"Lapsellisten" arkea ja treeniä???

Sellainen juttu tuli mieleen, että mistäs ihmeestä tiedän onko lantionpohjanlihakseni kuntoutuneet edes tyydyttävään kuntoon?
Ohjeissa kun sanotaan, että vatsalihasrutistuksia saa alkaa tekemään vasta kun lantionpohjanlihakset ovat tyydyttävässä kunnossa.

Minusta tuntuu, että jumpasta huolimatta edistystä ei ole tapahtunut, täytyy varmaan käydä tarkistuttamassa lääkärillä tilanne, ei kait sitä muuten tiedä missä mennään :rolleyes:

Tietysi kyseisten lihasten kuntoutuminen vaatii kuukausia, mutta antaisi edes vähän toivoa josko jotain edistystä olis jumpan avulla tapahtunut. Toista lasta en "hanki" ennen kuin tuo lihaksisto on kunnossa, koska todennäköisesti toinen raskaus vaan pahentaa tilannetta entisestään....

Damn, ensimmäinen vastausyritykseni katosi bittiavaruuteen, mutta koitetaans uudestaan.. She Devilille vinkiksi, että kotikonstein kriteerinä voisi pitää sitä, pystytkö supistamaan lantiopohjan lihaksia kävellessä ja pitämään jännityksen muutaman sekunnin ajan. Jos lihaksia on vaikea itse tunnistaa, kannattaa hakeutua asiantuntevalle fysioterapeutille (paino sanalla asiantunteva, synnytyssairaalasta varmaan osataan suositella jotain aiheeseen prerhynyttä).

Ja sitten varsinaiseen topikkiin: täälläkin eletään lapsellista arkea neliviikkoisen ja vajaa kaksivuotiaan vauhdikkaassa seurassa. Kahden kanssa selviäminen tuntuu olevan kokonaan oma taiteenlajinsa, mutta elämä jatkuu ja treeni. Viimeksimainittu on ollut viime viikot aika rauhallista, mutta siitä en voi syyttää lapsia tai kuntoa, vaan sitäkin enemmän remontti- ja muuttoprojektia :curs:. Normaali salikuvio pyörähtää käyntiin heti kun siitä on selvitty. Vaparihommat tulevat kuvaan mukaan sitten kesemmällä, kun vatsalihakset palaavat retkiltään. Tämän ja kaiken muun mahdollistamiseksi tulen tarvitsemaan lastenhoitoapua, mielikuvitusta ja runsaasti luovaa hulluutta (< On avuksi kun esim. vetää loikkatreenejä puistossa hiekkalaatikon reunalla. Been there, done that.)

Tsemiä kaikille lapsekkaille arkeen, treeniin ja niiden yhdistämiseen. Muistakaa, että koko perhe voi parhaiten silloin, kun itse olette voimissanne, niin ruumiin kuin sielunkin osalta!

Oi hitsi, kun on kannustavaa kuulla, että useammankin lapsen kanssa treenaaminen onnistuu. Meille on siunaantunut vasta yksi, vajaa 3-v lapsonen ja kauhistelen aina, että mitäs sitten, jos tulis toinenkin tätä pakkaa sekoittamaan. Nyt kun pääsen niin hyvin harrastamaan, kun poikan on jo niin iso. Eli toivoa taitaa olla...

Tervehdys

Minulla ei ole enää ihan sylivauvaa, mutta kahdesti olen kokenut sen, että treenaamaan on pitänyt päästä, vaikkei lapseni ole osannut edes kyljelleen vielä kääntyä. Olen 25 ja miulla on 2 vuotias poika ja 8 v tyttö.

Olen aina ajatellut, ettei lapsen tarvitse kamalasti muuttaa elämää. Lapset tulivat minun elämääni, eikä päin vastoin. Toki pikkuiseni ovat olleet aina etusijalla, mutta vähintään urheileminen on saanut alkaa heti kun se on ollut mahdollista.

Nelli: Upeaa kuulla, että on muitakin, jotka käyttävät hiekkalaatikkoajan hyödykseen!!! Muidenkin jutuista on ihana lukea, miten sinnikkäitä äitejä olettekaan!!! Monella jää treenaaminen vauvan kanssa vain ajatuksen tasolle!

Minäkin aloitin vaunulenkeillä liikkumisen, mutta jälkitarkastuksen jälkeen suuntasin heti salille. Tavoitteeni oli päästä samaan kuntoon kuin ennen raskauksia, jopa parempaan. Minulla toinen raskaus ja synnytys eivät olleet helppoja. Kärsin pikkukakkosen jälkeen rytmihäiriöistä ja selkäni kipeytyi pahasti. Kärsin selkäkivuista osittain vieläkin.

Toivotan teille kaikille treenaaville äideille rutkasti voimia ja halua elää päiviänne lastenne kanssa ajatellen, että elämä on mahdollisuuksia ja opittavia asioita täynnä!

Kaikki on mahdollista!!! Minä kisasin keväällä ensimmäistä kertaa Body Fitness -kisoissa ja pääsin finaaliin. Raskaudet, lapset, arvet... Mitkään eivät estäneet sitä. Nyt jatkan kisaamista syksyyn. Teen aamulenkit 4:20-5:50, jotta ehdin päästää avopuolison töihin. Poseerauksia harjoittelen ennen kuin lapset heräävät. Illalla vaihdamme avopuolison kanssa vahtivuoroa lennossa, että molemmat pääsevät salille. Välillä teen lenkit silloin, kun nuorempi nukkuu päikkäreitä vaunuissa ja esikoinen on koulussa. Ja sitten kun olen lasten kanssa, pyrin olemaan heidän kanssaan sataprosenttisesti. Enkä tarkoita sitä, että leikkisin aamusta iltaan, vaan että olen läsnä yhteisessä olemisessa.

Jos jotain voisin suositella, niin imetysaika on hyvä pitää vähän rennompana aikana. Minulla maito loppui ennen aikojaan, kun lähdin liian aikaisin rehkimään. Lantiopohjalihaksia on mielestäni paras harjoittaa joogan avulla, mutta jos se ei ole tuttua touhua, niin kokonaisvaltaisten, syviä vatsalihaksia harjoittavien vatsalihasliikkeiden harjoittelu on tärkeää. Kun lapset ovat vähän isompia, on ihanaa tehdä palauttavia treenejä koko perheen yhteisillä pyörä - tai uintireissulla.

Lasten kanssa tuntuu välillä, että itkun määrä on vakio. Jos yksi päivä menee paremmin niin nurkan takana on jo joku harmi odottamassa. Mutta eihän sitä voi päiviään elää pois, toivoen että hankaluudet kasvatustyössä häipyisivät vähitellen. Eiväthän ne mihinkään häivy, ne vain muuttavat muotoaan.

Minulla esikoinen heräili kolme vuotiaaksi asti ja oli todella allerginen. Nuorempi on vielä allergisempi, mutta nukkuu sen sijaan hyvin. Olemme ravanneet pojan kanssa sairaalassa varmaan parikymmentä kertaa. En tiedä, jos enemmänkin. En ole pysynyt laskuissa mukana. Kaikkea on sattunut ja tapahtunut. Kisaa edeltävinä viikkoina poika sairasti neljä viikkoa putkeen ja joukkoon mahtui sairaalareissukin ja useita lääkärikäyntejä. Lisäksi esikoinen oli muutmaan otteeseen vuodelevossa mm. noroviiruksen ja influenssan takia. Suunnittelemalla ja joustamalla sain kuin sainkin vietyä treenit ja dietin läpi. Hih, jopa sairaalasta sai kanttiinista diettiruokaa, kun oikein kauniisti pyysi.

Reipasta mieltä ja energisiä kesäpäiviä treenaaville äideille! Annetaan lapsillemme jo alusta asti iloinen ja hyvinvoiva äiti olemalla järkevällä tapaa itsekkäitä! :haart::haart::haart:

Suvituuli

Kiva lukea myös, että täälä on äitejä, joilla virtaa piisaa! Itse raahauduin salille eilen ekaa kertaa synnytyksen jälkeen, vaikka mieluummin oisin ottanut sohvalla tirsat... Mutta kannatti lähteä liikenteeseen. Vatsalihakset on olemattomat, sen huomasin kyykätessäni ihan onnettomilla painoilla. Tajusin sentään aloittaa kevyesti, olis muuten masentanu jos olisin edes yrittänyt isommilla painoilla. Kunhan nyt totutellaan taas treeniin niin eiköhän sitä rautaakin saa pikkuhiljaa lisäillä.

Treenatessani tajusin miten yksin sitä onkaan! Ei ketään samanhenkisiä ystäviä, toki sellaisia joilla on lapsia, mutta niitä ei kiinnosta liikunta missään muodossa. Jotenkin iski kuin salama kirkkaalta taivaalta, että tässä sitä ollaan kotona lapsen kanssa ilman sosiaalisia kontakteja. Ehkä mä sittenkin menen sinne perhevalmennusryhmän tapaamiseen josko sieltä löytyis kavereita... Eli itse treeni ei pistänyt mieltä matalaksi vaan juuri tuo sosiaalinen "köyhyys" tällä hetkellä. En toki kaikenaikaa jaksaiskaan seurustella jonkun kanssa, mutta olishan se kiva joskus tavata muista aikuisia. Sekin on tietty paljon itsestä kiinni, että istuuko kotona vai lähteekö esim. lapsiperheille suunnattuun toimintaan mukaan. Mutta olis kiva myös jutella kaikesta muusta kuin vauvanhoidosta....

She Devilin kanssa vähän taidetaan mennä samoissa tunnelmissa, sosiaalisesti on vähän vajaata tämä elämä. Me siis asumme Sveitsissä ja saksankielisellä alueella, koulussa olen lukenut ranskaa, joten siinä suhteessa olemme väärällä laidalla. Mutta siis, täällä puhutaan aika vähän englantia. Salilla lapsiparkin työntekijät puhuvat, mutta ohjaajat eivät juurikaan. Tai ainakin taitavat kaikki vältellä mua, kun tietävät, että joutuvat englantia solkkamaan :hyper: Ja joudunpahan minäkin oppimaan saksaa, että pärjätään täällä.

Nyt vielä neiti ei oikein viihdy salilla lapsiparkissa, joten sekin aiheuttaa pientä harmistusta. Ei raukka sekään osaa saksaa. Mutta joskohan ensi viikolla menisi jo paremmin. Toki iltaisin pääsen treenaamaan, kun mies katsoo neidin perään.

Zurichissä on onneksi suomalaisille lapsille toimintaa, joten sinne suuntaamme tässä lähiaikoina tytön kanssa, jotta vähän maailma avartuisi sosiaalisestikin. Täytynee varmaan lähteä vaan koulunpenkille/töihin vuoden sisään, ettei aivan mökkihöperöidy.

Mahtava tämä ketju! Liityn joukkoonne, kunhan saan pirpanan masusta ulos (sektio ensi tiistaina) ja treenit mukaan kuvioihin. Saa nähdä kauan sitä malttaa olla pois, kun koko raskauden ajan pystynyt liikkuun melko normaalisti... Toipumisen mukaan treeni aloitettava! Kauheesti tsemppiä kaikille äipille:thumbs:!

Mahtava tämä ketju! Liityn joukkoonne, kunhan saan pirpanan masusta ulos (sektio ensi tiistaina) ja treenit mukaan kuvioihin. Saa nähdä kauan sitä malttaa olla pois, kun koko raskauden ajan pystynyt liikkuun melko normaalisti... Toipumisen mukaan treeni aloitettava! Kauheesti tsemppiä kaikille äipille:thumbs:!

Onnea viime metreille! Aloittelehan sitten sektion jälkeen maltilla (kuten varmasti tiedätkin), jo kävelylenkit voi ottaa koville (mulla meni kolmisen kuukautta ettei kävelylenkeillä enää sattunut).

Ootteko muuten vauvan kanssa elävät löytäneet Babyidean (muistaakseni...) sivuilta vauvajumppaohjeet eli miten voi treenata lapsen kanssa? Mä tein niiden ohjeiden mukaan kotosalla jumppaa, kun tenava oli muutaman kuukauden ikäinen. Tyttö tykkäsi varsinkin kyykyistä :)

Tsemppiä lulu! Varovaisuutta suosittelen minäkin, itse olen nyt kolmen ja puolen kuukauden kuluttua vasta pystynyt tekemään va-ro-vas-ti taljalla vatsoja. Sitä ennen toki kevyillä staattisilla harjoitteilla kannattaa kuntouttaa. Mutta malttia. :)

Kiitos vinkistä, annales. Pitääkin mennä katsomaan.

Tsemppiä lulu! Varovaisuutta suosittelen minäkin, itse olen nyt kolmen ja puolen kuukauden kuluttua vasta pystynyt tekemään va-ro-vas-ti taljalla vatsoja. Sitä ennen toki kevyillä staattisilla harjoitteilla kannattaa kuntouttaa. Mutta malttia. :)

Kiitos vinkistä, annales. Pitääkin mennä katsomaan.

Sorry, oonpa :david: . Tuo viesti oli siis minulta, kannattaisi ehkä tarkistaa onko selain tallentanut omat vai miehen tunnukset. :nolo:

Nyt tää mamma on saanut töitä ja alkaa painaa 2-vuorossa hommia. Mitenkähän sitä jaksaa / kehtaa jatkaa treeniä? Kehtaamisella meinaan sitä, että nytkin työttömänä voisin mennä kyllä vaikka joka päivä salille tms. (ja aika monena iltana olenkin lenkillä, salilla tai pesistreeneissä) mutta jotenkin äidin omatunto panee stoppia. Ettei vaan mies "joudu" oleen paljon pojan kanssa ja sitä rataa. Vaikka mieluusti ovatkin kaksin. Mutta se huono omis kai kuuluu äidin perusominaisuuksiin.

Mä kyllä olen ajatellut, että kai sitä 2 kertaa viikkoon voi käydä kaikesta huolimatta salilla, kun pyörällä on tarkoitus töihin mennä ja siinä saa sitä muuta liikuntaa.

Kertokaahan työssäkäyvät vielä kokemuksia.

Onnea viime metreille! Aloittelehan sitten sektion jälkeen maltilla (kuten varmasti tiedätkin), jo kävelylenkit voi ottaa koville (mulla meni kolmisen kuukautta ettei kävelylenkeillä enää sattunut).

Voipi olla hyväkin, jos arpi vähän varottaa. Toisella kerralla oli aika mahdotonta muistaa ettei esikoista saa nostaa, kun ei voima eikä kipu rajottanut.

Moikka kaikille! Kysyisin onko muilla ollut samoja kokemuksia salin lapsiparkista;nimittäin hoitaja on kovin passiivinen. Istuu sohvan reunassa kyllästyneen näköisenä eikä ota minkäänlaista kontaktia lapseen kun hän tulee. Pieni poikani (1v9kk) ei sitten kovin mielellään jää tuonne jos on kaksin hoitajan kanssa. Sitten kun on muita lapsia niin jää mielellään eikä lähtisi edes pois. Ikävää poitsun kannalta,olen pari kertaa pyytänyt naapurin muksua mukaan poitsulle kaveriksi kun tiedän että lapsiparkissa hiljainen päivä.

^ Itselläni ei vielä lapsia ole, joten sinänsä en tähän ketjuun kuulu ollenkaan.. Vauvakuumeilijana kuitenkin lueskelen muiden juttuja.. :)
Mutta tuosta lapsiparkista. Meillä on salin lapsiparkissa kaksi eri hoitajaa. Nuoria tyttösiä, joita eivät lapset kauheasti kiinnosta. Aina kun kävelen lapsiparkin ohi, näen kirjaa lukevan/kännykkää näpyttelevän hoitajan. Voisi kai sen palkkansa eteen muutakin tehdä. :rolleyes: Itse en valitettavasti uskaltaisi hyödyntää kyseistä lapsiparkkia, jos minulla lapsi olisi. En voisi luottaa noihin hoitajiin ollenkaan. :(
Tuskin kaikilla saleilla kuitenkaan on noin huono tilanne. :)

^^Mun kokemus lapsiparkista (Jkl Elixia) oli ihan ok, mitä nyt ruuhkainen paikka ja jos sinne lapsensa halusi saada, niin oli parasta olla ajoissa paikalla tai jäi treenit väliin. Mutta siis hoitajat saattoivat kyllä toisinaan juoruta keskenään, mutta useimmiten leikkivät lasten kanssa ja mielellään tytsy sinne jäi ja osasivathan nuo hoitajat lasten nimetkin.

Mä varmaan antaisin palautetta, että mitäs hittoa se tämmöinen lastenhoito on, kun ei niihin lapsiin huomiota kiinniteta. Siitähän niiden palkka kuitenkin maksetaan.

^^Mun kokemus lapsiparkista (Jkl Elixia) oli ihan ok, mitä nyt ruuhkainen paikka ja jos sinne lapsensa halusi saada, niin oli parasta olla ajoissa paikalla tai jäi treenit väliin. Mutta siis hoitajat saattoivat kyllä toisinaan juoruta keskenään, mutta useimmiten leikkivät lasten kanssa ja mielellään tytsy sinne jäi ja osasivathan nuo hoitajat lasten nimetkin.

Mä varmaan antaisin palautetta, että mitäs hittoa se tämmöinen lastenhoito on, kun ei niihin lapsiin huomiota kiinniteta. Siitähän niiden palkka kuitenkin maksetaan.

Jep,oon antanut palautetta ja toivonmukaan jatkossa sujuisi paremmin. Poitsu on ollut nyt viimeaikoina kummeilla hoidossa treenin ajan mutta kesällä vietävä parkkiin taas kun tulee noita lomia kummeille ja kavereille. Mun on yh-äitinä käytettävä tuota lapsiparkkia kun pojan isä töissä ulkomailla joten isukista ei paljoa apua ole...
Tunti sitten tulin salilta,ihanaa käydä illalla kaikessa rauhassa kun mummi meillä kylässä nyt. Eka haravoin pihatalkoissa ja sit viel punttia päälle,hyvää teki,uni tulee varmasti! ;)
Minkä ikäisiä muksuja tänne kirjoittavilla onkaan,kiva vaihtaa lapsiarjen kuulumisia! :rock:

Meidän tytsy täyttää elokuussa 2 vuotta, johonkin on aika mennyt hurjaa kyytiä. Treenaamisten suhteen just nyt tökkii, viikonloppuna meni elämä mässäämiseksi, kun mun veli oli täällä käymässä ja tietysti toi karkkia tuliaisiksi lentokentältä ja käytiin ravintoloissa syömässä. Jotenkin putos pohja tästä hommasta taas ja takapakkiakin tuli painon suhteen. Harmittaa vähän, mutta ehkäpä se tästä, jos vaikka lähtisi tytön kanssa pienelle pyöräretkelle ennen päiväuniaikaa ja illalla sitten salille tekemään jalkatreeni, jota olen vältellyt nyt kaksi päivää.. :jahas:

Tyttärellä on joko sopeutumisongelmia uuteen ympäristöön tai sitten eroahdistuskausi menossa, neiti ei suostu jäämään minnekään ilman vanhempiaan eli päiväsaikaan en pääse treenaamaan, vaikka salilla on lapsiparkki (ja siitä syystä ko. salin valitsin) ja siellä aina paljon leikkikavereita. Onneksi mies jaksaa töiden jälkeen katsoa illalla tytön perään, niin pääsee treenaamaan, kunhan saan itseni motivoitua salille lähtemään. Aamuisin vaan olisi kiva treenata, olisi sekin sitten tehty ja päiväkin alkaa mukavasti salin jälkeen.

Ihanaa kun kelit viileni niin voi taas tehdä vaunulenkkejä! Helteillä kun ei viitsinyt lasta vaunuihin tukahduttaa...

Vatsalihaksista (vaikka niistä on tuhat yksi kertaa ollut puhetta eri ketjuissa), eli milloin saa alkaa tekemään rutistuksia ym. vatsalihaksille? "Palathan" pitää palautua yhteen vai oliko se niin, että jos vatsalihasten välissä tuntuu sormella koittaessa rako niin ei saa vielä treenata? Oon nyt tehnyt vain kokoavia harjoituksia ja vatsisten välissä on vielä sormen mentävä väli.

Muuten treenit sujuu edelleen vaunulenkkien, uinnin ja 2x viikossa salitreenin merkeissä. Lantionpohjan lihaksia jumppaan edelleen ahkerasti, niistä on tullut jo pakkomielle kun jälkitarkastuksesta jäi sellainen olo lääkärin kommentin jälkeen, että ei mitään toivoa enää. Vaikka kait ne jonkinlaisessa kunnossa ovat kun esim. mitään virtsankarkailua ei ole ollut laisinkaan synnytyksen jälkeen? Sormitestilläkin tuntuu jonkun verran puristusta ja vähäistä imua, mene ja tiedä sitten...

Vatsalihaksista: täytyy tunnustaa että teen vatsaa ylätaljassa ja jalkojennostoja , vaikka synnytyksestä on kulunut vasta neljä kuukautta ja olen tehnyt jo varmaan kuukauden. :nolo:

Aloitin kuitenkin staattisilla syvien lihasten treenaamisella ja siitä pikkuhiljaa vaativampiin. En usko että lihakset ovat vielä kokonaan palautuneet yhteen, mutta koko vatsa on taikinaa joten käsin tunnustelu on hieman arvuuttelua.
Lantionpohjalihakset ovat hyvässä kunnossa.
Treenaamalla olen saanut keskivartaloon ryhtiä nopeasti.

Näinpä jonkin kuntoiluohjelmankin jossa pt ohjeisti synnyttänyttä tekemään rutistuksia jotta lihakset palautuisivat yhteen. Sarjassamme luotettavat lähteet. :david:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom