Moro! Itse olin tuolla erikoisrajan testeissä alkuvuodesta ns. varotoimena jos LentoRukkin en pääse, no se tie nous nyt pystyyn eli itsellä todennäköisesti Erikoisraja kutsuu.
Testithän on Immolaan ja Uttiin aika samanlaiset, eroja vaan suorittamis järjestyksellä. Kaverit kävi utin testeissä myös ja sanovat, että siellä toi juoksu oli helpompi (muistaakseni vähemmän painoa) ja hiihto oli vähä rankempi, koska immollassa ei meidän testien aika tosiaal lunta ollut ja hiihdettiin 1.5km lämmittely ja 3km (2x1.5) testinä. Utissa olivat sitten vetäneet täydet 10km.
En ehkä ole juoksemisessa mikään paras neuvoja, kun en itsekkään missään kovassa kunnossa ollut ennen testejä, mutta neuvompa silti
Aina puhutaan siitä maagisesta coopperista, niin ei se tarvitse ainakaa mikään 3500m että tonne pääseee. Itse lennkeilin kesälomalla varmaan innokaimpinakin viikkoinva vain 3krt ja joskus en ollenkaan. Keskimäärin varmaan 1.5-2 lenkkiä viikossa. Salilla treenasin koko ajan 5krt viikossa, eli koulujen alettua harvana päivänä jaksoi sitten salilta tultaessa enää juosta mutta taukopäivinä sitäkin välillä.
Laiska mies kun olen, niin osan lenkeistä juoksin asfaltilla kun en jaksanut juosta kauemas pururadalle (ironista, eikö?) ja lopulta alkoikin penikat reistailla. Sen jälkeen poljin salireenien lomassa pyörää ja ensimmäisen kerran juoksin lumien tultua coopperin, että sai niihin papruhin tuloksen, silloin taisi mennä 2950m. Sen jälkeen rupesin juoksentelemaan taas vähän enemmän ja välillä viritin faijan vanhan sissirepun painoineen selkään ja kävin sitäkin touhua testaamassa. Testien aikana oma coopper tulos varmaan olisi ollut juuri se 3k ja siellä onnistuin aika hyvin kusemaan juoksemisen ja sainkin vain 10p. Juoksu tosin oli hiihdon jälkee.
Hiihto:
Tähän ei mitään erityisiä neuvoja ole. Itse en ennen testejä hiihtänyt, kun lunta ei tosiaan ollut. Tykitetyllä ladulla koitettiin plussa keleillä käydä vetämässä mutta ihan naurettavaa touhua kun sellaset paksut mettäsuksetkin luisti tyyliin 100m yhdellä työnnöllä... koita siinä sitten pertsaa. Vaikka testeissä hiihdettiin tosiaan vain 4.5km en ole ikinä elämässäni ollut niin hengästynyt ja lämmittely kierros vedettiin vielä kovempaa kuin itse testi :D Siihen paras neuvo on, että mene ensimmäiseksi !!!!! Immolassa aika nimittäin pistettiin ainakin käyntiin silloin kun lämmittely kierroksen ensimmäiset tuli maaliin. Siinä kohtaa osa oli jo tippunut ja keräsivät sitten käytännössä minuutin lisää aikaa. Ainakin siellä latu oli kapea äijiä aika paljon niin ohitus on aika tuskaa, joten voit jäädä jumiin jonkin hidastelijan taakse. Itsestäni taisi tulla vain 2-3 jamppaa ohi ja tosiaan en ole kova hiihtäjä. Jos et pertsaa osaa hiihtää niin sen oppii aika nopesti viimeistään tässä vaiheessa.
Uinti:
Mikään kovin uimariikan en ole koskaan ollut, mutta päätin testejä varten opetellä kunnolla uimaan. Kroolin hengitystekniikka tuotti aika pitkään vaikeuksia. Aloitin ihan 25m pätkillä (todella tuskaisia), mutta enne testejä meni helposti 200m. Suosittelen jättämään lasit poist heti kun mahdollista. Omalla kohdalla uin aika pitkään niiden kanssa, koska oli mielekkäämpää keskittyä tekniikkaan. Jos perus hyvä kroolitaito löytyy niin tuskin kannattaa niiden kanssa treenata ollenkaan. Immolassa uinti oli viimeinen testi ja paikat kramppas niin pahasti ettei meinannut pinnalla pysyä, joten varautukaa siihenkin :D
Lihaskunnot:
Itse sain näistä täydät ilman erityistä harjoittelua. LentoRukkia varten olin tota hyppyä harjotellut salilla pari kertaa, mitta vaan mukaan ja pomppimaan. Jos jostain liikkestää ei tosiaan täysiä saa niin suosittelen reenaamaan (ovat todella helppoja nostaa). Viivajuoksua kannattaa myös kokeilla, koska moni ilmeisesti yllättyi kuinka nopeasti se tosiaan piti tehdä ja jää ilman pistettä.
Mutta kaikista testeistä tärkeimmät on psykologiset !!! Ei auta vaikka fyysisissä tosiaan tulee se 40p jos P kokeet ei suju. Fyysiset tietysti täällä puhuttaa koska niitä on helppo ''vertailla''. P1:seen sellanen vinkki, että lähtekää tekemään niitä tehtäviä nopeasti, koska ne on jokaisella osa-alueella suhteellisen helppoja. P2 testissä taas vastaatte niin miten ajattelette.
Tällä myös jotkut suosittelee vähentämään salia yms, mutta jos testeistä saa yli 30p huononakin päivänä niin turha niin paljon stressata. Itse tein tosiaan salia siis 5krt/viikkoon kokoajan koska en halunnut treenata vuotta sellaisella tavalla mistä en tykkää jotta voisin tuolla olla sitten rääkättävänä toisen vuoden putkeen. Jos siis tulokset on tosiaan nyt jo hyviä niin pelkkä ylläpitävä treeni niillä osa-alueilla riittää. Koska tilanne voi tosiaan olla (ja monen kohdalla valitettavasti onkin), että kaikki on hiottu aivan huippuunsa, mutta sitten psykoissa selviää, ettei ihan olekkaan sulle sopiva paikka. Voin kuvitella että se saattaa lievästi sanoen vitutta jos on viimene vuosi juostu kouluun lisäpainojen kanssa,
Suosittelen siis treenaamaan tottakai, mutta järjen kanssa. Jos kunto on nyt jo kova sekä uinti+hiihto sujuu pärjäätte kyllä. Palveluksessa olevatkin korosti, ettei tonne haeta mitää supermiehiä, vaan kaikki on lopulta päästä kiinni. Jos joku osa-alue pragaa niin käykää sitä sitten treenaamassa. MUISTAKAA VIETTÄÄ HAUSKA KESÄ ;)