Lapset kuriin!

Eipä ole välillä helppoa liikkua 4,5-vuotiaan kanssa ihmisten ilmoilla yleisillä kulkuvälineillä. Jos haluaisi, että kaikilla olisi aina rauha matkustaa, olisi käytettävä nuijanukutusta, tai vaihtoehtoisesti jo ehdotettua suukapulaa ja pakkopaitaa.

MIKÄÄN mahti maailmassa ei kykene hiljentämään vauhdissa olevaa leikki-ikäistä, ei hyvä eikä paha. Jos lapsi on hyvällä tuulella, on kaikkien kanssamatkustajien kannalta mukavampaa että se juttelee vaikka eläintarhajuttuja, koska muuten tulee huuto ja poru. Ei varmaan ole mukavampaa?

Esimerkki: Matkalla Kanarialle, tytär 3v, matka-aika 6h. Lapsi leikki äänikirjalla 2,5h (ei varmaan kanssamatkustajista ollut mukavaa kuulla *bojojojojoinnnggg* -ääniä koko aikaa), jonka jälkeen tyttö väsähti ja nukkui loppumatkan. Vastakkaisella puolella poika, n.4-5v sai juoksennella 3h edestakaisin häiriten mm. lentoemäntien työskentelyä. Loppumatka, 3h, saatiin nauttia lapsen kiukuttelusta kun äiti yhtäkkiä päätti ettei lapsi saakaan liikkua paikaltaan.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Originally posted by Dopey
Mua on moitittu liian kovan kurin pitämisestä mutta silti rankaisemaan joutuminen tarkoittaa sitä, että peli on jo hävitty, yleensä ainakin tunnin-pari ei onnistu yhtään mikään. Sitäpaitsi haluatko itse olla omalle tenavallesi paha poliisi koko ajan ja vaan jaella rangaistusta toisen perään niin että kersasta kasvaa jokaista liikettään arkaileva hiiri?

Kaikille tän threadin tiukkapipoille suositten Calvin&Hobbes -sarjisten lukemista (suomeksi Paavo ja Elvis tai Lassi ja Leevi). Seuraavan kerran kun joku kersa elämöi niin herneitten vetämisen sijaan alkakaa jutella sille vaahtosammuttimelle. Kattelkaa sen leluja tarkasti arvioiden, kyselkää jäätelömakujen vivahde-eroista ja näyttäkää norjalaisia sormitaikatemppuja. Pakkoko siellä junassa tai bussissa on istua jokaisen niinkuin ois ruosteinen rautakanki perseessä.

Tarkoittaako tuo sitä, että sinusta on parempi tukistaa tms. kuin antaa ei-fyysinen rangaistus ? Vai ymmärsinkö ihan väärin ?

Minusta homma on juuri toisin päin, ei-fyysiset rangaistukset toimivat paremmin kuin fyysiset. Ja ennemminkin uskoisin, että "jatkuvasta" iholle/hiuksille käymisestä johtuen lapsesta tulee arkaileva hiiri.

Tai tarkemmin sanottuna minusta kannattaa rangaista mahdollisimman harvoin ja harkiten, koska jatkuva rankaiseminen menettää hyvin nopeasti tehonsa. Oli kysymys minkä ikäisistä tahansa, niin kun muutaman kerran näyttää että joistain asioista voi ihan oikeasti saada "ei niin mukavaa ja hyvin välitöntä palautetta", niin seuraavilla kerroilla ei yleensä tarvitse kuin huomauttaa, että isin pinna alkaa hiljalleen palaa.

Tuo jälkimmäinen huomatus lasten kanssa juttelemisesta on kyllä täsmälleen oikein. Sama pätee myös noiden vittumaisten teinien kanssa: kun ensin juttelee jostin bändistä tms. ja sitten esittää pyynnön/käskyn tehdä jotain, niin se toimii huomattavasti paremmin kuin suora komentaminen.

Koska ei ole omia lapsia, eikä ihan heti varmaankaan tule..erehdyksiä sattuu kylläkin aina :kippis1:

Muuutta koska ihminenhän on aina kaikkein viisain ja minä vielä vähän siitä ylivertaisempi, olen muodostanut kuvan Ainoasta ja Oikeasta Kasvatuksesta(tm) omien kokemuksieni perusteella.
Omat vanhempani eivät käyttäneet fyysistä rangaistusta koskaan, ei heidän tarvinnut. Rajat oli luotu selvästi jo pienestä pitäen ja he osasivat antaa myötä oikeina hetkinä, sekä pitää todella tarkasti niistä kiinni myös. Lapsi EI ole aikuinen, ei hänen kanssaan pidä käydä "kaverina" neuvotteluja, vanhempi on auktoriteetti, piste. Kapinoin, huusin, raivosin, kirosin, suunnittelin pakomatkaa, vihasin..kaikkea, mutta uskoin kuitenkin vanhempiani lopulta aina. Omat hölmöyteni tein, kaikesta vanhemmat eivät tiedä eivätkä tarvitse tietää, mutta aina tiesin että heihin voi luottaa jos tarvitsen apua tai tukea. Ja tuo on minusta tärkeää.

Eli jos vanhemmat ovat pienestä pitäen selvä auktoriteetti, tuki ja turva lapselle, ei tarvita mitään fyysistä hakkaamista/muuta. Vanhemmat ja muutkin aikuiset joutuu vain kestämään ne ailahtelut jotka lapsi käy, kyllähän se pentu lyömällä hiljenee..mutta en itse ainakaan voisi pitää itseäni enää selkärankaisena sen jälkeen.

Itse olen duunissa sellaisessa paikassa jossa on tälläkin hetkellä työharjoittelussa yläaste ikäisiä jannuja ja täytyy ihmetellä kuinka paljon nuorissa on tosiaan eroja.
Olen ollut jo niin kauan samassa työssä että muistan osan näistä junioreista siltä ajolta kun olivat alle koulu ikäisiä. Ja suoraan on verrannollinen että jos olivat "kilttejä ja kunnon kasvatuksen saaneita" ovat kunnollisia ja tunnollisia työharjoittelijoita mutta jos olivat jo aikaisemmin "kurittomia" niin eipä siitä työharjoittelustakaan tule mitään. Kerran yhteen sälliin paloi pinna ja kerroin hieman totuuksia että miten menetellään jatkossa ja kuin ollakkaan se pari tuntia asioita miettittyään ryhdistäytyi ja on ollut jo monta kertaa meillä töissä.
Myyjän työssä on harjaantunut silmä siten että jo äidin/isän liikkeeseen sisälle tullessa lapsen kanssa jo näkee että mitä tuleman pitää. Joskus saa tosiaan seurata sitä 2-6v lasta enemmän että mitä tuhoja se saa aikases kuin että kerkiis palvelemaan muita asiakkaita. Joka päivä löytyy esim. makeisia joita on purtu paketin läpi tai avattu jne. tuhottu. Ja muutaman kerran olen nähnyt kuinka vanhemmat vaan tyynesti ottavat lapseltaan puoliksi syödyn suklaapatukan pois ja laittavat sen takaisin hyllyyn ja ovat kuin ei mitään olisi tapahtunut ja "meidän pikku enkeli" on vaan niin suloinen.
Minun mielestä niin kauan kuin lapsi ei ole täysi-ikäinen pitäisi vanhempien suhtautua kaikkiin lapsiensa tekemisiin niin että mitä tenava tekee niin se on sama kuin aikuinen itse tekisi sen ja ottaa niistä tekemisistä vastuu.
Itselläni on tällä hetkellä näistä rääkyvistä kakaroista mitta niin täynnä että omani perheenlisäys saa odottaa siihen asti kun niihin tenaviin keksitään volume ja on/off nappi

Jortsulla ei taida olla omia tenavia kun näin selkeillä ohjeilla onnistuu lasten kasvatus?

Mua on moitittu liian kovan kurin pitämisestä mutta silti rankaisemaan joutuminen tarkoittaa sitä, että peli on jo hävitty, yleensä ainakin tunnin-pari ei onnistu yhtään mikään. Sitäpaitsi haluatko itse olla omalle tenavallesi paha poliisi koko ajan ja vaan jaella rangaistusta toisen perään niin että kersasta kasvaa jokaista liikettään arkaileva hiiri?
Mitenkä nämä ei-fyysistä-rangaistusta -ihmisten on niin vaikea käsittää että se että lasta tukistetaan ei tarkoita että siinä oltaisiin kokoajan raivelissa kiinni... :itku: Nimen omaan käytin sanaa joskus.

Ja ei, minulla ei ole omia lapsia, näkemykseni perustuu siihen, miten minut on kasvatettu ja siihen, mitä vanhempana olen nähnyt. On ä ä r i m m ä i s e n rasittavaa olla sellasen tenavan seurassa jolle vanhemmat ei uskalla/halua tehdä mitään.

Mutta toivotan onnea kaikille sinisilmäisille vanhemmille, muiden ihmisten puolesta toivon että homma toimii noinkin.

Originally posted by Nate
Nyt on kyllä pojilla menneet puurot ja vellit sekaisin. Ettäkö kuri ja rajat = tukkapölly :confused:
Tukkapölly ja ruumiillinen kuritus on keinottomien vanhempien viimeinen keino. Minun käsittääkseni se on kielletty laissa siksi, että vanhemmat vaivautuisivat miettimään muita keinoja jälkikasvunsa kasvattamiseen. Jos ei muita keinoja löydy, on kyllä aika katsoa peiliin. Siellä näkee todennäköisesti vanhemman, jota itseään on kuritettu pienenä, eikä hän siksi ymmärrä, että muitakin, ja aivan yhtä tehokkaita keinoja, on olemassa. En vastusta rajoja, mutta vastustan sitä vastuuttomuutta, että vanhemmat pakenevat sen taakse, että "lapsi ei muuten tottele" tai "on muakin tukistettu ja ihan hyvä aikuinen kasvoi". Minun mielestäni se ei ole aikuismaista, todellista vastuun ottamista omista kasvatusmetodeista. Se on laiskuutta! :curs:
Ja niille, jotka seuraavaksi olettavat, että minun lapseni riehuu ja mekastaa, voin kertoa, että näin ei todellakaan ole. Rajat ovat noudattamista varten, ja pidän huolen myös siitä, etten itse ylitä niitä esim. kajoamalla lapseeni ruumiillisesti kurittamalla. Siitähän lapsi oppii vain sen, että rajoja ei ole, tai jos ne on, niin ne voi ylittää, ainakin jos kyseessä on heikomman ja pienemmän alistaminen tai huonosti kohtelu.

Apua,onko joku todellakin vielä tätä mieltä,kun vapaan kasvatuksen mädät hedelmätkin ovat jo nähtävillä.
:david: :david: :david: :david: :david:

Jos tukistat lastasi niin ei se todellakaan ajattele että "hei,mutsi ylittelee rajoja,mistäs nyt tuulee"

Ajattelinpa kirjoittaa omankin mielipiteen tähän threadiin.

Hän, jota ottaa päähän vauvojen kirkuminen ei varmaankaan kannata lasta koskaan tehdä, kun niillä vauvoillakin tulee nälkä aina ajoittain ja he ilmaisevat sen itkemällä.

Kasvatusmetodeista en ole paljoa lukenut mutta olen Naten kanssa samaa mieltä, että esim. tukistaminen on vasta viimeinen keino - ei suinkaan ainoa. Todella monet lapset uskovat sanomisesta ja vihaisesta ilmeestä. Muksut ovat todella tarkkoja lukemaan ilmeistä ja eleistä, että onkos tuo nyt tosissaan. Tarkoita mitä sanot. Eikä kannata käyttää lapsiin aikuisten termejä, kuten: "Älä viitsi."

Joku voisi valaista minuakin ja kertoa missä tilanteessa voi ottaa hiuksista kiinni? Jos lapsi riehuu, puree, kiusaa muita lapsia, niin älkää ainakaan pitäkö huutamista jatkuvana vallanosoittamiskeinona, koska se lapsi turtuu aikaa myöten huutamiseen - lopputulos on se, että muksulla on huono kuulo ja vanhemmalla kurkku kipeänä. Muita kiusaavan lapsen voi eristää pariksi tunniksi toisista - tehoaa uskomattoman hyvin. Riehuva ja pureva lapsi, joka ei enää sanomista usko, holding - otteeseen, jotta lapsi oppii kuka määrää.

Originally posted by Tahvo Tohveli
Lapsilla on vielä uskomaton lässytyskestävyys

No jaa, en nyt näkisi lapsen kysymyksiä lässytyksenä. Mitenköhän pienen lapsen pitäisi oppia asioita muuten kuin kysymällä?

Itse en tuomitse kumpaakaan kasvatusmetodia. Tuomitsen tähän keskusteluun osalistujat yleistämisestä! Tässä vertaillaan kasvatusmetodeja ottamatta lainkaan huomioon sitä tosiasiaa, että muksut ovat erilaisia. Lapsilla on oikeasti luonne, jonka mukaan heidät pitää kasvattaa.

Itse olen ns. vapaan kasvatuksen hedelmä (tai siltä ainakin on itsestä tuntunut) ja en ole koskaan aiheuttanut ongelmia. Olen ollut siis kiltti lapsi, josta on kasvanut kiltti aikuinen (ehkä liiankin kiltti). Kuitenkin tiedän vapaasti kasvaneita lapsia, jotka ovat aina olleet lievästi sanottuna ilkeitä.

Kaikki lapset eivät tarvitse fyysistä kajoamista lainkaan. Jotkut ovat sen verran fiksuja, että ymmärtävät puhetta ja uskovat vanhempiaan. On myös lapsia, jotka tarvitsisivat fyysistä kurinpitoa. Ääritapauksissa tuntuu, että lapsi kaipaa tunnin turpaan joka päivä, että hänestä saadaan yhteiskuntakelpoinen. Jos lapsi on kusipää niin ei se kasvatuksesta johdu, mutta silloin tehtävänä on istuttaa herran pelko mukulaan, että se oppii olemaan.

Perusteluksi ei tässä asiassa kelpaa, jos toteaa, että minun lapsi on kasvatettu tällä tavalla ja se on ihan kiltti. Silloin omalle kohdalle on osunut helppo tapaus. Jotkut tarvitsee tiukempaa ohjaamista kuin toiset.

Originally posted by N.O.Kummonen
Itse en tuomitse kumpaakaan kasvatusmetodia. Tuomitsen tähän keskusteluun osalistujat yleistämisestä! Tässä vertaillaan kasvatusmetodeja ottamatta lainkaan huomioon sitä tosiasiaa, että muksut ovat erilaisia. Lapsilla on oikeasti luonne, jonka mukaan heidät pitää kasvattaa.
.......

Kaikki lapset eivät tarvitse fyysistä kajoamista lainkaan. Jotkut ovat sen verran fiksuja, että ymmärtävät puhetta ja uskovat vanhempiaan. On myös lapsia, jotka tarvitsisivat fyysistä kurinpitoa. Ääritapauksissa tuntuu, että lapsi kaipaa tunnin turpaan joka päivä, että hänestä saadaan yhteiskuntakelpoinen. Jos lapsi on kusipää niin ei se kasvatuksesta johdu, mutta silloin tehtävänä on istuttaa herran pelko mukulaan, että se oppii olemaan.
......

Erittäin hyvin minusta tiivistetty tähän asia :) :thumbs:

Originally posted by N.O.Kummonen

Herran pelko on viisauden alku!

Originally posted by Nitsku
Tarkoittaako tuo sitä, että sinusta on parempi tukistaa tms. kuin antaa ei-fyysinen rangaistus ? Vai ymmärsinkö ihan väärin ?
Tarkoitin sitä että täällä kuvitellaan tenavan jotenkin maagisesti alkavan tottelemaan kun sitä rangaistaan. Kasvatuksen on pitänyt kyllä tapahtua ennen ja jälkeen jotain sählinkiä, sillä nimenomaisella hetkellä rankaisu ei edistä mitään.

Suomen laki jo antaa hyvät ohjeet siihen, miten käyttää fyysisiä rankaisukeinoja.

Originally posted by hash pipe
Argh, joskus oli mukavaa kun väsytti ja vitutti niin maar paljon ja sitten piti lähteä bussilla kotia, missä oli lauma lapsia itkemässä ja huutamassa! :curs: Mutta ei sillä, kyllä mä lapsista tykkään, kuhan ne on hiljaa :love:

Jammu :D

Originally posted by Jortsu
Mitenkä nämä ei-fyysistä-rangaistusta -ihmisten on niin vaikea käsittää että se että lasta tukistetaan ei tarkoita että siinä oltaisiin kokoajan raivelissa kiinni... :itku: Nimen omaan käytin sanaa joskus.

Ja ei, minulla ei ole omia lapsia, näkemykseni perustuu siihen, miten minut on kasvatettu ja siihen, mitä vanhempana olen nähnyt. On ä ä r i m m ä i s e n rasittavaa olla sellasen tenavan seurassa jolle vanhemmat ei uskalla/halua tehdä mitään.

Mutta toivotan onnea kaikille sinisilmäisille vanhemmille, muiden ihmisten puolesta toivon että homma toimii noinkin.
Fyysinen rankaiseminen on paitsi laitonta myös aivan väärä tapa opettaa lasta. Lapsi matkii vanhempiaan ja ne samat kuritukset toistuu 100% varmasti muita lapsia ja myös takaisin vanhempia kohtaan. Väkivalta synnyttää väkivaltaa. Mihin tahansa rankaisuun joutumisen pitää olla aika harvinaista että lapsi edes ymmärtäisi mistä rangaistus johtuu. 95%sti ohjauksen pitää olla positiivista ja oikeaan käyttäytymiseen kannustavaa. Oikein käyttäytymisen tulee lähteä halusta tehdä oikein eikä kivun tai nöyryytyksen pelosta.

Jotenkin tästä sun kirjoittelusta kuultaa läpi se, että sitä sua häiritsevää tenavaa pitää rankaista kostoksi sulle aiheutetusta kivusta ja särystä - ei siksi että lapsi oppisi käyttäytymään paremmin.

Joten me sinisilmäiset vanhemmat taidamme jatkaa tällä linjalla. Jortsulle suosittelen ennemmin letkujen napsaisua (kolmekymppisenä onnistuu) ja viherkasvien viljelyä kuin nassikan tekoa joskus fyysisesti rääkättäväksi.

Mistähän johtuu että ne pahimmat penskat saa junassa/lentokoneessa/joulukirkossa/sukupuolitautiklinikan odotushuoneessa aina istumapaikat mun edestä.. sitten ne kääntyy roikkumaan siihen eteen ja tapittaa silmät ymmyrkäisinä kuinka ruman näköinen setä takana istuukaan. Vaikka miten irvistelisi ja kutsuisi saatanaa avuksi niin pupillit vaan laajenee edessä ja pakkotila jatkuu ja jatkuu. Gestapon kuulustelut vuonna viisi ei olleet mitään tähän verrattuna, supollakin varmasti opittavaa tästä henkisestä kidutuksesta mitä nämä pikkupirut harrastaa

:david:

Jotenkin tästä sun kirjoittelusta kuultaa läpi se, että sitä sua häiritsevää tenavaa pitää rankaista kostoksi sulle aiheutetusta kivusta ja särystä - ei siksi että lapsi oppisi käyttäytymään paremmin.

Ainakin siitä kostosta saa hyvän mielen.
:)

Joten me sinisilmäiset vanhemmat taidamme jatkaa tällä linjalla. Jortsulle suosittelen ennemmin letkujen napsaisua (kolmekymppisenä onnistuu) ja viherkasvien viljelyä kuin nassikan tekoa joskus fyysisesti rääkättäväksi.

Sinisilmäistä vanhempaa tuskin haittaa, jos sinisilmukalle suosittelee kuulaa kalloon. Poistuu tuo roska-aines siten nopeammin.

Originally posted by P.R.I.E.S.T
juu lapsille edelleen :whip: se auttaa joka asiaan...

Juuei, lapsi tarvitsee kolmea asiaa: ruokaa, rakkautta ja rajoja.

Väkivalta ei kuulu lapsen elämään.

Originally posted by JohnnyB
Juuei, lapsi tarvitsee kolmea asiaa: ruokaa, rakkautta ja rajoja.

Väkivalta ei kuulu lapsen elämään.

Minusta tuo tukkapölly on nimenomaan sitä rajaa ja myös rakkautta, jos tilanne on oikea.

Minä en todellakaan ole mikään kasvatusasiantuntija, enkä omia lapsia aio koskaan hankkia. Syyt tulivat varmasti ilmi tuossa aiemmassa postauksessani. Mielipiteeni kasvatuksesta perustuvat omiin vanhempiini ja isovanhempiini. Hekin asettivat rajoja ja jos ne ylitettiin, niin siitä seurasi rangaistus.
Meidän tapauksessamme tuo toimi hyvin ja tuloksena on ihan tasapainoisia ihmisiä, jotka kunnioittavat vanhempiaan. Joillekkin yksilöille se ei varmasti toimi ja siinä pitää sitten olla vanhemmilla sitä silmää nähdä, että mikä on se paras tapa kasvattaa lastaan. Jotkut lapset kasvavat "väärään" suuntaan kaikesta huolimatta, riippumatta siitä annettiinko sitä tukkapöllyä vai siliteltiinkö päätä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom