Lantio vinossa / ranka kierossa

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
syvien vatsojen aktivointiin on ohjeita netti pullollaan. Napa pitäisi imeä kohti selkärankaa, joka aktivoi syvät vatsat ja tästä asennosta voi tehdä vaikka sitten mitä. Tässä 5 progressiivista harjoitetta vahvistamaan syvää korsettia.
View: https://www.youtube.com/watch?v=lbWSwjVHTvM&index=3&list=PL65530B83FECFAEC8

edit. ei perhana nyt tullut tuo koko lista, mutta tuolta käyttäjältä löytyy lista, jossa on 5 harjoitetta.
 
Viikko takana. Olen pitänyt paitaa ainoastaan treeneissä kun noita paitoja on ainoastaan yksi. Treenejä tulee 6krt/vk ja kesto 20-40min. Ryhti on selkeästi parempi myös ilman paitaa. Olen huomannut että jos nyt annan ryhdin romahtaa, niin keskiselässä tuntuu pientä venytystä. Eli luulen että keho alkaa pikkuhiljaa tottua uuteen asentoon. Rintakehä on selkeästi korkeammalla, eli ikään kuin joku vetäisi narusta ylöspäin. Mielestäni hartijat ja pään asento voisi olla vielä paremmassa asennossa, mutta nekin on jo paremmin. Salitreeni on yksijakoinen ja välipäivinä vedän intervallitreeniä. Saliohjelmaa voisi vielä muokata siten että muokkaisi selkeästi pään ja hartijoiden asentoa.

Urheillessä keholla on edelleen uuteen asentoon tottumista. Salitreeni menee jo ihan ok, ja parempi ryhti ottaa selkeästi lihaksiin eri tavalla. Suurin totutteleminen on edelleen intervallitreeneissä. Esim. juoksussa ei vielä saa kunnolla tukea vatsalihaksista.

Olisko nyt joku kolme-neljä viikkoa takana, ja ryhti edelleen pysynyt hyvänä. Nyt tosin paitaa ei juurikaan enää huomaa treeneissä. Välillä huomaan että ryhtiä pitää korjata, mutta enimmäkseen ryhti on kyllä ihan hyvä jo ilman paitaakin.

Paita näyttäisi hieman venyvän käytössä kun treenejä on semmoset 14, mutta kutistuu taas hieman pesukoneessa (kylmäpesu). Tosin on se paita muutenkin ihan hyvä pestä välillä ;)

Nyt kun olen oppinut olemaan "pitkänä", niin pitää vielä keskittyä enemmän hartioihin ja niiden venyttämiseen, tai pikemminkin rintalihaksen venyttämiseen. Hartiat ovat kyllä myös automaattisesti hieman paremmassa asennossa kun paitaa on käyttänyt.
 
No niin, onkos ihmiset saanut uusia apuja vaivoihinsa? Kävin ite tossa 3 kertaa D.N naprapaatilla ja eihän se auttanu yhtään mitään. Kerroin vaivoistani ni tuumas että sää tarkkailet liikaa ihtees ja ajattelet negatiivisesti. Puhuipa tuo jumalastakin ja israelin uskonnosta ja ihmelääkkeistä :D Sillä miehellä on hurja usko siihen mitä tekee ja kaikilla olis sama vaiva sen mukaan. No eipä tarvi mennä enää sinne. Tutkin tuossa ihteeni ja kyllä se karu totuus on että lantioni on kiertynyt ja jaloissa pituusero. Toinen olkapää alempana edelleen ja kaikkia vaivoja, leuatkin ihan kierossa, vissiin C1 kääntynyt vinoon. Huomenna käyn sitten sellasella kaverilla joka on tuki- ja liikuntaelinsairaus erikoistunut, OMT ja MDT- fyssari, akupunktionkin hallitsee. Jos ei tuoltakaan apua saa ni laitetaan uus auttaja hakuseen. Käykääpä katsomassa akupunktio.net sieltä löytyy kuvien kanssa juurikin tuo mun ongelma ainakin ja luulen että jäätiköllä kaatuminen tuon aiheutti helmikuulla.
 
Jees jees. Jos jalkojen pituusero, niin se meinaa et lantio on kipannu (Se maaginen SI Tai ristiluu), skolioosi rangassa, olkapäät eri tasossa, eli myös kallonpohja kompensoi vinoon, eli samaan asentoon kun lantio. Oot siis yhtä mutkalla kun meitsi, ja leuatki käy kovilla välillä. Jeah, en oo yksin vaivoineni ;) Mut itseasias komppaan tota et akupunktio on jees, sain sitä pari kk sitte ja aukes todella, siis todella hyvin, lihakset. Mut kauheen pitkäaikasta pysyvää apua ei ollut, mutta oli todella jees.

Mut sit ku lähetää liikkeelle loogisesti että mikä vittu tähä edes auttaa. Anteeksi kiroilu mutta sallittakoon se koska onhan tämä vaiva ihan annelista.
Sanoisin itse näin :

1. Jos oot pahassa solmussa niin X Määrä Jäsenkorjaajaa, hierojaa, kiropraktiikkaa, naprapatiaa, OMT Fyssaria, osteopatiaa tms. Että alkaa oijeta, kireys hellittää jne.
2. Tulee kohtaan 1. Eli samalla kun käyt noissa, niin silloin, ja sen jälkeenkin jatkossa : Venyttele kireitä kohtia (etureisi/lonkankoukistaja/alaselkä/kallonpohja/rinta/etuolkapää/hauis). Ainakin nuo. Voimista. Takareisi, perse, yläselkä, niska. Ja tietenkin syvät vatsat.
3. RYHTI! Muista se. Kyttää sitä. Nyt aina ja ikusesti. Pakota se hermostoon että Pysy siinä. (Helpommin sanottu ku tehty)
4. Jos et tee noin. Vaiva palaa. Hieronnalla yms. Saadaan hetken apu, ei pysyvää. Sen oon oppinu ite tässä.

Eräs hieroja vastas ku kyselin ihan pari päivää sit osaisitko auttaa jännitysniskaa ja blaablaa oireisiin, huimaa yms. tuli naseva vastaus "Voin hieroa sut, saat siitä hetken avun. Mut jos haluut oikeesti pysyvää apua, voimista ne lihakset takasin siihen missä ne on ollut". Tää on ihan totta :) Toki iisimpi jumppailla, ku paikat on ees jossain määrin vetreet. Mut se oma osa, on tehtävä itse. Tuolta saadaa korkeintaa alkubuusti.

Korjatkaa / lisätkää jos oon hakoteillä.
 
Viimeksi muokattu:
Ootteko koittaneet fustraamista..? huhhuh, oon tässä 5 päivän ajan jumppaillut ja voi helvata siinä hommassa oikeasti tajuaa, että miten huonossa kunnossa nuo kropan ryhdistä vastaavat lihakset on. Ja omasta mielestäni en tällä hetkellä edes ole pahemmin jumissa. Ja siirtovaikutus arkeenkin tuntus olevan kohdillaan, oon jatkuvasti korjaamassa ryhtiäni paremmaksi. Ja tänään kävellessä kauppaan huomasin, että käytän pakaraani kävellessä joka askeleella :D en voi kun suositella, käykää edes kokeilemassa.
 
OMT-Fyssarilla käyty. Tais tulla totuus miehen suusta, kun aikansa mua tutkiskeli. Eihän vaan meillä olis melko tavallinen vaiva yhdistävänä tekijänä? Mulla on ollu aina lättäjalat, mutta kun dieettasin tuossa alkuvuodesta ja juoksin 3-4 tuntia viikossa 10 kilsan lenkkejä alkoi oireilla kroppa. Tsekatkaapas toi linkki niin huomaatte että saattaa löytyä vastaus kehon kierouteen yllättävänkin hassusta paikasta :D http://www.footbalance.fi/miksi-footbalance
 
molemmissa jaloissa yhtä paha? ei selitä jalkojesi pituuseroa tuo lättäjalkaisuus, vai tuliko noista eri pituisista jaloista jotain sanomista?
 
Itse astun kyllä linttaan jonkin verran, mutta oma fyssari ainakin oli sitä mieltä, että se on enemmin seurausta tuosta lantion asennosta. eteenpäin kipannut lantiohan voi kääntää polvia sisäänpäin ja sitä kautta aiheuttaa tuota.

tiedä sitten mikä on syytä ja mikä seurausta, mutta kun lantion asentoa olen korjaillut niin tuntuu, että lättäjalkaisuus on samalla hieman helpottanut.
 
Nii pittäis kyl laittaa mut kuka alottaa? :D

Mut oon jj:n kans samaa mieltä, samaten tosin Riseen että ei selitä jalkojen mittaeroa ja sitte nimenomaan lantio vaikuttaa enempi tonne jalkoihi, kun ite jalat lantioon / koko kehoon. Lantio on nimittäin sama ku talon kivijalka, jos se ei oo kunnossa, ei oo muutkaa paikat. Mut jos se jostain helvetin pohjallisesta tms ois kiinni ni tänne semmoset ja vähä äkkiä :p Kuitenki hieman epäilen.

Mut hyvähän se on et tulee näkökantoi eri suunnista, ni jokaselle kenties löytyy se oma apukeinonsa.
 
Jaksa alkaa mitään kuvia nyt napsimaan, koitan kuunnella edes kerran elämässäni ammattilaisen mielipidettä :D Kuten footbalancen sivuilla lukee:
Ylipronaatio aiheuttaa negatiivisia muutoksia koko kehosi asentoon ja linjaukseen. Madaltunut pitkittäiskaari vetää kantaluuta sisäänpäin, mikä aiheuttaa säären, reisiluun ja lonkan sisäänkiertymisen ja lantion kallistumisen eteenpäin.

Tästä aiheutuvia yleisimpiä haittavaikutuksia ovat kantakalvon ylivenyttyminen ja tulehdukset, jalan keskiosan kivut, akillesjänteen vaivat, penikkatauti, polven sisäpuolen kivut ja llonkan limapussitulehdukset.

Vasen jalka mulla on ylipronatoiva ja ko. jalassa on huomattava ero oikeaan, eli siinä on sääri- ja lonkkaluu kierteelle. Akillesjänteet, takareidet, pohkeet, pakarat on kireet ku vielunkielet. 2 osaavaa ihmistä nyt tutkinut lantion.Tuios vasuri ei ole tuollainen ennen kyl ollut, että olisko tuon lenkin ansiosta vähän ottanut nokkiinsa. Ristiluu suorassa, si-nivelistä ei löydetty vikaa, lonkat tutkittu ja paikoillaan on! Silti lantio kääntyneenä ja vasen puoli alempana joka tekee "pidempi jalka"- efektin. Lantionikin toimii niin erinomaisesti, että kun laitan polvet lukossa sormia maahan, taittuu ukko alaselästä ja lantio pysyy paikoillaan, eli lantiossa ei ole kuulemma liikkuvuutta nimeksikään. Teistä en tiedä mikä teidän seurava suunnitelma on, mutta kaikkea kannattaa koittaa jotta pääsee takaisin bodaamaan :) nyt lähden etsimään itselleni pronaatiotuellisia asicseja ja koitan kävellä ja venytellä vähän lihaksia uuteen mittaan. Ilmottelen sitten onko ollu apua ja minkkälaista.

jj09: koita myös tosin päin, eli koita sinäkin korjata jalasta kaaria korkeammaksi ja katso sillä vaikutus lantioon päin :)
 
Okei no toivotaan, että saat avun ongelmiisi! Mutta kannattaa tarkkaan miettiä mitkä kengät hommaat. Asicset on erään juoksuvalmentajan mielestä huonoimmat kengät mitä ihminen voi käyttää. Perusteluina se, että niissä on tukea yritetty tunkea vähän joka suuntaan, on pronaatiotukea, kantavaimennusta, kiertovaimennusta, pisarapellettiä ja vaikka mitä niissä. (johtuu lähinnä siitä että kun viime vuosituhannen puolella kenkävalmistajat alkoi kilpailemaan niin aina piti laittaa jotain uutta kenkiin, jotta se taas myisi. Asicset varsinkin tätä teki). Jalkaterässä on kuitenkin lähemmäs 20 luuta, niiden olisi tarkoitus tehdä se vaimennus sinne jalkaterään, ei kengän :) Tietenkin jos pronaatiotukea sinne tarvitset niin ok, mutta asicseja en itse ostaisi. Enkä muutenkaan kovin pitkään tuota pronaatiotukea pitäisi.
 
Heitetääs tähän väliin yks pikku juttu mistä en muistanu sanoo. Eli tun lantioni on kierteellä sivusuunnassa, ei vaakatasossa. Jalat ovat saman pituiset seistessä, ja makuullakaan eroa ei juuri huomaa, mutta istuessa vasen polvi on huomattavasti pidemmällä kuin oikea.
 
Mä olen nyt päättänyt syksyn tullen alkaa parantaa ryhtiä. Ei ole helppo työ, kun asento on niin painunut. Lienee tuo skolioosi sekä kyfoosi myös yhtenä vaikuttajana, mutta on paljon tottumiskysymys olla "kyyryssä". Niskat ja hartiat ovat tosi jumissa, mikä taas on toki osittain syy, osittain seuraus huonosta ryhdistä.

Onko joku kokeillut Lifen sivuilla myötävää ryhtiliiviä? http://www.life.fi/Life-Upright
Onkohan hömpötystä vai voisiko auttaa? Mietin, hankkisinko.
 
Mä olen nyt päättänyt syksyn tullen alkaa parantaa ryhtiä. Ei ole helppo työ, kun asento on niin painunut. Lienee tuo skolioosi sekä kyfoosi myös yhtenä vaikuttajana, mutta on paljon tottumiskysymys olla "kyyryssä". Niskat ja hartiat ovat tosi jumissa, mikä taas on toki osittain syy, osittain seuraus huonosta ryhdistä.

Onko joku kokeillut Lifen sivuilla myötävää ryhtiliiviä? http://www.life.fi/Life-Upright
Onkohan hömpötystä vai voisiko auttaa? Mietin, hankkisinko.

Sen verran oon ryhtiliivii päässy kokeilee joskus, en tosin tota mut kai niis sama periaate on kaikissa.
Niin se vetäs samantien anatomisesti oikean asennon kehii, eli suoran ryhdin, pään etukeno jne korjaantu myös rangan jatkeeks. Mietin kans et voiskohan sillä dekoodaa lihasmuistin uutee uskoo, että alkais pysymää.
Ainoa mitä se ei tosin oikassu on tietysti toi lantion kippaus, eli se vaatis perse/takareisi/syville vatsoille voimaa. Mut yläosan kyllä suoristi tehokkaasti.

Kannattaa sit hommaa oikean kokonenki, liian tiukka vetää hartioita jo turhan paljo taakse. Elikkä yli sen ns. normiryhdin
 
Kävin toisen kerran fyssarilla katottiin vähä liikkeitä tohon mun vaivaani. Ymmärsin vähä väärin tuon sen ensimmäisen diagnoosin. Eli kyseessä on anterior pelvic tilt vasemmalla puolella!
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom