Laskuvarjojääkäriksi 2004

vaikka minä en olekkaan hakemassa laskuvarjojääkäri kouluun (ainakaan vielä) niin se painon kanssa juokseminen onnistuu hyvin ainakin niin että laittaa reppuun vaikka tiiliskiviä tms. ja sitten jotakin pehmustetta selälle esim. pieni tyyny reppuun. Ja repun olis hyvä olla semmonen minkä saa kunnolla remmeillä kiinni ainakin vatsan kohdalta.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Hämmer sanoi:
Millaisella virityksellä ootte juossut noita lenkkejä laskuvarjojääkärikoulua varten!!! Tarkotan siis sitä painoa joka laitetaan selkään, jotta vois treenata sitä testiä varten... Eli siis joku reppu systeemi vai...???
Itellä on käytössä ihan tavallinen koulureppu, jossa on 5kpl 1kg painosia hernepusseja ja peitto joka estää niiitä hölskymästä. Pusseja voi sitten lisätä tarpeen mukaan.

Mulla oli viime talvena käytössä tavallinen reppu johon laitoin kaksi 5 kiloista punttia (pystyyn päällekkäin, eli selänmyötäisesti... ehkä joku tajuaa...) kietaistuna pussilakanaan. Toimi.

Tarkan sanoi:
Miten sulle niissä testeissä H.C kävi ? Monta bojoo tuli ja pääsitkö sisää ?

Testien aikana nousi kuume joka pilasi testit täysin ja keskeytin testit juoksun jälkeen. Sitä ennen kasassa surkeat pisteet mutta toisaalta hyvää kokemusta seuraavia testejä silmälläpitäen. Eli tammikuussa uudestaan.

Vieläkös RUKiin vaaditaan yo-tutkinto? Meikää anelivat mosakaudella että menisin Spol-RUKiin (olin jo ilmoittanut halukkuuteni Spol-touhuun), mutta homma kaatui siihen että kerroin etten ollut tuolloin lukiota käynyt. Spol Aukkiin sitten heittivät sen takia.

Spol-hommien mielekkyydestä sen verran että ainakin minun aikanani (II/95) oli iso ero siinä oletko spol-mies vai spol-au. Spol-miehistö kykki kopissa väijymässä jne. Spol-au:t olivat päävartiossa välillä ihan vartiopäällikkönä (varuskunnan hierarkiassa seuraava PU:sta) ja silloin kun värvätty oli VP:nä (vilkkaat illat kuten ke ja vkl) oltiin lähinnä valvomossa/päävartiossa/kierroksella oman maun mukaan. Koulutuksessa ero näkyi siten että miehistön koulutuksessa suurempi osa koski rauhan ajan tehtäviä ja pienempi osuus sodan ajan tehtäviä, kun AUK:ssa se meni aivan päinvastoin. Rauhan ajan tehtäviä käytiin läpi ehkä viikon verran pikaisesti ("käskette vain, kyllä ne miehet on koulutettu tekee nää hommat") ja sitten juostiinkin koko loppu AUK metsässä sotatehtäviä opetellen (Leireillä joka yöksi marssittiin uuteen leiriytymispaikkaan, jossa oli edellisenä yönä yöpynyt Pion-AUK. Heidän ansoitukset piti purkaa, jotta voitiin tuoda esikunta yöpymään. Sitten yön ajan suojattiin yöpyvää esikuntaa muiden AUKkien ja nurmiporien hyökkäysyrityksiltä. Ihan siistiä ainakin oman muistini mukaan.)

SPOL-RUK:iin ei tod. vaadita yo-tutkintoa. Ei ole ikinä vaadittu. Se että sä et päässyt rukkiin sen takia, ei tod. johtunut lukion käymättä jättämisestä. Tai se ei ole mikään perusedellytys, mutta jos samanlainen kaveri sinuun vertailussa on viivalla, joka on käynyt lukion, niin sitten voi jopa vaikuttaa. Pääsääntöisesti kuitenkaan ei.

Meille ainakin kerrottiin että se oli vaatimus. Olin myös tietääkseni ainoa yksiköstämme jota erikseen pyydettiin Spol-rukkiin lähtemään, ja kun en sinne voinut mennä, sinne laitettiin naapurituvan kaveri joka oli melko vastahakoinen mutta lähti kun yksikön päällikkö taivutteli.

JATKOA: Voihan toki olla että yksikön päällikkö vain piti itse tällaista käytäntöä tjt, mutta siitä se minun tapauksessani ainakin oli kiinni (fys. kuntotestit kiitettävällä tuloksella, pällitulos 9). Tiedän että ainakin muissa asioissa vaihtelua on, mm. Karjalan Prikaatissa Spolliin on ehdoton vaatimus B-ajokortti (myös 2. vaihe), jota taas meillä ei HämR:ssä vaadittu ollenkaan (http://www.mil.fi/maavoimat/joukot/pkarpr/ehk.dsp#sotilaspoliisi).

Noniin äijät miten se juoksu kulkee? Itsellä jäänyt hieman liian vähällä nämä pitemmän matkan lenkit, mutta joka viikko sellasia lyhempia matkoja tullut vetästyä että eiköhän se tästä vielä lähde kulkemaan. Millasta kilometri vauhtia muuten pidätte lenkeillä? Niin ja mikä on hellerajana ollut kun käytte lenkillä?

-- Wikke

Wikke sanoi:
Millasta kilometri vauhtia muuten pidätte lenkeillä? Niin ja mikä on hellerajana ollut kun käytte lenkillä?

-- Wikke

perus lenkillä vauhti on n.6min/km
sitten sillointällöin vetoja tai kevyenpiä lenkkejä.
niin mikä helleraja? ei se ole ilmastakiinni kun lenkille lähdetään.

Lisätään vielä tiedoksi että ensivuonna sisään astumispäivä on heinäkuussa niinkuin muillakin.
lähde:ruotuväkilehti

isoliha sanoi:
Lisätään vielä tiedoksi että ensivuonna sisään astumispäivä on heinäkuussa niinkuin muillakin.
lähde:ruotuväkilehti

ai ljk:ssa?!!!
onko edes testit normaalisti tammikuussa?

H.C sanoi:
ai ljk:ssa?!!!
onko edes testit normaalisti tammikuussa?

jep. niin lehdessä sanottiin, netistä en ole kyseistä tietoa löytänyt.

testeistä tai muusta ei ole minulla mitään tietoa. saasnähä

Ruotuväki 14/04
-kutsuntaliite 14/04

HYPPÄÄ KONEESTA
Laskuvarjojääkärit ... plapalapalaplaaa plaa japlaa..
...plaaplaaa...
Palvelukseen astutaan juuri tehdyn päätöksen mukaisesti muiden mukana heinäkuussa. Hakemusten on oltava perillä 30. marraskuuta.

Tuossa siis pieni artikkeli kopioituna kutsuntaliitteestä.

isoliha sanoi:
Ruotuväki 14/04
-kutsuntaliite 14/04

HYPPÄÄ KONEESTA
Laskuvarjojääkärit ... plapalapalaplaaa plaa japlaa..
...plaaplaaa...
Palvelukseen astutaan juuri tehdyn päätöksen mukaisesti muiden mukana heinäkuussa. Hakemusten on oltava perillä 30. marraskuuta.

Tuossa siis pieni artikkeli kopioituna kutsuntaliitteestä.

Hakemusten piti viime vuonnakin olla siellä marraskuun loppuun, mikä olisi hyvä viite siitä että testitkin voisivat olla samoihin aikoihin, eli tammikuussa.

Voin sanoa sen, että Utti on oma maailmansa. Niin testien kuin koulutuksenkin perusteella. Se joka on käynyt Utin läpi, mies ei puhu paljoa koulutuksestaan. Itse olin sivusta seuraajana II/99 Sotilaspoliisikoulussa. Meidän koulutuskin erosi esim. Vekaranjärven vastaavasta. Utin koulutuksessa on aivan eri metodit kuin muissa "avoimissa" varuskunnissa.

Tiedättekös olisiko kovin moni tipahtanut tältä nyt käynnissä olevalta kurssilta, fyysisistä kerätyn 30 pisteen jälkeen ? Jotenkin sellainen fiilis, että kovin montaa ei olisi tiputettu. Vielä hiukan muiden treeneistä ;) ? Miten edistyneet ?

Tarkan sanoi:
Tiedättekös olisiko kovin moni tipahtanut tältä nyt käynnissä olevalta kurssilta, fyysisistä kerätyn 30 pisteen jälkeen ? Jotenkin sellainen fiilis, että kovin montaa ei olisi tiputettu.

Vähä sama fiilis, mutta faktoja saa tuskin muualta kuin utista.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom