Lantio vinossa / ranka kierossa

Jees. Ostin viimeks tämmösen http://jysk.fi/makuuhuone/tyynyt/erikoistyynyt/plus/tyyny-wellpur-fana-30x50x10-7 ... Yhen yön kokeilin ja ei jumalauta toivookaa nukkua siinä. Vittu kokeillu sen 100 ja 1 erilaist mut ei. Tempurin normimuotonen (ei tollain muotoiltu) on ollu ihan jees, mut seki nykysin jo vetelee viimesiään et pitäis kehittää joku fiksu tilalle. Aamusin tuppaa olee kuuppa jumis, koska niskat jumii, varsinki jos pää ollu tyynyl jossain vammases asennos (oletan siis et siks). Et ois joku iha kiva, joka antaa tukee ja välilevyt pääsee täyttyy ja sitä rataa, ettei se vedä iha nippuunsa yön aikana.

P.S On ihan vitun hankala yrittää koodaa ryhtii uusiks, koko aika meinaa lyssähtää... Ffaakk :) Mut jos ajan myötä.
Alku aina hankala, pikku hiljaa se muuttuu helpommaks. Mutta suosittelen kyllä kokeilemaan sitä kinesioteippausta!
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ihan tälläinen välikyssäri: puretko/narskutteletko yöllä hampaita? Purennalla on suoraan vaikutus kallonpohjaan. Jos narskuttelet, vois purentalihasten hierominen ennen nukkumaan menoa auttaa. Toki se liittyy yleensä stressiin, joten ei varmaankaan poista narskuttelua, mutta kandee kokeilla.
Joskus oon purru, oon heränny nimittäin hampaat kipeenä/leukaluut kankeena. oon tota funtsinu mutta.. En kyl osaa sanoa varmaks täl hetkel miten on asian laita mitä nukkues harrastan. Leukaluut on aika kankeena välil, mut seki voi johtuu niskoist. Mut se voi tulla myös toisinkinpäin eli leuoista niskaan kuten sanoit. Paha arpoa suoralt kädelt mitenpäin asia kulkee. Aattelin ens jäsenkorjauskerral sanoa et tsekkaa purennan onks se ihan kuten pitää, itestäni tuntuu että prakaa. Ennenku pääsin näin jumii ni ei siinäkää ollu mainittavaa, oli iha hyvä. Yrittäny kiinnittää tohonki huomioo et pitää leuat rentona.

Alku aina hankala, pikku hiljaa se muuttuu helpommaks. Mutta suosittelen kyllä kokeilemaan sitä kinesioteippausta!
Ku tietäis kuka osais teippauksen ni sais teipatakki :) Vai meinaakkos et vois itekki onnistua tekee moisen tempun?
 
Aika jälleen kertoa uusia asioita myös täältä. Eli,kuten aikaisemmin olen kirjoittanut lantion dislokaatiostani, on tilanne nyt tämä: kävin jäsenkorjaajalla, joka totesi että ristiluuni vinossa (ollut muuten viimeisen 3-4 vuotta, koska huomasin käynnin jälkeen kehostani poistuneen pari ihmeellistä juttua). Kaikki paikat oli kuosissa ja menin seuraavan kerran toiselle korjaajalle ja se laittoi pari nikamaa paikalleen takaisin kun oli päässy luiskahtamaan. Kävin hierottamassa myös kerran selkääni ja lapojen välistä löytyi aika ilkee kohta, kipee ja kova. Ei helpottanu oireet vielkään vaan tuli uusia tilalle (hammaskipu ja vihlonta, sekä etuhampaat kohtasivat ja hinkkasit toisiinsa, tuntui siis ettei hampaat sovi suuhun. vihloi välillä korvaa, otsaa ym. vasen käsi ei liikkunut samoin kuin oikea kun teki kiertäjäkalvosinliikettä. Purentalihakset aivan jumissa, molemmin puolin 2 isoa kyhmyä). sitten välähti, että mun vakkari hieroja on tehny mulle vuosi sitten kolmoishermohieronnan!!! Eli kun lantion luiskahtaa, tulee selkään skolioosi. Tämä puolestaan lyö toisen mutkan lapojen väliin ja tadaa, koko yläkroppa falskaa koska kolmoishermo ottaa siipeensä. Tänään Kävin vakkari hierojalla joka katsoi lapojen välin ja kehui että nämä on kuin timantteja kun nämä tänne tulee.Se hermottaa purentaa jolloin purentalihas kramppaa ja sitä ei voi hieroa auki ennen kuin kolmoishermo on aukaistu, koska se hermottaa ko. lihasta pysymään krampissa niin kauan kuin hermo itsessään on jumissa. Hieroi aika kovin ottein kolmoishermoa lapojen välistä auki n.15-20 min per puoli. kolmoishermo on aika pitkä, se lähtee pitkän selkälihaksen, trapsien ja leveän lihaksen "saumasta" ylöspäin, päättyen hauiksen yläosaan. Hieroi myös etuolkapääni jolloin liikerata parani selvästi.Tuo vaiva muuten tekee hallaa niskaan, käsiin, päähän, olkapäihin. Aikasemmin kerroin että aamuisin nenä tukossa ja sekin johtuu ilmeisesti tuosta. Lumbago kertoi poskionteloidensa reistaavan, käypä hierottamassa muutaman kerran kolmoishermo + niska + hartiat. Uskomaton kipu siitä koituu kun niitä hieroo, mutta on sen arvoista.Jos lapojen väli esim. naksahtelee ja jää ikään kuin jumiin, että sen joutuu napsauttaa auki vetämällä lapoja yhteen, on todennäköisesti hermo kovettunut.
 
Aika jälleen kertoa uusia asioita myös täältä. Eli,kuten aikaisemmin olen kirjoittanut lantion dislokaatiostani, on tilanne nyt tämä: kävin jäsenkorjaajalla, joka totesi että ristiluuni vinossa (ollut muuten viimeisen 3-4 vuotta, koska huomasin käynnin jälkeen kehostani poistuneen pari ihmeellistä juttua). Kaikki paikat oli kuosissa ja menin seuraavan kerran toiselle korjaajalle ja se laittoi pari nikamaa paikalleen takaisin kun oli päässy luiskahtamaan. Kävin hierottamassa myös kerran selkääni ja lapojen välistä löytyi aika ilkee kohta, kipee ja kova. Ei helpottanu oireet vielkään vaan tuli uusia tilalle (hammaskipu ja vihlonta, sekä etuhampaat kohtasivat ja hinkkasit toisiinsa, tuntui siis ettei hampaat sovi suuhun. vihloi välillä korvaa, otsaa ym. vasen käsi ei liikkunut samoin kuin oikea kun teki kiertäjäkalvosinliikettä. Purentalihakset aivan jumissa, molemmin puolin 2 isoa kyhmyä). sitten välähti, että mun vakkari hieroja on tehny mulle vuosi sitten kolmoishermohieronnan!!! Eli kun lantion luiskahtaa, tulee selkään skolioosi. Tämä puolestaan lyö toisen mutkan lapojen väliin ja tadaa, koko yläkroppa falskaa koska kolmoishermo ottaa siipeensä. Tänään Kävin vakkari hierojalla joka katsoi lapojen välin ja kehui että nämä on kuin timantteja kun nämä tänne tulee.Se hermottaa purentaa jolloin purentalihas kramppaa ja sitä ei voi hieroa auki ennen kuin kolmoishermo on aukaistu, koska se hermottaa ko. lihasta pysymään krampissa niin kauan kuin hermo itsessään on jumissa. Hieroi aika kovin ottein kolmoishermoa lapojen välistä auki n.15-20 min per puoli. kolmoishermo on aika pitkä, se lähtee pitkän selkälihaksen, trapsien ja leveän lihaksen "saumasta" ylöspäin, päättyen hauiksen yläosaan. Hieroi myös etuolkapääni jolloin liikerata parani selvästi.Tuo vaiva muuten tekee hallaa niskaan, käsiin, päähän, olkapäihin. Aikasemmin kerroin että aamuisin nenä tukossa ja sekin johtuu ilmeisesti tuosta. Lumbago kertoi poskionteloidensa reistaavan, käypä hierottamassa muutaman kerran kolmoishermo + niska + hartiat. Uskomaton kipu siitä koituu kun niitä hieroo, mutta on sen arvoista.Jos lapojen väli esim. naksahtelee ja jää ikään kuin jumiin, että sen joutuu napsauttaa auki vetämällä lapoja yhteen, on todennäköisesti hermo kovettunut.

Tää jäsenkorjaaja kellä kävin nyt niin puhu jostain "Stressihermosta", onkohan sama asia ? Hinkkas lapojen välistä jostain auki aika vittumaisen tuntusesti ja hoki jostain helvetin sterssihermosta joka kulkee siellä. Et voiskos olla sama hermo kyseessä? Mut oon tottunu ton kovakourasee käsittelyy, en kovin hivellen lähde auki :) Tuntu iha hyvälle silloo ja auttokin hetken aikaa. Itseasiassa nenäki oli auki jonku aikaa sen koommin, ja leuat rennot. Nyt taas tukossa.

Toi skolioosi ja mutkat on ihan tuttua kun lantio vetäsee solmuun. Oha se koko matkalta solmussa sen koommin.
 
Viimeksi muokattu:
Tää jäsenkorjaaja kellä kävin nyt niin puhu jostain "Stressihermosta", onkohan sama asia ? Hinkkas lapojen välistä jostain auki aika vittumaisen tuntusesti ja hoki jostain helvetin sterssihermosta joka kulkee siellä. Et voiskos olla sama hermo kyseessä? Mut oon tottunu ton kovakourasee käsittelyy, en kovin hivellen lähde auki :) Tuntu iha hyvälle silloo ja auttokin hetken aikaa. Itseasiassa nenäki oli auki jonku aikaa sen koommin, ja leuat rennot. Nyt taas tukossa.

Toi skolioosi ja mutkat on ihan tuttua kun lantio vetäsee solmuun. Oha se koko matkalta solmussa sen koommin.

No kyllä se varmaan kolmoishermosta puhuu. Se pitääkin hieroo auki lapojen välistä ja jynssätä niin kauan että kovettumat lähtee ja kannattaa hierottaa useempaan kertaa, vaik joka kerta kun hierottaa muitakin paikkoja. Ei mullakaan auttanuviel toi yks kerta kunnolla, vieläki ritisee niskassa ku päätä pyörittää. https://fi.wikipedia.org/wiki/Kolmoishermo tuosta linkistä ku kahtoo ni voi vähän päätellä mitä se kolmoishermon jumitus aiheuttaa :D
 
nyt en oikein ymmärrä, että miten kolmoishermoa voi hieroa lapojen välistä? tuossa wikipedian linkissäkin sanotaan, että kolmoishermo on viides aivohermo
 
Rupesin täs kans vähä kyseenalastaimaa asiaa. Että lapojen välistä hauikseen kulkee? Mitäs kautta se sinne päähä sitte koukkaa... Oisko kysees kuitenki joku muun niminen hermo kun kolmoishermo. Se vois olla tuo ressihermo jota on sullakin avattu (En tosin tiedä muuta ku sijaitsee lavan välissä), en tiiä mistä alkaa, mihin päättyy. Jotkuthan on sidotuttanutkin tota hermoa (Eli kirjaimellisesti sidotaan ja tiedonkulku katkaistaan), kuulostaa aika häröltä mut googletin asiaa. Aika monihan joka on ahdistunu/ressaantunu tai vastaavaa, niin tuo lapojen väli on kivikova. Johtuneeko just tosta hermosta vai mistä lie, että pakkaa siihen aina jugelit. Ei oo hermokarttaa just nyt lähistöl et vois tsekkaa et mistähä helvetin hermosta myö loppupeleis puhutaa :P
 
Rupesin täs kans vähä kyseenalastaimaa asiaa. Että lapojen välistä hauikseen kulkee? Mitäs kautta se sinne päähä sitte koukkaa... Oisko kysees kuitenki joku muun niminen hermo kun kolmoishermo. Se vois olla tuo ressihermo jota on sullakin avattu (En tosin tiedä muuta ku sijaitsee lavan välissä), en tiiä mistä alkaa, mihin päättyy. Jotkuthan on sidotuttanutkin tota hermoa (Eli kirjaimellisesti sidotaan ja tiedonkulku katkaistaan), kuulostaa aika häröltä mut googletin asiaa. Aika monihan joka on ahdistunu/ressaantunu tai vastaavaa, niin tuo lapojen väli on kivikova. Johtuneeko just tosta hermosta vai mistä lie, että pakkaa siihen aina jugelit. Ei oo hermokarttaa just nyt lähistöl et vois tsekkaa et mistähä helvetin hermosta myö loppupeleis puhutaa :p


No sepä se, mikä sitten liekään. Mulle se selitti, että se hermo lähtee lapojen välistä ja päättyy lähelle hauista, tohon etuolkapään lähettyville. Ilmeisesti sillä on vaikutus kolmoishermoon mikä menee jumiin. Ainakin mulla kun tuo lapojen väli menee jumiin ni menee samalla purentalihakset ja muut paikat joihin toi kolmoishermo vaikuttaa.
 
Jees. Ostin viimeks tämmösen http://jysk.fi/makuuhuone/tyynyt/erikoistyynyt/plus/tyyny-wellpur-fana-30x50x10-7 ... Yhen yön kokeilin ja ei jumalauta toivookaa nukkua siinä. Vittu kokeillu sen 100 ja 1 erilaist mut ei. Tempurin normimuotonen (ei tollain muotoiltu) on ollu ihan jees, mut seki nykysin jo vetelee viimesiään et pitäis kehittää joku fiksu tilalle. Aamusin tuppaa olee kuuppa jumis, koska niskat jumii, varsinki jos pää ollu tyynyl jossain vammases asennos (oletan siis et siks). Et ois joku iha kiva, joka antaa tukee ja välilevyt pääsee täyttyy ja sitä rataa, ettei se vedä iha nippuunsa yön aikana.

Mulla ei ole ikinä tempurit sun muut toimineet, mutta nyt on ollut pari vuotta käytössä Royal Restin tyyny joka ainakin itselle sopii älyttömän hyvin. Ei ole enää ikinä niskat aamulla jumissa, toisin kuin ennen. Päivän aikana kyllä saan ne jäykäksi mutta nykyään yön aikana helpottaa eikä päinvastoin.

Liike josta sen hankin on itseasiassa lopettanut, mutta jos jostain löytyy niin voin suositella lämpimästi.

http://www.royalrest.com/home/index.php/fi-fi/
 
No niin, puhuinpas teille taas suut ja silmät täyteen paskaa :D eli siis epäkäs alkaa tuolta lapojen välistä, päättyen etuolkapäähän, mutta siinä lapojen välissä on jokin hermo myös. Jostain luin että vagushermo ja lisähermo? kulkee tosta purentalihasten kohtiilta ja jos ne lihakset on nalkissa ni eikö sen luulin puristavan ko. hermoja myös? https://fi.wikipedia.org/wiki/Kiertäjähermo tuo voisi tukea sitä että paljon puhuessa ääni käheytyy, kaulaa kuristaa yms. kuten mulla. ja tämä https://fi.wikipedia.org/wiki/Epäkäslihas eli lisähermo hermottaa tätä osaa ja mulla puutuilee, pistelee, kiristää ja menee aina uudestaan jumiin vaikka miten hierotttaa ne auki. jostain luin että vagushermo kulkee mm. leukaluun kulman ja korvan välissä, ja missäs ne purentalihakset onkaan? Ens viikolla meen hierottamaan sen kolmoishermohieronnan ja siinä menee joitain päiviä et hermo palautuu ennalleen niin infoan taas lähtikö yläkropan vihlonnat ja pistelyt.
 
Stressihermo tulee lapojen välistä ainakin, sen tiedän, mut mihin se menee? En tiedä muuta. Vagushermosta taas en tiedä mistä se kulkee tarkalleen mutta sen tiedän, että se tulee tuolta sternocleidomastoidii (kaulan sivua) pitkin kallonpohjaan. Kymmens aivohermo. Hermottaa parasympaattista puolta. Sen tiukkuus tekee kyl ongelmaa jos toistakin, mm. Paniikkikohtaukset on mahdollisia, sydän sykkii miten tykkää jne.. En ees tiedä mitä kaikkee se saa aikaa, muuta kun että : Ei toimi, mikää. Hermottaa aikalailla koko sisuksia/kurkku/leuka. Ton kireyttä oon monesti syytelly ite vaivaa jos toiseenkin, tekee kyl ongelmia. Käsittäisin et tulee suoraa sisuksist kaulaa pitkin aivoihi, ei selän tai mahan kautta... Mut en varmaks sano.

"Sternojen häiriötilasta voi aiheutua heitehuimausta, näköongelmia, pahoinvointia, korvien soimista ja lukkoutumista, painetta poskille/otsaonteloille ja monia neurologisia oireita. Syynä on (kalvo)kytkös suoraan kallonpohjaan sekä sternojen sisällä kulkeva aivohermo vagushermo, joka hermottaa mm. kaulan alueen lihaksia sekä myös osia kurkusta ja ruokatorven läheltä."
 
Viimeksi muokattu:
Ostin muuten Intelliskin Foundation 2.0 -paidan, jonka pitäisi auttaa pitämään hyvää ryhtiä. Käytän aluksi treenatessa, katsotaan jos sitä voi pitää myös töissä kauluspaidan alla. Heillä on myös ohuempia paitoja sitä varten, mutta tilasin nyt tämän tukevimman version. Laitan tänne palautetta, pitäisi saapua loppuviikosta.
 
Tänään tuli ja oon nyt pitäny päällä sen 4h. On suositeltavaa aloittaa 30min-60min käytöstä ja lisätä päivä päivältä. Tunnin päästä meen vetämään salitreenin, katsotaan miten käy.

Aika veikee olo, täytyy myöntää. Paita ei sinänsä hirveästi "vedä" selkää suoraksi tai hartijoita taaksepäin, mutta ilmeisesti jollain tavalla aktivoi lihakset että tulee oltua ryhti suorana. Heti peilistä en niin huomannut eroa aluksi, koska ainahan sitä seisoo suorana peilin edessä :) Liikkeessä ollessa ryhdin parannuksen huomaa heti; kun ajaa autoa, nostaa tavaroita, kävelee alas portaita, ym. Luulen että tästä tulee aikanaan iso juttu, ilhmettelen vieläkin etten ole kuullut kyseisitä paidoista. Ovat ilmeisesti tyyliltää hieman kuin Under Armour, mutta tosiaan tuolla ryhdin parannuksella.

Päivittelen tässä vielä kokemuksia kun käyttöä on usean päivän ajalta. Tässä muutama tuntia kun on pitäny paitaa yllä niin alkaa muuten selän tukilihakset oleen aika hapoilla...
 
Amazonista tilasin, jotain 100$. Tulli soitteli perään ja iloikseen ilmoittivat vielä veroista mitkä tulee tuohon päälle. Odotetaan siis laskua...

Äskeinen treeni oli aika uudenlainen kokemus. Tein aika pienillä painoilla jotta pakka pysyisi kasassa. Askelkyykyt otti ihan eri tavalla, myös selkäliikkeet oli uusi kokemus. Viimeisenä tein voimapyörällä, jolla olen ennen saanut toistot 15-15-15 maahan asti, nyt sain ainoastaan 4-3-3 :) Joko tuo on selkä suorana raskaampi tehdä, tai sitten korsetti ottanu paljon hittiä päivän aikana paidasta johtuen.

Oli muuten helvetillistä saada pois kun oli valmiiksi hieman hikinen ja kroppa väsyny. Varmaan 3min taistelin, kunnes jollain ihmeen tavalla sain riisuttua pois :)
 
Viikko takana. Olen pitänyt paitaa ainoastaan treeneissä kun noita paitoja on ainoastaan yksi. Treenejä tulee 6krt/vk ja kesto 20-40min. Ryhti on selkeästi parempi myös ilman paitaa. Olen huomannut että jos nyt annan ryhdin romahtaa, niin keskiselässä tuntuu pientä venytystä. Eli luulen että keho alkaa pikkuhiljaa tottua uuteen asentoon. Rintakehä on selkeästi korkeammalla, eli ikään kuin joku vetäisi narusta ylöspäin. Mielestäni hartijat ja pään asento voisi olla vielä paremmassa asennossa, mutta nekin on jo paremmin. Salitreeni on yksijakoinen ja välipäivinä vedän intervallitreeniä. Saliohjelmaa voisi vielä muokata siten että muokkaisi selkeästi pään ja hartijoiden asentoa.

Urheillessä keholla on edelleen uuteen asentoon tottumista. Salitreeni menee jo ihan ok, ja parempi ryhti ottaa selkeästi lihaksiin eri tavalla. Suurin totutteleminen on edelleen intervallitreeneissä. Esim. juoksussa ei vielä saa kunnolla tukea vatsalihaksista.
 

Suositut

Back
Ylös Bottom