Laskuvarjojääkäriksi 2004

Missä vaiheessa kukin on ajatellut ottaa ton reppujuoksun treeneihin mukaan? Miten valmistaa jalat siihen? Ensin peruskuntoa vai peruskuntoa repun kanssa? Painoja heti 10 kg vai lisäättekö pikkuhiljaa? Meinaatteko lenkkeillä jopa yli 10 kilon repuilla?

Entä mitä olette miettineet hiihdon suhteen? Voiko hiihtokuntoa parantaa mitenkään jo ennen lumen tuloa? Meinaan vaan ettei lumella kerkeä kovin kauaa treenata...

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
H.C sanoi:
Missä vaiheessa kukin on ajatellut ottaa ton reppujuoksun treeneihin mukaan? Miten valmistaa jalat siihen? Ensin peruskuntoa vai peruskuntoa repun kanssa? Painoja heti 10 kg vai lisäättekö pikkuhiljaa? Meinaatteko lenkkeillä jopa yli 10 kilon repuilla?

Entä mitä olette miettineet hiihdon suhteen? Voiko hiihtokuntoa parantaa mitenkään jo ennen lumen tuloa? Meinaan vaan ettei lumella kerkeä kovin kauaa treenata...

itse aloitin rapakuontoisena ihan kävely lenkillä. jonka jälkeen otin repun völjyyn jossa oli lisäpainoja 5-20kg ja ihan peruskävelyä 1,5-6km kovaa ja joskus hitaanpaa. nyt olisi tarkoitus aloittaa juosten ilman reppua (nilkkakin kestää pian, tilitystä taisi olla siitä tuolla ylenpänä ketjussa)
ja kun juoksun saa siihen malliin että kolmenmentonnin cooper on pyhäkakku, otan repun taas kuvijoihin ja sitärataa.
edit: tietenkin ainavälillä kävelyä repunkanssa ettei juoksurupea kyrsimään.

hiihdosta en ota paineita jos kunto on hyvä niin ei hiihdon opetteluun mene aikaa, itse pidän hiihdosta ja siitä kertoo myös kilometrit joita olen talvien aikana hiihdellyt.

Tietenkin jos ei ole hiihtokokemusta niin voi tulla ongelmia. ei hiihtoon periaattessa lunta, jos siltä tuntuu että hiihtoharjoitteetpitää aloittaa nyt. eimuutakun sukset jalkaan ja peltoa/suota kohti miltei sama asia mutta hieman raskaampaa.

uinti huolestuttaa eniten, mutta olen sitämieltä että jos kunto on saatanallinen on ihan sama vaikka menee käsipohjaaselälläänsilmätkiinni niin saa pisteet siitäkin kotiin.

isoliha sanoi:
uinti huolestuttaa eniten, mutta olen sitämieltä että jos kunto on saatanallinen on ihan sama vaikka menee käsipohjaaselälläänsilmätkiinni niin saa pisteet siitäkin kotiin.

Jaah! Uinnissa jos missä se tekniikka nimenomaan ratkaisee. Paskalla tekniikalla ei välttämättä saa tuota minimi aikaakaan vaikka olisi millainen teräsmies, kokemusta on (paitsi että en ole teräsmies :rolleyes: ). Kyllä sitä tekniikkaa kannattaa lähteä hiomaan altaaseen ja pyytää vaikka jotakuta uintivalmentajaa antamaan vinkkejä jos mahdollista. Ja kannattaa muistaa että testeissä uidaan ilman laseja, vaikeuttaa meinaan kroolaamista hieman....

juu sanoi:
Ja kannattaa muistaa että testeissä uidaan ilman laseja, vaikeuttaa meinaan kroolaamista hieman....

Niin no en tiedä vaikeuttaako mutta kyllä jos treenaa lasien kanssa ni saattaa olla melkonen kulttuurishokki mennä laseitta klooriveteen kärvistelemään.

Uinnin suhteen ei pitäisi olla ongelmia, sillä kouluni yhteydessä oli uima-allas. Siellä tuli räpiköityä melkein kymmenisen vuotta. Repun otan mukaan, kun juoksukunto paranee. Siihen asti teen salilla pitkiä kyykysarjoja ja pohkeiden vahvistusta. Suosittelen kyllä lämpimästi uinnin ja hiihdon tekniikan hiomista, muutama ohjattu kerta altaassa riittää uininn kannalta. Tuun itse pyytämään hieman ammattiapua hiidon suhteen , kun lumet tulee etelään.
Tsemppiä treeniin! Ei armoa!

H.C sanoi:

Itse ainakin ajattelin kohottaa juoksukuntoa paremmaksi ja sitten, kun kuntoa alkaa löytymään, niin aluksi kevyemmällä repulla ja sitten kerran viikossa repun kanssa ja muuten ilman, toki repun painokin nousee kunnon mukana :). Sitten kun testipäivä lähestyy niin keskittyä enemmänkin siihen viiden kilsan juoksemiseen nopeasti (toivottavasti pääsen testeihin).
No tämä nyt ainakin olisi sellainen alustavasuunnitelma.

H.C sanoi:

Minulla ainakin on jonkin verran kokemusta hiihtämisestä, kun nyt olen täältä pohjolasta ;)
Mutta toki sitä pitää treenata varsinkin metsäsuksien kanssa.
Uimisen kanssa voi olla jonkun verran tekemistä, mutta eiköhän sekin lähe onnistumaan kun aktiivisesti treenaa. Hyviä treenejä :thumbs:

-- Wikke

Ite juoksin ensin 3-5 kilometriä päivittäin. Kun sai juoksutekniikan kuntoon( testeissä juoksu tapahtuu tasaisella) Aloin laittaa painoa reppuun.

Juoksutreenissä olen tehnyt "vauhtileikittelyä" eli välillä vähän lujempaa. ja koska testeissä juostaan tasaisella, kannattaa vauhtileikittely ottaa kuvioihin mukaan. Paskamaista, mutta tasaisella ei paljoa palautumismahdollisuuksia ole.

Toivotan kaikille muillekkin utti-2004 hakijoille onnea!

Hitto! Nyt ku oon taas alkanu lukee tätä threadiä, on kiinnostus taas uttii kohtaan heränny.. Nyt kun täs vielä tuntee olevansa "elämänsä kunnossa" ja tuntuu, että tällä kunnolla vois testeistäkin heruu enemmän pojoja, ku viime tammikuussa.. Pitäisköhän sitä vielä kikkailla jotenkin, ja hakea uudelleen... :hyper: :rolleyes:

Broke sanoi:
Hitto! Nyt ku oon taas alkanu lukee tätä threadiä, on kiinnostus taas uttii kohtaan heränny.. Nyt kun täs vielä tuntee olevansa "elämänsä kunnossa" ja tuntuu, että tällä kunnolla vois testeistäkin heruu enemmän pojoja, ku viime tammikuussa.. Pitäisköhän sitä vielä kikkailla jotenkin, ja hakea uudelleen... :hyper: :rolleyes:

Oletko menossa heinäkuussa intiin?

Broke sanoi:
Joo, Säkylään.

Se on sitten vähän sama tilanne kuin minullakin. Hitto kun en vaan osaa päättää että laittaisiko ne eränvaihtopaprut menemään vai ei, vaikka kohta niillä alkaa varmaankin olemaan jo kiire. Toisaalta motivaatio olisi kaksi kertaa kovempi kuin viimeksi ja aikaa harjoitellakin olisi....

"Juoksutreenissä olen tehnyt "vauhtileikittelyä" eli välillä vähän lujempaa. ja koska testeissä juostaan tasaisella, kannattaa vauhtileikittely ottaa kuvioihin mukaan. Paskamaista, mutta tasaisella ei paljoa palautumismahdollisuuksia ole."

Meinaat intervalliharjoittelua? Kuulostaa periaatteessa ihan fiksulta, kunhan pk on hyvässä jamassa. Itse aion ottaa intervallit kehiin vasta loppukesästä. Ei armoa pojjaat Verrrrta vatiin!

juu sanoi:
Se on sitten vähän sama tilanne kuin minullakin. Hitto kun en vaan osaa päättää että laittaisiko ne eränvaihtopaprut menemään vai ei, vaikka kohta niillä alkaa varmaankin olemaan jo kiire. Toisaalta motivaatio olisi kaksi kertaa kovempi kuin viimeksi ja aikaa harjoitellakin olisi....

Jees.. Ite en kyllä ainakaan aio vaihtaa saapumiserää. Jos uttiin haen, niin haen kesken palveluksen, mutta inttiin menoa en muun elämän kustannuksella aio pitkittää..

Et kuitenkaan hakenu uttiin vielä viime vuonna?

Miten muuten on porukka juossu kuuupperissa? Ite juoksin just pitkästä (2vuotta) aikaa Säkylän muta-tartaanilla 3200, ja ihan siihen tyytyväinen olin. Ei kuitenkaan niin hyvässä juoksukunnossa oo, että paljoo tuon paremmin ois siellä voinu mennä. :)

:offtopic: Voikos uttiin hakea kesken intin/ intin jälkeen?

hurmanni sanoi:
:offtopic: Voikos uttiin hakea kesken intin/ intin jälkeen?

Olen ainakin kuullut juttua että joku olisi suorittanut ensin asepalveluksen jossain muualla ja hakenut sitten vasta Uttiin ja muistaakseni päässyt sinnekkin. En kyllä tiedä sitten jutun paikkaansa pitävyyttä. Mutta eiköhän sinne pysty hakemaan kesken palveluksenkin. :)
Tämä oli sitten todella MUTU -arvio. :rolleyes:

-- Wikke

"Laskuvarjojääkärikouluun voi hakea, vaikka olisi jo astunut palvelukseen johonkin muuhun joukko-osastoon. Mikäli sinut hyväksytään kouluun, palvelus toisessa joukko-osastossa keskeytetään välittömästi ja annetaan määräys astua palvelukseen Laskuvarjojääkärikouluun huhtikuun puolivälissä. Muualla palveltua aikaa ei kuitenkaan hyvitetä, vaan LjK:ssa on palveltava täydet 362 vuorokautta."

Wikke sanoi:
Olen ainakin kuullut juttua että joku olisi suorittanut ensin asepalveluksen jossain muualla ja hakenut sitten vasta Uttiin ja muistaakseni päässyt sinnekkin. En kyllä tiedä sitten jutun paikkaansa pitävyyttä. Mutta eiköhän sinne pysty hakemaan kesken palveluksenkin. :)
Tämä oli sitten todella MUTU -arvio. :rolleyes:

-- Wikke

Siis jos palveluksen on suorittanut loppuun ei enää voi hakea. Kesken palveluksen voi toki vaihtaa...

-- Wikke

juu sanoi:
Jaah! Uinnissa jos missä se tekniikka nimenomaan ratkaisee. Paskalla tekniikalla ei välttämättä saa tuota minimi aikaakaan vaikka olisi millainen teräsmies, kokemusta on (paitsi että en ole teräsmies :rolleyes: ). Kyllä sitä tekniikkaa kannattaa lähteä hiomaan altaaseen ja pyytää vaikka jotakuta uintivalmentajaa antamaan vinkkejä jos mahdollista. Ja kannattaa muistaa että testeissä uidaan ilman laseja, vaikeuttaa meinaan kroolaamista hieman....
todollisuudessa näin , joten olen kyllä käynyt uimassa ja kehitystä on mielstäni tapahtunut rutkasti.
mutta keskityn kuitenkin kunnonnostamiseen tässä vaiheessa kautta eniten.

ja mitäs mieltäporukka on onko vaikea hakea esinettä 5m syvyydestä?
pitäisikai mennä jonnekin kokeilemaan.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom