Lapset kuriin!

Originally posted by gnut
Ainiin. Äijä: oot itse 23 v. Pistää hymyilyttämään kun sun ikäses puhuu vanhoista hyvistä ajoista ja kertoo miten nämä nykymukulat ovat paskahousuja. Olit itse mukula 10v sitten. Kovasti on ajat muuttuneet kymmenessä vuodessa :)
Ihmetyttää tämä "kaikki pitää itse kokea ennen kuin voi kommentoida" -asenne. :david:

Voit olla kyllä ihan oikeassa tuossa 60-, 70-luku jutussa, eiköhän ne ole asiat menneet tässä pitemmän aikaa päin päin **tua, tasaisesti laskien...

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Eiköhän tää "vanhat hyvät ajat" puhe ole jo aikansa elänyttä sontaa. Samanlaisia kusipääriiviöitä oli 70-luvulla, 60-luvulla ja sata vuotta sitten. Mitä olen vanhemmiltani ja vanhuksilta kuullut niin aika rajusti sitä vittuiltiin heidänkin nuoruudessaan opettajille ja vanhuksille.

Ainiin. Äijä: oot itse 23 v. Pistää hymyilyttämään kun sun ikäses puhuu vanhoista hyvistä ajoista ja kertoo miten nämä nykymukulat ovat paskahousuja. Olit itse mukula 10v sitten. Kovasti on ajat muuttuneet kymmenessä vuodessa :)

Hymyile jos hymyilyttää. Se pidentää elinikää. En ole itse kokeillut kuinka paljon, mutta näin kertovat.

Ota silmä käteen ja katso. Lue kirjoja. Kuuntele vanhempien ihmisten kertomuksia. Voitko rehellisesti väittää, ettei yhteiskunta ole mennyt täydellisen sekaisin viimeisen 50 vuoden aikana. Jos voit niin tätä keskustelua ei ole mitään syytä jatkaa. Voit rauhassa pistää pään takaisin pensaaseen.

Minun ikäni ei tähän kuulu millään tavalla. Melkolailla samaa tämä oli jo 23v sitten. Onneksi kuitenkin niin omassa lapsuudessani 10v sitten kuin vielä nytkin, jotkut vanhemmat kasvattavat lapsensa kurissa, kunnioittamaan auktoriteetteja, noudattamaan lakia ja ottamaan kanssaeläjänsä huomioon. Heidän määränsä kuitenkin näemmä vähenee jatkuvasti ja tulokset voimme kaikki nähdä.

Jo 1000-luvulla miehet ihmettelivät että miten nämä nykyiset nuoret ovat niin velttoja ja huonotapaisia.

"Ei minun nuoruudessani"

Tähän "kaikki valittavat aina että ennen oli paremmin"-kuvioonhan on olemassa myös yksi mahdollinen loogisesti vedenpitävä selitys: ihmiskunta on koko ajan menossa enemmän perseelleen.

Tästä seuraa että 100 vuotta sitten oli paremmin kuin nyt, tuhat vuotta sitten oli paremmin kuin 100 vuotta sitten jne.

Palataan vaan takaisin pieniin laumayhteisön kokoisiin yksiköihin elelemään niin hyvinvointikin on taattu ja yksilöt pysyvät kurissa kun lauma on se ainut turva ja siinä on pakko pysyä jos mielii elää. Tilan väljentämiseksi täytyisi tosin ensin eliminoida n. 5 miljardia ihmistä, mutta eiköhän sekin joskus lähitulevaisuudessa onnistu.

Jumalauta mä oon tyytyväinen, että porukat osas kasvattaa. Kerran olen saanut piiskaa, pari kertaa tukistuksen, mutta he osasivat kyllä pitää tietyn kurin ja kunnioituksen vanhempia kohtaan.

Muistan, kuinka yläasteella otti niin kovaa päähän vanhemmat, ku ne ei tajunnu mistään mitään. Onneksi ne tiesi elämästä enemmän kuin minä.

Nykyään mullekkin on jo kasvanut järki päähän. :)

Nuorena miehenä kulkiessani bussilla Helsingistä Kotkaan minua otti aina pannuun metelöivät lapset ja liikenneradion Esko Riihelä. Ne vei minulta bussiunet.

Nyt keski-ikäisenä minulla on kolme poikaa 2, 5 ja 6 vuotiaat eikä omaa autoa eli julkisilla kuljetaan. Riihelästä päästiin (onko se enää töissäkään, ainakaan bussin radiosta sitä ei kuule. Tai ehkä nykyään matkustan eri aikaan kun hän juontaa. Kotona ei ole radiota) mutta huudosta ei.

Tuon ikäisiä kolleja ei pidä paikallaan mikään. On kasvatettu ja annettu rajoja ja rakastettu. On myös lahjottu, kiristetty, uhkailtu, annettu tukkapöllyä ja jopa pesty suu saippualla mutta mikään ei auta. Tuon ikäinen lapsi vaan on vilkas ja äänkäs. Outoa on pikemminkin se jo lapsi istuu vaan ja möllöttää.

Terveisiä vaan kaikille niille jotka haluavat bussissa/junassa omaa rauhaa. Ne on julkisia kulkuneuvoja ja siellä saattaa joutua kuulemaan vieraita ääniä. Jos se on ahdistavaa on hankittava oma auto sen mikrokosmosta pääsee omistaja hallitsemaan.

Originally posted by Äijä
Ota silmä käteen ja katso. Lue kirjoja. Kuuntele vanhempien ihmisten kertomuksia. Voitko rehellisesti väittää, ettei yhteiskunta ole mennyt täydellisen sekaisin viimeisen 50 vuoden aikana. Jos voit niin tätä keskustelua ei ole mitään syytä jatkaa. Voit rauhassa pistää pään takaisin pensaaseen.

Jospa kertoisit meille muillekin mikä suomalaisessa yhteiskunnassa oli 50 vuotta sitten paljon paremmin - siis nimenomaan sellainen seikka, joka todistettavasti johtui väkivallan käytöstä kasvatuksessa? Vai pitääkö minun elää loppuikäni pää pensaassa? :)

Onneksi kuitenkin niin omassa lapsuudessani 10v sitten kuin vielä nytkin, jotkut vanhemmat kasvattavat lapsensa kurissa, kunnioittamaan auktoriteetteja, noudattamaan lakia ja ottamaan kanssaeläjänsä huomioon. Heidän määränsä kuitenkin näemmä vähenee jatkuvasti ja tulokset voimme kaikki nähdä.

Niinpä. Mutta edelleen: jos yrität tästä johtaa jotenkin sen väitteen, että tukkapöllyt tai piiskaaminen ovat OK kasvatusmenetelmiä niin en voi kuin sanoa että huhhuh ...

Originally posted by Brickster
... koen oikeudekseni ojentaa sekä vanhempaa että lasta niinkuin MINÄ parhaaksi näen.

... mutta jos ei saa pentuun mitään kuria niin minä saan sen kuriin vaikka sitten tukkapöllyllä.

Koetko myös että muilla on oikeus pahoipidellä sinun lapsiasi? Vai onko nyt niin ettei sinulla ole niitä omia lapsia ja luulet että voit vain mennä ja alkaa mätkimään muiden lapsia? Mikäli olisit niin typerä että menisit koskemaan vieraan lapseen, niin todennäköisesti olisit syytteessä lapsen pahoinpitelystä, esimerkkejä näistä löytyy.

Originally posted by AKV
Jospa kertoisit meille muillekin mikä suomalaisessa yhteiskunnassa oli 50 vuotta sitten paljon paremmin - siis nimenomaan sellainen seikka, joka todistettavasti johtui väkivallan käytöstä kasvatuksessa? Vai pitääkö minun elää loppuikäni pää pensaassa? :)

Niinpä. Mutta edelleen: jos yrität tästä johtaa jotenkin sen väitteen, että tukkapöllyt tai piiskaaminen ovat OK kasvatusmenetelmiä niin en voi kuin sanoa että huhhuh ...

"Väkivallan käyttö kasvatusmenetelmänä." Tarkoittaako tuo lapsien järjestelmällistä hakkaamista? Mitä se tarkoittaa? Mikä kasvatusmenetelmä väkivalta muka on? Ettei koskaan neuvota vaan aina lyödään? Niinkö? Äläpäs nyt kärjistä.

Tukkapöllyt ja piiskaaminen eivät ole kasvatusmenetelmiä. Ne ovat viimeinen keino käytettäväksi, kun kaikki kasvatusmenetelmät kimpoavat äkäilevästä lapsikullasta. Se nyt vaan on ratkaisun paikka. Kasvatetaanko se lapsi tarpeen vaatiessa vaikka sitten mainitsemillasi keinoilla, vai nostetaanko kädet pystyyn ja annetaan Severi-Matiaksen päättää oma suuntauksensa kaikella kolmevuotiaan kapasiteetilla. Kyllä se varmaan siitä joskus. Mutta kun ei.

Itseäni ei ole kasvatettu piiskaamalla, kun ei tarvinnut. Uskoin muutenkin. Jos olisi ollut askeleen hankalampi tapaus, niin pelkkä pelote olisi varmasti jo toiminut. Kolmantena vaihtoehtona olisi ollut varsinainen ongelmatapaus. Olen nähnyt sellaistenkin kasvattamista tarpeeksi läheltä voidakseni vetää asiasta joitain johtopäätöksiä.

Kaikki lapsilleen pahaa tekevät ansaitsevat ankaran rangaistuksen. Siihen kuuluu tietysti väkivaltaisuus lasta kohtaan ja heitteillejättö muodossa tai toisessa, mutta myöskin kunnollisen kasvatuksen laiminlyönti.

Opetusalan ammattilaisen kanssa tästä asiasta on vähän ikävä vääntää. Kun sinulla on asiasta kuitenkin sivistystä ja hienoja humanistisia teorioita ja minulla vain oma mielipiteeni ja muiden hyväksi havaitsemat käytännöt.

Originally posted by Jortsu
Ihmetyttää tämä "kaikki pitää itse kokea ennen kuin voi kommentoida" -asenne. :david:

Tottakai saa kommentoida, mä en vaan osaa ottaa vakavasti jotain 23v jätkää jolla ei ole paskaakaan kokemusta menneistä ajoista, mutta joka kuitenkin _tietää_ että kaikki on nykyään paljon huonommin kuin ennen. Enkä muuten ota todesta vaikka satavuotias papparainen tulisi sanomaan niin. Miksi? Koska kaikki aina selittää että ne ovat olleet kovempia ja niillä on ollut rankempaa. Kuuluu ihmisen perusluonteeseen.

Minkä pohjalta tässä voi sitten heittää kommentteja jos ei ole itsellä kokemusta? Lukemalla Täällä pohjantähden alla, ja huomaamalla miten ne Jussin pojat olivat uljaita, ihan erilaisia kuin nykynuoret. Vai katsomalla vanhoja Suomi-filmejä? Vai kuunteletko jotain vanhoja pappoja saunan lauteilla, jotka lässyttää miten heidän lapsuudessaan oli kaikki hyvin.

Siis, mistä vitusta te sen tiedätte? :) (Mistä ylipäätänsä KUKAAN voi tietää sitä?)

Originally posted by Äijä
"Väkivallan käyttö kasvatusmenetelmänä." Tarkoittaako tuo lapsien järjestelmällistä hakkaamista? Mitä se tarkoittaa? Mikä kasvatusmenetelmä väkivalta muka on? Ettei koskaan neuvota vaan aina lyödään? Niinkö? Äläpäs nyt kärjistä.

Tukkapöllyt ja piiskaaminen eivät ole kasvatusmenetelmiä. Ne ovat viimeinen keino käytettäväksi, kun kaikki kasvatusmenetelmät kimpoavat äkäilevästä lapsikullasta. Se nyt vaan on ratkaisun paikka.

Opetusalan ammattilaisen kanssa tästä asiasta on vähän ikävä vääntää. Kun sinulla on asiasta kuitenkin sivistystä ja hienoja humanistisia teorioita ja minulla vain oma mielipiteeni ja muiden hyväksi havaitsemat käytännöt.
Kasvatusmenetelmänä väkivalta on mielestäni tuomittavaa. Mutta esim. tukkapölly ja selkäsauna eivät ole KASVATUSmenetelmä vaan rankaisukeinoja. Ei hyvä vanhempi heti rupea lastaan hakkaamaan tai kampausta uudistamaan, jos mukelo vähän uhittelee ja kokeilee rajojaan. Niin kuin Äijäkin sanoi, selkäsauna on vasta viimeinen rankaisukeino, kun lapsi ei kerta kaikkiaan usko. Mie olen saanut piiskaa lapsena ollessani, kerran mielestäni epäoikeudenmukaisesti. Mutta ei siitäkään traumoja jäänyt.

Pidetään kasvatus- ja rankaisumenetelmät käsitteinä erillään. Kasvatusmenetelmänä periaate "rakkautta, rajoja ja ruisleipää" on se vanhan kansan suosima. Eikö lasta saisi rangaista, kun hän rikkoo niitä rajoja, joita hyvät vanhemmat asettavat? Onhan rankaisumenetelmiäkin monia, ei vain tukkapölly tai selkäsauna. Onko kotiaresti, viikkorahan pidättäminen, "pakkotyö" (kotihommien muodossa) tms. sitten sopivampi? Taitaa olla tapauskohtainen, suhteutettavissa rikoksen suuruuteen. Mutta jos rikkomuksesta aina vain seuraisi pelkkä sormenheristely ja saarna tyyliin: "Hyi, hyi. Ei noin saa tehdä. Ajatteles nyt, miltä X:stä tuntui, kun sinä ..." niin ei lapsi käsitä aiheuttamansa vahingon määrää, ei pidä seurauksia minään eikä ojenna käyttäytymistään. Mie sain saarnan ja piiskaa (jos se oli törkeä rikkomus), ja sellainen yhdistelmä tepsi.

Kun puhutaan "vanhoista hyvistä ajoista" tarkoitettaneen niitä aikoja, kun KOKO KYLÄ KASVATTI (ja koko suku). Yritäs tänä päivänä ojentaa naapurin mukulaa, jonka saat kiinni jostain koiruudesta, saat niskoillesi haistatuksia/huoritteluja ja uhmakkaan: sä et oo mun faija/mutsi, sulleioo oikeutta sekaantuu mun juttuihin, piä huoli omista asioistas, s***anan homo/huora. Ennen ei ensiksikään olisi tullut kuuloonkaan puhua kellekään vanhemmalle ihmiselle näin. Toisekseen, jos lapsi oli epäkunnioittava tai syyllistyi koiruuksiin, oli perheen ulkopuolisellakin oikeus ojentaa häntä. Koko kylä piti huolta lapsista. Tällainen meininki on muuten vieläkin voimassa joissakin Afrikan maissa, olipa joskus Suomessakin. Ja on tulossa uudelleen käyttöön. Oletteko kuulleet "Koko kylä kasvattaa" -projektista?

Entäs nuo metelöivät lapset? Paras keino pitää heidät hiljaisina on järkätä heille jotain tekemistä tuollaisten matkojen ajaksi. Harvat lapset osaavat istua hiljaa pitkän junamatkan ajan. Toki vanhempi voi vanhemmalle lapselle selittää, miten vaunussa pitää käyttäytyä, ja miksi. Jos puhe ei tehoa, pitää vanhemmalla jo ennen matkaa olla tiedossa, miten toimii, jos lapsi itsepäisesti kieltäytyy tottelemasta. Jos taas tietää lapsensa ylivilkkaaksi tai uhmakkaaksi, ei sellaisten kanssa pidä lähteä matkalle ollenkaan.

Kerronpa, miten mie sain hiljaiseksi erään vielä sylivauvaikäisen lapsen, joka rääkyi äitinsä sylissä minua vastapäätä junavaunussa. Otin lapseen katsekontaktin, väänsin oman naamani itkuasentoon ja rypistin aavistuksen verran otsaani (lievä paheksunta). Lapsi hiljeni ja katsoi minuun uteliaan ihmettelevästi. Vähitellen hänen otsaryppynsä silisivät, kun me siinä katselimme toisiamme. Miekin annoin omani silitä. Lopulta lapsi istui kaikessa rauhassa äitinsä sylissä. Hänellä ei ollut ollut mitään fyysistä hätää, vain hän yksin tietää miksi itki. Mutta hiljeni, kun sai vähän "jutella" naapurinsa kanssa.

nimim. Peruskoulun yläasteen ope

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom