Lantio vinossa / ranka kierossa

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
muokkausaika päätty

Mikä olis sitte oikea lähestymistapa noihin alakropan kireyksiin, ojentajat ja piriformis pahimmat
Lonkan vai polven ojentajat? Oikeita lähestymistapoja voi olla vaikka kuinka monta ja niillä kaikilla voi päästä samaan lopputulokseen. Eli tähän kysymykseen ei voi antaa mitään yhtä ainoaa oikeaa vastausta, kun en ole sinun taustoista perillä, enkä sinua tutkinut. Tulipa poliittinen vastaus.. :D Esim. piriformis voi kiristyä lantion virheasennosta tai vaikkapa väärästä pakaran ja takareiden "syttymisjärjestyksestä". Neuvoni on, että kireiden lihasten venyttelyn yms. vastapainoksi vahvistat keskivartaloa ja lantion aluetta. Tai hakeudu henkilölle, joka osaa antaa juuri sinulle sopivat yksilölliset harjoitteet :) Ja vielä, käy joskus kokeilemassa esimerkiksi fustra-harjoittelua, saatat yllättyä. Siinä kun nimenomaan keskitytään tukilihaksiin ja ryhtiin.

http://www.mikanyyssola.fi/gymlog-12-lihashuoltoa-ja-venyttelya/ tuossa on muuten loistavia vinkkejä alaraajojen venyttelyyn.
 
Offtopic edelleen mutta jatketaan

En tiedä tapausta sen paremmin kuin mitä lehdissä kerrotaan mutta voisin kuvitella että 16 vuotias ei vapaaehtoisesti harrastele seksiä 61-vuotiaan vaarin kanssa puhumattakaan kolmesta muusta. Oikeastaan tuo vapaaehtoisuus jos sellaisesta olisi ollut kyse ei muuta asioita juurikaan, silti tuollainen toiminta on melko kuvottavaa eikä tarvi olla kuin maalaisjärkeä niin huomaa että jonkinlainen potilassuhteen hyväksikäyttö on ollut kysymyksessä. Oksennus tulee kun ajattelee että apua on menty hakemaan ja noin käy
Vielä yksi kommentti tähän, kun tiedän tapauksesta todella paljon: Entä jos 21-vuotias valehtelee olleensa 16-vuotiaana hyväksikäytetty? Mitä todisteita voisi olla suuntaan tai toiseen tai mikä riittäisi todisteeksi? Tyttö kävi vielä "hyväksikäytettävänä" monta kertaa, aina tuli takaisin ja pyysi isäänsä vielä tuomaan? Ja sitten tuli oppilaaksi, vaikka kansanparantaja ei ensin häntä ottanut, vaan ohjasi toisen kansanparantajan kursseille, missä tyttö kävikin, mutta halusi nimenomaan tämän kansanparantajan kursseille, mihin sitten lopulta pääsi, kun oli 18 täyttänyt.
No, emme voi tietää varmasti mitään, mutta sen tiedän, että kansanparantaja ei ole näitä tunnustanut, vaikka jopa seloste antaa niin ymmärtää. Oikeus voi tehdä niin, kun ei asiasta saa kertoa, salaista kaikki. Toki on valittanut, juu.

Eikä muuten ole ainoa hyväksikäyttöoikeudenkäynti, jossa on tuomittu kansanparantaja vain siksi, että hän tekee outohoitoja! Ilman mitään todisteita hyväksikäytöstä. Todellisen hyväksikäytön ilman muuta tuomitsen. Mutta ei kansanparantajat osaa mitään hypnoosia, vieläpä paremmin kuin kukaan hypnoosialan ammattilainen! Camoon.

Mutta yleensäkin on paljolti tekijästä kiinni onnistuuko jäsenkorjaus. Kannattaa vaihtaa hoitajaa, jos pariin kertaan ei mitään tapahdu. Näitä todella hyviä vanhoja parantajia, jotka ovat tehneet yli kaksikymmentä vuotta pelkästään jäsenkorjausta ja kansanparannusta, ei ole enää montaa. Kalevalaisesta jäsenkorjauksestakin on jäänyt iso osa tietotaitoa pois, kun Penttilä ei halunnut opettaa niitä näille "tuotteistetuille". Nuo Raimon "hyväksikäytetyt" naisoppilaatkin tekevät jäsenkorjausta ja antavat energiahoitoa, vaikka eivät ole olleet kursseilla kuin parina vuonna eli enintään neljä kurssia. Mitä siinä ajassa oppii? (Ja vieläpä antavat samaa energiahoitoa, jota ovat väittänet hypnoosiksi.) Myös muilla tekniikoilla kuin keskipohjalaisella (tai perinteisellä tai kalevalaisella) jäsenkorjauksella rangan saa paikoilleen! Jos vain löytää hyvän tekijän. Mm. kalanruototekniikka on vanhaa suomalaista perua.

Muuten, edesmennyt Aki Loikkanen kehitti kollageeniterapiaansa ollessaan Kaustisen kansanparannuskeskuksessa ja teki yhteistyötä näiden kansanparantajien (Penttilä, Holtti ym.) kanssa.

Yksi hyvä ja erittäin yksinkertainen tapa avata alaselän selkänikamia on harppoa portaita ylös kaksi porrasta kerralla ja tulla hissillä alas. Yläselkää on erittäin vaikea itse laittaa paikoilleen, jos nikamat ovat sisäänpäin painuneet tai, kuten usein on, yläosalta kiertynyt vasempaan ja alempaa oikeaan tai toisinpäin. Vaikka nikamat saa paikoilleen, ne eivät pysy, jos lihakset ovat jumissa. Ne olisi hyvä rentouttaa jollain ensin, hieronta tai jokin lämmin käsittely on hyvä. Jos osaa, niin energiahoidolla se hoituu. Tuonne Helsingin messukeskukseen voi mennä kokeilemaan hoitoa I love me -messuille. Siellä on hyviä ja vielä parempia käsittelijöitä.

Ennaltaehkäisyä on myös suolla kävely tai juoksu, vielä reppu selässä. Siinä joutuu nostelemaan polvia ja nikamavälit väljentyy eikä kova alusta haittaa.
 
Niinkuin sanoin, tiedän vain mitä lehdissä on kirjoitettu. Tuo "yksittäistapaus" ei muuta asiaa mihinkään suuntaan vaikka sitä ei olisi ollut ollenkaan, 3 muuta naista kokivat tulleensa hyväksikäytetyksi ja niinkuin jo aikaisemmin totesin vaikka toiminta olisi ollut vapaaehtoista, on se todella kuvottavaa ja alan etiikan vastaista. Lähes sama asia jos lääkäri olisi tehnyt samoja asioita potilaille, puolustaisitko häntäkin ?

Mut en jaksa enää keskustella asiasta
 
Kiitos hyvistä vinkeistä! Olen selkää pyöristänyt menemällä selälleni makaamaan ja heittämällä sitten jalat pään yli. Tässä asennossa olen sitten vähän "nytkyttänyt" ja vähitellen paikat antaakin periksi. Pyrin tekemään tämän joka aamu, illalla ei tunnu tehoavan samalla tavalla. Samoin olen tehnyt niin, että menen kontalleen ja pyöristän rankaa hengityksen tahdissa. Kävin joskus fustra-tunneilla ja siellä oppi hengitystekniikkaa hyvin. Tosin fustrassa onnistuin myös venäyttämään oikean lapani, kun se oli ilmeisesti liian jumissa ja ohjaaja venytytti sitä liian pitkälle lisäpainon kanssa. Tästä on nyt kuitenkin pari vuotta aikaa.

Kävin hierojalla ja pahimmat jumit yläkropassa löytyivät nimenomaan oikean lavan alta. Kaikkea ei saatu kerralla auki, mutta olo keveni kyllä paljon. Jalkoihin ei vielä päästy käsiksi. Otin nyt neljän hieronnan setin ja käyn kerran viikossa, ainakin alkuun. Tämä tuntui olevan hyvä hieroja. Olen käynyt sellaisellakin, joka onnistui vain pahentamaan jumeja runnomalla liian kovaa.

Nilkan kanssa on edelleen ongelmaa. Ei oikein tunnu kotikonstein helpottavan. Oikean jalkaterän sisäsyrjä ei seistessä ja kävellessä meinaa ottaa kunnolla maahan kiinni. Oikea nilkka ja jalkaterä myöskin ojentuvat heikosti. Nilkan kiertoliike on vajaa, eikä ainakaan jäsenkorjaaja saanut liikerataa avattua... Saatikka sitten, että saisin sitä itse paremmaksi. Nilkka vain tyssää "kiinni" tietyssä vaiheessa kiertoliikettä. Hankala selittää näin kirjoittaen.
 
Meille toi on opetettu kaavalla "Kineettinen ketju", Eli nilkan virheasento > Polven virheasento > Lonkan virheasento > Lantion virheasento > Skolioosi > koko paketti solmus ja toispuoliset kireydet. Voi myös olla, et lantio kipannu ensin, ja sielt pakannu jalkaan päinvastoin ton + ylöspäin. Eli kyllä toi pitäis kans lähtä lantiosta tsekkailemaan. Suora rankakin viittaa, että se on väärässä asennossa. Kalevalainen Jäsenkorjaus vois auttaa, koska siin katotaa jaloista päähän koko setti. Eli kokeile jotain toista osaajaa, ei tota jolla oot jo käyny jos kerran mitää ei tullu aikaseks. Se on niin paljo tekijästä kiinni onko se opetellu vai "opetellu" hommat. Kuten muissaki hoitomuodois, ihan tekijästä riippuvaisii juttuja eli joku oikeesti osaa, joku "osaa" :)

Itekki käyny monella (Kalevalainen jäsenkorjaus, naprapatia, osteopatia, fysioterapia, hieroja) vuosien saatos ja huomannu et joku vetää kertalaakist kuntoo ja joku toinen saattaa yrittää 3 kertaa ja tuntuu silti et mitää ei tapahtunu edelleenkään. Eli ihan tekijäriippuvainen juttu.

Jarkko sulle neuvoki jolla voit ite nasauttaa lapojen välin auki, mut jos se kiertää lantiosta + lihaskireydet jää sinne, kuten jääkin. Ni se lukottaa aika nopsaa uusiks ne. Tennispallot esim. Sukan sisään ja selän alle (ranka jää pallojen väliin). Mutta sil voit saada hetken helpotusta oloon.

View: https://www.youtube.com/watch?v=xaNrKYKL5fI


Itse teen noin mutta siten, et käännän enemmän niskoista kun toi ukko, jolloin rankaan syntyy pienehkö venytys ja varmemmin aukeaa. Kylmiltää ei tosiaa kannata runnoa :) Vaatii vähä harjottelua aluks.


Kävin siis kalevalaisella jäsenkorjaajalla. Ehkäpä pitää etsiä joku kokeneempi osaaja. Tämä ei siis ollut vielä kovin kokenut tekijä. Tuntuu vain kalliilta kokeilla eri vaihtoehtoja, kun kaikista korjaajista tuntuu kuitenkin olevan sekä hyviä että huonompia kokemuksia. Pitäisi saada kokemuksia sellaiselta ihmiseltä, joka on käynyt jäsenkorjattavana suunnilleen samanlaisten ongelmien kanssa kuin mitä itselläni on.

Timo Maaraselle haluaisin, mutta hän näyttää kotisivujen perusteella olevan Lahdessa vain keskiviikkoisin ja Lahtea kauemmas minun voi olla vaikea kulkea. Voisihan Maaraselle kuitenkin soittaa ja kysäistä aikatauluja.
 
Kävin siis kalevalaisella jäsenkorjaajalla. Ehkäpä pitää etsiä joku kokeneempi osaaja. Tämä ei siis ollut vielä kovin kokenut tekijä. Tuntuu vain kalliilta kokeilla eri vaihtoehtoja, kun kaikista korjaajista tuntuu kuitenkin olevan sekä hyviä että huonompia kokemuksia. Pitäisi saada kokemuksia sellaiselta ihmiseltä, joka on käynyt jäsenkorjattavana suunnilleen samanlaisten ongelmien kanssa kuin mitä itselläni on.

Timo Maaraselle haluaisin, mutta hän näyttää kotisivujen perusteella olevan Lahdessa vain keskiviikkoisin ja Lahtea kauemmas minun voi olla vaikea kulkea. Voisihan Maaraselle kuitenkin soittaa ja kysäistä aikatauluja.

Jos lahti kelpaa niin sieltä löytyy Marko Lahtinen, Mestaritason kalevalainen jäsenkorjaaja. Osaa todellakin hommansa ja tietää mitä tekee / mistä kiertää jne. Hieroja / Kalevalainen (Mestaritaso) / Kuntohoitaja koulutus. Voin heittää yv:llä puh nron jos halajat. En oo kuullu tosta yhtää negatiivist palautetta, saatikä mitä omakohtast kokemusta on. Kouluttaa kalevalaisii jäsenkorjaajia myös.
 
Kävin hierojalla ja pahimmat jumit yläkropassa löytyivät nimenomaan oikean lavan alta. Kaikkea ei saatu kerralla auki, mutta olo keveni kyllä paljon. Jalkoihin ei vielä päästy käsiksi. Otin nyt neljän hieronnan setin ja käyn kerran viikossa, ainakin alkuun. Tämä tuntui olevan hyvä hieroja. Olen käynyt sellaisellakin, joka onnistui vain pahentamaan jumeja runnomalla liian kovaa.

Yleensä tuollainen lapaluun seudun jumitus liittyy huonoon ryhtiin, heikkoon liikkuvuuteen ja/tai heikkoihin yläselän lihaksiin / tukilihaksiin.

Oletko tehnyt jotain mobilisoivia liikkeitä tai vahvistanut selkää? Pelkkä hieronta auttaa tuntemuksiin, mutta ei välttämättä korjaa ongelmaa.

Tämä kaikki voi kyllä liittyä jotenkin tohon jalkaan kuten ehkä aiemmin oli puhettakin, mutta sitä on vaikea analysoida netin välityksellä.
 
Ajattelin linkittää tännekin, kun tuli sattumalta vastaan tänään: http://hyvinvointi.ts.fi/terveys/lihaskalvot-ovat-ihmisen-sisainen-tuhkimo/

Olen tässä tovin miettinyt, että kuinka paljon itsellä vaikuttaa lihaskalvot mm. jalkojen ja lonkkien kireyteen. Eräs kiropraktikko minulle puhui tästä jo yli vuosi takaperin, mutta se jäi lyhyeksi pohdiskeluksi. Nyt kun olen venytellyt pitkään esimerkiksi lonkankoukistajia ja reisiä ja ne edelleen vetävät piukaksi naurettvan helposti, on tämä asia tullut uudelleen mieleen.

Syy tähän on omalla kohdalla varmaan aika selvä; pitkään jatkunut liian vähäinen aerobinen/mobilisoiva liikkuminen ja jatkuva istuminen sekä paikallaan olo esim duunissa. Ajanpuutteen takia kunnon liikkuminen on rajoittunut lähinnä alkulämpöihin salilla. Tavoitteena on ehdottomasti lisätä tuon tyyppistä liikkumista, toivottavasti tuolla alkaa helpottamaan tuo koipien toivoton jäykkyys.
 
Toi kyllä, eli lihaskalvot. Itekki pitkää pohdiskellu asiaa että ne taitaa sielä olla se pääsyy joka kiristää (itelläni).
Foamroller.fi:n Jukan (ton firman pomo) kanssa oon jutellu asiasta niin tokas kanssa että kalvot, ja se on piiiitkä prosessi saada ne sieltä löystymään.
Muistaakseni C Vitamiini, Sinkki ja MSM nopeutti hieman hommia, mut ei radikaalisti. Eli vaatii vaa työstämistä.

Toi on totta mitä tuola sun laittamas linkis oli "– Putkirullauksessa voidaan mennä kyllä rajusti metsäänkin. Se ei pidä paikkaansa, että mitä enemmän rullaus aiheuttaa kipua, sitä tehokkaampaa se on. Kannattaa kysyä neuvoja rullaukseen asiantuntijoilta."

Jos rullaa hiemanki jännityksessä, liikkuvuus kärsii entistä enemmän. Jos saa itsensä totaalisen rennoksi, liikkuvuus lisääntyy heti. Et joo, seki vaatii opettelua eikä vaan et käynpä siihe ja täysii painetta ja veivataa ees taas... Kuten moni tekee. Itsekin tähän välillä sorrun että ei sen puoleen.

Mutta joo. Mulla varmasti sama syy mikä nuo kiristänyt, elikkäs istumatyö jne. Oon tässä viimeaikoina yrittäny niitä työstää mutta aika vähän vasta. Tarkotus ois saada kroppa taas suoraksi, rennoksi ja toimivaksi kokonaisuudeksi jälleen... Kuten se joskus kauan kauan sitte olikin. Eri asia sitte miten kauan siihe menee, ja mitä tarvii tehdä. Katotaa. :)

Staattisten venyttelyiden lisäksi oon ottanu nyt dynaamiset venytykset, jotka vähä niinku just noita kalvolinjoja fiksailis, mut on siinä kyl hommaa. Luulin ennen et oon notkee ku mikäki ku spagaatti menee jne (eli staattiset ei oo tuottanu problemoksia juuri koskaan.) Mut dynaamisia ku alko tekee ni totes et no huhheijakkaa, oon kankee ku rautakanki varsinki yläkropalta.

Sit tuola luki toi "– Tämä alue vaatii vielä lisätutkimuksia, mutta jo nyt alustavat löydöt antaisivat selitysmallia sille, miksi jotkut meistä näyttävät reagoivan stressiin voimakkaasti esimerkiksi niskajumilla tai alaselkäkivuilla."

Nostanpa käden. Niska/hartia tiukkaa ihan vitusti, kun iskee stressi.
 
Viimeksi muokattu:
Jos lahti kelpaa niin sieltä löytyy Marko Lahtinen, Mestaritason kalevalainen jäsenkorjaaja. Osaa todellakin hommansa ja tietää mitä tekee / mistä kiertää jne. Hieroja / Kalevalainen (Mestaritaso) / Kuntohoitaja koulutus. Voin heittää yv:llä puh nron jos halajat. En oo kuullu tosta yhtää negatiivist palautetta, saatikä mitä omakohtast kokemusta on. Kouluttaa kalevalaisii jäsenkorjaajia myös.

Heitä ihmeessä numero yv:llä! Lahti on ihan OK matkan päässä. Samassa jamassa junnaan edelleen kropan ongelmien kanssa. Sen verran olen saanut lisäselvityksiä tehtyä, että jalkani virheasentoa on jo ennen kouluikää yritetty korjata jonkin sortin tukipohjallisilla. Äidin mukaan tästä ei ollut ainakaan hyötyä, mutta ei osannut arvioida, onko ollut haittaa. Lisäksi isän puolen suvussa vähintään kolmella neljästä on ollut ongelmia lannerangan alueella. Olen rakenteeni perinyt aikalailla siltä puolelta sukua. En nyt todellakaan sano, että perintötekijät tai perinnöllinen rakenne olisivat syitä mihinkään, mutta ehkä alttiutta voi olla samoille vaivoille.
 
En epäile ainakaan itse yhtään, etteikö perinnöllisyys tähän vaikuttaisi. Itselläni on ollut hyvin saman tyyppisiä selkä ja lantio vaivoja kun isäukollani.
 
Heitä ihmeessä numero yv:llä! Lahti on ihan OK matkan päässä. Samassa jamassa junnaan edelleen kropan ongelmien kanssa. Sen verran olen saanut lisäselvityksiä tehtyä, että jalkani virheasentoa on jo ennen kouluikää yritetty korjata jonkin sortin tukipohjallisilla. Äidin mukaan tästä ei ollut ainakaan hyötyä, mutta ei osannut arvioida, onko ollut haittaa. Lisäksi isän puolen suvussa vähintään kolmella neljästä on ollut ongelmia lannerangan alueella. Olen rakenteeni perinyt aikalailla siltä puolelta sukua. En nyt todellakaan sano, että perintötekijät tai perinnöllinen rakenne olisivat syitä mihinkään, mutta ehkä alttiutta voi olla samoille vaivoille.

En näköjää voinu viestiä laittaa, pitää kai olla VIP Jäsen että voi pistää. Joten paan puh nron tähä, ei kai se mikää salaisuus ole ku netistähän tän löytää. :)
0503619676 , eli Marko Lahtinen nimeltään ja Mestaritason Kalevalainen Jäsenkorjaaja Lahdesta. Osaa varmasti hommansa.
 
Tässä muuten yksi mahdollinen (joskin ei suinkaan mikään varma) tapa omatoimisesti tutkia, miten SI nivel pelittää. kaverin tosin tarvitsee:


View: https://www.youtube.com/watch?v=iw78bR-o7xs


Itse olen tätä parilla henkilöllä kokeillut, ja toisella jolla oli selvää vinoutta niin lantiossa kuin koko rangassa tämä näytti todella selvästi jumiutuneen SI nivelen. Samaisessa videossa on hyvä kotikonsti, jolla sen voi saada auki, mutta tämä ei toimi läheskään kaikilla.


Tää on ollut hyödyllinen ketju lueskella. Mulla on ollut todennäköisesti vuosia lantio vinossa ja selkä kierossa, oikea olkapää ylempänä ilman, että edes itte tajusin ongelmaa. Alaselkä vaan aina jumissa ja jalkatreeni vähän haastavaa.

Noh, muutama viikko sitten sain kumpparin avulla jumppaamalla SI-niveltä herkisteltyä ja lopulta paikalleen. Oli kyl jännä tunne, kun yhtäkkiä oli ryhti suoremmassa kuin vuosiin ja molemmilla jaloilla pystyi ponnistamaan samaan aikaan. Ranka poksui ja natisi treenatessa ja yläselässä paikat ihan jumissa suunnanvaihdoksesta. Innoissani tietty jalkojakin oon sitte reenaillu, mutta eilen taas huomas, että olkapäät aivan eri tasolla ja todella vino olo, ihan ahdisti olla.

Kokeiltiin sitte eilenillalla huvikseen tota videon konstia ja samantien meni olkapäät huomattavasti suorempaan :) Yön aikana selkää särki ja aamulla SI-nivelen kohdalla kipuja, kun vas. jalalle laittoi painoa, mutta pienellä kumpparijumpalla tais mennä taas kunnolla paikoilleen, kivut hävis. Ihan ihme liike :)

Tästä viisastuneena nyt ei reiluun viikkoon kyllä kunnon jalkajumppaa ja paljon kehonhuoltoa, että sais selän lihakset asettumaan oikeaan asentoon. Kiristää ja jännittää koko yläselkää kaulaan ja ohimoihin asti, kun joka viikko on eri asennossa...
 
Lihasmuisti on vittumainen asia ku vuosia on ens solmussa. Ottaa oman aikansa ja sitten sekin, että alkaa kantamaa oikeilla lihaksilla (eli että ne vahvistuu ja hermottaa jne).
 
Saattaa olla myös ettei SI:tä saa itse paikalleen, se kuitenki vaatii paljon enemmän voimaa mitä itselleen pystyy asennoilla tekemään. Lantion saa korjattua erilaisilla liikkeillä jolloin kroppa oikenee hetkeksi, varmasti lähes kaikki itsehoitoa harrastavat saavat juuri tuon lantion asennon paukautettua eikä SI-tä mutta toki lopputulos on sama, ei vaan haluais tuota ongelmaa hoitaa jokapäivä kun jos katto vuotaa ei mitään järkee vaihtaa joka päivä uutta astiaa alle vaan korjata se vuoto
 
No eikös se jos lantio kippaa suuntaa tai toisee, menee SI:kin silloin suuntaa tai toisee. SI on Ristiluu/Suoliluu liitos eikä sen maagisempi asia. Notta eihän se lantio voi kääntyä mihinkää ilman että toi liikkuu, tai sit antaa lannenikamist aika hyvää twistiä jos toi paketti on paikallaa. Tai sit se kääntyy ristiluusta (jolloin se taas kohdistuis kuiteskin SI Niveleen se liike). Siel on muutama milli sitä liikettä, eli ei kovin paljoa, helposti se kyl kireyksien takia lukittuu väärää asentoo ja lantio on vino... Suurinpiirtein näinikkäästi.

lantio1.jpg
 
Saattaa olla myös ettei SI:tä saa itse paikalleen, se kuitenki vaatii paljon enemmän voimaa mitä itselleen pystyy asennoilla tekemään. Lantion saa korjattua erilaisilla liikkeillä jolloin kroppa oikenee hetkeksi, varmasti lähes kaikki itsehoitoa harrastavat saavat juuri tuon lantion asennon paukautettua eikä SI-tä mutta toki lopputulos on sama, ei vaan haluais tuota ongelmaa hoitaa jokapäivä kun jos katto vuotaa ei mitään järkee vaihtaa joka päivä uutta astiaa alle vaan korjata se vuoto

Mitä tarkoitat lantion korjaamisella tai paukauttamisella?

Lantion liike on käsittääkseni pääosin sitä, että lannenikamat ja lonkkanivelet liikkuvat. Voisin kuvitella, että näiden "lukkoon meneminen" aiheuttaisi hankaluutta liikkumisessa ja selvää kipua joko siellä lonkassa tai alaselässä.

SI nivelen liikkuvuus on pari milliä ja muutama aste. Eli lantio kyllä liikkuu reilusti eri suuntiin ilman että SI antaa yhtään myöden, se antaa enemmänkin eräänlaista joustoa tai "vaimennusta" kun liikkuvuutta, näin olen ainakin ymmärtänyt.

Jos lantio on sivuttain vinossa (ks kuva), se SI nivel saattaa olla yksi oire joka edesauttaa koko kropan vinoutumista, mutta ei ole varsinainen syy. Sytiä voi olla esim Jalkojen eri pituisuus - joko todellinen eli luustoperäinen, tai jonkin aiheuttama, esim pronaatio toisessa jalassa tai polvessa jotain häikkää. Tai sitten lihasepätasapaino, toispuoleinen heikkous tai jäykkyys esim lonkankoukistajissa tai pakarassa.

Eteenpäin kippaamisen aiheuttajia onkin puntaroitu täällä paljon. kireät lonkankoukistajien tai reidet (etu, sivu tai taka), lihasepätasapaino (lonkat/reidet vs pakarat ja takareidet, syvät vatsalihakset vs selkä) jne jne.

Mutta kuten todettu, se SI nivelen virheasento voi tosiaan aiheuttaa sitä vinoutta. Jos nimenomaan sen saa avattua ja sillä koko kroppa suoristuu, todennäköisesti se on yksi ongelman osa, mutta tuskin sen varsinainen aiheuttaja. Sen avaaminen ja naksauttelu ei siis välttämättä korjaa ongelmaa, ihan mutu tuntumalta sanoisin, että se tuskin on hyväksi nivelelle jos sitä ihan jatkuvalla soitolla manipuloi. Tärkeämpää olisi selvittää, mikä sitä vetää väärään asentoon.
 
Mulla on nyt ainakin näyttänyt ranka ja olkapäät pysyvän suorassa, kun itse jumppaamalla ja tuon ylläolevan videon liikkeellä on sitä lantiota manipuloitu. Viikon oon nyt väitellyt raskasta jalkatreeniä ja keskittynyt koko ajan olemaan suorassa enkä tän viikon aikana oo ruvennut muuten sitä niveltä suorittamaan ellei se oo tuntunut alkavan mennä huonoon asentoon (tuntuu jäykkyyttä ja kipua SI-nivelen kohdilla). Mäkin ajattelin, että ei turhaan kannata sitä koko ajan rassata.

Ens vkolla menossa ensiapuna osteopaatti-fysioterapeutille näyttämään itseäni, että mitä kaikkea korjattavaa musta löytyy. Jos sieltä ei löydy tarvittavaa apua ja vaiva jatkuu, täytyy sitte ettiä seuraava ammattilainen. Mutta rangan asennon ja tuntuman mukaan jotain merkittävää tuolla lantiossa on kyllä tapahtunut ihan kotikonsteinkin.
 
täsmennän vielä sen verran, että yllä puhuin pääasiallisesti tilanteesta, jossa se SI on jatkuvasti lukossa, silloin on syytä tutkiskella mikä sen oikein vetää vika-asentoon.

Esimerkiksi sinun kohdallasi @Mursuke voi hyvin olla niin, että se on kerran päässyt lukkoon ja avaamalla sekä pitämällä paikat liikkuvina homma on sillä hoidettu eikä se enää vaivaa
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom