Laskuvarjojääkäriksi 2015

Psykologiset tehdään fyysisten testien jälkeen ja seuravana päivänä on lääkärintarkastukset ja haastattelut.

Uinnissa on 2-4 kaveria samalla radalla, mutta ne radat on leveempiä kuin uimahalleissa niin hyvin sinne mahtuu, kuhan muistaa välillä katsoa eteensä ;)

Juoksua ei sitten tosiaan kannata sillä repulla pilata. Kerran viikossa voi sen kanssa juosta jos haluaa ja kannattaa nostaa repun painoa pikkuhiljaa ylös eikä samantien laittaa sitä 10kg sinne.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mites muuten tuleeko erikoisjoukkoihin jotain peruutuspaikkoja? esimerkiksi kun monet jättävät utin väliin, koska haluavat lentorukkiin.

Hyppääminen on meikäläiselle vaan bonusta ku siellä loppujen lopuks hypätään melko vähän, pari kolme kertaa tai näin oon ainaki kuullu. En pelkää korkeita paikkoja enkä pahemmin mitään muutakaan eli henkinen kantti kestää kyllä hyppäämisen.

Ketkäs kaikki täällä muuten treenaa kamppailulajeja? Itellä on sininen vyö taekwondossa ja tänään oli mattotekniikkatreenit. Harrastin ennen kilpanyrkkeilyy mut ku treenei viikos alko olla vähä liikaa ni vaihoin kuntonyrkkeilyyn, mikä sekin on ihan kelpo laji ku kunto kasvaa ja kuitenki pysyy nyrkkeilytaidot yllä vaikka ei otella. Taekwondossa on välillä lyönti-potku-sparreja itsepuolustus- ja mattotekniikoiden ohella.

Hyviä treenejä kaikille :)

Millanen on toi hiihdon pisteytys? Eli millä ajalla saa mitkäkin pisteet ja mikä aika on hylätty? Ja onko puolimaratonohjelma mistään kotosin juoksuharjottelussa? Kun olis tarkotus nyt kevään ja kesän aikana hakee rutiinii juoksuun ja parantaa peruskestävyyttä ja syksyllä sit vauhtikestävyyttä. Itellä on lihaskunto ja koordinaatio kamppailulajitaustan ansiosta kunnossa ja uinnista saisin jo nyt täydet pisteet ku tein pikku testin. Juoksu ja hiihto vielä kiikastaa mut ne saa kuntoon ja ens talvena pitää sivakoida iha helvetisti. Onnittelut muuten sisäänpääsystä, saatat päästä sitte valvomaan meidän pääsykoetta :)

- - - Updated - - -

Onnittelut kutsusta! Mulla ois semmosta kyseltävää, että miten treenasit juoksua testejä varten? Minkä pituisia lenkkejä juoksit? Vaihtelitko paljonkin lenkkien pituutta ja intensiivisyyttä? Teitkö intervalli-lenkkejä? Saitko juoksusta täydet? :) Haluisin kanssa tietää, että vaatiiko hiihtotesti paljonkin tekniikkaa ja kokemusta vai pärjääkö suomalaisella sisulla ja tyydyttävällä tekniikan osaamisella lainkaan? Meinaan kun Espoosta on sulanut jo kaikki lumet pois, ja tuskin ennen joulukuussa pidettäviä testejä ehtii kummemmin harjoitella täällä etelässä :D Kiitos vastauksesta jo etukäteen :) Meikällä kolahti muuten tänään kutsuntakirje postiluukusta !:D

Tännekin tuli kutsuntakirje ja lähiaikoina terveystarkastus. Muuten, Stadissa Kivikossa on Ylläs-Halli-niminen hiihtohalli missä voi hiihdellä ympäri vuoden :)

- - - Updated - - -

Pakkohan se oli itsekkin tänne rekisteröityä, ainoastaan tämän ketjun takia :D

Ajattelin tässä ensi viikolla aloitella oikean, säännöllisen treenaamisen uttia varten. Mitään varsinaista urheilulajia en harrasta, pikku penskasta lähtien ollut partiossa niin peruskunto on aina ollut kumminkin kohdillaan.

Laskuvarjojänksteriksi hakeminen on kummitellu mielessä jo ainakin vuoden ajan, harjoittelussa on ollut epäsäännöllistä peruskunnon ylläpitoa. Coopperin juoksin viimeksi vuosi sitten, silloin tulos 3100, tämän hetken valistunut arvaus coopper-kunnosta olisi tasan kolme tonnia:(

Hiihto paskoilla hikilaudoilla sujuu hyvin, partiotaustasta johtuen. Ehkä heikoin osa-alue on leuanvedot ( saan noin 8-9 )

Ei muuta kun kaikille kovaa treenia päälle, pitäkää huolta näöstä, kuulosta ja terveydestä ylipäätänsä. Toki välillä saa myös kohtuullisesti:kippis1:
Yritetään saada tästä ketjusta yhtä pitkä kun mitä edellisinäkin vuosina. Viime vuoden ketjun pituuden perusteella voisi luulla että pääsykokeissa kävi noin 10 ihmistä

Mikä teillä muilla on muuten varapaikkana jos ei uttiin tai immolaan ovet aukea?
Itse lähden Ivaloon...

Itellä varmaankin Vekaranjärven panssarijääkärit tai Santahaminan kaupunkijääkärit. Ei nuokaan hommat pöllömpiä ole mutta kaikkeni teen että pääsisin Uttiin :)

Moro, pakko oli tänne rekisteröityy tän ketjun takia. Itsellänikin suunnitelmissa tuo ljk:n paikka ensi vuodeksi. Oon kerenny "lajinomaisesti" reenaamaan nyt pari viikkoa. Uinti ja hiihto ovat kysymysmerkkejä, mutta lihaskunnoista ja juoksusta saa pienellä hiomisella täydet pojot. 200m uinti menee ~4minuuttiin, mutta hiihdosta ei ole tietoakaan kun latuja ei oikein enää ole. Vahva futistausta on kuntopohjana joten siitä on ihan hyvä lähteä. Pituutta on noin 175cm ja painoa 72kg. Rasvat on alle 10.

Oisko kellään mitään vinkkiä uintia varten, sillä ne vikat 100m on kyllä sellasta väsynyttä räpiköimtiä että huhhuh.. Hiihtokelejäkin on sitten odoteltava aika kauan ennen kuin sitäkään pääsee sitten reenaamaan.

pitääkö siihen hakemukseen liittää se PV:n terveyskyselylomake mikä tuli postissa vai joku muu? Ja mistä niitä ljk hakemuksia saa tulostettua? En ole nähnyt missään vaikka oon ettiny.

Siellä hakeutumisohjeissa lukee että VAIN PV:n terveystarkastuslomake kelpaa. Niitä hakemuksia voi tulostaa PV:n sivuilta ku valitset maavoimat ja joukko-osastot ja utin jääkärirykmentti ja klikkaat kohtaa laskuvarjojääkäriksi, missä on kohta hakeutuminen ja valintakoe ni siellä oikees laidas pitäis olla linkit hakupapereihin mukaan lukien terveystarkastuslomake :)

Tsemppiä treeneihin!

Tosiaan kannattaa keskittää se pääpaino juoksuun ja kestävyyteen koska siitä ne pisteet saadaan, myös perushyvä uintitekniikka tulee osata sillä uinnissa putos todella moni. Lihaskunnossa pärjää parhaiten ku treenaa nimenomaan niitä liikkeitä mitä testeissä on, toistoja toistojen perään. Hiihdosta voin sen verran sanoa että siinä näkee viimeistään kuka jaksaa vetää ne viimesetkin testit tosissaan. Nyt kokemusta rikkaampana voin sanoa että älkää aliarvioiko niitä psykologisia testejä , niihin ei juurikaan voi treenata mutta valmistautukaa niihin henkisesti. Itse en valitettavasti Uttiin kutsua saanut vaikka 40p sain fyysisistä, jotain muutamia kysymyksiä meni liikaa psykologisissa väärin ilmeisesti. :down:

Tosiaan kannattaa keskittää se pääpaino juoksuun ja kestävyyteen koska siitä ne pisteet saadaan, myös perushyvä uintitekniikka tulee osata sillä uinnissa putos todella moni. Lihaskunnossa pärjää parhaiten ku treenaa nimenomaan niitä liikkeitä mitä testeissä on, toistoja toistojen perään. Hiihdosta voin sen verran sanoa että siinä näkee viimeistään kuka jaksaa vetää ne viimesetkin testit tosissaan. Nyt kokemusta rikkaampana voin sanoa että älkää aliarvioiko niitä psykologisia testejä , niihin ei juurikaan voi treenata mutta valmistautukaa niihin henkisesti. Itse en valitettavasti Uttiin kutsua saanut vaikka 40p sain fyysisistä, jotain muutamia kysymyksiä meni liikaa psykologisissa väärin ilmeisesti. :down:

Harmin paikka ettei kutsua herunut :/ Psykologisista testeistä puheen ollen; haluaisin tietää, että kuinka suuri osuus psykologisiin testeihin päässeistä karsitaan pois? Suurinpiirtein puoletko?

Miten jengillä treenailu menny? Itellä hiihtokilometrejä tullu semmoset 250, että oon ihan tyytyväinen .:) Täällä pystyy vielä pururadalla hiihtään, mutta ei kauaa .:( Kunhan nuo tiet sulais kunnolla nii vois alottaa taas juoksemisen. :)

Täällä ei kyllä paljoo enää hiihdellä, mutta juoksemaan kyllä jo pystyy. Kyllä tuntukin talven jälkeen juokseminen ihan kaameelta mutta eiköhän tää tästä.:D

Miten jengillä treenailu menny? Itellä hiihtokilometrejä tullu semmoset 250, että oon ihan tyytyväinen .:) Täällä pystyy vielä pururadalla hiihtään, mutta ei kauaa .:( Kunhan nuo tiet sulais kunnolla nii vois alottaa taas juoksemisen. :)

Juu ei täälläkään hiihtämään enään pysty :D Lenkkiä oon käyny juoksemassa suurinpiirtein 3krt/vko kaverin kanssa, joka kanssa aikoo hakea Uttiin. Ihan hyvältä on tuntunut ja kehitystäkin on tapahtunut molempien kohdalla :)

Minkälaisia lenkkejä kannattaisi juosta, että saisi mahdollisimman hyvän tuloksen siihen reppujouksuun ja jaksaisi vetää viellä uinti ja hiihtotestit kunnialla loppuun :)

Olettaisin että semmosia 3-7 km aika kovavauhtisia lenkkejä että oppii sitä hapotusta kestämään. Toki jos ajattelee jo mahollista palvelusta laskuvarjojägsterinä nii sitten pidempiäkin. Terveisin mahdollisesti uttiin pyrkivä:D

On ollu nyt niin hiljasta täällä, että koitetaan saaha vähän eloo tänneki :D! Onko jengi jaksanu treenailla? Mun tuttu ja turvallinen lenkkireitti suli kokonaan vasta tällä viikolla, joten alotin nyt vasta juoksemisen ja oon tehny 3 juoksulenkkii nyt viikon sisällä. Oli aivan saatanan rankkaa :D. Coopperii ois tarkotus testata tossa toukokuun puoles välis, jännittää kyl vähä et onkohan kunto kasvanu. Ei muuta ku hyvii treenejä kaikille!

Yläkerran herra on ilmeisesti suuressa huumorintajussaan luonut mulle paskimman mahdollisen oikean jalan. Ei ole muutamaan viikkoon päässyt lenkillä käymään kun kyseinen raaja tuntuu falskaavan lähes joka kohdasta. Parin viikon päästä voisi taas aloitella juoksemista HYVIN maltilla ja hitaasti. Onneksi ( toivottavasti? ) kyse ei ole mistään vakavasta eikä lekurilla ei ole tarvinnut käydä. Lepoa vaan. Ei silti mikään hauskin juttu tulevaa koulutusta ajatellen.

Mutta periksi en anneta. Juoksen reppujuoksusta täydet pisteet vaikka kainalosauvojen kanssa jos on pakko.:dance:
Viime aikoina olenkin treenannut lihaskunto ja uintia. Vedessä kun ei pahemmin loukkaanntumisia ja tapaturmia tunneta kunhan vaan ei huku...
Vuonna kivikausi uin jo kokeilumielessä tuon uintitestin hyväksytysti läpi, mutta silti olen säännöllisesti uinut sen jälkeenkin. Loppupeleissähän on ihan sama onko kestävyyskunto hankittu lenkillä vaiko altaassa räpiköimällä.

Paitsi jos homma kusee siihen, ettei jalat ole tottuneet juoksuun.:itku:

Kuinka pitkää/ rankkaa lenkkiä oot Anattiniga vetäny?

Täällä kans yks ens vuodeks uttiin hakija. Tänä vuonna hain ja hävisin niukasti. Tuli alotettua treenaaminen liian myöhään viime syksynä. Semmonen neuvo kaikille hakijoille että kannattaa lisätä treenimäärää ja tehoa hyvin maltillisesti ja pitää kovien viikkojen lomassa aina välillä kevyempiä viikkoja, reppujuoksuun totuttelu vie aikansa.

Kuinka pitkää/ rankkaa lenkkiä oot Anattiniga vetäny?

Peruslenkkii vedän 4-7 km pituisina. Tavoitteena ois se, että pystys juokseen kohtuullisen kovaa vauhtii ja en sen takia juokse mitään >10km lenkkejä. Lenkkien rankkuudesta sen verran, että aina tuntuu pahalta :D. Noin parin viikon päästä ois tarkotus alkaa vetään intervalleja ja mäkijuoksua, kunhan on nyt ensin totutellu ittensä taas tuohon juoksemiseen :D. Mites sulla Partaveikko?

No voisihan sitä omaa elämäntarinaa vähän kertoa

Elikkä lenkkeilyä oon harrastanu pari vuotta vaihtelevalla aktiivisuudella. Alussa vedin pidempiä ja rauhallisempia lenkkejä, mutta kun laskuvarjounelma astui kuvaan niin lenkin muuttuivat lyhyemmiksi ja raaemmiksi. Vaihteluun oon kumminkin pyrkiny, eli joskus jopa 15 lenkkejä, toisinaan taas noin 5km, mutta tietysti paljon kovemmalla vauhdilla. Rinkan kanssa juoksemista on myös harrastettu. Paikat ei ole ennemmin hajonnu, koska esimerkiksi rinkan kanssa menin max 2 kertaa kuussa yms...

Mutta nyt tulee Partaveikon tarina varoittavaksi esimerkiksi muille

Eli juttu alkaa siitä kun noin kuukausi sitten jouduin juoksemaan erään matkan hieman vääränlaisilla kengillä. Noin 12 tuntia tämän suorituksen jälkeen oikea nilkka todennäköisesti venähti kävellessä. ( tiedän miten uskomattomalta tämä kuulostaa! )
Pari viikkoa taukoa liikkumisesta. Lääkärille en mennyt, koska
a) nilkalle pystyi varamaan koko kehon painon
b) se oli kipeä vain kävellessä, nilkka näytti normaalilta ja normaalit liikeradat

Kahden viikon kuluttua nilkka olikin aivan ongelmaton ja tästä huojentuneena päätinkin mennä samoilemaan pohjoispohjanmaan uljaisiin erämaihin ( älä kokeile tätä kotona, typerin päätös ikinä )
Heräsinkin seuravaana aamuna siihen, että nilkassa oli lämmin, punainen alue eli suomeksi sanottuna tulehdus. Mutta suomalainen mieshän ei kipua tunne ja kuolee mielummin kuin menee lääkäriin.
Puolustukseksi voin taas todeta samat litaniat kuin aiemmin nilkan normaalista toiminnasta.

Kuten jo mainitsin jätin suosiolla lenkkeilyn ja keskityin uimiseen ja lihaskuntoon
ja kuinka ollakaan, nilkka on nyt parantunut ( tällä kertaa toivottavasti oikeasti )
Mutta luontoäiti pitää edelleen hauskaa kustannuksellani, torstaina alkoi oikea polvi lievästi oireilemaan.
Se ei ole turvonnut ja liikkuu normaalisti, vain kävellessä on pieni tuntemus, että kaikki ei ole kunnossa. Luulen jonkun menneen pieleen kyykkyjä harjoitellessa. Ja taas lisää taukoa kaikesta jalkaintensiivisestä harjoittelusta. Seuraavien viikkojen aikana varmaan selviää, jatkuuko mahdollinen urani laskuvarjojääkärinä. Altaaseen mars!

Olipa romaani... huh huh

Tuo uinti on kyllä aika jäätävää. Tänään oli uinticooper ja 200 metriä meni ~4min, jos siitä meinaa pisteet napsia nii saa ihan tosissaan räpiköidä.

Tuo uinti on kyllä aika jäätävää. Tänään oli uinticooper ja 200 metriä meni ~4min, jos siitä meinaa pisteet napsia nii saa ihan tosissaan räpiköidä.

Uimarina voin suositella ok uintitekniikan opettelua niin menee tuo uinti suht kivuttomasti läpi.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom