"Lapsellisten" arkea ja treeniä???

Me ostettiin kolmipyöräiset jogging-rattaat, johon kuulu kantokopan lisäksi istuinosa ja hyvin on palvelleet. Äitiyslomalla ollessa tuli tehtyä vaunulenkkejä päivittäin ja tyytyväinen olin, maksoivat uutena reilut pari sataa, eli ei todellakaan kalleimmasta päästä.

Huh hellettä!!! Nyt joudun perua puheeni vaunulenkittömyydestä :) Pikkuneiti taas vaihteeksi nukkuukin kärryissä hyvin, joten joka päivä olen nyt lenkkeillyt n. 1,5h eikä pieni sadekaan menoa haittaa! Toivottavasti lenkit alkaa purra ylävatsaani jääneeseen löysään extraan joka tulee esille esim. etunojapunnerruksia tehdessä. Ennen ei masun yläosa roikkunut niin kuin nyt ja se on aika kamalan näköistä... Olisi kuitenkin kiva saada tuo keskivartalo jonkinlaiseen kuntoonm ennen kuin toista lasta alkaa odottaa, ettei sen jälkeen ole edessä kahta kauheampi katastrofimaha :D

Arjesta sellaista tuli mieleen, että oletteko tinkineet terveellisistä ruokailutottumuksista lapsen synnyttyä kun aika ja voimat ei välttämättä aina riitä siihen ruuan valmistukseen ja hellan edessä pyörimiseen? Käytättekö puolivalmiita tai valmisruokia miten paljon?

Itse yritän niin paljon kuin mahdollista laittaa ruuat itse, mutta kyllä välillä jo oman mielenterveyden kannalta täytyy kaupasta jotain puolivalmista tai valmisruokaa ostaa :rolleyes: Välipalathan saa helposti aikaiseksi kunhan vaan marjoja, hedelmiä ja rahkaa löytyy kaapista, mutta nuo pääruuat on vähän työläämpiä. Ja varsinkaan näin kesähelteellä ei paljoa huvita edes hellaa laittaa päälle kun on jo muutenkin kuuma. Nythän tietty grillissä saa nopsaan laitettua pöperöitä...

Kyllä vaunulenkit tekee terää. Mutta kun on jo esikoinen, niin on jäänyt vaunulenkit toistaiseksi aika vähälle. Salitreenit aloitin pitkästä aikaa kahteen jaetulla ohjelmalla ja huh, että tekee kipeetä :) Ja lisäksi vähän fillarointia ja juoksua. Vatsan seutu on mullakin semmosta pullataikinaa mutta se on pääasiassa sitä venynyttä nahkaa, joka siinä ekan vuoden aikana pitäs palautua jos palautuu eikä siihen paljon treenit vaikuta. Mutta olen yrittänyt kuitenkin hieroa rasvan kanssa, josko vähän kimmoisuutta lisäisi.

Onkos She Devilillä toinen lapsi haaveissa? Meillähän on nyt kaksi ja luulen, että se riittää meille. Miten te muut, joilla on toinen lapsi (tai kolmas tai neljäs) haaveissa, niin tuntuuko siltä, että pitäs päästä ensin kuntoon vai tuntuuko siltä, että ei kannata "turhaan" treenata välissä vaan aloittaa kunnolla sitten, kun lapsiluku on täysi? Mulla oli ekan jälkeen vähän semmoinen fiilis, että teen tässä nyt jotain, etten ihan täysin surkastu mutten saanut aloitetuksi täysillä treenaamista, kun ajattelin, että jos se toinen sieltä tulee, niin sitten sitä taas lihoo ja löystyy taas kuitenkin. Tyhmä ajatus mutta minkäs sille voi.

Mulla tulee kyllä laitettua ruokaa ihan alusta asti. En ole oikeastaan koskaan suosinut eineksiä, pinaattiletut on ainoa, jota olen valmiina ostanut. Yleensä lounas on edellispäivän päivällisjämiä, ainakin silloin kun esikoinen on tarhassa (3 päivänä viikossa puoli päivää). Kesällä on aikalailla ollut protskupitoista eli on grillattua kanaa / lihaa / kalaa ja lisukkeena ollut vaan salaatti. Mutta hyvin normaalia kotiruokaa pääasiassa tulee syötyä. Meillä on ns. oppikirjapäivärytmi lasten kanssa eli kello 8 on aamiainen, kello 11 lounas, klo 14 välipala ja kello 17 päivällinen ja iltapala noin kello 19.

Nyt lapset nukkumaan ja vähän venyttelyä illan päätteeksi. Ja sit nukkumaan, jotenkin pakko välillä priorisoida nukkuminen treenin edelle. Kuopus on alkanut heräilemään tiheemmin eli edessä on varmaan kiinteiden aloittelu pikkuhiljaa.

Kyllä toista lasta täälä haaveillaan :) Vaikka alku tämän ekan kanssa olikin aikamoista touhua... Itse kun olen ainut lapsi niin olen kaivannut sisaruksia itselleni. Joten ajattelin niin, että jos vaan suodaan niin esikoiselle täytyy kaveri saada. Jossain vaiheessa sitä kait pääsee itse helpommalla jos on useampi lapsi. Muistan ainokaisena roikkuneeni aina äidissä kiinni ja hänen olisi pitänyt koko ajan jaksaa järjestää mulle tekemistä ja ohjelmaa :nolo:

Kauhean pitkää väliä ei ajateltu lasten välille, mutta sen verran että tässä itse toipuu tuosta ekasta synnytyksestä kunnolla. Neitokainenhan syntyi maaliskuussa, joten ajatuksissa olisi toista alkaa yrittää alulle alkuvuodesta tai siinä kevään kuluessa. Välttämättähän toinen ei yhtä helposti onnistu kuin eka.

Tarkoituksena olis saada itsensä jonkinmoiseen kuntoon ennen toista lasta. Ajattelen niin, että jos nyt otan rennosti asenteella "että sitten vasta kuntoon kun lapset tehty" niin mulla on järkyttävä työ edessä. Olen todella helposti lihovaa sorttia, joten saan olla tarkkana syömisten kanssa ja liikuttava on aivan pirusti jos meinaan edes kohtuullisessa kondiksessa pysyä. Nyt vaan kun sais jostain lisää virtaa treenaamiseen.

Ajattelin kyllä että kolme salitreeniä viikossa voisi sujua paremmin kuin kaksi, koska silloin olisi kerralla vähemmän lihasryhmiä treenattavana ja treeni sujuisi nopeammin. Nyt kahdesti viikossa treenit venyy pitkiksi eikä puhtia tahdo riittää jokaiselle treenattavalle lihasryhmälle. Sehän tässä harmittaa kun oma äiti, joka mielellään pikkupimua hoitaisi, asuu 400km päässä ja anoppi joka asuu samassa kaupungissa ei taas ole kovin kiinnostunut lapsenlapsesta ja hänellä on aina omat menonsa. Ja sekin vielä, että jonkinsortin pohojammaalaaneen ylypeys (sieltä kun oon kotoisin :D ) ei anna periksi kysyä anoppia hoitajaksi, kun on ollut aika tyly meille useasti. Lapsella on tietysti isäkin olemassa, mutta hän yrittää tällä hetkellä kuumeisesti saada remonttia tehtyä ennen kuin kylmät kelit saapuvat, joten annan hänelle siihen aikaa niin paljon kuin mahdollista.

Minun pitäisi ottaa ohjelmaan päivittäiset vaunulenkkeilyt nyt kun vauveli tykkää jo katsella ympärilleen eikä saa aina raivokohtausta kun istutetaan rattaisiin. :D
Mä vaan vihaan aerobista. Se on niin tylsää. :(
Toisaalta lapselle tekisi hyvää saada raitista ilmaa.

Matami: onhan se mahdollista, että heräilyihin vaikuttaa muukin, kuten liikkuminen mutta meillä noiden kiinteiden aloittelu on auttanut ja ruoka näyttää tytölle maistuvan tosi hyvin. Otetaan kohta iltapuuro mukaan kuvioihin ja olen varautunut siihen, että alkuun tosiaankin voi rikkoa öitä enemmänkin mutta aloittaa se täytyy ja hän näytti olevan valmis aloittamaan tuon kokeilun nyt.

Juostua on tullut rattailla nyt kerran viikossa, kun tyttö nukkuu ja tänäänkin oli ennen yhdeksää jo lenkki tehty. Tulee hyvä fiilis koko päiväksi. Salilla käyn 3 - 4 kertaa viikossa ja ens viikolla alkaa äiti-vauvajumppa, jonne on tarkoitus mennä kerran viikossa. Ja kun kuopus täyttää sen 6 kk, niin saa viedä lapsiparkkiinkin, joten meinaan esikoisen kanssa kokeilla sinne jättämistä. Luulen kuitenkin, että esikoiselle on vaikeempaa jäädä mutta kun pikkusiskokin jää, niin se ehkä auttaa asiaan. Mutta kun saisi vielä jätettyä nuo herkut pois,niin eiköhän tämä tästä. Tosin täytyy muistaa, että kyllä tuo imetyskin vaatii energiansa ja nesteensä, joten ei ihan kaikkea voi jättää pois ruokavaliosta. Joten syömään siis :)

Vaikka sadekelit saapui niin mieli on virkeä! Minä kun tykkään syksystä ja talvesta :)

Vaunulenkkeilty on ahkerasti ja salillekin taas menen parin viikon tauon jälkeen. Tosin taitaa taukoa tulla jokunen päivä tässä muutaman kuukauden aikana pariin otteeseen kun viisaudenhampaita leikotaan pois, kiva kiva... Core-jumppaan ajattelin mennä kerran viikosssa niin saa keskivartalon lihakset kyytiä! Äiti-vauva-jumppaan on tarkoitus kans lähteä. Harmittaa vaan kun jumppa on juuri pikkupimun ruoka-aikaan, mutta josko antais jotain välipalaa, että jaksais sen jumpan ajan olla. Sieltä saakin sitten pyyhältää lounaalle ja päiväunille.

Vietin muutaman viikon äidin luona ja voi pyhä jysäys että tuli syötyä! Oikeastaan huokaisin helpotuksesta kotiin päästyäni kun täälä ei tule syötyä niin älyttömästi. Vararengas vaan uhkaa kasvaa, mutta yritän pysäyttää sen mahdollisimman nopeasti ennen kuin tilanne on täysin toivoton :D

Ja nyt jo mietin kovasti uutta vauvaa, mutta koitetaan ensin saada se uhkaavasti kasvava vararengas pienemmäksi....

Miten te muut, joilla on toinen lapsi (tai kolmas tai neljäs) haaveissa, niin tuntuuko siltä, että pitäs päästä ensin kuntoon vai tuntuuko siltä, että ei kannata "turhaan" treenata välissä vaan aloittaa kunnolla sitten, kun lapsiluku on täysi?

Olen ehdottomasti sillä kannalla että jonkinlaista palautumista kannattaa tehdä.

Ne, joille ei juurikaan raskauksista painoa tai vararengasta kerry on luku erikseen-ne onnelliset!

Meillä lapsiluku (3) toistaiseksi tässä, mutta toivon että olisin ollut vielä paremmassa kunnossa kun tulin raskaaksi, jotta palautuminen raskaudesta ei olisi näin työn ja tuskan takana vaikkei painoa kertynyt hurjasti, mutta lähes kaikki vararenkaaksi :(

Olen ehdottomasti sillä kannalla että jonkinlaista palautumista kannattaa tehdä.

Ne, joille ei juurikaan raskauksista painoa tai vararengasta kerry on luku erikseen-ne onnelliset!

Meillä lapsiluku (3) toistaiseksi tässä, mutta toivon että olisin ollut vielä paremmassa kunnossa kun tulin raskaaksi, jotta palautuminen raskaudesta ei olisi näin työn ja tuskan takana vaikkei painoa kertynyt hurjasti, mutta lähes kaikki vararenkaaksi :(

Olen täysin samaa mieltä siitä, että EI kannata odotella sitä että lapsiluku on täynnä ja laittaa itsensä kondikseen vasta sitten... Plääh! Mielestäni kannattaa raskauksien välilläkin pyrkiä mahd. hyvään kuntoon ja oman ihannepainon/-olemuksen läheisyyteen. Eipä ole sitten niin työn ja tuskan takana se palautuminen.
Joka tapauksessa mitä vanhemmaksi kehomme muuttuvat ja mitä enemmän niitä raskauksia tulee, sitä hitaampaa palautuminen on. Silti se on kaiken sen työn arvoista!:)

Mulla ehkä asiaan vaikutti se, että ekan jälkeen paino tosiaan tippu lähes välittömästi alle lähtöpainon ja siten ei ollut oikein "motivaatiota" treenailla.

Huomenna aloitetaan äiti-vauvajumppa. Edelleen olen jaksanut punnertaa salilla sen 3 - 4 kertaa viikossa.

Huomenna aloitetaan äiti-vauvajumppa. Edelleen olen jaksanut punnertaa salilla sen 3 - 4 kertaa viikossa.
Meillä alkaa ensiviikolla mammajudo, eli äiti-lapsijumppa judon hengessä :)

Salilla käydään 3X vk plus muu rehkiminen, ilmoittauduin sitten Openiinkin jotta motivaatio säilyisi korkealla ;)

Tänään oltiin ekan kerran äiti-vauva-jumpassa ja typykkä tuntui viihtyvän hyvin kun näki muita vauvoja. Jumppa sitä nyt ei niinkään kiinnosta kun ei tykkää olla sylissä, eikä pysy selälläänkään yhtään kun pitää heti kierähtää konttausasentoon ja lähteä liikkeelle. Mutta pääasia, että lapsella oli mukavaa ja minäki näen vähän muita ihmisiä :)

Huonossa kunnossa kyllä olen, se täytyy myöntää, mutta kunhan nyt on selvitty flunssasta ja viisaudenhammasleikkauksista niin aloitan toden teolla kunnon- ja vartalonkohotuksen :whip:

Yllättävän tehokasta tuo äiti-vauva jumppa kyllä on. Mekin oltiin siis tänään ja ollaan kotiuduttu. Ainakin hirvittävä hiki ja kova nälkäkin siinä tuli. Ei kai me SHE DEVIL oltu samassa jumpassa, tosin monessa paikassa niitä kyllä pidetään. En muista mistä päin olet?? Meidän salilla alkaa toinen ryhmä myös keskiviikkoisin, joten ehkä yritän pari kertaa viikossa sitten päästä tytön kanssa käymään.

Käyn ihan kaupungin järkkäämässä jumpassa Porvoossa. Samaa mietin minäkin, että josko oltais samassa jumpassa oltu, mutta ei taida kapunki olla sama :rolleyes:

Onhan tuo vararengas yksi näkökohta mutta ite kuvittelisin välttyneeni mm selkäkivuilta (joista etenkin moni toista/useampaa odottava tuntuu kärsivän) raskaus- ja pikkuvauva-aikana kun vartalon lihaksisto on ollut kohtuullisessa kunnossa.

KatiP: Tottakai, ensiarvoisen tärkeää on kropan palautuminen muussa kuin esteettisessä mielessä.:thumbs:

Tästä mielestäni lähdetään liikkeelle ei siitä bikinikunnon saavuttamisesta.
Itsellä synnytyksestä 5kk ja vieläkin alaselkä vihoittelee, oma selkäni ei raskautta varmasti kestäisi plus lantionpohjan lihakset ym. on hyvä saada kondikseen ennen seuraavaa raskautta.

Sain itse alaselän toissa viikolla jumiin, ja tajusin ettei selkävaivainen äiti pysty toimimaan mitenkään kahden pienen lapsen kanssa yksin!

Aeriksen kanssa samoilla linjoilla! Tärkeintä on saada keskivartalon- ja lantionpohjanlihakset kuntoon ennen uutta raskautta.

Itsekin sen tajusin kun aloin jo ajatella toisen lapsen "tekoa", mutta tässä kunnossa ei selkä todellakaan kestä uutta raskautta. Väillä kun lattialta nousu vaatii hieman akrobaattisia taitoja selän ilmoitellessa huonosta kunnostaan... Joten nyt ahkerasti jumppamaan lihakset siihen kuntoon, että kestää tulevat rasitukset. Tietysti toiveena on, että nuo extrat siinä sivussa vähän niin kuin huomaamatta sulais edes vähäsen pois :D

Joo, munkin pitäisi siirtää se huomio ulkonäöstä lihaksiston kuntoon.. Tai en tiedä minkä pitäisi naksahtaa että saisin pidettyä ruokavalion järkevänä. Ihan sairasta, ei tee edes mieli, mutta silti on pakko ottaa kauppareissulta se suklaa ja mättää naamaan kahdessa minuutissa, maistamatta. Joka kerta punnitsen sen mielessäni ja päätän että en osta. Ja sitten kaarran karkkihyllylle.

Harmittaa vaan, kun ahkera treeni menee hukkaan huonolla ruokavaliolla. Tietoa riittää kyllä, mutta .. :(

Meni vähän ot:ksi.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom