteluun! Mulla on semmonen tarina, että sairastuin pusutautiin kolme kuukautta sitten, ja just kun olin toipunut niin sain angiinan...kahdesti..sen jälkeen leikattiin nielurisat pois ja nyt viikon päästä pitäisin olla treenikunnossa. Eli mulla on ollu kunnon kolmen kuukauden paussi nyt treenaamisest, ja kuntoni tuntuu olevan niin huono ku vaan voi. Silloin kun olin viimeksi terve niin painoin ~85kg, mutta nyt 67 :wtf: koska en oo saanu syötyä kun oli niin raju meininki..

Ennen sairaantumista juoksin helposti 3000m cooperissa, lihaskuntotestissä siinä ja siinä täydet pisteet, hiihto ja uinti sujui myös. Olen viimeisinä vuosina harrastanu paljon anaerobista mutta myös aerobista treeniä (thainyrkkeilyy, tennistä, lenkkeilyy, salilla pumppailuu ja myös vähän uintia), eli peruskuntoni pitäis olla kohdallaan.

Kysymykseni olis nyt semmone, että onko mahdollista korottaa kunto takas sinne minne se oli kesällä ja myös parantaa verran (tai pari) kaikeissa lajeissa näin lyhyellä ajalla?

Ja kiitokset muuten kaikille niille jotka on kirjoittanu tänne hyviä neuvoja!

Morjens, helsinkiläinen perus sälli ilmoittautuu keskusteluun! Mulla on semmonen tarina, että sairastuin pusutautiin kolme kuukautta sitten, ja just kun olin toipunut niin sain angiinan...kahdesti..sen jälkeen leikattiin nielurisat pois ja nyt viikon päästä pitäisin olla treenikunnossa. Eli mulla on ollu kunnon kolmen kuukauden paussi nyt treenaamisest, ja kuntoni tuntuu olevan niin huono ku vaan voi. Silloin kun olin viimeksi terve niin painoin ~85kg, mutta nyt 67 :wtf: koska en oo saanu syötyä kun oli niin raju meininki..

Ennen sairaantumista juoksin helposti 3000m cooperissa, lihaskuntotestissä siinä ja siinä täydet pisteet, hiihto ja uinti sujui myös. Olen viimeisinä vuosina harrastanu paljon anaerobista mutta myös aerobista treeniä (thainyrkkeilyy, tennistä, lenkkeilyy, salilla pumppailuu ja myös vähän uintia), eli peruskuntoni pitäis olla kohdallaan.

Kysymykseni olis nyt semmone, että onko mahdollista korottaa kunto takas sinne minne se oli kesällä ja myös parantaa verran (tai pari) kaikeissa lajeissa näin lyhyellä ajalla?

Ja kiitokset muuten kaikille niille jotka on kirjoittanu tänne hyviä neuvoja!

Eiköhän tässä oo vielä aikaa :) Eihän se saavutettu kuntotaso niin äkkiä lähe. Luulis, että pari viikkoo-kuukausi niin luulis pääsevän samaan ruotuun ku kesälläki. Muistaa vaan, että ei liikaa liian lyhyessä ajassa. Tuo painon putoominen kuullostaa kyllä aika hurjalta :D Terveyskirjaston sivuilta luin vähän tosta pusutaudista: "Joskus mononukleoosin jälkeen voi jäädä epämääräinen voimakaskin uupumus muutamaksi kuukaudeksi." Toivottavasti tuota ei tapahu :/.

Edit: Sori katoin alkuun, että olit nyt vasta pusutaudista päässy :D Anyway kantsii ehkä ottaa alkuun vähä rennommalla meiningillä ja sit vähä lisää volyymii treeniin. Ite saattasin ottaa kans vähä punttii sekaan. Nimittäin voimatasot katoo aika lailla tommosen sairastelun jälkeen. Saisit vähän kans sitä painoo takas. :D

Toivottavasti Robert pääset takasin entiseen kuntoon! Tseppiä treeniin

Oulussa on asiameininki, pääsin nimittäin tänään hiihtämään. Oli kyllä mallia perinteinen umpihanki kun pyöräteilläkin sai aurata latua. Ei se mittään, saipa hiihtokauden alotettua.
Hakupaperit saan lähtemään suhteellisen myöhään kun koulussa juostaan tsupperi vasta 2.jakson koettelemusviikolla ( marrraskuun lopulla ) Lääkärintodistus mulla on jo, hankin koulun valelääkäriltä, joka kirjoitti todistuksen täyteen väärin kirjoitettua turhaa roskaa:anssi:
Esimerkiksi: partiossa toimii.päivittäin pyöräilee,punttisalia, hiihtäää... TAI Olisi innokas koulutuskseen laskuvarjojoukkoihin tai erikoisrajajääkäriksi

Muuten treeni menee kivasti, sain pysyvästi lisää pituutta hyppyyn tekniikalla elikkä: seiso päkiöillä ja heiluttele muutama kerta käsiä vauhdin saamiseksi, nojaa samalla eteenpäin, ponnista voimallisesti sekä käsillä että jaloilla eteenpäin, elä kato sitä 2,40m viivaa vaan kauaksi kattoon ylöspäin.

Täälläkin oli paussia treenaamisesta syksyn kirjotusten, autokoulun aloittamisen ja sairastelujen takia, mutta nyt olen kunnossa ja treeni jatkuu täyttä häkää. Oon alkanu tekee ns. vauhtileikittelylenkkejä maastossa. Eli silleen että ylämäet tiukasti ja muuten semmosta pystyy puhumaan-vauhtia. Sit peruslenkkii (10km) ja intervallia tietysti.

Aina juoksulenkin jälkeen lihaskunto ja oon kattonu että lenkkireitin varrella on aina paikka, missä voi vetää leukoja. Nyt niitä menee jo 7-8 puhdasta kun en alkusyksystä saanu ku yhen tai kaks. Samaan tahtiin ku jatketaan niin testeissä luulisi pamahtavan täydet pisteet. Muuten lihaskunto on aikalailla raiteillaan. Uinnista helposti täydet pisteet ja hiihtoa pitää vielä reenata. Juoksen cooperin ja laitan paperit menemään marraskuun lopulla.

Tsemppiä treeneihin!

Mitäs mieltä te vanhemmat ja viisaammat olette tämmösestä treeniohjelmasta:

Ma: lihaskunto

Ti: n. 8km lenkki matalalla teholla ja bjj harkat

Ke: lihaskunto

To: n. 4km lenkki reippaalla vauhdilla (ei ihan hapoille asti kuitenkaan)

Pe: bjj harkat

La: lihaskunto

Su: intervallitreeniä juosten (fiiliksestä riippuen hiittiä, 30-20-10, tai mikä nyt hyvältä tuntuu)

Lihaskunto pitää sisällään punnerruksia, vatsoja ja leukoja
Lenkit juoksen suhteellisen mäkisessä maastossa

Kysykää ihmeessä jos jokin jäi epäselväksi

Mitäs mieltä te vanhemmat ja viisaammat olette tämmösestä treeniohjelmasta:

Ma: lihaskunto

Ti: n. 8km lenkki matalalla teholla ja bjj harkat

Ke: lihaskunto

To: n. 4km lenkki reippaalla vauhdilla (ei ihan hapoille asti kuitenkaan)

Pe: bjj harkat

La: lihaskunto

Su: intervallitreeniä juosten (fiiliksestä riippuen hiittiä, 30-20-10, tai mikä nyt hyvältä tuntuu)

Lihaskunto pitää sisällään punnerruksia, vatsoja ja leukoja
Lenkit juoksen suhteellisen mäkisessä maastossa

Kysykää ihmeessä jos jokin jäi epäselväksi
Muistahan nyt lepo myös, lihakset ja kunto kasvaa levossa. VÄHINTÄÄN jaksota viikkoja (kevyt,keskikova,kova,...)! Hyvältähän tuo ohjelma muuten näyttää, venyttele tarpeeksi, yhden päivän voisi tosin jättää pois, lepoa ja venyttelyä tällöin, esim. sunnuntai. Lisäksi ruokavalio, uni ja urheilu pitää olla tasapainossa. Eli yhteenvetona, kova treeni, hyvä ja säännöllinen ruokavalio ja vähintään 8 tuntia unta per yö, ja kaiken tämän lisäksi muistat vähän hölläillä ja venytellä usein! Helpommin sanottu kuin tehty. Tsemppiä treeniin! :)

Joo, tän päivän treenin (hiit) ja pienen fiilistelyn jälkeen tuli semmonen olo että vähän enemmän palautumista sais olla. Mutta mitä tiputtaisin tuosta pois? Haluan kehittyä noissa kaikissa, siis juoksussa ja punnerruksissa leuoissa ja vatsoissa. Vai pitäskö tehä silleesti että tekis lihaskunnon ja lenkin samana päivänä? Ja unohtu sanoa että pyöräilen arkisin joka päivä vajaa 5km kouluun ja takaisin. Ja unta saan kyllä riittävästi, siitä ei ole kyse.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom