Vastaan tässä nyt teille kaikille (Rontsa, Nitrix, Ruha, Partaveikko) yhteisesti, kun kyselitte suht samoja asioita.
Eli TREENAAMISESTA. Itselläni oli pohjalla ikävuosina 9-17 ollut jalkapalloharrastus ajoittain suht kovallakin tasolla (1.div/SM). Sieltä oli peruskunto pohjalla, mutta lopetettuani 17-vuotiaana jalkapalloilun oma urheiluni oli jäänyt vain lihaskasvatus & satunnaiseen lenkkeilyyn. Itse hain siis sekä Uttiin että Immolaan. Tosissani treenaamisen testejä varten aloitin viime syys-lokakuun tienoilla, eli en hirveän montaa kuukautta reenannut. :D Mutta;
JUOKSU: Matkat, mitä juoksin olivat 3km, 5km ja 7km. Mittasin ne tarkasti. Juoksin aika kovaa tasavauhtia aina, en harrastanut intervalleja koskaan. Coopertulokseni viikko ennen Immolan testejä (eli tammikuun alussa) oli 3170 metriä. Varoituksen sananen painojen kanssa juoksemisesta: älkää turhaan rikkoko itseänne aloittamalla painoilla juokseminen. Jos haluatte, niin treenatkaa muutama kerta ennen testejä sitä noin varmuuden vuoksi, ettei se tule yllätyksenä. Keskittykää hyvän coopertuloksen ja juoksutekniikan saamiseen; yli 3000
metriä on aikalailla pakko saada juoksun rankkuutta ajatellen!
UINTI: Kävin uimassa ennen testejä noin 10 kertaa. Olen perusuimari, en ole koskaan sitä harrastanut mutta kesäisin tulee paljon räpiköityä kavereiden kanssa. Pyysin muutamaa uimarikaveriani vielä neuvomaan minulle hyvän vapaauintitekniikan, joka helpotti kyllä paljon. Hankkikaa itsekin hyvä tekniikka, ja uikaa vapaauintia ehdottomasti! Se on nopein tyyli. Uintia on turha vähätellä, siinäkin tippui muutama jannu jotka ennen sitä keulivat "uinnin helppoudesta".
HIIHTO: olen aikaisempina talvina hiihtänyt säännöllisesti n. 40-50km per talvi. Tänä talvena en pystynyt harjoittelemaan hiihtoa KERTAAKAAN. Ainoat hiihtokerrat olivat siis Immolan ja Utin testeissä. Perustekniikka minulle on, mutta testeissä sillä ei oikein ole merkitystä. Luistelemaan ei pysty, pertsaa on vedettävä avoladulla, sillä siteiden leveyden takia suksi ei mahdu perinteisen uralle!! Tai mahtuu, mutta se hankaa helvetisti, eli vauhti on hyvin hidasta alamäessäkin. Pitäkää mielessä! Hiihtoa on syytä reenata, jos vaan pystyy.
LIHASKUNTO: helpoin osa-alue mielestäni. Unohtakaa maksimipainot, lihasmassan kasvatukset jne. Lykkikää armottomasti vaan vatsoja, selkiä, punnerruksia, leukoja, ja esim. hyppykyykkyä! VARMISTAKAA, ETTÄ SAATTE AINAKIN LIHASKUNTO-OSIOSTA MAHDOLLISIMMAN LÄHELLE TÄYSIÄ PISTEITÄ!
Ja sitten TESTEISTÄ:
itselläni testiaamun herätys oli muistaakseni 05.30. Käytiin syömässä aamupala klo 06.00, ja tultiin hallille seittemäksi. Seitsemältä alkoivat lihaskuntotestit. Sain itse kaikista osalajeista täydet. Suoraan lihaskuntojen jälkeen noustiin bussiin, ja ajettiin Kouvolan jäähalliin. Matka kesti n. 15min. Juoksu suoritettiin kahdessa erässä. Ensimmäinen erä aloitti n. 5 minuuttia hallille saapumisesta, mutta koska olin itse jälkimmäisessä, niin sain hieman aikaa levätä. Juoksusta sain tulokseksi n. 12:30, eli 17 pistettä. Hieman haittasi suoritusta se, etten kiristänyt rinkkaa tarpeeksi kireälle, joten se hakkasi selkään rasittavasti. Juoksun jälkeen oli sellainen olo, ettei alle 12 min eli täydet pisteet olisi ollut mahdottomuus. Testinvetäjät huutelivat kierrosaikoja, joten olkaa valppaana ja pitäkää sopiva vauhti. Juoksun jälkeen käveltiin suoraan uimahallille (n. 5min kävelymatka). Suihkun kautta suoraan altaaseen, kahdessa erässä siis. Olin taas jälkimmäisessä (menee kokelasnumeron mukaan). Uinnista sain 2 pistettä kolmesta. Meni ihan jees, tekniikka oli tärkeä. Pitäkää tekniikka älkääkä räpiköikö, muuten väsytte. Suoraan uimahallista mentiin taas bussiin ja palattiin Uttiin. Mentiin siitä suoraan syömään, ja HETI RUOKAILUN JÄLKEEN mentiin hiihtoladulle. Eli ruoansulatteluaikaa ei ole! Hiihto aloitettiin heti kun oltiin saatu kaikille sukset. Aika monet oksentelivat ladunreunaan, mutta jatkoivat suoritusta. Itselläni meni hiihto huonoiten, sain siitä 4/10 pistettä. Armottomalla lykkimisellä ja kovalla sisulla pääsee hiihdon kyllä läpi! Se on viimeinen osakoe, ja itsestään on annettava kaikki irti. KOKONAISPISTEMÄÄRÄ itselläni oli n. 37-38 pistettä, minimissään läpipääsyyn vaadittiin meillä 29 pistettä. Alle 29 pistettä saaneet lähetettiin hiihdon jälkeen kotiin. Eli kaikenkaikkiaan: fyysiset testit ryssitään aikalailla kertaheitolla läpi, palautumisaikaa ei juurikaan ole. Rasittavuustasoahan tämä nostaa, joten reeniä reeniä!
Illalla sitten oli terveystarkastukset ja haastattelut. Perusjuttuja, you know the case. Paino, pituus, näkö, sydänkäyrä, kuulo jne. Haastattelusta on turha stressata, olkaa omiä itsejänne, älkää jäätyilkö, pyrkikää antamaan itsestänne täsmällinen, aktiivinen ja reipas kuva.
Nukkumaan mentiin 21:00 maissa.
Seuraavana aamuna herätys 05:30. Mentiin kuudeksi aamupalalle ja kello seitsemältä piti olla luokan edessä. Siitä sitten suoraan P1 ja P2 kokeet. P1 sisältää loogisia päättelytehtäviä. Itse en valmistautunut P-kokeisiin, eikä niihin oikein voikaan/kannatakaan. Turha stressata. P2 koostuu kuullunmuistamiskokeesta ja erilaisista luonnetta ja persoonallisuutta tutkivista lomakkeista. Aloitimme kello 07:00 ja pois pääsimme 13:30. Muutama kusitauko tietysti oli.
Yhteenvetona siis.. Itse hain sekä Immolaan että Uttiin. Immolassa n. 32 pistettä, Utissa se 37-38. Molemmista sain kutsut, mutta Utti kiinnostaa enemmän, joten sinne aion mennä.
Jos jäi vielä kysyttävää, niin autan mielelläni! Tsemppiä kaikille reeneihin.
- - - Updated - - -
Miten treenasit uimista? Pitkiä matkoja vai intervallia? Vai jotain siltä väliltä? Itellä menee se 200m siihen 4 minaan. Juoksu ja lihaskunnot on iha kunnos. Entä hiihtoa? Lunta ei näy senttiäkään ja kyllä joskus sitä pitäs päästä sivakoimaan. Minkälaisilla pisteillä pääsit sisään? Ja ihan vaa uteliaana kysyn et mistä päin Suomee sä muute sinne uttii lähet? :p
Ja tosissaan, oon siis Etelä-Savosta päin.