Lapset kuriin!

Sen kummemmin kantaa ottamatta kasvatusmetodeista, mutta joka tapauksessa teinien kunnioitus vanhempia ja esim. opettajia kohtaan on laskenut kuin lehmän häntä, enää ei opettajaa pidetä minkäänlaisena auktoriteettina. Ohessa hieman omia kokemuksia:

Olinpa tässä toissa syksynä tuuraamassa liikunnan opettajaani parin viikon verran ja kylläpä oli meininki muuttunut yläasteella reilussa kymmenessä vuodessa.

Tietysti sitä heti kokeiltiin sijaisen hermoja ja tähän sainkin neuvon ettei kannata alkaa suotta riehumaan oppilaiden kanssa, kun en paria viikkoa pitempään kuitenkaan ollut. Luokkien välillä saattoi olla suuriakin eroja yhteishengessä ja yksi pikkunilkki sitten kykeni helposti myrkyttämään koko luokan hengen. Ei ennen vanhaan(tm) tullut kyseeseen, että jos ei jalkapallon peluu liikuntatunnilla satu kiinnostamaan niin kulutettaisiin sitä yllättäen itse järjestettyä luppoaikaa polttelemalla tupakkaa muina miehinä.

Sattui samalla tuurauskeikalla: hypittiin yhden luokan (taisi olla yhdeksäs luokkalaisia) kanssa vauhditonta pituutta ja lupasin, että jos joku hyppää yli 260cm niin saa poistua saman tien kotiin. No heti siihen viivan taakse asettui yksi näistä häiriköistä farkut jalassa ja loikkasi kevyen näköisesti tuon 260cm yli ja kysyi, että saako poistua. No ei kun tervemenoa vaan. Aargh mitä lahjojen haaskausta. Ei muistaakseni ollut muita rajan ylittäjiä siinä luokallisessa eikä muillakaan luokilla.

Eräs tuttu opettaja oli ottanut oppilaan vanhempiin yhteyttä häiriökäyttäytymisen takia ja vanhemmat vain totesivat ettei lapsen käytös heille kuulu vaan opettajille kun opettajat niin kovaa palkkaakin nauttivat.

Tämmöstä.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Originally posted by Dopey
Fyysinen rankaiseminen on paitsi laitonta myös aivan väärä tapa opettaa lasta. Lapsi matkii vanhempiaan ja ne samat kuritukset toistuu 100% varmasti muita lapsia ja myös takaisin vanhempia kohtaan. Väkivalta synnyttää väkivaltaa. Mihin tahansa rankaisuun joutumisen pitää olla aika harvinaista että lapsi edes ymmärtäisi mistä rangaistus johtuu. 95%sti ohjauksen pitää olla positiivista ja oikeaan käyttäytymiseen kannustavaa. Oikein käyttäytymisen tulee lähteä halusta tehdä oikein eikä kivun tai nöyryytyksen pelosta.

Fyysinen...rankaiseminen...laitonta...:urjo:

Dopeyllä taitaa olla jokin hieno nykyaikainen koulutus kasvatukseen...

Tukistamista,luunappia tai vyöremmiä on turha yhdistää pahoinpitelyyn.Ette kai nyt aikuiset ihmiset kuvittele,että täällä hakataan mukuloita verille,HÄ!

Kerran joku typerä sosiaaliASIANTUNTIJA selvitti ettei lapselle saa sanoa ei,vaan kielto pitää ilmaista jollain muulla tavalla.:confused:

Originally posted by Jarek

Tukistamista,luunappia tai vyöremmiä on turha yhdistää pahoinpitelyyn.Ette kai nyt aikuiset ihmiset kuvittele,että täällä hakataan mukuloita verille,HÄ!
Koulutus on lähinnä oman tenavan kanssa käytävä elinikäinen Siperia-opisto. Samalla lailla kuin punttihommissa sitä voi kokeilla ja katsoa miten eri menetelmät tehoavat.

Kenelläkään täällä tätä lasten useammin rankaisua tai fyysistä kuritusta puoltavalla ei ole omia tenavia. Luovutan tähän, sillä ei näköjään mene viesti läpi että ne tenavat eivät todellakaan ala automaattisesti totella jos niitä fyysisesti rankaisee - yleensä tilanne eskaloituu täysin päinvastaiseen suuntaan.

Lisäksi Suomessa laki on sellainen, ettei oma lapsi ei väkivallan kohteena ole mikään erikoistapaus vaan nauttii täsmälleen samaa fyysistä koskemattomuutta kuin kuka tahansa muukin. Toisin sanoen teillä on lain mukaan yhtä suuri oikeus alkaa mätkiä niitä lapsia siellä bussissa kuin lapsen omilla vanhemmillakin.

Ei muuta kuin irtovyöt mukaan vaan reissuun niin on rauha maassa.

Kohteletko lapsia samalla tavalla kuin aikuisia? Oletkos itse saanut lähiaikoina selkääsi tai tukkapöllyä tehtyäsi jotain "typerää"?

Fyysinen kuritus on vihonviimeinen keino asettaa rajoja lapselle. OKei, kyllä se uskoo ja tottelee paremmin, mutta samalla oppii kumartamaan ja pelkäämään auktoriteettia. Ja sitä vituttaa niin maan perkeleesti. Siihenkö me pyrimme aikuisina?

Lapsi ei ole patsas, sillä on valtavasti energia joka täytyy osata purkaa oikeaan kohteeseen. Aikuisen tulee ohjata lapsen energiat ja opastaa järkevään käyttäytymiseen. Jos lapsi haluaa kiivetä puuhun, opeta miten tehdä se fiksusti. Jos se haluaa höpöttää junassa tai hyppiä pahantuulisen tädin nenälle, opeta miten sen voi tehdä ilman että ärsyttää muita. Tai onkopa muiden mielipiteellä niin väliä? Jos ärsyttää niin senhän voi kohteliaasti sanoa. Kyllä ne lapsetkin osaavat ottaa muut huomioon.

Oletko muuten koskaan ehdottanut metelöivää lasta olemaan hiljempaa ja perustellut pyyntösi? kannattaa kokeilla.

Terveisin 8-vuotiaiden tyytyväinen opettaja

Kenelläkään täällä tätä lasten useammin rankaisua tai fyysistä kuritusta puoltavalla ei ole omia tenavia. Luovutan tähän, sillä ei näköjään mene viesti läpi että ne tenavat eivät todellakaan ala automaattisesti totella jos niitä fyysisesti rankaisee - yleensä tilanne eskaloituu täysin päinvastaiseen suuntaan.

Eilisen tekstini kirjoitin melko tuohtuneessa mielentilassa,olin lukenut koko viestiketjun läpi.
Viittaus siihen,että sulla olisi joku hieno kasvatukseen liittyvä koulutus,jääköön omaan arvoonsa,no hard feelings.:piis:

Asiaan.

Minulla itselläni ei ole huollettavia,mutta sisaruksia löytyy alle kouluikäisestä kutosluokkalaiseen asti,yhteensä neljä mukulaa.

Työtäni teen pelkästään lasten parissa,joten tiedän kyllä mistä puhun.

Ei me varmaan löydetä ikinä kompromissia,eikä taida olla tarviskaan...

Originally posted by Rouskis
Kohteletko lapsia samalla tavalla kuin aikuisia? Oletkos itse saanut lähiaikoina selkääsi tai tukkapöllyä tehtyäsi jotain "typerää"?

Fyysinen kuritus on vihonviimeinen keino asettaa rajoja lapselle. OKei, kyllä se uskoo ja tottelee paremmin, mutta samalla oppii kumartamaan ja pelkäämään auktoriteettia. Ja sitä vituttaa niin maan perkeleesti. Siihenkö me pyrimme aikuisina?

Lapsi ei ole patsas, sillä on valtavasti energia joka täytyy osata purkaa oikeaan kohteeseen. Aikuisen tulee ohjata lapsen energiat ja opastaa järkevään käyttäytymiseen. Jos lapsi haluaa kiivetä puuhun, opeta miten tehdä se fiksusti. Jos se haluaa höpöttää junassa tai hyppiä pahantuulisen tädin nenälle, opeta miten sen voi tehdä ilman että ärsyttää muita. Tai onkopa muiden mielipiteellä niin väliä? Jos ärsyttää niin senhän voi kohteliaasti sanoa. Kyllä ne lapsetkin osaavat ottaa muut huomioon.

Oletko muuten koskaan ehdottanut metelöivää lasta olemaan hiljempaa ja perustellut pyyntösi? kannattaa kokeilla.

Terveisin 8-vuotiaiden tyytyväinen opettaja

Lapset ja aikuiset ovat eri asia.Niitä ei voi,eikä pidäkään kohdella samalla tavalla,johan sen sanoo :arvi: kin

Se,että lapsi oppii arvostamaan auktoriteetteja on mielestäsi huono asia?No johan nyt on markkinat:confused:
Muistutan,ettei sanalla auktoriteetti ole mitään tekemistä "natsikurin" kanssa.
Tervehenkisen,auktoriteettien kunnioittamisen häviäminen yhteiskunnastamme,on jättänyt jälkensä ja tämä on kaikkea muuta,kuin iloinen asia.

Metelöivälle lapselle en ehdota mitään,minä käsken.

Olin pikkupoikana tosi energinen ja itsepäinen(niinkun nykyäänkin),en siis mikään patsas.
Isä järjesti kaikenlaista touhua,usein urheiluun liittyvää.
Silti olin tottelematon,pidin kotona pirunmoista meteliä kielloista huolimatta niin kauan,että sain remmiä tai tukkapöllyä.Sitten meni perille.
Opein siihen,että kotona odottaa selkäsauna,jos "ulkona" törttöilee.
Tyhmät temput jäi tekemättä ja palkkioksi sain 16-vuotiaana oman kodin,vanhempien valvonnassa tietty,mutta kuitenkin.

Minä olen tyytyväinen saamaani kasvatukseen,ei mitään syytä muuttaa tapoja.:5:

Originally posted by Jarek
Kerran joku typerä sosiaaliASIANTUNTIJA selvitti ettei lapselle saa sanoa ei,vaan kielto pitää ilmaista jollain muulla tavalla.:confused:

No ei se kyllä typerä tainnut olla, jospa vaan tulkitsit asian omalla tavallasi ? Jospa tarkoitti vaan että asiat menee paremmin perille kun ei sano lapselle sitä -ei -sanaa heti, vaan sen sijaan esittää asian jollain toisella tapaa,esim. yrittää siirtää lapsen huomion johonkin muuhun asiaan jos/kun tekee jotain mitä ei saisi.

Ei toi vyöremmi, luunappi & tukistaminen mitään rakkautta ole , osoittaa vaan lyhytpinnasuuttaa & mielikuvituksen puutetta vanhemmalta. Rajoja täytyy voida luoda muutenkin kun pelon uhalla.
Joo, enkä ole minäkään sosiaalialan asiantuntija , enkä todellakaan kuvittele olevani täydellinen äiti noille kahdelle teletapille ,jotka tuolla katsoo pokemoneita. Mut fyysinen väkivalta ei kuulu rakkauteen -:piis:-

OKEI; JAREK

Kirjoitit että "Se,että lapsi oppii arvostamaan auktoriteetteja on mielestäsi huono asia?No johan nyt on markkinat".

Nyt menit tulkitsemaan tekstiäni. En kirjoittanut ettei mielestäni auktoriteettiä pitäisi arvostaa, vaan puhuin kumartamisesta ja "pokkuroinnista". Arvostus pitää ansaita, mutta pelon ja vihan synnyttää aika helposti. Olen edelleen sitä mieltä että alentava käskytys, remmi ja tietynlainen nolaaminenkin tekevät lapsesta herkästi vihaisen ja kaunaisen. Ei näin toimivaa aikuista edes tarvitse ymmärtää tai uskoa.

Okei, päässä kiehuu, enkä kyllä jaksa edes ajatella sinun provosoivaa viestiäsi, kertoohan asuinpaikkasi ja "mottosi" jotain siitä, mitä pidät normaali-ihmiselle kuuluvana. Kaikki eivät ole myöskään kykeneviä arvioimaan omien vanhempiensa kasvatusmetodeja, ja siksi huonot keinot siirtyvätkin isältä pojalle...

Jotenkin tästä sun kirjoittelusta kuultaa läpi se, että sitä sua häiritsevää tenavaa pitää rankaista kostoksi sulle aiheutetusta kivusta ja särystä - ei siksi että lapsi oppisi käyttäytymään paremmin.

Joten me sinisilmäiset vanhemmat taidamme jatkaa tällä linjalla. Jortsulle suosittelen ennemmin letkujen napsaisua (kolmekymppisenä onnistuu) ja viherkasvien viljelyä kuin nassikan tekoa joskus fyysisesti rääkättäväksi.
Luetun ymmärtämisessäsi lienee jotain vikaa. Kerrataan: Joskus paras rangaistuskeino lapselle on tukkapölly tjsp. Tarkoitus ei ole vahingoittaa eikä rääkätä lasta. Fyysinen kurikaan pelkästään ei tietenkään ole avain hyvään lopputulokseen. En ole vielä tähän päivään mennessä tavannut ihmistä jonka elämä olisi mennyt pilalle sen vuoksi että on lapsena tukistettu. Päin vastoin.

Taidetaan olla niin eri linjoilla tässä asiassa että kannattanee lopettaa ennen kuin keskustelu menee katkaise letkusi -linjalle. Kenties joskus hankin lapsia ja kasvatatan heidät hyviksi havaituilla konsteilla. Heippa.

Miten lapsia on ennenvanhaan kasvatettu? Kasvattivatko heidät vanhemmat vai koulu? Olivatko vanhemmat ankaria auktoriteetteja? Käytettiinkö fyysistä kuritusta? Olivatko aikuiset ja lapset silloin hyvätapaisia? Oliko yhteiskunta rauhallisempi ja turvallisempi kuin nykyään?

Miten lapsia nykyään kasvatetaan? Ovatko ihmiset nykyään hyvätapaisia tai kohteliaita? Mihin suuntaan koko yhteiskunta on menossa?

Ihmiskunnan pitäisi oppia historiastaan, hylätä typerät suuntaukset ja ottaa käyttöön vanhat hyvät keinot. Suuresti arvostamanne aiemmat sukupolvet kasvatettiin kasvatettiin kurissa ja remmin pelossa. Nykyiset paskahousut puolestaan ovat humanistien kasvatussotilaallisten strategioiden tuotteita. Turvallista matkaa heille.

Pentukammo!

Siis kyllä se on karseeta katseltavaa ku ihmiset, joilla ei paljoa järki päätä pakota, hankkii penikoita. Sellasten ei tarttis koskaan lykätä rääkyviä maailmaan, jotka ei osaa pitää niille kuria! Lapset käyttäytyy just niin ku ne opetetaan ja just niinku niiden annetaan käyttäytyä. Mun menee oikeesti hermo ku junamatkaa 8 tuntia,yrittää lukea tai nukkua niin kokoajan joku penikka huutaa, ramppaa käytävällä ja tökkii ihmisiä. Viimeksikki joku saatanan villekallepekkapaavali nakkeli mun päälle rusinoita ja räkätti maukkaasti päälle,huusi suoraa huutoa ku ei ollu karamellia ja hakkas pupu tupuna kirjalla istuimeen. Mä sanoin sen mutsille että pidä toi pentus kurissa tai mä pidän. Lapset on ihania kun ne osaa käyttäytyä. Ja se että ne ei osaa, on tasan tarkkaan vanhempien vika. En mä vihaa mitenkää lapsia(enpä) mut vois ne vanhemmatki ajatella että esim. kanssamatkustajat haluaa tehdä jotai muutaki ku joutua niiden pentujen terrorisoinnin kohteeksi, ja kasvattaa lapsensa sen mukaan. Mulle on ihan sama mitä ne kyseiset mukulat kotosalla tai mummolassa tekee, räkikööt vaikka verhoihin, mut kyl se on ni et julkisilla paikoilla ja muiden ihmisten seurassa niiden tulee osata käyttäytyä.

Originally posted by Äijä

Ihmiskunnan pitäisi oppia historiastaan, hylätä typerät suuntaukset ja ottaa käyttöön vanhat hyvät keinot. Suuresti arvostamanne aiemmat sukupolvet kasvatettiin kasvatettiin kurissa ja remmin pelossa. Nykyiset paskahousut puolestaan ovat humanistien kasvatussotilaallisten strategioiden tuotteita. Turvallista matkaa heille.

Kuka kuritta kasvaa se kunniatta kuolee. Nykyajan lapsien annetaan olla luovia ja he saavat tehdä melkein mitä tahansa.
Turha ihmetellä näitä hyvien perheiden lapsimurhaajia jos heiltä ei ole koskaan mitään kielletty. Näillä ökykakaroille ei ole koskaan kukaan asettanut rajoja.

Tiukat, selkeät ja oikeudenmukaiset rajat lapsille pitää asettaa. Ei koirakaan kunnioita isäntäänsä jos sille ei näytä kuka isäntä on. Koulussakin oppilaat kunnioitavat ja arvostavat opettajaa joka saa pidettyä kurin luokassa ja oppilaat jopa hieman pelossa.

Rannalta on hyvä huutaa ohjeita, kun merellä myrskyää.

Originally posted by Hannibal
Rannalta on hyvä huutaa ohjeita, kun merellä myrskyää.

Olemmeko saaneet nähdä ikiliikkujan syntyvän lopultakin? Hannibal provosoi itse itseään keskustelemaan.

Täytyy sanoa, että meinasi viikonloppuna pinna palaa kun tuttavat olivat kahden poikansa, 3 ja 5.v, kyläilemässä.
Isompi poika aukoi koko ajan naamaansa ja vanhemmat ei kommnetoinut asiaa mitenkään. Ja kun sieltä suusta tuli sellaista tekstiä mitä tuon ikäisen ei kuulu suustaan suoltaa.
Kyllä oli vähällä etten ottanut niskasta kiinni ja kantanut lumihankeen jäähylle!
Enhän minä voi vieraita lapsia komennella jos eivät heidän omat vanhempansakaan tee niin. Mihin hemmettiin on kadonnut vanhempien ja yleenäskin aikuisten kunnioittaminen?
Eikö lapsille enää opeteta että kenelle tahansa ei naamaa auota ja nyrkeillä hakata kaiken aikaa...

Jos lapset käyttäytyvät sopimattomasti häiriten muita ihmisiä yms. jokainen vanhempi ojentakoon lastaan parhaaksi katsomalllaan tavalla esim. tukkapöllyllä tai sanallisesti tai miten nyt parhaaksi näkee.

Jos vanhempi ei kuitenkaan saa pentuansa kuriin ja tämä totisesti häiritsee/riivaa minua ja muita ihmisiä, niin koen oikeudekseni ojentaa sekä vanhempaa että lasta niinkuin MINÄ parhaaksi näen.

Vituttaa nämä vanhemmat jotka antavat lasten rääkyä ja meuhkata samalla pilaten useiden muitten ihmisen päivän puuttumatta asiaan mitenkään. Jos ei vanhempien kasvatus metodeihin kuulu tukkapölly ja saa lapsen hiljaiseksi/tottelemaan ilman sitä niin hyvä, mutta jos ei saa pentuun mitään kuria niin minä saan sen kuriin vaikka sitten tukkapöllyllä.

hmmm....

Bricster....älä erehdy koskemaan toisen mukulaan...
hyvässä lykyssä saat itse selkääsi + syytten päälle.
(ainakin minulta saisit!)

Muuten tähän keskusteluun on pakko kommentoida.

Ensinnäkin Dopey:
Älä ihmeessä odota että sinun mielipiteesi on se ainut ja oikea.
Jokainen kasvattakoon pentunsa niinkuin parhaaksi näkee.
Jos todella luulet omaavasi sen ainoan ja oikean mielipiteen, olet varsin naiivi.

Yleisesti ottaen ihmettelen tässä keskustelussa esiintynyttä yleistämistä. Tukkapölly, luunappi tms EI OLE välttämättä väkivaltaa. Jos näin olisi, olisi oikeus salit aika täynnä vanhempia jotka yrittävät pitää muksunsa kurissa.

Ja ennenkuin kukaan rupeaa avautumaan kokemuksesta minulle sen enempää, kyllä, minullakin on lapsia.
Omat metodini ovat ne, jotka parhaaksi näen.
ja annettakoon niistä esimerkki.
1.)Esitän asiani normaaliäänellä,normaalisävyyn
2.) Jos ei tehoa toistan kohdan 1.
3.) Ei tehoa vieläkään, PAINOTAN asiani hyvin selkeästi, normaaliäänellä edelleen.
4.) jos ei edelleenkään tehoa, korotan ääntäni hieman ja katson enemmän kun vihaisesti ja todellakin painotan asiaa.
5.) kohta 4 riittää viimeistään yleensä hyvin, mutta jos jostain syystä sana ei tehoa....seuraava kysymys on...tarviiko isin nipata (lue antaa tukkapöllyä) ennenkuin sana menee perille.
6.) tukkapöllyä tulee jos edelliset kohdat eivät tuottaneet tulosta.
[tätä tapahtuu äärimmäisen harvoin] [tosin pikkuveljen hakkaamisesta lelulla päähän rapsahtaa tukkapöllyä samantien ja passitus omaan huoneeseen]

Tämä on minun tapani hoitaa asia....ja mukulat tottelevat varsin hienosti ja ovat kurinalaisia. osaavat käyttäytyä, jos eivät muuten niin viimeistään parin kehotuksen jälkeen.
Kenenkään kuka ei minua tunne, on turha tulla sanomaan huonoksi isäksi kun kehtaan koskea lapseeni. Rakastan ja asetan rajat sekä pidän huolen että niitä kunnioitetaan.

tässä minun 5 senttiseni.....
:piis:

Re: hmmm....

Originally posted by Pumba
Bricster....älä erehdy koskemaan toisen mukulaan...
hyvässä lykyssä saat itse selkääsi + syytten päälle.
(ainakin minulta saisit!)

Höpön löpön, en nyt tietenkään tarkoittanut että hyppisin tukistamassa toisten mukuloita suoraa päätä. Monet vanhemmat todellakin ovat todella herkkähipiäisiä sen suhteen että heidän lapselleen ei kukaan muu saa pitää jöötä...eihän meidän Teppo ole mitään tehnyt.

Kyllä se syyte ja selkäsauna voi kuule sille välinpitämättömälle vanhemmallakkin napsahtaa. (ainakin sinä saisit selkääsi minulta)

niin joi toi suluissa oleva asia oli lisätty vain jotta Pumba ei vajoaisi mun iskä on vahvempi kuin sun linjalle.

Tjoooh.....

Bricster....

Quote //
Jos ei vanhempien kasvatus metodeihin kuulu tukkapölly ja saa lapsen hiljaiseksi/tottelemaan ilman sitä niin hyvä, mutta jos ei saa pentuun mitään kuria niin minä saan sen kuriin vaikka sitten tukkapöllyllä. // End of quote

Kommenttini oli puhtaasti tähän väitökseen liittyen.
Ja kyllä, lapset ovat se ns."heikko kohta" monellekkin vanhemmalle. Hyväksyn sen että joku verbaalisesti komentaa mukulaani jos siihen on aihetta, mutta fyysinen kuritus on VAIN ja AINOASTAAN vanhempien valinta. Tästä asiasta en anna periksi senttiäkään. Eli toisin sanoen....joku toinen ruumiillisesti "kouluttaa" lastani, voi olla varma että saa vastaavan koulutuksen minulta. Ehkä ymmärrät tämän joskus jos saat omia mukuloita. Ne ovat tärkein asia mitä maailmassani on....

Mutta ei jooko lähdetä tolle :david: -linjalle, kenen iskä on vahvempi ja niin edespäin.
Jopa :arvi: :kin tietää että raivostunutta isiä kannattaa väistää...
Toivottavasti ymmärsit pointin nyt....jos et...kertaa molemmat postit....kyllä se sieltä aukeaa.... :thumbs:

Originally posted by Äijä

Eiköhän tää "vanhat hyvät ajat" puhe ole jo aikansa elänyttä sontaa.
Samanlaisia kusipääriiviöitä oli 70-luvulla, 60-luvulla ja sata vuotta sitten. Mitä olen vanhemmiltani ja vanhuksilta kuullut niin aika rajusti sitä vittuiltiin heidänkin nuoruudessaan opettajille ja vanhuksille.

Jo 1000-luvulla miehet ihmettelivät että miten nämä nykyiset nuoret ovat niin velttoja ja huonotapaisia.

"Ei minun nuoruudessani"

Ainiin. Äijä: oot itse 23 v. Pistää hymyilyttämään kun sun ikäses puhuu vanhoista hyvistä ajoista ja kertoo miten nämä nykymukulat ovat paskahousuja. Olit itse mukula 10v sitten. Kovasti on ajat muuttuneet kymmenessä vuodessa :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom