Laskuvarjojääkääkäriksi 2007

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja _Harry_
  • Aloitettu Aloitettu
Terve, rekisteröidyinpä tänne sitte ku täältä löytyy porukkaa ketkä hakee uttiin. Itekki oon sinne pyrkimässä mut aattelin vaan että minkä ikästä porukkaa sinne on hakemassa? varmaan pääosin -88? ite oon vuoden vahnempaa vuosikertaa

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
meitä -88 syntyneitä pääasiassa mutta kyllähän -87 ja pari -86:kin mahtuu vielä mukaan. Et ole ainutlaatuinen tässä suhteessa :) Siellä sitä sitten nähdään Tammikuussa.
Vähä tässä vain iskeny epäilys ettei itellä kunto riitä sittenkään :itku:

Nooh onhan tässä jos toi on varma toi coopperin 2900. Itellä pitää nyt toivoa että se menis sen yli niin ettei tarttis pistää suosiolla vuotta eteenpäin :(
Nooh, treeniä vain päälle, kyllä se tästä :whip:

[tilitys]
Minkälaisen lääkärintodistuksen ootte saanu? Kävin tänään ite lääkärissä ja ilmeisesti lääkäri luuli, että mulla on se todistus täyttämättömänä ja hän sitten täyttää sen. Eipä ollut(yllättäen) ja lääkäri oli ihan ihmeissään: mistä hän nyt sellaisen ihmeen lääkärintodistuksen hankkii!? Ajan olin varannut juurikin lääkärintodistusta varten, ja kerroin päivystäjälle, että haluan sellaisen joka kelpaa nimenomaan tähän tarkoitukseen, luin ääneen vihkosesta: "Enintään kolme kuukautta vanha lääkärintodistus: SA-lääkärintarkastuslomake tai T-todistus(päällimmäinen osa) hyväksytään, nuorison terveystodistus ei käy..." Lääkäri sitten pohti ääneen, että "kelpaakohan tää... hmmm... onkohan täällä koneella joku..." Samalla vilkuili kelloa, ja veti tarkastuksen läpi kymmenessä minuutissa. Ilmeisesti aika(?) loppui kesken :hyper: Ei ollu aikaa ottaa kuulokäyrää tai virtsatestiä, joten jouduin varaamaan uuden ajan näille kahdelle! Mahtavaa!

Lääkäri printtas jonkun mikälie-todistuksen A4:lle, siihen leima ja allekirjotus. Täytetty koneella ja siinä näytti olevan rastitettavia kohtia jotain about 20, näissä ilmeisesti rastitettavana vaihtoehdot tyyliin 'normaali' jne., koska lääkäri totesi, että ryhti on normaali jne. En siis saanu vielä tätäkään todistusta, kun jäi kaks testiä puuttumaan. Ko. todistus jäi hoitajalle, ja kun hoitaja opasti mut terveydenhoitajalle, joka siis ottaa vielä ne kaks testiä, satuin näkemään vilauksen tästä. Siinä vaiheessa, 3 minuuttia myöhemmin, se oli jo mukavan taiteltu ja rypistynyt :D Päätin, että varaan ajan jollekin toiselle lääkärille, kenties jopa yksityiselle niin sais tämänkin hoidettua kunnolla. Ellei se todistus mitä mulle jo täytettiin kelpaa...

Eli, minkälaista lääkärintodistusta teille on tyrkätty: minkä näkönen, mitä testi ja todistus sisältää? Kutsuntatarkastuksesta ei taida olla mitään hyötyä, kun se oli toukokuussa 2005.
[/tilitys]

Ihan yksityisellä kävin ja tais maksaa palttiarallaa 50e. Siinä se kyseli vaan ,että oonko terve ja sitä mukaa täytti sitä T- lääkäritodistusta. Verenpaineen se katto sekä näön siten, että riitti ku ties yhen kirjaimen. Mun mielestä turha valitus siitä , jos ei jotain virtsatestiä "pääse" tekemään sillä mitä vittua sillä tekee. En ole ees ikinä kuullu että sellasta tarvitaa. Ei multa mitää kuuloa katottu. Kysy vaan, että sun kuulo on vissii joskus testattu ja rastia ruutuun. Eli tarkotushan on vaan saada siten hyvä lääkärintodistus, että sillä läpäistäisiin ne vaatimukset mitä LJK laatii. Eli eihän sillä ole väliä tekeekö se lääkäri sen kuulotestin vai ei? Miten helpommalla pääsee sen parempi. Toinen asia on sitten, jos haluaa oikeesti tietää omasta terveydentilasta jne. ja jos ne sitten LJK:ssa testaa esim. kuulon vielä uudestaa.

Tolla kutsunnossa tehdyllä terveveystarkastuksella ei ole mitään arvoa haettaessa erikoisjoukkoihin. Sillä vaan erotetaan siintä harmaasta massasta ne toivottomat yksilöt antamalla tai antamalla hullun leiman.

@raggi: Tavallaan kyllä, melko turha valittaa jos ei pääse antamaan kusinäytettä tai kuulotestiin. Hajosin vaan täysin kun lääkäri ei tajunnu mistään mitään ja veti kauheella kiireellä koko istunnon. Varasinhan ajan kuitenkin lääkärintarkastusta varten, josta oli siis tarkotus saada se todistus. Todistusta en kuitenkaan saanu, jota varten mennään uudestaan. Ylipäätänsä sen ei pitäis mennä tyyliin "sulla on silmätulehdus, mutta meillä on kiire, varaa vaikka uus aika ja tuu sitte takas jos näät kävellä..." Kärjistettynä.

Sitten on myös se, että tahdon kunnollisen todistuksen. Ehkä liian varman päälle, ehkä ei, mutta en tahdo saada joulukuun puolessa välissä tietoa(tai pahempaa, olla saamatta kutsua testeihin), että lääkärintodistus oli väärä tai sen tiedot riittämättömät. Astun kuitenkin palvelukseen 8.1.-07(lykkäystä en oo hakemassa) joten tää nyt on ainoa kerta kun haen Ljk:un, ja se ei tuu kuseen sen lääkärintodistuksen takia ;)

@raggi: Tavallaan kyllä, melko turha valittaa jos ei pääse antamaan kusinäytettä tai kuulotestiin. Hajosin vaan täysin kun lääkäri ei tajunnu mistään mitään ja veti kauheella kiireellä koko istunnon. Varasinhan ajan kuitenkin lääkärintarkastusta varten, josta oli siis tarkotus saada se todistus. Todistusta en kuitenkaan saanu, jota varten mennään uudestaan. Ylipäätänsä sen ei pitäis mennä tyyliin "sulla on silmätulehdus, mutta meillä on kiire, varaa vaikka uus aika ja tuu sitte takas jos näät kävellä..." Kärjistettynä.

Sitten on myös se, että tahdon kunnollisen todistuksen. Ehkä liian varman päälle, ehkä ei, mutta en tahdo saada joulukuun puolessa välissä tietoa(tai pahempaa, olla saamatta kutsua testeihin), että lääkärintodistus oli väärä tai sen tiedot riittämättömät. Astun kuitenkin palvelukseen 8.1.-07(lykkäystä en oo hakemassa) joten tää nyt on ainoa kerta kun haen Ljk:un, ja se ei tuu kuseen sen lääkärintodistuksen takia ;)

Joo toi on tapaus erikseen, jos lääkäri ei edes tiedä mistä on kyse vaikka asiasta on ilmoitettu erikseen huolella. Parempihan se on tehdä kunnolla kuntoon ja varmistaa, että siintä se ei ole kiinni, se on totta. Yks pikku juttu tuli mielee että tuota LJK:n valitaan vain kerran vuodessa saapumiserä eli jos oot tammikuussa menossa ni voit heittää hyvästit LJK:lle ellet sitten hae erikseen siirtoa LJK:n, suoritettua ensin puoli vuotta jossain muualla. Eli seuraava saapumiserä LJK:n on heinäkuussa 2007 johon olin itse myös hakemassa mut en enää. Tammikuussa haetaan taas porukkaa sukeltajiin.

Turhaan ressaat siitä lääkärintodistuksesta. Se jonka sieltä saat on varmaan se normi t-lomake, missä on niitä rasti ruutuun juttuja. Itellä oli lähes sama homma, kun "aikoinaan" hain eikä lääkäri tiennyt paskaakaan. Tyytyi vain vittuilemaan siitä, että "miksä nyt sinne oot hakemassa, eiks tavalline paikka riitä vai?" Oli vähän :eek: fiilis siinä. :D

Ja mulle se kans pälpätti jostain kuulotestistä joka pitää jossain toisessa terveyskeskuksessa ottaa, kun niillä ei ollut sitä laitetta. Kysyin utista sitä ja sanottiin, että ei tarvi mitään semmosta. Ihan perus lääkärintarkastus vain, että on raajat tallella ja muutenkin terveessä kunnossa. Siellä testeissä tehdään sitten perusteelliset lääkärintarkastukset, missä katotaan mm kuulo sillä kunnon masiinalla.

Soittakaa sille valintasihteerille ja kysykää asiasta, jos ootte epävarmoja. Ei kannata sitä 50 euroa tuhlata yksityisellä käyntiin. Kyllä sieltä kunnan paikastakin sen saa, kun vähän potkii. :lol2:

Justiin tänään hain itsekki lääkärintodistuksen. Yksityiseen sorruin, täkäläinen terveysasema kärsii lääkäripulasta niin en halunnu jättää sen varaan.. Odotin kyl enemmän, ei sielä tosiaankaan kuin vähä kyseltiin onko ollu mitään näistä sairauksista, kattottiin näkö ja ryhti ja mitattiin verenpaine, kuunneltiin keuhkot jne. En näe miten se erosi kutsuntatarkastuksesta/ennakkotarkastuksesta, 50e vähä sen takia ketuttaa :( Mut lääkäri oli ihan mukava (yksityisellä tietysti pakko olla), sai kyseltyä vähä siitäkin ammatista..

Mutta ens viikon aikana lähtee hakupaperit postiin Uttiin, Immollaan ja ehkä Säkylään kansainvälisiin valmiusjoukkoihin, en oo vielä varma. Kutsuntapaikka on Kajaanis heinäkuus -07, mutta sitä yritetään välttää viimeiseen asti..

Eihän muten vauvaiässä (ehkä 5kk vanhana) sairastettu tauti vaikuta mitenkään esivalintaan? Kyseessä oli suolentuppeuma, eli siitä ei oo jääny minkäänmoisia vaikutuksia, mut papereis se nyt näkyy

Mulla on ihan älytön säätäminen just käynnissä ton lääkärintodistuksen kanssa. Olin eilen siellä tarkastuksessa. Olin just pyöräilly 20km duunista sinne ja olin vähän myöhässä ni en siinä kovin montaa minuuttia ehtiny hengähtää ku kutsuttiin huoneeseen. Ruvettiin siinä tekee testiä ja sit se iski sen verenpaine mittarin käteen kiinni, en siinä vaiheessa tietenkää älynny sanoa mitään siitä että olin just pyöräillyt tosin ei se lääkärikään mitään kysynyt. Siitä tuli sitte aika korkea 148/84 tai jotain ja se tokas vaan siinä että "joo ihan hyvä". En sitä sitte siinä sen enempää miettiny ku en oikeen tienny itekkään et mikä mulla normaalisti on saatika että mikä on oikeesti hyvä. Olin sit lähössä himaan sieltä ni siinä oli käytävällä sellanen verenpainepiste missä pysty ite kattomaan ja siinä oli sellanen iso juliste mikä osu silmään. Sen mukaan sijotuin ylipaineisiin tai johonkin :D Sit rupes vähän ihmetyttämään ni kokeilin siinä pisteellä ni tuli 123/64. Kerroin asiasta lääkärille mut se sano että ei voi enää kirjottaa sitä siihen lappuun uudestaan ku on jo kerran kirjotettu ja sano myös että sen verenpaineen ei pitäis kauheesti vaikuttaa testeihin kutsuun. Yritän huomenna soittaa sille että jos sais tehtyä periaatteessa uuden tarkastuksen mut vaan silleen että kopiois ne muut tiedot mut ottais sen verenpaineen uudestaan siihen et sais sen normaalin verenpaineen siihen. Jos ei onnistu ni poltan koko paikan ja meen yksityiselle =D ku ei oikeen viittis tollasella paineella mikä siinä nyt on ni lähettää ettei ne luule että on oikeesti joku liian korkea verenpaine.
Niin ja tohon aiempaan keskusteluun ni mulla oli puolustusvoimien terveystarkastuslomake jonka ne lähetti utista jossain vaiheessa. Siinä oli kyllä kuulotesti mutta sitä en päässyt koskaan tekemään kun niillä ei sitä laitetta siellä ollut :D purkkiin sentään pääsin pissaamaan.
Onko täällä porukalla tietoa kuinka virallinen ton coopperin valvojan täytyy olla? Kelpaako esim. faija vai tarviiko olla joku liikuntaneuvos?

Paska säkä Tigiih.. :S Mullaki tuli siinä jotain pientä virhettä, siihen lappuun tuli et mulla on ollu suolentukkeuma ku muistin niin, vaikka mulla on ollu suolentuppeuma (vauvaiäs), mikä siis on ihan eri asia. Ei se mitään meinaa ku soitettiin sit vielä sille lääkärille koska se on tapahtunu niin nuorena eikä siitä oo ollu jälkiseurauksia, mut menin kyl aika paniikkiin kun tuo kävi kotona ilmi :D

Mut paska, mullaki olis kyllä ollu puolustuvoimien lomakkeita useampiki kpl, mut ajattelin että kai lääkäri ny tietää mikä siihen käy.. :( Kyllähän niis ohjeis sanottiin et T-lomakekkin käy, et ei kai siinä pitäisi olla ongelmaa..mut ei multa vaan mitään kusinäytettä otettu.. :S

Ei niis ohjeis ainakaan puhuttu että sillä valvojalla on niin välilä, pääasia kai et siihen tarvittaes saa yhteyden. Itselläni valvoi liikunnan opettaja ku juoksin tunnin yhteydes

Joo no mäki varmaan käyn hakemassa yksityiseltä sen t-lomakkeen ku se pv:n lomake on "pilattu" väärällä verenpaineella :D
Sen verta paljon tehty töitä tän eteen et ei viiti kauheesti ottaa mitään riskejä. Testeissä jos ei paukut riitä ni sille ei voi sit mitään mut se ottais viel enemmän päähän jos ei edes sinne asti pääsis.

Tulipa otettua liikan opettajan kanssa pieni veto. Eli nostaa, hänen tekemällä ohjelmalla, 2850 kuupperi yli kolmen tonnin kolmessa viikossa. Ois ihan mielenkiintosta jos joku muuki ottais ohjelman testiin :)

Ihan perseellehän se meni... Tulos ei noussu yhtään, vähän laski vaan. Motivaatio ihan nollissa :( Vähän semmoset fiilikset että jätän hakematta kokonaan, kyl siellä ivalossaki saa sitte juostaa ...

Onko täällä porukalla tietoa kuinka virallinen ton coopperin valvojan täytyy olla? Kelpaako esim. faija vai tarviiko olla joku liikuntaneuvos?

Kuten mil:n sivuillakin mainitaan, niin tuon cooper- testillä on lähinnä tiedostaa itselle mikä on sen hetkinen kunto. Jos LJK:n cooper suositus on 2800m ja henkilö saa tuossa testissä 2100m ni voi varmasti todeta, että tällä kunnolla on turha lähtä edes yrittämään. Näin saadaan hakijoiden määrä supistettua ja jäljelle jää vain se kerma, josta sitten valitaan ne sopivimmat. Näin säästettään aikaa ja rahaa. Ja kun tuo cooper todistus lähetetään ja siinä lukee 2100m niin voisin veikata ettei kutsua testeihin tule. Eli sama se on kuka sen allekirjoittaa. Epäilen, että kukaan alkaa soittelemaan testin allekirjoittaneelle.

Kävinpä itekkin tänää hakemassa lääkärintodistuksen. Meikäläistä ei pistetty purkkiin kusemaan, tosin sille ei varmaan ole edes tarvetta. Lääkäri oli nimittäin suorittanut itse testejä Utissa (20 vuotta sitten tosin), joten luulisi hänen tietävän mitä lomakkeeseen tarvitaan. Tosiaan kutsu testeihin lähetetään käytännössä kaikille, joten on ihan turha stressata esim. lääkärintodistuksesta. Sanoisin, että Tigiihinkin on melko turhaa lähteä uutta lääkärintodistusta hakemaan tuon verenpaineen takia.

Mitä tuohon coopperin valvojaan tulee, se voi olla kuka tahansa. Ideahan siinä on, kuten jo sanottiinkin, tehdä kokelaalle selväksi hänen oma tasonsa. Puolet hakijoista kun juoksee alle 2900m coopperissa ja 2900 metriä on vaadittu raja jotta koulutuksessa selviää. Tuolla tuloksella ei tosin testeissä vielä kovin montaa pistettä ropise.

Pari päivää sitten meikäläiselle selvisi myös, että uinnissa on todella kovat aikarajat! Tällä hetkellä saan hädintuskin yhden pisteen siitä lajista. Tekniikka ainakin on ihan p*rseellään. Samoin vauhdittoman pituuden tulos jäi vain yhteen pisteeseen. :( Noh, ne pisteet otetaan sitten juoksusta ja hiihdosta takaisin.

Ei muuta kuin treeni motivaatiota kaikille! Testejä kannattaa ainakin lähteä kokeilemaan, vaikka epäilisikin kuntoaan.

Joo toi uinti on kyllä se mihin mulla kosahtaa jos kosahtaa. en osaa yhtään kroolia joten oon päättäny vetää rintaa. siinä sentään näkee eteensäkin mikä on tärkeää jos altaassa on monta jätkää. Kroolissa se on mun mielestä aika vaikeaa.

tänää oli kutsunnat, ja uttiin ekana, sitte sissiks...:hyper: Ensi viikolla voi olla että pyydetään kaverin kanssa lukion liikunnanopettaja valvomaan tota cooperia.. eiköhä se tarvittava määrä mene, että testeihin pääsee. onhan tässä kuitenkin viellä 3½ kk about testeihin, siinä ajassa kehittyy hyvin, kun jaksaa tosissaan treenaa!

Himoon kyl sitä viininpunasta barettia! :hyper: kyllä petyn itteeni jossen uttiin pääse.

Itellä pelottaa ehdottomasti juoksu, ja siihen homma ainakin kaatuu jos kaatuu. Hiihtokin siinä mieles et mistään en oo löytäny aikaa mihin se 5km pitää hiihtää..hiihtäny tosin oon pienestä asti että sen suhteen ei ongelmaa, mut SA-sukset on oma lajinsa ja eikös hiihto oo vipana, niin siinä vaihees voi olla jo aika hyvin mehut pois.. :S

Uinnista saan tällä hetkellä 2p (3.45min) rintauinnilla (Hyvä boneviolin, en oo ainut! :D), kroolia jos osaisin oikeaoppisesti niin vois mennä 3p mutta epäilen että en saa tekniikkaa kuntoon. Ja kun rinta tuntuu niin helpolta, niin säästyy opettelemisen vaiva, ja voihan aikaakin saada tiputettua.. :)

Mites on jätkillä reppujuoksun kans? Itte oon vasta alotellu, ottanu jotain 2,5kg säännöllisesti reppuun joka lenkille että jalat tottuis. Painoa ajattelin siitä sitten pikkuhiljaa nostaa. Vai olisko parempi vetää 1 tai 2 kertaa viikos täysillä painoilla, kokemuksia?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom