Miten jaukkari hengität vapaauinnissa? vedätkö äkkiä keuhkot täyteen ja tyhjennät nopeasti veteen vai kuinka? Löytyykö niksejä tohon hengittämiseen? Asun suht pienessä paikassa, jossa seuraa ei ole, mutta valvojalta voisi kysäistä.
Minulla oli sama ongelma kun alotin uinnin noin 2-3kk sitten. Otin uimavalmentajalta 4 tuntia ja nyt tällä viikolla vielä yhden. Auttaa aivan käsittämättömästi, kun uintini aikaisemmin oli niin toivotonta että huh. Se mitä hän opetti, alkoi käsivedosta eli "kurotus" eteen, veto alkaa taaksepäin mutta taittuu kyynärpäästä (ranne kohti kyynärpäätä, kyynärpää "ylös") ja sillä tavalla veto taaksen. Huomio että tarkoitus on pitää käden pinta-ala vettä kohden mahdollisimman suurena (että käsi toimisi "airiona"). Siis kun kyynärpää on vain hieman olkapäätä alempana, on käsivarsi suorana alaspäin. HUOM RANNE SUORANA KOKO VEDON AJAN! (älä yritä "kauhoa" vettä liikuttamalla rannetta).
Sitten hengitysharjoituksia. Pää veteen ja suht rauhallinen mutta tehokas puhallus suun kautta (ja nenän jos osaat tai nenä tukkoon - tässä kesti itsellä aikaa). Kun puhallus on tehty, pää ylös ja happea. Toista. Monta kertaa. Itse pidin ratkaisevana askeleena sen että opin puhaltamaan myös nenän kautta sen verran että ei mene vettä nenään.
Uintiasento on tarkoitus pitää mahdollisimman suorana veden pintaan nähden, eli jalkojen potku on tärkeä. Ja pää veden alla. Potku on (ainakin minulla) vain pitämässä minua vaakatasossa, erittäin pieni ja nopeahko liike jaloissa. Käsivedon aikana pitää hieman kallistua/kiertää ylävartaloa, niin esim kun vedät oikean käden eteen, nostat päätä vedestä ja otat happea. Jatka veto loppuun ja puhalla ilmaa veteen vasemman käden vedon ajan. Kun oikean käden veto taas alkaa, ota ilmaa kääntämällä päätä pääasiassa niskasta (ylävartalon kiertoliike ei saa olla liioiteltu!)
Niin ja mitä opin viimeisellä tunnilla, olin jättänyt käsivedon liian eteen. Eli kaikki hyöty irti vedosta ja loppuun asti (kuin ottaisit housujen taskusta jotain). Toistoa tarvitset nyt, joten mene uimaan mielummin kuin lenkille. Saat 5-8 uintikerralla paljon aikaan varsinkin jos saat jonkun neuvomaan paikan päälle.
Nämä neuvot on minun itse ymmärtämiäni ja muistini varaisia, joten te jotka osaatte uida paremmin, korjatkaa ja lisätkää!