Itse juoksen, hiihtoa ajatellen siis, seuraavanlaisia lenkkejä viikossa:
1x 120 min, rauhallinen vauhti, syke 120-130
2-3x 60-90 min, syke 125-135 (pieniä vetoja/nykäisyjä sopiviin väleihin)
1x 30-60 min vk/interval tyyppinen harjoitus, syke n. 150, tai lenkki, jossa 3-5x 1000 metrin täysivauhtinen veto kilometrin palautuksella (juostaan rauhallisesti)
1x 3-10x 800 metrin vetoja, jos vetoja 6x tai alle, vähintään puolet vedoista täysillä, loput vk2, jos vetoja 10x niin silloin joka kolmas täysillä
Noiden kovien harjoitusten sijasta voi juosta cooperin testin, sauvamäkeä tai jotain muunlaisia vetoja. Cooper ym. testit suositeltavia, jotta omaa kehitystä voi seurata.
Lisäksi suosittelisin juoksemaan osan rauhallisista lenkeistä maastossa, jolloin eri lihakset kuormittuvat. Kun juoksee paljon venyttely on erittäin tärkeää, jotta ei tule vammoja. Hyvään palautukseen tulee lisäksi kiinnittää huomiota, viikkoon yksi lepopäivä kaikesta urheilusta ja joka kolmas tai neljäs viikko palauttelua. Nuo sykerajatkin ovat omiani, eivät siis mitenkään yleispäteviä, sykerajat vaihtelevat paljon henkilöittäin. Toiseksi kannattaa ottaa oma kuntotaso huomioon. Jos ei ole juossut paljoa/kuntopohjaa ei ole ei tuolla minun ohjelmallani kannata aloittaa, vaan tekee aluksi vain rauhallisia lenkkejä ja kunnon noustessa alkaa lisäämääm myös vauhtia. Lisäksi vielä sellainen asia harjoittelun jaksotuksesta, että esimerkiksi näin keväällä juoksuohjelmani on kevyempi. Vain yksi kova harjoitus viikossa, ja sekin melko lyhyt. Elo-syyskuussa alan sitten lisäämään vauhtia ja tehoja. Kannattaa mielummin harjoitella vähän liian rauhallisesti, mutta määrällisesti paljon kuin liiaan kovaa, tällöin kehitystä tapahtuu enemmän.
Näillä eväillä sain sekä reppujuoksusta että hiihdosta täydet pojot. Yksi asia mihin siinä hiihtotestissä kannattaa varautua on se, että jo se ensimmäinen 5 km hiihdetään vähintäänkin reipasta vauhtia. Esim. minulle se "lämmittelykierros" oli n. 80 % vauhtia ja meitä pysyi siinä vauhdissa vain n. 5 yli kahdestakymmenestä hakijasta.