Laskuvarjojääkäriksi 2010

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Stander
  • Aloitettu Aloitettu
Meikäläinen taitaa joutua jättämään tän leikin kesken. Vuoden takaisesta kahden tonnin testistä aika huonontunu 7sek, vaikka oon vuoden aikana juossu ~1000km. Että taitaa olla vähän turha haave, ei tää kunto tästä muuksi muutu.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Meikäläinen taitaa joutua jättämään tän leikin kesken. Vuoden takaisesta kahden tonnin testistä aika huonontunu 7sek, vaikka oon vuoden aikana juossu ~1000km. Että taitaa olla vähän turha haave, ei tää kunto tästä muuksi muutu.

Minkälaisia sun perustreeniviikot on ollut noin niinkuin pääpiirteittäin? Montako PK lenkkiä? Montako pitkää? Montako Intervalli/VK harjoitusta? Onko viikkokilometrit ollu koko ajan samat?

Minkälaisia sun perustreeniviikot on ollut noin niinkuin pääpiirteittäin? Montako PK lenkkiä? Montako pitkää? Montako Intervalli/VK harjoitusta? Onko viikkokilometrit ollu koko ajan samat?
Syksyllä ja keväällä tuli juostua pidempääkin lenkkiä, pisimmät ~15km ja viikossa parhaimmillaan lähemmäs 50km, peruslenkki oli silloin n. 8-10km. Talvella valitettavasti jäi lenkkien pituudet ymmärrettävistä syistä tuonne 5km kieppeille, mutta tuli siitäkin se 20km/viikko. 4krt viikossa olen juossut ja pari kertaa salia + yks kuntopiiri, eli melkopitkälti joka päivällä on ollut ohjelmaa. Kesällä jäi valitettavasti ~1,5kk ajaksi treenit melko vähiin, kun jalat oli siihen tahtiin jumissa, mutta en usko että tämä surkea kunto tuosta tauostakaan johtuu.

Eli pääpiirteittäin lähinnä peruslenkkiä, ei intervalleja, mutta esim. jos 6km pistelee menemään niin paljon mitä jaksaa, niin se taitaa vauhtikestävyyden puolelle jo mennä. Nopeampaa lenkkiä siis kerran pari viikkoon ja pidempää 8+ kerran tai ei ollenkaan viikossa.

Ens viikolla olis tarkoitus käydä polkupyöräergometrissä vähän polkemassa, josko siitä selviäisi että missä mättää. Vinkkejä täältäkin kyllä otetaan edelleen mielihyvin vastaan. Muutama enemmän urheilua harrastava tuttu on ehdotellut ylikunnon mahdollisuutta, mutten itse oikein jaksa tähän uskoa, kun salilla kuitenkin painot noussu ja muita ylikunnon oireita ei tunnu. (Ja ei näillä harjoitusmäärillä taida ylikuntoon päästä muutenkaan.)

?

Mites muuten on? Tarkotus ois astua palvelukseen heinäkuussa 2011, niin pitäiskö mun silti laittaa noi hakupaperit sinne uttiin jo vetämään? ja osallistua niihin testeihin jo ens tammikkuussa? (vaikka ne vissiin joutuis sit vielä ens vuonna käydä tekees uusiks) Vähän ristiriitasta tietoo on asiasta tullu, niin aattelin jos täälä joku sattuis vaikka tietämään.. Mielellään haluaisin fakta tietoa, enkä mitään arvailuja ;) kiitos jo etukäteen :D

Mites muuten on? Tarkotus ois astua palvelukseen heinäkuussa 2011, niin pitäiskö mun silti laittaa noi hakupaperit sinne uttiin jo vetämään? ja osallistua niihin testeihin jo ens tammikkuussa? (vaikka ne vissiin joutuis sit vielä ens vuonna käydä tekees uusiks) Vähän ristiriitasta tietoo on asiasta tullu, niin aattelin jos täälä joku sattuis vaikka tietämään.. Mielellään haluaisin fakta tietoa, enkä mitään arvailuja ;) kiitos jo etukäteen :D
Eikun tammikuun 2011 testeihin, jos 2011 on menossa palvelukseen. Kuten minäkin, vaikka huonolta nyt näyttää.

Tää viesti etenkin Jack9:lle mutta koskee tietysti myös kaikkia muita. LJK:n yksi perusajatuksista on, että jos luovuttaa kerran, luovuttaa aina. Eli jos luovuttaa yli 4 kk ennen testejä ei ole kyllä edes henkisesti ainesta laskuvarjojääkäriksi. Joten älkää p#rkele antako periksi. Jos hakee, voi päästä, jos ei hae ei voi päästä. Reenaatte niin hyvin kun pystytte, meette testeihin, teette parhaanne, ETTEKÄ LUOVUTA TAI LÖYSÄILE vaan vedätte täysillä loppuun asti. Ja se joko riittää tai ei riitä, mutta eipähän jää jossiteltavaa.

Tää viesti etenkin Jack9:lle mutta koskee tietysti myös kaikkia muita. LJK:n yksi perusajatuksista on, että jos luovuttaa kerran, luovuttaa aina. Eli jos luovuttaa yli 4 kk ennen testejä ei ole kyllä edes henkisesti ainesta laskuvarjojääkäriksi. Joten älkää p#rkele antako periksi. Jos hakee, voi päästä, jos ei hae ei voi päästä. Reenaatte niin hyvin kun pystytte, meette testeihin, teette parhaanne, ETTEKÄ LUOVUTA TAI LÖYSÄILE vaan vedätte täysillä loppuun asti. Ja se joko riittää tai ei riitä, mutta eipähän jää jossiteltavaa.
Näinhän se on ja mulla on itseasiassa 16kk testeihin, mutta jos vuoden lähes jokapäiväisellä kovaa treenaamisella vaan tulokset huononee, niin ei taida olla realistinen tavoite.

Mää kokeilisin sellasta että olisin pariviikkoa treenaamatta yhtään ja lähtisin kokeileen sen jälkeen uuestaan;). Tää on tietenki vain mun ajatus.:)

Tietäs vaan missä.

Luulen että ongelma ei ole enää peruskunnossa jota olet tehnyt ihan kiitettävästi. Nyt kannattaisi koittaa miettiä onko ohjelmassa ollut tarpeeksi vaihtelua. Nimittäin jos tekee vaikka puoli vuotta samaa peruskuntotreeniä 40-50 km / vko niin sillä kyllä nousee se peruskunto ja palautuminen nopeutuu mutta sillä ei kyllä mitään nopeusominaisuuksia kehitä. Jos käytät testinä esim. 2 km niin voisin suositella vaikka kerta viikkoon tehtäviä 1 km tai 2 km vetoja ja välissä vaikka kävelypalautukset 4-5 min. Tuon mittaiset vedot on kuitenkin omiaan kehittämään vauhti- / nopeuskestävyyttä. Lähde vaikka liikkeelle siten että juokset alkulämmittelyksi 1,5-2 km pk-vauhtia sitten teet sen nopeusharjoituksen joka on vaikka 4x1km tai 2-3x2km (tai enemmän mikäli kunto kestää, kaikki on aina itsestä kiinni) ja sen jälkeen juokset taas 1,5-2 km loppuverryttelyksi pk-vauhtia. Näin tulisi harjoituksen kokonaispituudeksi 8-10 km Vauhti noissa vedoissa vois olla vaikka 5 km kisavauhti (jos teidät sen) tai jotain vastaavaa. Tämmöiset vähän pidemmät vedot on erityisesti maratoonareiden suosiossa koska ne kehittää sitä vauhtia myös vähän pidemmille kestävyysmatkoille. Sitten kannattaa testailla itseään vaikka kerran kuussa 5 km tai 10 km kisoilla (ei tarvi olla varsinainen kisa mutta juokset kuitenkin niin kovaa kuin lähtee) näillä pystyy ihan hyvin seuraamaan omaa kehitystä ja samalla se vauhtikin kehittyy. Loistava keskustelupalsta on www.juoksufoorumi.fi ja sieltä erityisesti harjoittelu lyhyille matkoille -osio josta penkomalla tai kyselemällä saat varmasti hyviä vinkkejä harjoituksiin.

Kaveri vetää jo muutenkin ihan kiitettävän paljon lenkkiä, enkä usko että kovin moni 50km/vko juokseva olisi kovin huonossa kunnossa. :) En ole ikinä kuullut etteikö reenaamalla olisi tulokset noussee (ok jotain poikkeuksia). Lähinnä aloin miettimään missä juoksit tuon 2km:n testisi nyt ja vuosi sitten. 2km on kuitenkin niin lyhyt matka, että pienetkin heitot tuossa matkassa näkyvät sitten armotta ajassa. :D

No kyllä sitä nopeuttakin pitää treenaa. Itse ainakin huomasin että nopeutta katosi kun juoksi pitkää lenkkiä. Nyt 2pk lenkkiä ja 2veto/mäki treeniä ja nopeus 3km matkalla on parantunut aivan helvetisti. 3km aika 10min20s. Nyt alotan Muay thai:n ni jää lenkki vähän vähemmälle ja salikin jää varmaan. katsellaan miten kunto kehittyy.

Kyllä mulla ainakin itse kun alotin oikein kunnolla lenkkeilyn pari vuotta sitten kun Cooper meni sen 3010m tuntui juoksukunto kehittyvän joka matkalla, kun vain juoksi. Myös maasto ja muut asiat voi vaikuttaa tuohon 2km:n aikaan ja ajattelin, että jos olisi tullut suoranaisia mittausvirheitä tmv.

Itsekin tullut thainyrkkeilyä harrastettua, mutta en huomannut kyllä mitään vaikutusta juoksukuntoon. Lähinnä vaan reeneissä jaksoi aina enemmän ja enemmän, mitä enemmän kävi. Toisaalta vaikka juoksukunto oli oikein hyvä tuntui reeneissä aina välillä tekevän kuolemaa, jollei ollut tullut vähään aikaan käytyä.. Thaissa kumminkin aika paljon kovilla sykkeillä reenausta. Tsemppiä reeneihin todella monipuolista ja mukavaa harjoittelua tuo thai. :)

Kaveri vetää jo muutenkin ihan kiitettävän paljon lenkkiä, enkä usko että kovin moni 50km/vko juokseva olisi kovin huonossa kunnossa. :) En ole ikinä kuullut etteikö reenaamalla olisi tulokset noussee (ok jotain poikkeuksia). Lähinnä aloin miettimään missä juoksit tuon 2km:n testisi nyt ja vuosi sitten. 2km on kuitenkin niin lyhyt matka, että pienetkin heitot tuossa matkassa näkyvät sitten armotta ajassa. :D

Itse juoksen tällä hetkellä 60-70 km/vko ja tuntuu että olen surkeassa kunnossa. Toisaalta vauhti ei ole ikinä ollut paras ominaisuus. Jos pitäisi veikata niin cooper tulos on varmaan 2700m. Tuonkin saisi varmasti nousuun runsailla VK lenkeillä mutta en halua kehittää mitään 12 min maksimikestävyyttä koska se ei ole tärkein ominaisuus itselle(tavoitteet ultramatkoilla). Cooperin tuloksella on hyvin vähän tekemistä pitkänmatkan kestävyyden kanssa (Kuinka moni 3000m cooper miehistä täällä juoksee 100 km ilman taukoja alle 12 h). Intistä kun on kyse niin mielestäni en tarvinnut niinkään kovaa maksimitehoa vaan ennemmän sitä kestävyyttä ja sitkeyttä, että jaksaa toimia sen 48 h putkeen sen kummemmin sippaamatta. Mutta olinkin vain nurmipora joukkueen johtaja joten en tiedä mitään laskuvarjojääkärien hommista joissa kovaa tehoa voidaan tarvia enemmänkin.

Itse en huomannut kunnossa mitään kehitystä edellisvuosien (2006-2008) juoksenteluilla jota tuli (tai tässä tapauksessa ei tullut) joka vuosi tuo suurinpiirtein 1000 km koska pääasiallinen laji oli punttisali. Tosiasia on että jos tuon 1000 km jakaa vuodessa olevien viikkojen määrällä niin tuosta tulee vajaa 20 km/vko joka on hiton pieni määrä. Edes palauttava viikko ei ole noin kevyt. Noin pieni määrä juoksua tarkoittaa sitä että ei ole tullut harjoiteltua koko vuotta vaan on tehty vaikka niin että 4 viikkoa juoksua ja sen jälkeen 4 viikkoa lepoa niin tuolla päästään vain siihen että kunto säilyy samana koko ajan koska tuhoat sillä 4 lepoviikolla sen 4 viikon harjoittelun vaikutuksen varsinkin jos on aloittelija. Huippu-urheilijoilla kunto ei katoa noin nopeasti koska niitä peruskuntopohjia on rakennettu vuosia ja ne eivät niin nopeasti katoa. Nopealla laskutoimituksella selviää että jos olet perusharjoitusviikolla harjoitellut n. 50 km niin näitä viikkoja on ollut 20 koko vuoden aikana. Tämä tarkoittaa sitä että olet lepäillyt 7,5 kk koko vuodesta. Tämä oli vain karkea arvio joka ei välttämättä pidä paikkaansa. Jos olisit oikeasti harjoitellut 50 km / vko niin vuodessa olisit juossut 2600 km. Vaikka juoksisit 40 km/vko keskiarvolla niin silti kilometrejä tulisi 2080 km mikä on yli tuplaten kilometrimääräsi.

Tärkeintä missä tahansa liikunnassa on JATKUVUUS. Ei voi olettaa ollevansa huippukunnossa jos juoksee pari kertaa vuodessa himomäärämättöviikon.

Niin ja jos talvella ei tule juostua niin paljon niin se täytyisi korvata jollain toisella lajilla jossa verenkiertoelimistö saa harjoitusta kuten hiihdolla, uinnilla jne (Perinteisen hiihtäminen on parasta juoksua ajatellen). Juoksukuntoa ei kuitenkaan ylläpidä mahdottomuuksiin pelkillä oheislajeilla vaan juoksussa kehittyminen vaatii juoksemista. Yleistä peruskuntoa kyllä taas pystyy kehittämään melkein millä tahansa aerobisella liikunnalla ja onkin suositeltavaa harjoitella muullakin tavalla juoksun ohessa jotta vältytään vammoilta.

Jos viesti oli mulle osoitettu, niin mun aikaisemman viestin ajatuksen voimalla lukemalla selviää, että se 50km oli kovimmat viikot syksyllä ja keväällä, keskiarvon silloin ollen ehkäpä se 35-40km. Ja talvella taas 20km, kuten viestissä hyvin selkeästi lukee. 1000km vuodessa oli karkea arvio, mutta vähintään sen verran, luultavasti jonkun verran yli. Pitää myös ottaa huomioon, että kesällä oli jalkavaivojen takia ~1,5kk taukoa.

Ei tässä muuta, muttakun liikuntaa täysin harrastamaton porukkakin juoksee kovempia aikoja, niin luulisi että mun juoksumäärillä kuitenkin jotain tulosta tulisi. Etenkin kun tommonen 9:30 aika parille tonnille on sitä tasoa, että siitä pitäisi lähteä pitkä pätkä pois vaikka treenaisi ihan päin persettä.

Mutta eipä tässä muuta, kovaa (ja toivottavasti oikeammanlaista) treeniä nyt ja raportoin jossain vaiheessa olenko tulossa 2011 testeihin vai en.

yks jannu lisää ilmottautuu pyrkiväks II/11 erään uttiin. Reenata pitää vielä lisää mutta mielestäni hyvällä mallilla. Tällä hetkellä 4x viikossa salibandyn lajitreenit, siihen pari kertaa viikossa sali, tuohon lisäksi voisi ottaa vielä omatoimisen lenkin/pari viikossa. Joku asiasta tietävä vois kertoo, että millasta lenkkiä suosittelisitte (tavote kestävyyden parantamisessa)

Cooper lienee tällä hetkellä siinä 2800-2900.

Missäs olette käyneet tuon lääkärintarkastuksen tekemässä, kun siinä täytyy tuo virtsatestikin tehdä?

Ja joko on hakemukset lähetetty? Ja minkänäkösiä cooperin tuloksia?

Tällä viikolla olis tarkotus varata aikaa paikallisesta mehiläisestä jos onnistuisi siellä. Coopperin pari viikkoa sitten juoksin ja karvan alle 3200m meni:rolleyes:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom