Laskuvarjojääkäriksi 2011

28 - 29.1 Olis noi kuntokokeet/psykotestit. Haen tosiaankin erikoisjääkärikurssille, enkä laskuvarjojääkäriksi. Samat testit kylläkin molemmille! On tullu treenattua pitkin kevättä, kesää ja syksyä vaihtelevalla tahdilla... Lihaskuntotesteistä tai uinnista en kanna huolta, mutta tuo juoksu/hiihto on semmosia, että ne taatusti vetää hämärän rajamaille. Olen 22v 178cm 86kg jos tällä tiedolla on mitään väliä... Cooperin testissä saan juostua 3200m 12kg repun kanssa (täynnä vanhoja farkkuja ja 2.5kg rautalätkiä) Mikä tässä nyt kiinnostaisi neuroottista. Voisiko joku kokenut kirjoittaa yksityiskohtaisen eepoksen kuntopäivän testien toteutuksesta? Tietäis paremmin mimmoseen toimintaan varautua...

Minkälaisia on noi vartalonhallinta/kordinaatiojutut? Juoksuun tulikin jo vastausta, että ne ekat 2000m kootusti 9-10min tahtiin, pieni tauko ja sitten varsinaiset coopperit? Entäpäs 10km hiihto. Meneekö samalla tavalla kuten juoksussa, että ekat 5km johdetusti? Vai onko tuolle ekalle 5km matkalle annettu ennalta määrätty aika, jonka jälkeen alkaa se "kilpailuhenkinen" osuus? (pisteporrastus, 1p/min. Max 10p) Eikö tässä jälkimmäisessä vaihtoehdossa kannata vetää noi ekat 5km aika kovasti, että pääsis johtoon?

Tässä nyt viimehetken kuntoiluja tehdessä... vikalla viikolla kunnon hiilaritankkaus! By any chance oliko muita 28 päivä kokeisiin tulevia? Rankka ja jännittävä päivä tulossa! Onnea vaan kaikille!

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Minä olen tulossa kanssa tuolloin 28.1. Ei kait sulla ole mitään hätää noissa juoksussa ja hiihdossa jos olet noin hyvässä kunnossa. Luotat vain itseesi ja annat mennä. Itse en ole lähellekään noin hyvässä juoksu kunnossa. Varmaan tuossa hiihdossa on se hyvä puoli että jos ekalla 5km pääset kärjen tuntumaan ei tarvitse ohitella muita vaan saat hiihdellä omaa tahtia, varsinkin kun ottaa huomioon nuo alamäki laskut ja ylämäkien tamppaamiset. Itse lähden tavoittelemaan lihaskunnoista täysiä pisteitä, juoksun olen vetänyt 10kg painoliivit päällä tuohon 13.30. Uinnista mahdollisesti 1-2p riippuen aikarajoista, hiihdosta en mene takuuseen pisteitten osalta. Olen kyllä hiihtänyt paljon tänäkin talvena, mutta ymmärykseni mukaan pisteytys riippuu paljon muista hakijoista.

Kaikissa lajeissa lähetään hakemaan tietysti mahdollisimman hyvät pisteet. Nuo yllä olevat ovat vain oletuksia. Tsemppiä myös täältä kaikille. Toivottavasti pääsis kohta treenaamaan kun vain paranisi olo.

Lihaskuntotesteissä vedetään vartalonhallinta- ja koordinaatiotesti putkeen. Vatsalihas-, selkälihas- ja punnerrustesti tulevat niin ikään peräkkäin. Huilia saa ottaa niin kauan kunnes tulokset on kirjattu ylös edellisen suorituksen osalta. Vauhditon pituus ja leuat tulevat vikoina osuuksina, ja niihin mennään jonoissa. Hännillä olevat saavat keräillä itseään hieman pidempään kuin ekat rääkättävät. Älkää oksentako aamiaistanne jo tässä kohtaa, varsinkaan keskelle vessan lattiaa estäen muiden pääsyn kuselle tai paskalle.

Rinkkajuoksuun mennään dösällä Uttihallilta Kouvolan jäähalliin, siinäkin porukka jaetaan muutamaan osaan riippuen hakijamäärästä. Sitten juostaan pari kilsaa ja palautellaan minuutti tai pari. Pian alkaakin varsinainen hupi.

Jäähallilta raahaudutaan uimahallille kastumaan ja puhkaisemaan jalan pohjiin hiertyneet rakot hypyssä altaaseen. Sen päälle hörpätään raikasta allasvettä sukelluksessa sekä parin sadan metrin räpellyksessä. Kyseisen pienen virkistyshetken jälkeen hilataan perseet takaisin bussiin ja suunnataan jälleen Uttihallille. Tulette mahdollisesti hapen puutteessa ja väsyneinä laahustamaan sen verran aivokuolleen näköisenä - tai ainakin osa - että kuulette käskytystä ylittäessänne tietä: "Auton alle jääminen on kielletty!"

Utissa mennään syömään, ja sitten alkaakin melkosen pian todellinen hauskanpito: hiihtäminen vittupersesuksilla. Porukka menee jälleen osissa hiihtämään; osa edellä, osa perässä. Muuten tulee liikaa ruuhkaa jos on paljon hakijoita. Viitisen kilsaa painetaan kädet spaghetilla ja munat rusinalla, kunnes alkaa niin ihanainen kilpailuosuus välittömästi kun ollaan saatu porukka kasaan. Toivokaa vaan maltillisia pakkasia ja hyvää latua. Muuten vitutus kasvaa eksponentiaalisesti.

Onko niitä suksia voideltu tai käsitelty millään tavalla? Vuoden palvelleena olen kyllä hiihtänyt hyvinkin paljon ja tutustunut liiankin läheltä noihin lankkuihin... Se on varmaa, jos tuona päivänä käy plussan puolella lämmöt. Sukset, joita ei ole erittäin hyvin voideltu. Lunta liimautuu pohjiin niin paljon kuin suinkin on mahdollista. Tällöin hiihtäminen muuttuu suksijuoksuksi ladulla, Flomp flomp flomp! kuuluu vaan... Onko tuo hiihtoreitti varsinainen esterata, vai onko tasaista nautintoa? Aloitetaanko paikasta A ja päädytään B:hen? Hiihdetäänkö kenties ympyrää?

Ne sukset luistaa tai ei luista, mahdoton sanoa. Riippuu kelistä ja voitelusta. Tyrrin latu tavallaan kiertää ampumarataa ja on aika mäkistä paikka paikoin. Ylä- ja alamäkeä riittää molempia. Osa on aika jyrkkiä (varsinkin eräs kohta). Sillat on myös vittumaisia. Yks rundi on ~2½ kilsaa pitkä.

Itellä hajosi joku 4-5 paria noita suksia armeija aikana ja aina samasta kohtaa. Miten lienen vinossa hiihtänyt. Siteen kiinnityskoukun tappi katkesi/vääntyi/irtosi jne. :) toivottavasti pysyy kasassa testeissä ja toivottavasti olisi semmoinen passeli pakkanen.

Suksia ei oo käsitelty. Kysyin utista.

Jospa siinä pyritään rohkaisemaan ihmisiä ottamatta liian vakavasti kuntokokeita. Kaipa siinä helposti liiottelee ruokavalion ja reeniohjelmien kanssa, josta saattaa olla enemmän harmia kuin hyötyä. Itse ainakin näen hyvänä ratkaisuna vikalla viikolla tehdä kevyttä lenkkiä ja syödä hyvään malliin, jotta jaksaa kun tulee näytön paikka!

Tankkauksia ei suositella ilmeisesti sen takia, ettei amatöörit vedä pakkejaan sekaisin. Kyllä mä silti ottaisin maltoa muutaman päivän ajan ennen testejä. Kropan varastot tyhjenee fyysisten testien aikana olemattomiin. Tietty fiksumpaa olisi ottaa omia energiapatukoita ja juomia mukaan. Kyllä ne auttaa nautittuna testiosuuksien väleissä, varsinkin kun soden tarjoama sapuska on hieman niin ja näin. Tosin mikäli kokee pärjäävänsä armeijan tarjoamalla kaurapuurolla ja pullalla, niin antaa mennä vaan. Hiilareita niissäkin on. Kramppien varalta on kuitenkin hyvä olla vähintäänkin magnesiumin saanti turvattu.

Tietty fiksumpaa olisi ottaa omia energiapatukoita ja juomia mukaan. Kyllä ne auttaa nautittuna testiosuuksien väleissä, varsinkin kun soden tarjoama sapuska on hieman niin ja näin.

Ai sinne kuitenkin saa ottaa omat safkat? Mites noi glukoosipastillit yms, saako niitä popsia vaikka hiihdon aikana, vai onko ne syömiset rajattu vain sinne sodeen?

Täällä suunnalla on nyt väitelty mitä tuo altaan reunalta lähtö tarkoittaa.. selventäkääpäs hieman. siis hyppy vai vedestä lähtö uintiin?

Täällä suunnalla on nyt väitelty mitä tuo altaan reunalta lähtö tarkoittaa.. selventäkääpäs hieman. siis hyppy vai vedestä lähtö uintiin?

Kyllä se mielestäni vedestä on. Käytännön syistäkin varmaan ihan järkevää, ettei kolme tyyppiä hyppää samaan aikaan pienelle radalle :D

kolme rataa on käytössä joista rata " viivat" vai mitkä on niin on otettu pois =) 6 tyyppiä lähtee siis vedestä samaan aikaan uimaan ja tilaa on se kolme rataa..

Mun mielestä toi koordinaatiotestit ja lihaskuntotesteissä oltiin kengät jalassa? :o

Mun mielestä toi koordinaatiotestit ja lihaskuntotesteissä oltiin kengät jalassa? :o
Ahaa. Onko näin :D Selvä sitten, pahoitteluni.

Ihankuin olisin lukenut, että ilman kenkiä mennään. Myös tämä kuva antaa sellaisen kuvan. Toisaalta, ei voi koskaan tietää, että onko tuo LJK-testeistä edes otettu.

_valintakoe2.jpg

Miten ootte muuten ajatellu viimeisen viikon vetää? Itsellä on huomenna viimeinen päivä, kun treenataan kahdesti päivässä. Ylihuomenna alkaa rauhoittuminen :) Rentoa jumppaa sen jälkeen sitten. Lähinnä uinti- ja hiihtotekniikkaa.

Edit: Ilmeisesti kuvassa olevien kavereiden liiveissä lukee kuitenkin UTJR. Mene ja tiedä sitten :D

_valintakoe2.jpg

Edit: Ilmeisesti kuvassa olevien kavereiden liiveissä lukee kuitenkin UTJR. Mene ja tiedä sitten :D

Niin no totta, tää kuva kyllä antaa ymmärtää että ilman kenkiä mennää että mene ja tiedä tosiaan :D että saattaa hyvinki olla että muistan väärin =) sittenhän se testeissä nähdään =)

Ihankuin olisin lukenut, että ilman kenkiä mennään. Myös tämä kuva antaa sellaisen kuvan. Toisaalta, ei voi koskaan tietää, että onko tuo LJK-testeistä edes otettu.

_valintakoe2.jpg

Jotain tolla keskimmäisellä hepulla on kuitenkin jalassa :D Kun ei tarkka kuva ole, paha mennä sanomaan onko kengät vai sukat, mutta tuntuu että sukilla olisi hieman vaikeampi juosta??

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom