Laskuvarjojääkäriksi 2010

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Stander
  • Aloitettu Aloitettu
Ei voi ku veikata että säästökuurilla laitos, kustannamme sut tänne että saadaan susta kaikki irti mutta testien jälkeen oot omillas. Eiku ei.. En kyllä tajua, kyllähän sen pitäisi koko matkan pitäis olla kustannettu sieltä käsin, heikon tietoni perusteella tosin :(

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ainakin mulle tuli junalippu, joka on voimassa 25.1-30.1 välille Kajaani-Kouvola.
Bussilippua ei tullu, mutta ehän sitä kait tarvinnutkaan, jos aikoo mennä sillä järjestetyllä kuljetuksella.

Tänään tuli matkalippu uttiin.. En tiä miks vaan sinne, miksei takasin kans..

Mä luulen et ne antaa sen lipun sit kun saavut eka tol lipul sinne. Valintasihteerihän on sitä varten ekana iltana paikalla et hoitaa matkalippu tarpeita ja mitä muuta siin kanssa oli.

Ainakin mulle tuli junalippu, joka on voimassa 25.1-30.1 välille Kajaani-Kouvola.
Bussilippua ei tullu, mutta ehän sitä kait tarvinnutkaan, jos aikoo mennä sillä järjestetyllä kuljetuksella.

Niin siis onkos se voimassa edes takaisin? Itelle ainaki ihan samantekevää kuhan pääsee sinne. Oon takasin tullessa varmaan koko matkan kuitenki baarin puolella, eikä mihinkään kiire ku v-loppu, niin ei väliä oo vaikka olis inariin matkalla..

Ja päätin ny, että en juokse ton repun kans ny ku max kerran tai kaks ennen testejä. Menee juoksutyyli aivan vituiks ja muutenki polville/nilkoille niin hemmetin raskasta. Pitäis juoksusta tulla muutenki pisteitä tarpeeks.

Niin siis onkos se voimassa edes takaisin? Itelle ainaki ihan samantekevää kuhan pääsee sinne. Oon takasin tullessa varmaan koko matkan kuitenki baarin puolella, eikä mihinkään kiire ku v-loppu, niin ei väliä oo vaikka olis inariin matkalla..

Ja päätin ny, että en juokse ton repun kans ny ku max kerran tai kaks ennen testejä. Menee juoksutyyli aivan vituiks ja muutenki polville/nilkoille niin hemmetin raskasta. Pitäis juoksusta tulla muutenki pisteitä tarpeeks.

Mun mielestä mulle tänään tulleessa junalipussa lukee että se olis menopaluulippu. Mullakin varmaan paluumatka vierähtää mukavasti ravintolavaunun puolella varsinkin jos testit menee kunnialla läpi, vaikka Mikkeliin ei olekaan Kouvolasta kuin 1h junamatka :)

Haha muillaki samanlaisii suunnitelmii ku mulla :D kyl sit saa juhlii, ku on testit ohi :kippis1: tullu kuitenki niin paljon panostettuu tähä juttuu! Tulin just 11km hiihtolenkilt ja suksi luisti iha hyvi, toivottavasti sit myös testeissäki.

UGH! Ei jätkät muuta kun testattavaksi! Miehestä mittaa ja miksei naisestakin? Täh?

Hei ! jos joku on Hyvinkään lähettyviltä ja on menossa mitattavaksi 28-29.1 aikana niin olisi paikka yhdelle sosiaaliselle vesselille autossa.

Olisi vähä mukavampaa matkustaa jonkun kanssa kun yksin. Ja toki jakaa bensat myös :) Hyvä ja varma auto !

Nikoturunen@windowslive.com

Kävin hiihtää tänään, inttisuksilla tietty. Ensin vajaa puoli tuntia umpista/kelkanjälkeen ja sitten "jäniksen" kanssa (hiihti oikeilla suksilla ja voiteilla ja kaikilla herkuilla) 10km tuntiin. Fiilis oli mitä mahtavin kun välillä tuntu että tää on liian raskasta mutta jaksoin painaa loppuun ja kun katoin kelloa meinasin hypätä puuhun :D Latu oli sellanen suht ok, huonompiki vois tietty olla. Siinä pitää pojat muuten hiihtää KOVAA jos meinaa tuntiin mennä.

Joo, no mistähän porukka on ostanut näitä inttisuksia? Itse ostin tuollaiset parinkympin sukset mallia Ruotsin armeija, mutta niihin kun ei tunnu menevän mikään kenkä. Ongelma on siinä että side on liian kapea. Johtuuko yleisesti siitä että hurreilla on kapea jalka, eli pitäisikö olla sukset mallia SA-int vai mikä on? :D

Voihan pentele ja saakeli! Uskoni uimataidoistani osuivat väärään ja joka kerta noin 50m jälkeen iskee seinä vastaan. Tuntuu, että happi loppuu ja ei yksinkertaisesti jaksa. Mikä neuvoksi? Onko vapaaehtoisia opettamaan uinnin saloja Turku-Tampere -akselilla? Kaikki vinkit tervetulleita.

Voihan pentele ja saakeli! Uskoni uimataidoistani osuivat väärään ja joka kerta noin 50m jälkeen iskee seinä vastaan. Tuntuu, että happi loppuu ja ei yksinkertaisesti jaksa. Mikä neuvoksi? Onko vapaaehtoisia opettamaan uinnin saloja Turku-Tampere -akselilla? Kaikki vinkit tervetulleita.

8 vuoden kilpauintikokemuksella suosittelisin, että etsit käsiisi paikallisesta uimaseurasta valmentajan ja maksat sille vaikka muutamasta yksityistunnista. Itse opiskellen aika voi loppua kesken...

Joo, no mistähän porukka on ostanut näitä inttisuksia? Itse ostin tuollaiset parinkympin sukset mallia Ruotsin armeija, mutta niihin kun ei tunnu menevän mikään kenkä. Ongelma on siinä että side on liian kapea. Johtuuko yleisesti siitä että hurreilla on kapea jalka, eli pitäisikö olla sukset mallia SA-int vai mikä on? :D

Jos ne tosiaan on mallia RA, niin niissä siteissä pitäisi olla säätö sivusuunnassa. Löytyykö?

Jos ne tosiaan on mallia RA, niin niissä siteissä pitäisi olla säätö sivusuunnassa. Löytyykö?

Joo onhan niissä, ei vain mahtunut edes leveimmällä asennolla. Nyt kuitenkin sain mahtumaan jotenkuten, toivotaan että kestää, kun tänään menen hiihtämään.

Miten jaukkari hengität vapaauinnissa? vedätkö äkkiä keuhkot täyteen ja tyhjennät nopeasti veteen vai kuinka? Löytyykö niksejä tohon hengittämiseen? Asun suht pienessä paikassa, jossa seuraa ei ole, mutta valvojalta voisi kysäistä.

Miten jaukkari hengität vapaauinnissa? vedätkö äkkiä keuhkot täyteen ja tyhjennät nopeasti veteen vai kuinka? Löytyykö niksejä tohon hengittämiseen? Asun suht pienessä paikassa, jossa seuraa ei ole, mutta valvojalta voisi kysäistä.

Minulla oli sama ongelma kun alotin uinnin noin 2-3kk sitten. Otin uimavalmentajalta 4 tuntia ja nyt tällä viikolla vielä yhden. Auttaa aivan käsittämättömästi, kun uintini aikaisemmin oli niin toivotonta että huh. Se mitä hän opetti, alkoi käsivedosta eli "kurotus" eteen, veto alkaa taaksepäin mutta taittuu kyynärpäästä (ranne kohti kyynärpäätä, kyynärpää "ylös") ja sillä tavalla veto taaksen. Huomio että tarkoitus on pitää käden pinta-ala vettä kohden mahdollisimman suurena (että käsi toimisi "airiona"). Siis kun kyynärpää on vain hieman olkapäätä alempana, on käsivarsi suorana alaspäin. HUOM RANNE SUORANA KOKO VEDON AJAN! (älä yritä "kauhoa" vettä liikuttamalla rannetta).

Sitten hengitysharjoituksia. Pää veteen ja suht rauhallinen mutta tehokas puhallus suun kautta (ja nenän jos osaat tai nenä tukkoon - tässä kesti itsellä aikaa). Kun puhallus on tehty, pää ylös ja happea. Toista. Monta kertaa. Itse pidin ratkaisevana askeleena sen että opin puhaltamaan myös nenän kautta sen verran että ei mene vettä nenään.

Uintiasento on tarkoitus pitää mahdollisimman suorana veden pintaan nähden, eli jalkojen potku on tärkeä. Ja pää veden alla. Potku on (ainakin minulla) vain pitämässä minua vaakatasossa, erittäin pieni ja nopeahko liike jaloissa. Käsivedon aikana pitää hieman kallistua/kiertää ylävartaloa, niin esim kun vedät oikean käden eteen, nostat päätä vedestä ja otat happea. Jatka veto loppuun ja puhalla ilmaa veteen vasemman käden vedon ajan. Kun oikean käden veto taas alkaa, ota ilmaa kääntämällä päätä pääasiassa niskasta (ylävartalon kiertoliike ei saa olla liioiteltu!)

Niin ja mitä opin viimeisellä tunnilla, olin jättänyt käsivedon liian eteen. Eli kaikki hyöty irti vedosta ja loppuun asti (kuin ottaisit housujen taskusta jotain). Toistoa tarvitset nyt, joten mene uimaan mielummin kuin lenkille. Saat 5-8 uintikerralla paljon aikaan varsinkin jos saat jonkun neuvomaan paikan päälle.

Nämä neuvot on minun itse ymmärtämiäni ja muistini varaisia, joten te jotka osaatte uida paremmin, korjatkaa ja lisätkää!

Kun on oppinut ylävartalon kiertoliikkeen niin hengitys tapahtuu yleensä joka toisella tai joka kolmannella vedolla kainalon alta. Itselleni paras vaihtoehto on joka kolmannella vedolla. Vapaauinnin hengittämisessä tulee muistaa puhaltaa keuhkot mahdollisimman tyhjäksi veden alla, jotta saisi sitten tuoretta happea mahdollisimman paljon tilalle. Esimerkiksi YouTubesta löytyy vapaauinnin tekniikkavideoita, kannattaa katsella myös niitä!

E: Narkilta tulikin jo melko kattava selvitys vapaauinnin perusteista. Tosiaan ui vaan mahdollisimman paljon! :)

Kiitoksia. Enköhän näillä saa jotain muutosta. Menen illalla koittaan taas. Josko se siittä suttaantuis.

e: puhallatko Narkki nenän vai suun kautta ilmat pois?

Kiitoksia. Enköhän näillä saa jotain muutosta. Menen illalla koittaan taas. Josko se siittä suttaantuis.

e: puhallatko Narkki nenän vai suun kautta ilmat pois?

Puhallan suurimman osan ilmasta suun kautta, sillä koen nenän kautta puhaltamisen riittämättömäksi. Se ilmamäärä minkä nenästä puhallan pitää vain veden poissa nenästä :) Ja youtubesta kannattaa katsella eri videoita, kuten jaukkari sanoikin jo.

Puhallan suurimman osan ilmasta suun kautta, sillä koen nenän kautta puhaltamisen riittämättömäksi. Se ilmamäärä minkä nenästä puhallan pitää vain veden poissa nenästä :) Ja youtubesta kannattaa katsella eri videoita, kuten jaukkari sanoikin jo.

Samoin, nenästä ja suusta tulee ilmaa pois.. Ja nenästä tulee si viä räkää siinä samalla :D Mutta kannattaa kattoo youtubesta, vaikkei englanti sujuiskaan, kuvat kertoo paljon..

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom