Lantio vinossa / ranka kierossa

toispuoleisesta vinoudesta olen lukenut tosi vähän. Oliko sulla jalkojen pituus tarkastettu esim lantion röntgenillä?

toki lihasepätasapaino tai -jumit voi olla toispuolisiakin
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ei oo tarkastettu, mutta itte oon nyt tehny kaikenlaisia testejä selvittääkseni tuon asia. 4 päivää nyt kävelly tukipohjallisilla ja on alkanu oikeen urakalla vääntämään vasenta jalkaterää kieroon ja oikean pohjassa tuntuu kauhee paine, lisäksi vasen etureisi jännittyy koko ajan ihan huomaamatta, ilmeisesti yrittää korjata pituuseroa? Mulla täytyy olla oikee jalka pidempi, mutta vaikee se on huomata. Kuten napris sanoi, lantiossa ei ole mitään vikaa. Fyssari sanoi, että jos ristiluu on suorassa, ei voi jalka olla pidempia ja si-nivelet ei voi edes liikahtaa niin, että se aiheuttaisi pituuseroa. WTF!? Onko nyt kyse vaan siitä mihin kukin "koulukunta" uskoo? Ooon tehny liikkeitä joita fyssari määräs ja sanoi että tee vain toiselle puolelle koska siellä on vikaa. koitin myös toisin päin ja noi jalat ja lantionpuoliskat on ihan eri paria. Tässä 40km päässä olis kaustisen kansanlääkintäkeskus, mahtaakohan nuo osata jotakin tehä?
 
Käyppä kaustisilla. Siel on Kaustislainen jäsenkorjaus. Suattaapi auttaa. Mut jos löydät jostain Kalevalaisen Jäsenkorjaajan niin se ottaa n. 2 tuntia ja tsekkaa varpaista kallonpohjaa koko ruodon mikä siel mättää ja fiksaa kaiken siit matkalta (opiskelen sitä itse). Kaustisista oon kuullu että ne tsekkais vaan oirekohdan, ei kokonaisuutta mutta mene ja tiedä. Ja tuota, kuulostaa jännälle et kinttu vääntää ja kirraa yms pohjallisil. Mutta kyllähän ristiluu voi olla suora, ja SI Lukittunu, ja päinvastoinki et pelkkä ristiluu voi karata omille teilleen. Ja tuota. En oo koskaa kuullu et jalat on eripituset, jos lantio ois suora, ellei oo sit synnynäinen vika joka on ehkä 1% ihmisistä, loput onki sit lantion vääntämii näennäisesti eripitunen -setiks. Noit SI nivel korjaajiaki ku on niit, jotka osaa/tietää, ja niit jotka "osaa" vaikka sanoo et osaan kyllä.

Istu tasaperseelle lattialle täysin rennoks, jalat suorana etiäppäin. Zoomaile kantapäistä kumpi lyhyempi, se puoli prakaa. Eli anna kehon hakeutua siten, kun se haluaa, niin huomaat kyllä ku et pakota niit tasapitkiks.

Toinen tapa on mennä mahallee pitkäksee ja pistää kantapäät vierekkäin yhtee, ja tunnustelet miltä tuntuu / pyydä joku kattomaa. Kyl sen tuntee jos ne ei oo rinnakkain vaan toinen pidemmäl. Ite tutkin tänään näin ja totesin et vittu oikee puoli karannu, oikee kinttu lyhyempi. Ihmekkää ku taas kirraa joka puolelt.
 
Viimeksi muokattu:
Onko nyt kyse vaan siitä mihin kukin "koulukunta" uskoo?

Vähän näin se taitaa olla. Olen juossut vuosien varrella toistakymmentä asiantuntijaa läpi, joista väittäisi lähes jokaisen olleen omalla tavallaan ihan pätevä, mutta siitä huolimatta tasan yksi omt fyssari osasi lopulta oikeasti diagnosoida nappiin, ja myös opastaa korjaamisessa jonkin verran.
 
@Puhi siis onko diagnoosi nyt siis lättäjalat vai tuo toispuoleinen anterior pelvic tilt vai molemmat? :D putosin kärryiltä. ja yleensä jalka "pitenee" siltä puolelta, millä puolella tuo anterior pelvic tilt on. vaikea uskoa, että ei olisi SI-nivelessä häikkää, jos lantio on toispuoleisesti kipannut..
 
Mä ymmärsin, että fyssari oli epäillyt sen johtuvan jaloista?

Sikäli samaa mieltä, että aina kun olen kuullut sivuttaisesta kippauksesta, on se liittynyt SI niveleen, mutta kai se on mahdollista että esimerkiksi toisessa jalassa on koukistaja niin jumissa, että vetää vinoon? tai pakaroista toinen puoli ei tue kunnolla ja sitä lähtenyt kiertämään, tai muuta vastaavaa?

Tässä muuten yksi mahdollinen (joskin ei suinkaan mikään varma) tapa omatoimisesti tutkia, miten SI nivel pelittää. kaverin tosin tarvitsee:


View: https://www.youtube.com/watch?v=iw78bR-o7xs


Itse olen tätä parilla henkilöllä kokeillut, ja toisella jolla oli selvää vinoutta niin lantiossa kuin koko rangassa tämä näytti todella selvästi jumiutuneen SI nivelen. Samaisessa videossa on hyvä kotikonsti, jolla sen voi saada auki, mutta tämä ei toimi läheskään kaikilla.
 
Eli siis fyssari tutki jalan asentoa ja vasen jalka oli ylipronaatiossa (ei ole synnynnäinen vaik lättäjalat vähän ovatkin.ei ole ollut ennen näitä oireita) Vasen jalka on siis taittunut ja kun laittaa jalat suoriksi ja jännittää reisiä, vasuri on aivan muodoton, reisiluu kääntyy erikoisesti. Fyssari ei tätä reisiluuta toki nähnyt enkä esitellytkään. anteriot pelvic tilt vasemmalla puolella johtuisi juuri tuosta lonkan ulkokiertäjästä ja näitä sen antamia liikkeitä pitäisi tehdä lopun elämää? Töissä huomaa kun työhousut jalssa, että vasen puoli vyötäröstä roikkuu alempana. ei kai lonkan ulkokiertäjä vaikuta istuessa, koska istuessakin olkapäät eri tasolla ja rintakehä vinossa.vasen pakara väsyy nopeampaa. Soitin tuossa sille kalevalaiselle korjaajalle jolla kävin kesällä, että ristiluu on edelleen suorassa mut ongelmia vieläkin. kerroin oireet ja se sanoi että jaa, siellä on sitten koko lantio pudonnut pois paikoiltaan. kysyin saako se sille mitään. "saan kun ensin käyt kuvauttamassa lantiosi". Kysyin miksi kuvan siihen tarviit? Ukko sanoi että siks etten käännä sitä liikaa ja sit se kallistuu toiseen suuntaan. "et oo ensimmäinen tämän ongelman kanssa" :D
 
Joo lantioprobleemalta kuulostaa hyvinki, koska olkapäät / rintakehä kiertyy / taittuu. itellä iha samaa. Tarvis käyä kans oikasuttamas jollain, kun ei ite oikee pysty hoitaa itteää tost jamast kasaa enää :D
Ja muutenki itse itseää on hankala duunaa, mitä nyt foam rollaust/venyttelyy/rangan lukkoja auki yms pientä saa tehtyä, ei läheskää sama et joku toinen tekee koko helahoidon sulle. Lantio on se hankala, sille en oo keksiny mitää fiksuu, saatika ainakaa pysyvää ratkasuu et ite vois sen junttaa suoraa. Kaikellaist variaatioo kokeillu mut aika +-0 :D

Mut niin meille noil kursseilla kouluttajat on hokenukki et "Käykää myös itse hoidettavana, niin myö muutkin käyää", koska siin helposti jumittuu omaki kroppa, ku muita availee. Kuitenki fyysisest raskasta, vaikkei sitä välttis punttisalii yms voi verratakkaan. Sen verta tos katellu et oikee jalka mulla taas lyhyempi (SI Ongelmaa oikeel) ja oikee polvinivel ihan vinossa (Särkee), olkapäät heittää eritasoo/rintakehä kans taipuu tollee hienosti. Eli se meinaa et koko paketti on solmussa jo ja avauksen, jos toisenkin tarpeessa. Sit tietysti tää anterior pelvic tiltti kaupanpäälle viel ni pakkaa niskoihi itellä sen rasituksen. Eli melko solmus koko äijä :)

Törmäsin tämmösee sivuu, jos ois apua jollekkin, ehkä itelleniki (En viel lukassu kokonaa, selasin nopsaa)
http://www.swolept.com/posts/fixing...o-make-your-butt-and-gut-smaller#.VehfD_ntmko
 
hyvä linkki!

Kuten varmaan mainitsin niin itellä on ollut ongelmia saada noita lonkankoukistajia kunnolla auki, staattisessa venytyksessä ne kyllä tuntuu venyvän jotenkin, ja lantion asentokin hiukan paranee, mutta ne on samantien takaisin jumissa vaikka päivittäin venyttelisi ja pitkään. joka päivä kiristelee, osaksi istumatyön takia, mutta silti tuntuu ettei tuo venyttely tehoa...

Kävin tuossa fyssarilla taas, ja nyt ajattelin ottaa hiukan vaihtelua noihin venytyksiin tekemällä seuraavaa:

- lihaksia samalla aktivoiva venytys: tässä asennossa vuorotellen venytetään ja jännitetään lonkankoukistajia. eli ensin kunnon venytys, sitten painetaan polvella vastaan oikein kunnolla vaikka parikymmentä sekuntia, ja taas venytetään ja samalla ainakin ite pääsen heti hieman alemmas siinä venytyksessä.

- pumppaava venytys: samaisessa asennossa sellasta pumppaavaa liikketä useita kymmeniä kertoja. saman voi tehdä seisten joko näin tai näin. Liika ei tietty saa repiä, mutta itsellä ainakin sellainen kohtuullinen venkutus kyllä tuntuu ja kunnolla.

Lisäksi rupean vielä tehokkaammin vahvistamaan pakaroita ja syviä vatsalihaksia, katsotaan jos alkaisi suoristumaan...
 
Itelläni tulos samaa projektii eli pakaroille, takareisille kunnolla voimaa, ja syvät vatsat mukaa.
Mulla tuntuu olevan toi sama problematiikka eli vaikka kuinka venytän etureisii/lonkankoukistajia, apu on hetken eikä tahdo pysyä, eli ihan samalla lailla et venyttely ei tuota tulosta. Miettiny justiisa et mitähä keksis, vois kokeilla noit samoja.

Sit tietysti jossaa kohin varailis jäsenkorjauksee tms osteopatiaa, tai johonki aikaa ja sanoo et keskittyy enempiki sinne lantio/etureisi/lonkankoukistaja alueelle avaamaa, josko yläosa suorenis siitä sit tyyliin iteksee perää. Tottakai siis koko rangan saa käyä läpi et oikasee sen/avaa jne, mut pääpaino tonne ongelma-alueesee josta vaiva syntyy. Saattais sit sitä kautta alkaa venymääki paremmin ku ens saa kuonat liikenteesee lihaksista.

1 Fiksari mulle aikanaa sano ku totesin et "Tuntuu ku ei tulis venyvyyttä lisää" "Joo ei sitä saa enää ku lihakset pääsee tähä jamaa". Sekä Foamroller.fi Jukka Harjuhan sano jossain videolla, en muista tarkkaa mut tubesta löytyy sen nimel ku hakee että jos ei venyvyyttä synny niin foam rollaamisella sitte paikkoja auki, ni alkaa hissuksee se venyvyyskin parantua kun kalvot sun muut ei kirraile vastaa.
 
Pakko kysyä, minkälainen liike se on millä si-nivel avataan? Eli missä asennossa itse olette ja mitä korjaaja tekee? Onko korjaaja katsonut teidän röntgenkuvaa minkä perusteella on korjauksen suorittanut? Voisko tämä olla osasyy pysyvyyteen, että sitä on käännetty liian vähän? Ja onko ristiluu ollut suorassa kun ko. korjaus on suoritettu?Tulipa itellä mieleeni että mulla ei tod.näk koskaa viel kukaan oo ees niveltä paikoilleen laittanutkaan, kun ei ole osannut. Mulle tuo kalevalainen laittoi ristiluun suoraan. pari viikkoo ja toinen korjaaja sanoi että on se vähän kääntynyt. taas pari viikkoo ja yks tyyppi sanoi että on se vähä kääntynyt ja laittoi suorempaan.Nyt kun hieronnassa oon käynyt ni se on tarkistettu aina että on suorassa ja nyt viimeisen ehkä 2kk se on ollu suorassa.
 
Siihe on monenlaisia jippoja.
Jouko holma ja Maarasen timo junttaa sen mahallaan n. 45 asteen kulmassa lantiota alaspäin.
Jäsenkorjauksessa avataan istuen veivaamalla jalasta/fiksaamalla SI niveltä (Poistetaa lihaskireyttä). Ristiluu sitte taas siten että siitä painetaa sormilla ja tehää semmonen, ihme etee/sivulla/taakse liike keholla. Istuen tämäkin.
Jotkut painaa kyljellään lantion etuosasta yläviistoon/takaa alaviistoon ja samalla reittä hieman liikuttamalla( esim Naprapatia)
Jotkut painaa perseestä mahallaa toisel kädel ja toisel kädel junttaa reittä takakautta ylöspäin.
Osteopatiast en muista mitä se teki ite lantiolle mut Ristiluulle ainakin niin että paino kämmenillä aika voimalla mahallaan ristiluuta/käänti samalla johonkin suuntaan.
muunmuas näin... Eli noi kaikki variaatiothan on periaatteessa ainakin niin et kipataa lantioo takaspäin sinne, minne se kuuluu, koska se on pyörähtäny vähä notkoselän puolelle.

Se liike ei oo ku muutaman millin mitä SI:ssä itessää on, eli ristiluun ja suoliluun välinen liitos. Lihaskireyshän ne vinoon vetää ja jumittuessaan on "SI Lukossa" (Vääräs asennos jumahtaneena). En oikein jaksa uskoa et sitä lantiota voi siel ihan miten vaan käännellä ja väännellä, esim. Liikaa tyyppisesti. Koska ei siel oo kovin suurii liikkuvii osia. Melko usein toi runko suorenee jo sillä, kun se lihaskireys sieltä poistetaa, ja sit ehkä hieman juntataa kyseiselle nivelelle liikettä mikäli tarve vaatii.

Tuolt voi plärää lantio hommaa http://www.akupunktio.net/?sivu=81
 
Viimeksi muokattu:
mulla ei ole itsellä ikinä SI nivel ollut "lukossa", mutta yhdeltä henkilöltä olen sen onnistunut uskoakseni avaamaan, tuossa muutama viesti ylempänä videossa esitetyllä tavalla. Tai ainakin sen jälkeen on ranka ollut selvästi suorempi.

Kirjoitin "lukossa", koska en tiedä voiko se mennä varsinaisesti lukkoon vai onko kyse jostain virheasennosta tai liikkumattomasta nivelestä. Jokatapauksessa omat kokemukset kyllä tukee sitä, että se voi tavalla tai toisella olla jumissa ja avaamalla tai mobilisoimalla se suoristuu.

Myös muita kotikonsteja on paljon, esim tämä:



Tämä on puolestaan tyyppillinen tapa jolla kiropraktikko saattaa sitä fiksailla:



Toki syytä muistaa, että SI nivelessä voi olla muutakin häikkää, käsittääkseni se voi myös olla yliliikkuva.
 
Käsittelyn jälkee kannattaa sitten antaa SI:lle muistutusta että ne kans liikkuu, tuli just mielee... En oo tätä itekkää muistanu.

Osteopaatin neuvo oli et kävele perseellä lattialla... Eli pakaraa toisen etee niin sanotusti, meet eteenpäin siten. Eli se liikuttaa SI niveliä. Kuulemma samalla vahvistaa kyseisiä lihaksia jotka siellä tukee ja alkuu voi tulla kipeeks jopa, ku alkaa oikeet paikat kannatella/vahvistua.
Toinen keino on et selällee maaha polvet koukkuu (eli kohti kattoa) jalkapohjat lattiassa, ja työntää polvea eteepäin, jalkapohja ei liiku. Tunnet pienen liikkeen SI:ssä. Se on ihan muutama milli mut tuntee.
Naprapaatin neuvona oli että konttausasentoon polvilleen maahan, jalka suoraan vaakatasoon taakse, ja siitä polvi rintaan, ja taas taakse jne.

Siin muutama vippaskonsti liikkuvuutee.
 
Lisätää liikkuvuus settejä jotka hyväksi havaittuja. Noi jj:n laittamat on jeba ja sit täs pari lisää, liittyen enempiki yläkroppaa, mut myös koko kehoon tuo yksi. Muistakkee Perseen/takareiden vahvistus, etureiskan/lonkankoukistajan venytys/rullailu, syvien vatsojen treeni jne myös lisänä. Itelläni on nyt menos semmonen, sanotaako projekti jonka nimi vois olla "Ryhtiliike". Eli järkätää se balanssi takas. Oon niin kyllästyny tähä huonoo asentoo ja siitä aiheutuviin oireisiin ja jumeihin.


View: https://www.youtube.com/watch?v=5D3GH9IMg90


View: https://www.youtube.com/watch?v=7gAHV7PwCLI



View: https://www.youtube.com/watch?v=FyFJn1AjYgg
(Myös takaperin sama)


View: https://www.youtube.com/watch?v=b1p1xDGFM3g

Sekä rullailua toki

View: https://www.youtube.com/watch?v=lRAmE8W2FJM
(2 tennispalloa sukan sisään ja rullaamaan). Esimerkiksi näin toimii.

 
Viimeksi muokattu:
Ja tota, jos teillä muilla on hyvii liikkuvuus vinkkejä linkkinä jne, niin laittakaa ihmees jakoo. Pistetää koko porukan ruodot kuosii :) Meni tuo aikaraja tuost umpee ni en voinu siihe päivitellä tätä. Mut tos nyt yllä se mitä ite löysin tähä mennes ihan hyvänä havaittuna. Toki on Foam rolleri sit oma osansa ja sil tekee ihan ok jälkee mut oletan et kaikki tietää miten sil tehdään. Mut laittakaa noit "spesiaalimpia" jotka vois auttaa. Mikäli niitä onpi.. Kai noita ny muitaki on olemas.

Pakko jopa mainita jj09:lle ihan erityiskiitokset linkeistä. Apua oli. :)
 
Kävin kansanparantajalla suoristuttamassa lantioni. Ei se tehny yhtään jippoa si-nivelille mitä lumbago tuossa kertoi, oli kehittänyt jonkun oman homman.Nyt on olkapäät suorassa ja atlas oli myös kierossa, kaikki niskanikamat suoristi samalla. Tää kaveri sanoi että yleensä se ei tuu kauaa pysymään koska lantionlihakset vetää takasi, joten se rentoutti ne lihakset samalla "laiskanmiehen hieronnalla" älkää kysykö mitä se on, kun en itekkään ymmärrä, mutta hiki siinä tuli :D. Kertoi myös että kun otat rauhassa 3-4 päivää ni pitäis alkaa pysymään. Kävin sitten eilen ottamassa forkkuihin vähä leimoja ja tatskaaja sanoi, et mikä sun oikeassa kädessä on ku se on ihan erilainen ku vasen. No sit hokasin itekki että toi oikee rannehan on ihan kiertynyt tms. mikähän hitto tossa oikee on? Olkapäätkin lonksuu jopa kävellessä ja kyynärtaipeet naksuu .Lihaskalvot? napsuu niskassa välillä syvään hengittäessäkin. Olikos teillä kireyttä takaketjussa? Mulla on kantapäästä niskaan kaikki kireellä. Eteentaivutus huononee päivä päivältä, mut helpottaa hiukan kun rullaa pallolla jalkapohjia.
 
Kylhän täs kiristelee vähä koko kroppa. Kuulostaa mystiselt parantajalt millä käyt :D Mitä lie sit duunaa. Mut joo toi on ylein sääntö et kolmisen päivää rilääx et alkaa kroppa tukemaan uusiks, kun ens on kaikki löysätty sieltä.
Ja duodanoinaan joo, atlasnikama kippaa samaa asentoo kun lantio, kroppa siis kompensoi itseään "Suoraksi" vaikka todellisuudes onki ihan solmus sil hetkel.

Mut en kyl osaa sun lonksumisii/ranteen kiertymisii sanoa mitää, et mikä sielä tiukkaa ja vääntää.
Foamrollaus saattais ajan myötä auttaa löysää paikkoja ?
 
Veikkaisin et koko takaketju ainaki on jumissa. Eteentaivutukses en taivu enää mihkää ja het ku rullaa pallolla jalkohjat läpi ja koittaa uusiks ni saa 10cm lisää joustoo :D Toi ukko on todellakin mystinen mies ja on kehittäny ilmeisesti ite koko metodinsa. "ainutlaatuinen suomessa". laiskanmiehen hieronta on sitä, että istutaan vastakkain tuoleilla, se asettelee sun kädet tiettyyn asentoon polvillensa ja laittaa omat kädet sun polvien/reisien päälle. Sit se juttelee mukavia, tulee vähä väsyny olo, lihakset alkaa vähä nykimään, suolistossa kuplii ja hiki alkaa valumaan kainaloista. EN TAJUA!!! :D Kukas olis para tohon kalvojen käsittelyyn? Osaako osteopaatti mitään? Täs lähellä olis yks kehuttu ortopedinen osteopaatti.
 
Kuulostaa et oot saanu jonkusortin energiahoitoo. Osteopaatti teki mulle siten et makasin pöydäl, se vaa piti käsii mun päällä ja kupli mahas, ja milloo nyki mistäki. Ihmettelin et mitä hää tekee kun ei se painanu tms. Piti vaa käsiä polvil, ja reisil, ja sit viel lonkankoukistajil ja lopuks jostaa pallean kohilt. Ekaan kelailin et mikähä mies tää on mut huomasin et keho suoristu silloin.

Fascia manipulaatio -en tarkkaan tiedä mis päin suomes tehrään. Mut veikkaan et aika moni Fyssari ainaki osaa tätä.
Foam rolleri avaa myöskin kalvoja ku kärsivällisesti jynssäät.
Ja totanoinaan tolla videolla Jukka mainitsi jonku kalvon avaajan mut en jaksa ettii kohtaa, tsekkaa ite :p Aika alusta saakka puhuu fasciasta. Muutenki iha hyvää tietoa.


View: https://www.youtube.com/watch?v=Lvt86MuO98M
 
Viimeksi muokattu:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom