Laskuvarjojääkäriksi 2010

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Stander
  • Aloitettu Aloitettu
Tuosta hiihdosta kun nyt on kyse, niin menen nyt heinäkuussa kajaaniin inttiin, joten siellä varmaanki hiihdetään jo kovasti loppuvuodesta? Vai onko jollakin tästä tarkempaa tietoa?

Entä mitä mieltä olette siitä, kun varusmiespalvelus alkaa jo nyt heinäkuussa ja tieto lj-kurssille pääsemisestä tulee siinä helmi- maaliskuun vaihteessa, eli tulisi lähes yhdeksän kuukautta "turhaa" varusmiespalvelusaikaa? Jos siis jostain syystä sattuisin pääsemään ljk:hon. :)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ja uskokaa tai älkää se sauvakävelykin olisi aluksi hyvää harjoitusta.

kai se on mentävä joskus aikaisin aamulla (kun ei ole ihmisiä näkemässä) kiertää töölönlahtea sauvat kädessä.. :)

Itse hiihtoharjoittelusta voin sanoa, että juoksu on hyvää treeniä (lähellä perinteisen hiihtoa)

Minkälaista juoksuharjoittelua suosittelet tuota hiihtotestiä silmällä pitäen? Jos tarkoituksena on hiihtää 5km leppoisasti ja 5km vauhdikkaammin, pitäisikö sitä tehdä reiluja 10 kilsan lenkkejä niin että alkuun juoksee hieman kevyemmin ja lopuksi kiristää... vai?

Onko muuten laskuvarjojääkäriksi jokin ikäraja? Olen jättänyt tämän intin vähän myöhempään kun ajattelin käväistä tän yliopiston alta pois. (Ikää 24v tällä hetkellä)

Onko muuten kenelläkään tietoa miten helppo on päästä laskuvarjojääkäri RUK:iin, jos siis ensiksi on päässyt laskuvarjojääkärikurssille ja minkälaisia taitoja sinne päässeiltä vaadittaisiin? Tehdäänkö valinta yksinkertaisesti siten, että 16 parasta eri osa-alueissa sekä motivointuneita valitaan AUK1:sen lopulla RUK-kurssille?

Ja vielä se mietityttää, että miten jatkokoulutus eroaa niiltä jotka pääsevät RUK:iin ja niiltä jotka jatkavat AUK2:lle?
Siitä en tiedä miten helppo rukkiin on päästä, mutta eipä se taida erota kuin sen 14viikon jakson verran, n. 20% rukkiin ja loput erikoistuu sitten joko viesti, aseet, pioneeri tai lääkintä.

Onko muuten laskuvarjojääkäriksi jokin ikäraja? Olen jättänyt tämän intin vähän myöhempään kun ajattelin käväistä tän yliopiston alta pois. (Ikää 24v tällä hetkellä)
25v on erikoisjääkäreille (erikoistapauksissa enemmän), mutta laskuvarjojääkäreille en muista nähneeni mitään rajaa.

Itse juoksen, hiihtoa ajatellen siis, seuraavanlaisia lenkkejä viikossa:
1x 120 min, rauhallinen vauhti, syke 120-130
2-3x 60-90 min, syke 125-135 (pieniä vetoja/nykäisyjä sopiviin väleihin)
1x 30-60 min vk/interval tyyppinen harjoitus, syke n. 150, tai lenkki, jossa 3-5x 1000 metrin täysivauhtinen veto kilometrin palautuksella (juostaan rauhallisesti)
1x 3-10x 800 metrin vetoja, jos vetoja 6x tai alle, vähintään puolet vedoista täysillä, loput vk2, jos vetoja 10x niin silloin joka kolmas täysillä

Noiden kovien harjoitusten sijasta voi juosta cooperin testin, sauvamäkeä tai jotain muunlaisia vetoja. Cooper ym. testit suositeltavia, jotta omaa kehitystä voi seurata.
Lisäksi suosittelisin juoksemaan osan rauhallisista lenkeistä maastossa, jolloin eri lihakset kuormittuvat. Kun juoksee paljon venyttely on erittäin tärkeää, jotta ei tule vammoja. Hyvään palautukseen tulee lisäksi kiinnittää huomiota, viikkoon yksi lepopäivä kaikesta urheilusta ja joka kolmas tai neljäs viikko palauttelua. Nuo sykerajatkin ovat omiani, eivät siis mitenkään yleispäteviä, sykerajat vaihtelevat paljon henkilöittäin. Toiseksi kannattaa ottaa oma kuntotaso huomioon. Jos ei ole juossut paljoa/kuntopohjaa ei ole ei tuolla minun ohjelmallani kannata aloittaa, vaan tekee aluksi vain rauhallisia lenkkejä ja kunnon noustessa alkaa lisäämääm myös vauhtia. Lisäksi vielä sellainen asia harjoittelun jaksotuksesta, että esimerkiksi näin keväällä juoksuohjelmani on kevyempi. Vain yksi kova harjoitus viikossa, ja sekin melko lyhyt. Elo-syyskuussa alan sitten lisäämään vauhtia ja tehoja. Kannattaa mielummin harjoitella vähän liian rauhallisesti, mutta määrällisesti paljon kuin liiaan kovaa, tällöin kehitystä tapahtuu enemmän.

Näillä eväillä sain sekä reppujuoksusta että hiihdosta täydet pojot. Yksi asia mihin siinä hiihtotestissä kannattaa varautua on se, että jo se ensimmäinen 5 km hiihdetään vähintäänkin reipasta vauhtia. Esim. minulle se "lämmittelykierros" oli n. 80 % vauhtia ja meitä pysyi siinä vauhdissa vain n. 5 yli kahdestakymmenestä hakijasta.

Kysyin n. 3 vuotta sitten skiexpossa laskuvarjojääkäreiltä jotain sukeltamisesta ja muistaakseni sitä sukeltamista on joko erittäin vähän tai ei ollenkaan. Puhuivat jostain vesistökoulutuksesta, esim. jotain venejuttuja ja vesistön ylityksiä. Joku ljk:n käynyt osaa varmaan valaista asiaa paremmin?

Miten teidän harjoittelu on mennyt? itse juoksen cooperin noin 4-5viikon päästä.
ottaa vaan päähän kun onnistuin telomaan alaselän puntilla noin viikko sitten prkl. vähä vihloo, mutta ei mahda mitään. Lepoviikko menossa nyt ja ens viikolla jatkuu kunnon reeni. tarkoitus olis juosta 3kertaa, uida 2-3kertaa ja käydä puntilla 2kertaa viikossa riippuen miten selkä kestää punttia. Leuanvedon testaan tossa sunnuntaina.
Kertokaa ihmeessä vähän miten on omat reenit mennyt?

Yhdestä varpaasta lähtee varmaankin kynsi tässä jossain vaiheessa. Ainakin se on musta ja kipeä. Juoksut menee muilta osin varsin hyvin. Huomenna varmaan intervallia aamusta. Ylipäänsä kelitkin on mitä mahtavammat, kunhan ei tuule liikaa.

Minäki aion hakea tonne ljk:n ja näyttäs siltä tällä hetkelä siltä, että juoksu ja hiihto ois ne vaikeimmat, muut menee täysillä pisteillä. Mnkälaisia lähtökuntoja teilä on ollu tossa juoksussa? Minä varmaa juoksen jotain 2900 cooperissa nyt...en oo tosin testannu.

Satuitteko muuten huomaamaan, kun tuossa TM Miesten maailmassa oli juttua yleisesti suomen varusmiesten fyysisestä kunnosta. Oli normi varusmiespalveluksen vertailukohtana käytetty sitä Lahden urheilukoulua ja Uttia. Ihan mielenkiintosta settinkiä.

Satuitteko muuten huomaamaan, kun tuossa TM Miesten maailmassa oli juttua yleisesti suomen varusmiesten fyysisestä kunnosta. Oli normi varusmiespalveluksen vertailukohtana käytetty sitä Lahden urheilukoulua ja Uttia. Ihan mielenkiintosta settinkiä.

Onko sulla mahdollisuutta skannata juttua ja laittaa jakoon? Tuon saa käsittääkseni ostaa myös irtonumerona, onko ko. juttu juuri ilmestyneessä lehdessä?

Joo, siellä oli ihan mielenkiintoista juttua laskuvarjojääärikoulusta. Nytpähän tiedän, että minun coopper tuolos on sama mitä tämän erän keskiarvo oli ;)

Minulla on tarkoitus päästä sen 3300 metriä kesän lopulla, jonka voi sitten kirjoittaa hakupapereihin.

Sais ny pukata nättiä päivää, ku ei tuolla kaatosateessa kehtais mihinkään pidemmille lenkeille lähtee. Uttissa, kun tätä varmasti pääsee kokemaan aivan tarpeeksi :D

Perskeles noita teijän juoksutuloksia. Oon vajaan vuoden juossu tyyliin 4krt viikko, muutamia pikku taukoja ollut ja coopperi ehkä just ja just se 3000 jos sitäkään. Ja ihan suhteellisen hyvä peruskuntopohja oli kyllä aloittaessa. Kesäkuun lopulla ois puolimaraton, alle 2h ois kiva aika. Ja syksyllä ajattelin coopperin juosta, kun ei aikaisemmin kehtaa, yli 3000 olis tavotteena.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom